Dokumentárna tragikomédia, príbehy o sile priateľstva, čierna satira či tínedžerský horor – aj v minulom roku sme mali možnosť v kinách sledovať pestrú ponuku filmov, ktoré zažiarili na prestížnych festivaloch alebo si získali srdcia tisícok divákov. A teraz prichádzajú priamo do vašej obývačky. Prežite dojemné chvíle, výbuchy smiechu či poučné príbehy s výberom tých najlepších filmov uplynulého roka.
Aftersun
Slnko zapadá a polaroidové fotografie začínajú blednúť. Mladý rozvedený otec Calum (Paul Mescal) vezme svoju dospievajúcu dcéru Sophie (Frankie Corio) na dovolenku do tureckého rezortu. Na prvý pohľad sa zdá, že spolu prežívajú príjemné chvíle – veľa sa smejú, užívajú si more, hrajú biliard a spontánne momenty natáčajú na videokameru. Zdanlivo bezstarostné leto však pod povrchom ukrýva trhliny. S otcom sa deje niečo vážne, hoci sa to pred dcérou snaží skrývať. A možno to celé bolo úplne inak, ako si ona pamätá.
Do záhady ponorená snímka, ktorú si spätne skladáme z úlomkov spomienok, je obrazom toho, ako rozdielne môžeme vnímať udalosti v detstve a dospelosti. Videozáznamy odhaľujú, aké veci sme vtedy nevnímali, pretože dospelí svoje bolesti pred nami dôkladne skrývali.
Intímny debutový film škótskej režisérky Charlotte Wellsovej je voľne inšpirovaný jej osobnou skúsenosťou a vďaka svojmu prenikavému spracovaniu sa stal jedným z najvýraznejších debutov uplynulých rokov. Jeho emočnú intenzitu a autentickosť podporili aj vynikajúce herecké výkony, Paul Mescal si za ten svoj vyslúžil prvú nomináciu na Oscara.
Osem hôr
(The Eight Mountains)
Priateľstvo dokáže byť rovnako kľukaté ako sám život, čo potvrdzuje aj príbeh Pietra a Bruna – dvoch chlapcov, ktorí sa v detstve stali dobrými priateľmi, no ich cesty sa opakovane rozchádzali. V niektorých chvíľach ich nerozdeľovali len kilometre, ale aj spôsob života či myšlienkové nastavenie, nakoniec ich vždy spojila láska k horám. Po smrti Pietrovho otca, s ktorým si bol aj Bruno veľmi blízky, sa spoločne rozhodnú dokončiť jeho vysnívané dielo – dom uprostred hôr ďaleko od civilizácie. A práve tam sa stretávajú v rozličných bodoch svojich životov, poznačení inými skúsenosťami, no s istotou, že si zostávajú dôverne blízki.
Snímka Osem hôr je meditatívnou výpravou po hrebeňoch hôr, ktorá vás okúzli nielen dychberúcimi výhľadmi, ale i dojímavým príbehom jedného priateľstva. Zdolávanie alpských vrcholov však nie je len o fyzickej sile, ale aj o pokore, trpezlivosti či snahe vedome hľadať zmysel života. Pomalá dráma o dozrievaní človeka a jeho vzťahu k prírode vznikla podľa knižnej predlohy populárneho talianskeho autora Paola Cognettiho a získala Cenu poroty na festivale v Cannes.
Je mi zo seba zle
(Sick of Myself)
„Narcisti sú tí, ktorí v živote prerazia.“
„Ak je to pravda, tak prečo pracuješ v kaviarni?“
Signe je priateľkou mladého umelca, ktorému sa začne dariť. Jej narcistická povaha to však neznesie, preto hľadá všemožné spôsoby, ako by na seba upútala. Keď jedného dňa v práci zaútočí na jej zákazníčku pes, uvedomí si, akú pozornosť vyvoláva súcit so zraniteľnými. A tak pátra po nejakej sebazničujúcej metóde, ktorou by opäť vzbudila záujem druhých. V tomto ohľade Signe nepozná hranice, preto si nenávratne poškodí kožu, aby mohla navždy profitovať z ľútosti druhých.
Čierna satira Je mi zo seba zle, za ktorou stojí nórsky režisér Kristoffer Borgli, je zúfalou ukážkou toho, kam nás môže dohnať túžba po sláve a mediálnej pozornosti, no zároveň je i sondou do toxických vzťahov mladých ľudí, ktorí si svoje úspechy nielen závidia, priam sa v nich predbiehajú. Kritická snímka, ktorá bola uvedená na festivale v Cannes, upozorňuje na škodlivú kultúru sociálnych sietí a všadeprítomného narcizmu v súčasnej spoločnosti.
