Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Neutíchajúca snaha o pozornosť, desivé hry mladých ľudí, ale aj nostalgické návraty do detstva. Týchto 7 filmov ponúka autentický obraz o spoločnosti

V uplynulom roku zarezonovali v kinách, teraz si ich môžete vychutnať v obývačke s HBO Max.

Dokumentárna tragikomédia, príbehy o sile priateľstva, čierna satira či tínedžerský horor – aj v minulom roku sme mali možnosť v kinách sledovať pestrú ponuku filmov, ktoré zažiarili na prestížnych festivaloch alebo si získali srdcia tisícok divákov. A teraz prichádzajú priamo do vašej obývačky. Prežite dojemné chvíle, výbuchy smiechu či poučné príbehy s výberom tých najlepších filmov uplynulého roka.

S HBO Max môže každý večer vyzerať ako v kine. Ak sa rozhodnete pre filmové maratóny, nezabúdajte, že HBO Max môžete mať cene svojho O2 Paušálu

Aftersun

Slnko zapadá a polaroidové fotografie začínajú blednúť. Mladý rozvedený otec Calum (Paul Mescal) vezme svoju dospievajúcu dcéru Sophie (Frankie Corio) na dovolenku do tureckého rezortu. Na prvý pohľad sa zdá, že spolu prežívajú príjemné chvíle – veľa sa smejú, užívajú si more, hrajú biliard a spontánne momenty natáčajú na videokameru. Zdanlivo bezstarostné leto však pod povrchom ukrýva trhliny. S otcom sa deje niečo vážne, hoci sa to pred dcérou snaží skrývať. A možno to celé bolo úplne inak, ako si ona pamätá.

Do záhady ponorená snímka, ktorú si spätne skladáme z úlomkov spomienok, je obrazom toho, ako rozdielne môžeme vnímať udalosti v detstve a dospelosti. Videozáznamy odhaľujú, aké veci sme vtedy nevnímali, pretože dospelí svoje bolesti pred nami dôkladne skrývali. 

Intímny debutový film škótskej režisérky Charlotte Wellsovej je voľne inšpirovaný jej osobnou skúsenosťou a vďaka svojmu prenikavému spracovaniu sa stal jedným z najvýraznejších debutov uplynulých rokov. Jeho emočnú intenzitu a autentickosť podporili aj vynikajúce herecké výkony, Paul Mescal si za ten svoj vyslúžil prvú nomináciu na Oscara.

Osem hôr
(The Eight Mountains)

Priateľstvo dokáže byť rovnako kľukaté ako sám život, čo potvrdzuje aj príbeh Pietra a Bruna – dvoch chlapcov, ktorí sa v detstve stali dobrými priateľmi, no ich cesty sa opakovane rozchádzali. V niektorých chvíľach ich nerozdeľovali len kilometre, ale aj spôsob života či myšlienkové nastavenie, nakoniec ich vždy spojila láska k horám. Po smrti Pietrovho otca, s ktorým si bol aj Bruno veľmi blízky, sa spoločne rozhodnú dokončiť jeho vysnívané dielo – dom uprostred hôr ďaleko od civilizácie. A práve tam sa stretávajú v rozličných bodoch svojich životov, poznačení inými skúsenosťami, no s istotou, že si zostávajú dôverne blízki.

Snímka Osem hôr je meditatívnou výpravou po hrebeňoch hôr, ktorá vás okúzli nielen dychberúcimi výhľadmi, ale i dojímavým príbehom jedného priateľstva. Zdolávanie alpských vrcholov však nie je len o fyzickej sile, ale aj o pokore, trpezlivosti či snahe vedome hľadať zmysel života. Pomalá dráma o dozrievaní človeka a jeho vzťahu k prírode vznikla podľa knižnej predlohy populárneho talianskeho autora Paola Cognettiho a získala Cenu poroty na festivale v Cannes.

