Ktoré ikonické momenty vo filmoch a seriáloch zmenila hudba?

Niektoré emocionálne scény vo filmoch a seriáloch vstúpili do sveta popkultúry najmä vďaka dokonalému výberu skladby.

Ste v kine alebo v obývačke, pozeráte film a počujete v ňom dokonalú pieseň. Googlite, shazamujete, hľadáte, chcete ju počuť znova a znova, lebo si ju spájate s emóciou z filmu. Správny výber soundtrackov je mimoriadne dôležitý. Existuje niekoľko scén z filmov a seriálov, ktoré sa stali ikonickými najmä vďaka perfektnému výberu pesničky.

S apkou TIDAL si vychutnáte aj všetky filmové hity v hifi kvalite zvuku. S O2 Paušálom môžete mať TIDAL v jeho cene

Zvuk môže na striebornom plátne pôsobiť „neviditeľne“, a tak ho nepovažujeme za taký dôležitý ako napríklad herecký výkon. Na výbere hudby však naozaj veľmi záleží. Práve zvuk vo finále určuje, ako budú scény pôsobiť a aké emócie vyvolajú.

Urobme si test – len si predstavte, že by Snape vkráčal na hodinu na pesničku od Beyoncé:

@mackenzie.tre 😂 #fyp #fypシ #pourtoi #pourtoii #harrypotteredit #harrypottertiktok #harrypotter #movieharrypotter ♬ Crazy in Love – Beyoncé,Jay-Z

Ak sa vám tento obsah nezobrazuje, je potrebné dať súhlas s cookies – môžete ho zmeniť v tlačidle dole naľavo na obrazovke.

Atmosféru a neviditeľný odkaz piesní dokázali tvorcovia filmov a seriálov vložiť do scén, ktoré zmenili popkultúru – no ešte pred tým, ako sa pustíte do čítania, upozorňujeme, že tento text obsahuje spoilery:

Tanec miesto slov (v ságe Harry Potter)

O Children 
Nick Cave and Bad Seeds 

Keď sa v Harrym Potterovi objaví skladba z roku 2004 O Children od Nicka Cava, kamaráti Hermiona a Harry tancujú v úkryte po vyčerpávajúcom hľadaní horcruxov. Pieseň O children je v scéne taká dojemná a krehká, že dokonale vystihuje ich silné priateľstvo, no aj ťaživú atmosféru reality. Ich tanec funguje ako chvíľkové odtrhnutie sa od skutočnosti, zatiaľ čo povznášajúci Nickov spev dieťa, raduj sa pripomína už len vzdialenú detskú nedotknuteľnosť či nádej na spravodlivosť.

Ako potvrdil režisér filmu David Yates, chcel urobiť scénu bez slov, ktorá by tento ich vzťah aj atmosféru zachytila: „Vidieť na nich, ako sa snažia zmierniť veľkú bolesť tancom. Je to niečo nežné a dojemné.“

No verili by ste, že táto tanečná scéna na pieseň O children vznikla neplánovane? V špeciáli Harry Potter 20. výročie: Návrat do Rokfortu Daniel Radcliffe povedal, že bola úplne náhodná, pričom aj pre Emmu Watson je jedna z najobľúbenejších vo filme.

Pocit nekonečna (vo filme Charlieho malé tajomstvá)

Heroes 
David Bowie

Keď David Bowie písal Heroes, žil v Berlíne, kam sa po vyhorení presťahoval. V prenajatom byte nad autoservisom skladal všetky piesne do rovnomenného albumu a Heroes sa stala jednou z najikonickejších piesní.

Za príbehom Bowieho hrdinov sa skrývajú milenci, jeden z východného Berlína a druhý zo západného. Napriek veľkému strachu zo smrti sa stretávajú a snívajú o slobode a o plávaní s delfínmi. Bowieho inšpiroval skutočný príbeh lásky z Berlínskeho múru.

Režiséra a spisovateľa Stephena Chboského o niekoľko desiatok rokov neskôr inšpiroval geniálny zvuk aj snivý text,  aby ho použil vo filme Charlieho malé tajomstvá o dospievaní zneužívaného Charlieho, ktorý nastupuje na strednú školu a snaží sa zapadnúť.