Veľké nič
(Velké nic)
Každý z nás prežíval dva roky pandémie inak, no ako sa na toto obdobie pozeráme s odstupom času? Dokumentárna tragikomédia Veľké nič zachytáva fragmenty kovidovej doby a spája ich do celistvej mozaiky, čím podáva veľmi presnú správu o našej spoločnosti. Je tam všetko: šitie rúšok ako prejav spolupatričnosti, prázdne ulice a námestia Prahy, antivaxerské protesty či kríza pracovníkov v sektore kultúry. Dokument zámerne neukazuje vystúpenia politikov v snahe poukázať na zápas jednotlivca v boji proti neviditeľnému nepriateľovi.
Najnovší film populárneho českého dokumentaristu Víta Klusáka a Mariky Pecháčkovej zachytáva nielen bizarné obrazy doby, ale najmä príbehy toho, ako rozdielne zasiahla pandémia do životov ľudí a ako sme sa vtedy zachovali voči druhým. Veľmi výstižne to opísal jeden z divákov filmu, keď vyhlásil: „Nie je to o kovide, je to o nás.“
Apolonia, Apolonia
Čím všetkým si prechádza žena umelkyňa v snahe uspieť? Apolonia Sokol je maliarka, ktorá sa chce presadiť vo svete súčasného umenia. Od detstva bola spätá s komunitou parížskych umelcov, kam patrili jej rodičia, no teraz musí nájsť vlastnú cestu. Opakovane však naráža na (často rodovo podmienené) prekážky a čelí neľahkým dilemám, medzi nimi i konfliktu slobodnej tvorby a snahy uživiť sa umením. „Stala som sa produktom industriálnej výroby,“ hovorí v dokumente.
Dokumentárny film, ktorý vyhral hlavnú cenu na českom festivale Jeden svet, je nesmierne intímnym priblížením života mladej umelkyne. Apolonia nás púšťa do svojho súkromia najmä vďaka silnému priateľskému putu, ktoré si vytvorila s režisérkou filmu Leou Globovou. Tá ju nakrúcala trinásť rokov, čím dokázala na plátna priniesť komplexný časozber, v ktorom sa vystriedalo mnoho ťažkých i radostných chvíľ zo života oboch žien – Ley a Apoleny.
Nič v zlom
(No Hard Feelings)
Ak máte chuť na poriadnu oddychovku, stavte na fenomenálny výkon Jennifer Lawrence v jednej z najobľúbenejších komédií minulého roka. Stvárňuje v nej ironickú, nevyspytateľnú, no hlavne sexy tridsiatničku Maddie, ktorá pracuje ako šoférka, užíva si nezávislý single život a pre záchranu rodinného domu by spravila čokoľvek.
Keď však pre dlhy príde o auto, nachádza v novinách bizarný inzerát – rodičia hľadajú „priateľku“ pre svojho neskúseného syna výmenou za auto. Pre Maddie to nie je žiaden problém, a tak sa začína šialená jazda, počas ktorej pomáha maturantovi Percymu objaviť svet sexuality a nespútaného porušovania pravidiel.
Originálna komédia Nič v zlom je výbornou voľbou, ak sa chcete poriadne zabaviť, no je i sympatickým príbehom o hodnote priateľstva a odvahe žiť práve taký život, aký chceme. A charizmatický herecký výkon Jennifer Lawrence je len čerešničkou na torte.
Hádaj, kto je vrah
(Bodies Bodies Bodies)
Ako to dopadne, keď sa stretne hororová noc, Gen Z a legendárne filmové štúdio A24? Keď sa počas najväčšej búrky rozhodne partia bohatých deciek usporiadať párty v dome, ešte nikto z nich netuší, že sa niektorí na druhý deň už neprebudia.
Drogy, alkohol a tiktokové tance však vyzerajú celkom nevinne, kým niekto nenavrhne, aby si zahrali hru Bodies Bodies Bodies. Pravidlá sú jednoduché – jeden z nich je vrah a ostatní musia prísť na to, kto ním je. Ale krátko potom, ako sa zhasnú svetlá, nájdu prvé telo…
Svieža hororová komédia, v ktorej hrajú mladé začínajúce herečky známe z iných alternatívnych filmov, je veľmi výstižnou reakciou na to, ako by v hrôzostrašných momentoch pravdepodobne reagovali príslušníci generácie Z. Veľmi rýchlo odhalí pravdu o tom, kto je úprimný a či sú ich priateľstvá skutočné. Pretože keď vám ide o život, prestávate hrať akékoľvek hry.