Je mi zo seba zle
(Sick of Myself)

„Narcisti sú tí, ktorí v živote prerazia.“ 

„Ak je to pravda, tak prečo pracuješ v kaviarni?“ 

Signe je priateľkou mladého umelca, ktorému sa začne dariť. Jej narcistická povaha to však neznesie, preto hľadá všemožné spôsoby, ako by na seba upútala. Keď jedného dňa v práci zaútočí na jej zákazníčku pes, uvedomí si, akú pozornosť vyvoláva súcit so zraniteľnými. A tak pátra po nejakej sebazničujúcej metóde, ktorou by opäť vzbudila záujem druhých. V tomto ohľade Signe nepozná hranice, preto si nenávratne poškodí kožu, aby mohla navždy profitovať z ľútosti druhých. 

Čierna satira Je mi zo seba zle, za ktorou stojí nórsky režisér Kristoffer Borgli, je zúfalou ukážkou toho, kam nás môže dohnať túžba po sláve a mediálnej pozornosti, no zároveň je i sondou do toxických vzťahov mladých ľudí, ktorí si svoje úspechy nielen závidia, priam sa v nich predbiehajú. Kritická snímka, ktorá bola uvedená na festivale v Cannes, upozorňuje na škodlivú kultúru sociálnych sietí a všadeprítomného narcizmu v súčasnej spoločnosti.

Veľké nič
(Velké nic)

Každý z nás prežíval dva roky pandémie inak, no ako sa na toto obdobie pozeráme s odstupom času? Dokumentárna tragikomédia Veľké nič zachytáva fragmenty kovidovej doby a spája ich do celistvej mozaiky, čím podáva veľmi presnú správu o našej spoločnosti. Je tam všetko: šitie rúšok ako prejav spolupatričnosti, prázdne ulice a námestia Prahy, antivaxerské protesty či kríza pracovníkov v sektore kultúry. Dokument zámerne neukazuje vystúpenia politikov v snahe poukázať na zápas jednotlivca v boji proti neviditeľnému nepriateľovi.

Najnovší film populárneho českého dokumentaristu Víta Klusáka a Mariky Pecháčkovej zachytáva nielen bizarné obrazy doby, ale najmä príbehy toho, ako rozdielne zasiahla pandémia do životov ľudí a ako sme sa vtedy zachovali voči druhým. Veľmi výstižne to opísal jeden z divákov filmu, keď vyhlásil: „Nie je to o kovide, je to o nás.“

Apolonia, Apolonia

Čím všetkým si prechádza žena umelkyňa v snahe uspieť? Apolonia Sokol je maliarka, ktorá sa chce presadiť vo svete súčasného umenia. Od detstva bola spätá s komunitou parížskych umelcov, kam patrili jej rodičia, no teraz musí nájsť vlastnú cestu. Opakovane však naráža na (často rodovo podmienené) prekážky a čelí neľahkým dilemám, medzi nimi i konfliktu slobodnej tvorby a snahy uživiť sa umením. „Stala som sa produktom industriálnej výroby,“ hovorí v dokumente.

Nielen Apolonia Sokol, ale aj Mildred Pierce či Olga Havlová prekonávali neľahké prekážky. Inšpirujte sa silnými príbehmi odvážnych žien

Dokumentárny film, ktorý vyhral hlavnú cenu na českom festivale Jeden svet, je nesmierne intímnym priblížením života mladej umelkyne. Apolonia nás púšťa do svojho súkromia najmä vďaka silnému priateľskému putu, ktoré si vytvorila s režisérkou filmu Leou Globovou. Tá ju nakrúcala trinásť rokov, čím dokázala na plátna priniesť komplexný časozber, v ktorom sa vystriedalo mnoho ťažkých i radostných chvíľ zo života oboch žien – Ley a Apoleny. 

Nič v zlom
(No Hard Feelings)

Ak máte chuť na poriadnu oddychovku, stavte na fenomenálny výkon Jennifer Lawrence v jednej z najobľúbenejších komédií minulého roka. Stvárňuje v nej ironickú, nevyspytateľnú, no hlavne sexy tridsiatničku Maddie, ktorá pracuje ako šoférka, užíva si nezávislý single život a pre záchranu rodinného domu by spravila čokoľvek. 