Použitím skladby v scéne, keď hlavní protagonisti prechádzajú tunelom po študentskej párty, ju posunul o úroveň vyššie a zarámcoval ju replikou Sme nekoneční. Veď čo by sa mohlo lepšie hodiť k takej zasnívanej skladbe Davida Bowieho ako pocit nekonečnosti

Symbolika blížiacich sa problémov (v seriáli The Last of Us)

Never Let Me Down Again
Depeche Mode

Začiatkom roka 2023 sa skladba Never Let Me Down Again z roku 1987 opäť objavila na popredných miestach hitparád, a to vďaka ikonickému použitiu v distopickom seriáli The Last of Us. Medzi skladbou a posolstvom seriálu je mimoriadna súvislosť, no nie prvoplánová ani dramatická, len dokonale realistická – taká, ktorá vás uzemní, posadne a načas stratíte slová. A hneď potom začnete hľadať, ktorá pieseň od Depeche Mode to tam hrala.

Never Let Me Down Again už v 80. rokoch ovládla rebríčky, no cez noc, keď mal seriál The Last of Us premiéru, strojnásobila svoje streamy online. Jej veľkolepé znenie v záverečnej scéne sa tak stalo jednou z kľúčových popkultúrnych referencií tohto storočia, keď vďaka elegantnému dopovedaniu príbehu prvej epizódy pieseň otvorila napínavý postapokalyptický boj o prežitie v brutálnej pandémii, ale aj o ľudskú nádej na normálny život.

Keď v emocionálne ťažkom a zároveň vizuálne jednoduchom zábere odznejú tieto slová, úplne vás to pohltí:

S najlepším priateľom sa dávam unášať,
dúfam, že ma znova nezradí ani nesklame 
Vie, kam ma odnáša, je to tam, kde chcem byť.
S najlepším priateľom sa dávam unášať.
Letíme vysoko, vidíme, ako prechádzame svet.
Už sa nechcem vrátiť späť, vstúpiť na túto zem.

Ochranná pieseň (v štvrtej sérii Stranger Things)

Running Up That Hill (Make a Deal With God)
Kate Bush 

Podobne ako sa začiatkom tohto roka dostala na výslnie Never Let Me Down Again, Running Up That Hill ovládla rebríčky a streamy v roku 2022 vďaka svojmu použitiu v štvrtej sérii Stranger Things. V tomto kontexte aj v inštrumentálnej verzii vyťažila všetko, čo z Maxinho rozpoloženia mohla. Tvorcovia totiž chceli, aby pôsobila ako uspávanka a odrážala Maxinu zraniteľnosť aj jej psychický stav, no zároveň silu vymaniť sa spod temných síl.

Aký je skutočný príbeh za pesničkou Running Up That Hill od Kate Bush?

Na rozdiel od predchádzajúcej skladby, ktorá predpovedala začiatok katastrofy, Running Up That Hill zaznie v sérii niekoľkokrát a funguje ako poznávacia značka seriálu – a to až tak, že keď ju počujete alebo len vidíte jej názov, predstavíte si za tým Stranger Things, dokonca konkrétne štvrtú sériu, kde bola použitá.

Podľa niektorých je Running Up That Hill Stranger Things silná, lebo funguje aj ako metafora o ťažkostiach pri depresii: odkazuje na náročné boje s vlastnými démonmi a v procese „dohadovania sa s nimi“ pôsobí ako veľmi citlivé povzbudzovanie.

Túto silu môžeme sledovať aj v najemocionálnejšej scéne zo štvrtej série, keď sa Max snaží vymaniť zo psychologického zajatia a mučenia Vecnu (sériového vraha) a s gradáciou tónov sa postupne vyslobodzuje.

Tanečné kroky z podsvetia (vo filme Pulp Fiction)

You Never Can Tell
Chuck Berry

Tanec Umy Thurman a Johna Travoltu naboso je nielen symbolom filmu Pulp Fiction, ale aj popkultúrnym míľnikom a jednou z najikonickejších filmových scén všetkých čias.

Uma Thurman, ktorá vo filme hrá Miu, manželku mafiánskeho bosa, ide podľa bosovho nariadenia na večeru s jedným z vrahov z jeho gangu Vincentom, teda Johnom Travoltom. Bizarnú atmosféru medzi nimi dopĺňajú koketné konverzácie aj o témach ako trápne mlčanie či popkultúra 50. a 60. rokov.

Moderátor v reštaurácii náhle vyhlási twistovú súťaž, ktorú chce Mia vyhrať. Vincent sa najskôr zdráha, no pod hrozbou žalovania nesplnenej úlohy jeho bosovi sa začne tanečná jazda na pieseň You Never Can Tell od Chucka Berryho.

Uma Thurman neverila, že to s touto skladbou môže dopadnúť dobre, a veľmi sa jej do toho nechcelo – režisér Tarantino však vedel, čo robí, a svoje rozhodnutie nezmenil. A dobre urobil, lebo ich twistové choreografie sa stali legendárnymi – keď pieseň zaznie, vieme si nielen predstaviť túto scénu, ale niektorí dokážu aj hravo napodobniť ich pohyby. No za ikonickým vrtením sú práve samotní herci, choreografia bola čisto v ich rukách, čím sa len podčiarkla autentická atmosféra tohto momentu.

Táto slávna scéna je, mimochodom, odkazom na jeden z Tarantinových obľúbených filmov Banda sama pre seba od Godarda. Tarantino si vybral You Never Can Tell aj napriek tomu, že to nebol najväčší hit Chucka Berryho, a spravil z nej twistovú nadčasovú klasiku.

Jasný odkaz na záver (vo filme Klub bitkárov)

Where is my mind 
Pixies 

Aj keď ste film Klub bitkárov nevideli, je celkom pravdepodobné, že sa vám s ním pieseň Where Is My Mind z roku 1988 spája. Objaví sa až v záverečnej scéne, keď za hlavnou postavou Jackom v podaní Edwarda Nortona prichádza jeho priateľka Marla stvárnená Helenou Bonham Carter, chytia sa za ruky a spoločne sledujú, ako pred nimi padajú budovy. 

Scénu sme z kontextu vytrhli zámerne. V tomto prípade vytvára pieseň ikonický moment, lebo text aj atmosféra odrážajú ideu celého filmu a dopovedia všetko, čo zostalo otvorené. Where is my mind bola síce napísaná o zážitku z potápania, no dokonale sadla pre Klub bitkárov, v ktorom zachytila celú jeho podstatu – a to aj napriek tomu, že pre film nebola napísaná.

Skladba na konci 90. rokov spustila popkultúrny rozruch a dostala sa na popredné priečky hitparád.

Oživte si veľkolepé filmové a seriálové scény so skladbami, ktoré ich umocnili: 

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Získali nimi obrovskú slávu, no neboli jej pôvodnými autormi. Fenomén preberania pesničiek je bežnejší, ako by sa mohlo zdať

Pieseň I Will Always Love You, ktorú preslávila Whitney Houston, bola len coververziou od country speváčky Dolly Parton.

Predstavte si, že ste hudobník alebo hudobníčka a zložíte skladbu, do ktorej vložíte svoje zážitky, emócie, skúsenosti, a máte pocit, že ste vytvorili majstrovské dielo. Potom však príde niekto druhý, kto ho od vás zoberie, prespieva a preslávi seba aj samotnú pieseň – ale vo svojej verzii. Vo svete hudby je táto zdanlivá nespravodlivosť pomerne bežná a zároveň aj poriadne drahá záležitosť.

Ak sa rozhodnete pripraviť coververziu, s ktorou ovládnete svet, môžete sa inšpirovať hudbou cez TIDAL. Ak máte O2 Paušál, predplatné tejto apky môžete mať v jeho cene

Coververzia verzus originál

Slovo coververzia sa udomácnilo ako výraz pre nové nahratie už predtým vydanej piesne niekoho iného – cover by sme v tomto kontexte  mohli voľne preložiť ako novú interpretáciu alebo prespievanie.

Nová verzia sa môže odlišovať novým alebo upraveným textom piesne, odlišným melodickým frázovaním a tempom skladby alebo využitím nových hudobných nástrojov, techniky či spojením viacerých hudobných diel dokopy. Napriek tomu má vždy štruktúru ako originál.

Preberanie nie je zadarmo. Kto to zaplatí?

Ak chcete vytvoriť coververziu, vo väčšine krajín vrátane Slovenska potrebujete súhlas od pôvodného autora piesne, resp. od nositeľa práv piesne. Ak je autor piesne po smrti, práva prechádzajú na jeho rodinu a trvajú až 70 rokov po úmrtí autora – to znamená, že aj v takomto prípade potrebujete povolenie od rodiny, prípadne od vydavateľstva, pod ktoré autor či držiteľ práv patrí.

Povolením sa to nekončí: ak je pieseň úspešná, časť zo zisku skladby musíte odovzdať pôvodnému autorovi, resp. držiteľovi práv. Problematika týkajúca sa duševného vlastníctva je o niečo komplikovanejšia a každá krajina má vlastné špecifiká. Na Slovensku vám s tým môže pomôcť napríklad SOZA.

Napriek komplikovanosti získavania práv a platenia percent zo zisku je príbehov takýchto „legálnych preberačov“ mnoho. Nielen spomenutá Whitney Houston, ale aj gitarový mág Jimi Hendrix či Aretha Franklin prevzali hudobné diela svojich predchodcov.