Keď však pre dlhy príde o auto, nachádza v novinách bizarný inzerát – rodičia hľadajú „priateľku“ pre svojho neskúseného syna výmenou za auto. Pre Maddie to nie je žiaden problém, a tak sa začína šialená jazda, počas ktorej pomáha maturantovi Percymu objaviť svet sexuality a nespútaného porušovania pravidiel.

Originálna komédia Nič v zlom je výbornou voľbou, ak sa chcete poriadne zabaviť, no je i sympatickým príbehom o hodnote priateľstva a odvahe žiť práve taký život, aký chceme. A charizmatický herecký výkon Jennifer Lawrence je len čerešničkou na torte.

Hádaj, kto je vrah
(Bodies Bodies Bodies)

Ako to dopadne, keď sa stretne hororová noc, Gen Z a legendárne filmové štúdio A24? Keď sa počas najväčšej búrky rozhodne partia bohatých deciek usporiadať párty v dome, ešte nikto z nich netuší, že sa niektorí na druhý deň už neprebudia. 

Drogy, alkohol a tiktokové tance však vyzerajú celkom nevinne, kým niekto nenavrhne, aby si zahrali hru Bodies Bodies Bodies. Pravidlá sú jednoduché – jeden z nich je vrah a ostatní musia prísť na to, kto ním je. Ale krátko potom, ako sa zhasnú svetlá, nájdu prvé telo…

Svieža hororová komédia, v ktorej hrajú mladé začínajúce herečky známe z iných alternatívnych filmov, je veľmi výstižnou reakciou na to, ako by v hrôzostrašných momentoch pravdepodobne reagovali príslušníci generácie Z. Veľmi rýchlo odhalí pravdu o tom, kto je úprimný a či sú ich priateľstvá skutočné. Pretože keď vám ide o život, prestávate hrať akékoľvek hry. 

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Hľadáte to najlepšie z najlepšieho? Toto je 7 špičkových seriálov, ktoré si nepozriete len raz

Tento výber ľahko vyrieši dilemu, keď neviete, čo pozerať.

Distopické scenáre, surová realita mladých ľudí či rozmanité pohľady na historické udalosti. Predstavujeme vám výber návykových seriálov, ktoré si zamilovali ľudia po celom svete. Rezonujú vďaka mimoriadnej kvalite, preto je vysoko pravdepodobné, že si ich ešte niekedy pozriete znovu. Pripravili sme teda výber toho najlepšieho, čo súčasná seriálová tvorba ponúka.

Nielen veľkolepá seriálová tvorba, ale aj filmy rôznych žánrov nájdete na HBO Max. Ak máte O2 Paušál, HBO Max môžete mať v jeho cene

Boj o moc
(Succession)

Jedna z najväčších mediálnych firiem na svete, rodina plná sebeckých supov a nechutné množstvo peňazí. Celkom vražedná kombinácia, nie? Práve tá je jadrom oceňovaného seriálu Boj o moc, ktorý sleduje dynamiku a osudy zámožnej a mimoriadne vplyvnej rodiny Royovcov. 

Na čele korporátu stojí Logan (Brian Cox), neoblomný a chladný otec, ktorého otravujú všetci navôkol, pretože veľmi dobre vie, že každý z nich túži po moci a peniazoch – a on je kľúčom k tomu, ako ich získať. Logan však starne a má zdravotné ťažkosti, čo otvára nové príležitosti pre jeho chamtivé deti, ktoré sú pre moc schopné spraviť čokoľvek.

Dramatický seriál je nekompromisnou sondou do života bohatých ľudí a prekliatej moci peňazí, ktorá rodinu mení na súperov a nepriateľov. Prepychové večierky, úsmevy a vypočítavé pochvaly sú len pozlátkou ich hlboko prehnitých vzťahov a predzvesťou manipulácie, psychického nátlaku a všadeprítomnej falše, ktorej sa nikto v okolí rodiny nevyhne. Za štyri série svojej existencie stihol Boj o moc získať nespočetné množstvo Zlatých glóbusov a Cien Emmy, a to nielen za seriál ako taký, ale aj za výnimočné herecké výkony jeho predstaviteľov.

Eufória
(Euphoria)

Byť na strednej nie je vôbec zábava, hlavne v súčasnosti. Oceňovaný seriál Eufória je prenikavou sondou do komplikovaného života mladých ľudí. Odvážne, no autenticky a ľudsky odhaľuje, čím si príslušníci generácie Z často prechádzajú: od psychických problémov cez traumy z rodín, drogovú závislosť, toxické vzťahy až po objavovanie vlastnej sexuality. A to všetko v kontexte doby, ktorej vládnu sociálne siete a miestami až tragikomická snaha mať večne dokonalý imidž.

Eufória je prehliadkou komplexných postáv, ktoré sú samy osebe vynikajúcimi psychologickými štúdiami. Rue (Zendaya) hľadá zmysel života, kým sa lieči z drogovej závislosti, Jules (Hunter Schafer) je transrodová žena, ktorá čelí mnohým predsudkom, Cassie (Sydney Sweeney) vo vzťahoch stráca svoju identitu a Nate (Jacob Elordi) bojuje s toxickou maskulinitou i bremenom vlastnej rodiny. Vývoj postáv a postupné odkrývanie vrstiev ich osobností je základným pilierom Eufórie, ktorej však nechýba svieži vizuál, chytľavý soundtrack a výnimočné herecké výkony.

The Last of Us 

Ako by asi vyzerala katastrofická budúcnosť, keby celý svet pohltila parazitická huba? Krajina je zničená, moderná civilizácia už dávno zanikla, liek proti vírusu je v nedohľadne. No ak čakáte typickú zombie apokalypsu plnú napätia a drámy, budete (v dobrom) prekvapení. Strhujúco dojímavý príbeh, ktorý si získal celosvetovú pozornosť, je seriálovou adaptáciou rovnomennej videohry. 

Postapokalyptickými Spojenými štátmi nás sprevádza zdanlivo nepravdepodobná dvojica: pašerák Joel (Pedro Pascal) a mladé, no drzé dievča Ellie (Bella Ramsey). Zdá sa, že práve ona môže byť nádejou pre budúcnosť ľudstva – ako jedna z mála je voči vírusu imúnna. Spoločne sa vydávajú na cestu, ktorá preverí nielen ich schopnosť, ale aj motiváciu prežiť. Napriek tomu, že sú spočiatku voči sebe chladní, cez napäté situácie medzi nimi vzniká vrúcny vzťah otca a dcéry. Dramatický seriál The Last of Us pobláznil celý svet a jeho prvá séria je právom nominovaná na tohtoročné Ceny Emmy.

Veľká
(The Great)

Štipľavá satira s príchuťou vodky? Huuzah! V populárnom seriáli Veľká sledujeme cársky dvor v časoch vzostupu Kataríny Veľkej, no nečakajte žiadne okázalé historické reálie. Na tomto dvore sa bezmyšlienkovite pije a zabáva, vraždí a nadáva. Na dvor prichádza Katarína (Elle Fanning), zasnívaná do romantických predstáv o láske, vzdelaní a pomoci tamojšiemu ľudu, ktorá sa stáva manželkou excentrického cára Petra III. (Nicholas Hoult). Z naivného dievčaťa však vyrastie sebavedomá žena a budúca cárovná.

Veľká je osviežujúci seriál, ktorému nechýba ironický humor, všadeprítomná absurdita či skvelé herecké výkony. Satirické spracovanie života Kataríny Veľkej zachytáva jej snahy o rozsiahle reformy, zlepšenie podmienok v krajine i každodenné šialené plány, ako získať moc. Výsledkom je svojský, no veľmi aktuálny príbeh na pozadí vzrušujúcej jazdy do minulosti, štýlovo a s humorom. Za seriálom stojí oceňovaný scenárista Tony McNamara, ktorý sa podobným prístupom v otázke zobrazovania ženských historických postáv preslávil už vo filme Favoritka.

Černobyľ
(Chernobyl)

Najstrašidelnejšie hororové scenáre netreba vymýšľať, pretože ich píše sama história. Päťdielna miniséria Černobyľ sleduje tragické udalosti jadrovej havárie z roku 1986, čím rekonštruuje jednu z najdesivejších katastrof v histórii ľudstva. Seriál výstižne poukazuje nielen na technické aspekty havárie, ale aj na príbehy ľudí, ktorí bojujú s jej následkami, či systematické problémy Sovietskeho zväzu. Černobyľ je hrôzostrašný triler, v ktorom sa snúbia historické a vedecké fakty, pútavé rozprávanie i morálne posolstvo.

Ovplyvnili generácie a zmenili vnímanie reality. Tieto filmové a seriálové fantasy nás nikdy neomrzia

Miniséria, za ktorou stojí Craig Mazin (rovnaký tvorca ako pri The Last of Us), si už v čase svojej premiéry v roku 2019 získala množstvo priaznivcov. Pozitívne ohlasy sa ozývali nielen zo strany divákov a diváčok, ale aj z kritickej obce, ktorá ocenila výnimočné dokumentárne kvality, autentické spracovanie udalostí i presné vyobrazenie strachu a neistoty, ktorá bola v čase tragédie všadeprítomná. Černobyľ získal množstvo ocenení vrátane Zlatých glóbusov a Cien Emmy a dodnes je považovaný za jeden z najlepších televíznych seriálov.

Príbeh služobníčky
(The Handmaid’s Tale)

Gileád, niekdajšie Spojené štáty. Republika, ktorá je dokonalým spojením totalitného režimu, fanatickej viery a okliešťovania ženských práv na maximum. Distopická vízia budúcnosti vychádza z rozsiahleho problému – extrémneho poklesu plodnosti. V rámci zúfalej snahy o opätovné zaľudnenie krajiny vzniká krutý režim, v ktorom sa plodné ženy stávajú sexuálnymi otrokyňami vyššie postavených rodín. Pod rúškom „návratu tradičných hodnôt“ a špecifickej interpretácie Biblie majú na svet priviesť deti, ktoré im budú hneď po narodení odobrané. Ženy majú zakázané čítať či vlastniť majetok – jednoducho sú zbavené všetkých práv a dehumanizujúco redukované len na plodné telá.

Príbeh služobníčky je rovnomennou adaptáciou románu Margaret Atwood z roku 1985, ktorý je mimoriadne aktuálny aj dnes. Seriálu sa šikovne darí zobrazovať desivú spoločenskú apokalypsu a temnú dynamiku moci a morálky vykreslenú so všadeprítomnou mrazivou atmosférou. V hlavnej úlohe je Offred (Elizabeth Moss), žena, ktorej odobrali dieťa a násilne ju previezli do Gileádu, aby naplnila svoje nové „poslanie“.

Skrýva síce neuveriteľné množstvo dôvtipu, šikovnosti a odvahy, no bude to stačiť na to, aby sa jej podarilo vzoprieť režimu a naplniť svoju túžbu po slobode? Nadčasový seriál, z ktorého tento rok vyjde už 6. séria, je silnou kritikou spoločenských štruktúr s dôrazom na nevyhnutnosť ľudskej dôstojnosti.

Pustina
(Wasteland)

V dedinke na česko-poľských hraniciach sú obyvatelia postavení pred dôležitú otázku: povoliť alebo nepovoliť rozsiahlu ťažbu hnedého uhlia na svojom území? Nadnárodná ťažobná spoločnosť im ponúka veľké odstupné, ak kvôli ťažbe opustia svoje domovy. 

Proti tomu výrazne bojuje starostka obce, ktorá chce ochrániť tamojších ľudí i svoju dedinu, no zdá sa, že je v tomto boji sama. Zmizne jej 14-ročná dcéra – v dôsledku politických snáh, s ktorými väčšina obyvateľov nesúhlasí? Počas pátrania spoznáva odvrátenú stranu obce a začína mať výrazné pochybnosti o stave miestnej komunity.

Dramatická osemdielna miniséria Pustina odhaľuje záhady príbehu a postupne graduje do nečakaných súvislostí. Autorom scenára je Štepán Hulík, ktorý stojí napríklad aj za filmom Horiaci ker od Agnieszky Holland. Pustina je výnimočný český seriál, ktorý mal premiéru na prestížnych festivaloch a získal Českého leva i Cenu kritiky za najlepší televízny seriál roku 2016.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.