Keď coververzia zmení aj odkaz piesne

Aretha Franklin 
Respect

Pieseň Respect naspievaná Arethou Franklin obsadila v roku 1967 prvé miesta v rebríčkoch R&B Singles ChartBillboard Hot 100. Zároveň sa stala najlepším Arethiným singlom a reprezentovala jej soulovú tvorbu.

Napriek tomu, že sa skladba významne podpísala pod jej kariéru (v roku 1968 vďaka nej získala dve ceny Grammy), pieseň bola prebratá. Aretha však zmenila text a aranžmán, čím skladba získala novú dynamiku a aj samotný odkaz. Coververzia piesne Respect sa v 70. rokoch stala hymnou feministiek. V piesni žiada väčší rešpekt pre ženy.

Otis Redding
Respect

Respect oficiálne patrí kráľovi soulu Otisovi Reddingovi, ktorý skladbu napísal dva roky pred coververziou od Arethy. V pôvodnom texte prosí ženy, aby mali k mužom viac rešpektu. Inšpiroval sa svojím osobným príbehom, keď prišiel domov po dlhom turné a jeho manželka ho neprivítala tak, ako by si želal.

Z country do popu a filmovej hudby

Whitney Houston
I Will Always Love You  

Jeden z najväčších hitov Whitney Houston, pieseň I Will Always Love You, prespievala od country speváčky Dolly Parton v roku 1992. V oboch prípadoch skladba zožala veľký úspech, no podanie od Whitney je známe ako najpredávanejší ženský singel v histórii.

Jej verzia zaznela aj vo filme Osobný strážca, v ktorom speváčka hrala hlavnú postavu s Kevinom Costnerom – a tak sa coververzia o tom, ako Whitney (a Dolly) budú vždy niekoho ľúbiť, stala aj najpredávanejšou filmovou hudbou.

Dolly Parton
I Will Always Love You

Originálnu verziu vytvorila Dolly Parton v country štýle v roku 1973. Chcela sa ňou rozlúčiť so svojím hudobným partnerom Porterom Wagonerom. Šesť rokov pred vznikom skladby ju Wagoner pozval spievať a moderovať do svojej televíznej šou – obaja sa v nej preslávili svojimi duetmi, no Dolly začala byť úspešnejšia ako jej mentor, Wagoner sa preto rozhodol prejsť na sólovú dráhu.

Piesňou mu vyjadrila uznanie a poďakovanie za obdobie, počas ktorého spolu pracovali. Druhú verziu skladby nahrala neskôr s iným producentom a stala sa najlepším country hitom svojej éry.

Coververzia, ktorú začal hrať aj pôvodný autor

Jimi Hendrix
All Along the Watchtower

S coververziou prišiel gitarový kráľ Jimi Hendrix len šesť mesiacov po vydaní originálu od Boba Dylana. Pôvodná verzia bola veľmi pomalá a ako skúsený gitarista dodal skladbe novú dynamiku a zdvojnásobil jej dĺžku. Na koncertoch ju hral aj oveľa dlhšie.

Hendrix o Dylanovi povedal: „Jeho texty sú plné radosti aj smútku zo života. Keď počúvam Dylanove skladby, sú mi také známe, že mám pocit, akoby som ich napísal sám. Jeho texty by ste si mali prečítať, aj keď nemáte radi jeho hudbu.“

Bob Dylan  
All Along the Watchtower 

Originál skladby je z roku 1967 od pesničkára a jednej z najvýraznejších osobností hudobnej popkultúry Boba Dylana. Obľubu si však v pôvodnom podaní nezískala.

Dylan napísal dokonalú skladbu, ale ten správny rytmus a šťavu jej dal až Hendrix – nová verzia All Along the Watchtower sa dokonca tak páčila aj pôvodnému autorovi, že ju sám začal hrať v jeho štýle.  Skladba je síce notoricky známa v Hendrixovom podaní, v novej verzii však bola aj najhranejšou skladbou Boba Dylana. Podľa denníka The Sun z 1. novembra 2013 ju odohral až 2160-krát.  

Prerábka bez povolenia

Depeche Mode
Personal Jesus

Pieseň vydali Depeche Mode v roku 1989 a v tomto roku sa stala najpredávanejším singlom vo vydavateľstve Warner Bros. V úspechu nezaostával ani progresívny videoklip – bol medzi prvými, ktoré dostali významné miesto vo vysielaní MTV.

Zažiarte v tomto kvíze ako Elvis na pódiu. Týchto 8 otázok preverí, ako dobre poznáte kráľa rokenrolu

Skupina sa v skladbe inšpirovala príbehom z knihy Elvis a ja, ktorú napísala jeho manželka Priscilla – každý by sa mal stať „osobným Ježišom“ a dávať ostatným nádej.

Johny Cash
Personal Jesus

O 13 rokov neskôr, v roku 2002, prišiel s prerábkou piesne Johnny Cash, no v náboženskej verzii. Ako bol Dylan nadšený z Hendrixovho spracovania, tak boli členovia Depeche Mode nadšení z coververzie piesne od Johnnyho Casha.

Country spevákovi preto ani nevyčítali, že im neoznámil spracovanie ich skladby a nevypýtal si povolenie. Podľa ich slov si niekto ako Johnny Cash nemusí pýtať povolenie. Viacerí fanúšikovia boli prekvapení, že Cash si vybral práve takúto melódiu, no umelec priznal, že si ju hneď vedel predstaviť ako gospelovú. Skladbu hudobne dotvára iba gitara a klavír a vyniká silný odkaz upraveného textu.

Interpretácia nebeského Hallelujah

Jeff Buckley
Hallelujah 

Pieseň Hallelujah prespievali rôzne spevácke hviezdy, napíklad Alicia Keys či Alexandra Burke, objavila sa v animáku Shrek či v seriáli O.C. California. V citlivom podaní coververzie od Jeffa Buckleyho dokáže v siedmich minútach s elektrickou gitarou spustiť intenzívne emócie. Buckley touto skladbou zväčša uzatváral svoje koncerty,davy jeho fanúšikov pri nej vždy úplne stíchli a upokojili sa.

Leonard Cohen
Hallelujah

Pôvodným autorom piesne, označenej za jednu z najlepších piesní všetkých čias, je Leonard Cohen. Zložil ju na syntetizátore v gospelovom štýle, pričom využil mnoho náboženských obrazov vrátane odkazov na Bibliu. Aleluja pochádza z hebrejčiny a znamená „sláva Pánovi“.

Dobrá melódia a emócia zatienia aj neslušný text

Milow
Ayo technology

V roku 2008, rok po vydaní originálu, prevalcoval populárnu scénu belgický hudobník Milow. Jeho verzia vznikla pre charitatívne podujatie Music for Life, no po úspešnom vystúpení vydali skladbu ako singel aj s videoklipom.

Originál má odlišnú dynamiku a veľmi „intímny“ text, no Milow povedal, že text nie je v hudbe podstatný. Najdôležitejšia je podľa neho emócia a melódia, ktorú poslucháč precíti, preto mu neprekážalo, že v jeho pomalej verzii dojemne spieva o tom, že 50 Centa hypnotizujú boky jeho dievčiny.

50 Cent, Justin Timberlake, Timbaland
Ayo technology

Originál je z roku 2007 a hneď v tomto roku sa stala medzinárodným hitom. Vznikol spoluprácou 50 Centa, Justina Timberlaka a Timbalanda, ktorí drzo repujú o tom, že technológie môžu byť pre „intimitu“ problém. 

Objavil sa len tak na TikToku

AnnenMayKantereit, Giant Rooks
Tom’s Diner

Coververzia Tom’s Diner sa stala virálnou na TikToku v marci 2022. Nemecké rockové skupiny AnnenMayKantereit a Giant Rooks ju prespievali drsným chrapľavým hlasom v roku 2019. Nebola to síce prvá coververzia tejto piesne, no v poslednom desaťročí najúspešnejšia.

Suzanne Vega
Tom’s Diner

Originál patrí folkovej speváčke Suzanne Vega. Pôvodne acapellovú verziu tejto skladby vydala v roku 1987. Napísala ju počas raňajok v Tom’s Restaurant na rohu Broadwaya a 112. ulice v New Yorku.

O tri roky neskôr prišlo s prvou coververziou britské produkčné duo DNA. Pridali do piesne bít a vydali tanečný remix. Od speváčky si však nevypýtali povolenie a Suzanne bola zaskočená. Na jednej strane im chcela pogratulovať k dobrej práci, na druhej ich chcela žalovať. Nakoniec žalobu nepodala, miesto toho vydala v roku 1992 so skupinou DNA remix, ktorý pieseň spopularizoval.


Či ste fanúšikom originálu, alebo sa vám páči coververzia, obe skladby nájdete v tomto playliste na TIDAL. TIDAL môžete mať aj v cene O2 Paušálu:

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac