Ako vybrať vhodný smartfón pre seniorov

Chcete sa s babkou a dedkom spojiť cez videohovor? Na toto by ste mali myslieť, ak im plánujete vybrať prvý smartfón.

Aj keď veľká časť seniorov dnes mobily bežne využíva, určite by sa aj vaši starí rodičia potešili, ak by vás cez telefón aj videli. Alebo od vás pravidelne dostávali fotky rodiny. Máme pre vás niekoľko praktických rád, na ktoré sa oplatí pamätať, ak by ste chceli babke a dedkovi kúpiť smartfón.

Máte v ruke nový smartfón? Týchto 6 vecí by ste mali spraviť ako prvých. Chcem vedieť viac

Samozrejme, vybrať jeden konkrétny smartfón pre seniorov je rovnako nemožné, ako vybrať správny smartfón pre tínedžerov, rodičov alebo akúkoľvek inú a rôznorodú skupinu ľudí. Každému vyhovuje niečo iné, aj seniori majú rôzne úrovne technických zdatností a mnohí už smartfóny využívajú denne.

Neradi by sme preto príliš zovšeobecňovali. Nasledujúce rady sú primárne určené ako pomoc pri rozhodovaní ľuďom, ktorí nemajú so smartfónom žiadne skúsenosti, prípadne pre ľudí, ktorí by svojich starých rodičov do sveta smartfónov radi zasvätili, aby si mohli navzájom posielať fotky a volať si cez videohovor.

Načo mi ten smartfón bude?

Hádam sa nikto neurazí, ak povieme, že moderné technológie sú pre časť seniorov skôr strašiakom ako lákadlom. Pre ľudí, ktorí nevyrastali s mobilmi a so sociálnymi sieťami, nemusí byť osvojenie nových technológií najjednoduchšie.

Súčasné smartfóny sú, našťastie, celkom intuitívne a určite sa vaša rodina vynájde a naučí starých rodičov s nimi pracovať (aj na diaľku). Smartfóny navyše ponúkajú množstvo jednoduchých funkcií, ktoré vám pomôžu presvedčiť váhajúcich členov rodiny.

Hlavnou výhodou a lákadlom je, samozrejme, možnosť videohovorov, pri ktorých sa môže „stretnúť“ celá rodina. Spoločné chvíle to síce nahradí len čiastočne, no v časoch spoločenskej izolácie vie aj takéto spojenie s rodinou zlepšiť deň. Navyše budú môcť vaši starí rodičia vďaka dátam pravidelne prijímať aj fotky vnúčat a detí, ktoré si môžu kedykoľvek prezerať.

Ak sa starým rodičom práca so smartfónom zapáči, môžete ich postupne naučiť využívať praktické appky, ktoré im pripomenú užívanie liekov, alebo im ukážte audioknihy, podcasty či hry, ktoré im pomôžu skrátiť dlhé chvíle.

Platí, že čím väčší tým lepší?

Pri výbere veľkosti smartfónu neexistuje jednotné pravidlo. Telefón by sa mal predovšetkým dobre držať v ruke a pohodlne ovládať. Možno sú vaši starí rodičia zvyknutí na menší mobil, ktorý sa zmestí do vrecka. A možno, naopak, ocenia veľký displej, na ktorom lepšie uvidia správy a budú sa im lepšie písať texty na virtuálnej klávesnici.

Ak nemáte možnosť dať starým rodičom do ruky vyskúšať svoje smartfóny, aby si skúsili vyhodnotiť ideálnu veľkosť, o niečo väčším displejom nič nepokazíte. Možno aj vám babka hovorieva, že sa treba držať zlatej strednej cesty, a to platí aj v tomto prípade.

Odporúčame preto veľkosť displeja aspoň 6″ – 6,5″, ktorý je dostatočne prehľadný a zároveň nie je taký veľký, aby sa s ním zle manipulovalo. Platí, že čím je väčší displej, tým je väčšia aj klávesnica a jednotlivé klávesy majú viac priestoru. Väčšina dnešných smartfónov navyše ponúka aj funkciu, ktorá umožňuje zväčšiť ikonky aj text na displeji.

Na aké parametre sa zamerať?

Medzi tri vlastnosti, ktoré by podľa nás mal ideálny smartfón pre seniorov mať, patria kvalitná predná kamera, displej s dobrou čitateľnosťou a dobrá výdrž batérie.

Predná kamera a displej potešia pri videohovoroch, dobre viditeľný displej navyše uľahčí čítanie správ a prezeranie fotiek. Časy, keď mobil vydržal na jedno nabitie aj týždeň, sú síce preč, no skúste vybrať taký model, čo vydrží aspoň dva dni, aby nemuseli zariadenie nabíjať každý deň.

Výhodou je aj dostatočná interná pamäť smartfónu, aby ste starým rodičom nemuseli vysvetľovať, ako si fotky zálohovať v počítači alebo na cloude.

O zariadeniach od Apple sa síce hovorieva, že sú intuitívnejšie, no aj tu platí, že ide o osobnú preferenciu a nie o všeobecné pravidlo. Android smartfóny majú nižšiu vstupnú cenovku, no ak má celá rodina iPhone, možno sa oplatí zaobstarať iPhone aj starým rodičom.

Preto odporúčame vybrať smartfón s operačným systémom, ktorý používa aj väčšina rodiny, aby ste mali čo najmenej zbytočných komplikácií a vedeli starým rodičom v prípade potreby poradiť na základe vlastných skúseností.

Pripomíname, že vstupný model Apple smartfónov sa pohybuje na niekoľkonásobne vyššej cenovej úrovni ako pri Android zariadeniach.

Aká je dobrá cena za prvý smartfón?

Pri cenovke záleží na funkciách, ktoré majú vaši starí rodičia v pláne využívať, a, samozrejme, aj na rozpočte.

Na začiatok pokojne vyskúšajte niektorý z lacnejších mobilov, ktorý spĺňa vaše požiadavky. Postupne uvidíte, ako sa s ním vaši starí rodičia zžili, či im to pre ich potreby stačí, alebo či ich láka spoznávať nové funkcie a ďalšie možnosti využitia.

Vybrali sme pre vás tieto 3 modely s cenovkou okolo 200 € spĺňajúce viaceré zo spomenutých kritérií

Motorola Moto E40

Motorola dlhodobo presadzuje stratégiu pomeru cena/výkon. Inak to nie je ani v prípade Moto E40, ktorý navyše veľmi rozumne pasuje do našich odporúčaní. Predný fotoaparát má 8 Mpx a zvládne HD video, čo znamená, že pri videohovoroch budú starí rodičia na 6,5-palcovom displeji jasne vidieť všetko potrebné.

Smartfón ponúka aj 5 000 mAh batériu, ktorá pri šetrnom používaní vydrží bez nabíjačky aj dva dni. Interná pamäť sa síce drží na spodnej hranici našich odporúčaní,  má 64 GB, no máte možnosť rozšíriť ju microSD kartou až na 1 TB. Starým rodičom tak môžete posielať aj desiatky fotiek denne a nebudú mať problém ich uložiť. 

Navyše nechýba odolnosť proti ošpliechaniu vodou či manipulácii s mokrými rukami ani informačná dióda, ktorá upozorní na zmeškaný hovor či prijatú správu.

OPPO A16s

Čínsky výrobca Oppo je známy tým, že chce za rozumné peniaze ponúknuť čo najviac. V kategórii smartfónov pre nenáročných používateľov tak dokáže v modeli A16s ponúknuť 8 Mpx prednú kameru s full HD videom, 5 000 mAh batériu, ktorá na jedno nabitie môže vydržať dva dni, či internú pamäť 64 GB, ktorá sa dá pomocou microSD karty rozšíriť na 256 GB.

Všetky tieto parametre perfektne zapadajú do našich seniorských odporúčaní.  Okrem toho má displej 6,52 palca, smartfón má certifikáciu zvýšenej odolnosti proti vode IPX4 a nechýba možnosť pripojiť slúchadlá cez 3,5 mm jack v prípade, že by vaši starí rodičia potrebovali z videohovoru o niečo lepší zvuk.  

realme 8

Realme 8 je „lázeňský švihák“. Zatiaľ čo cenou je stále absolútne dostupný, vďaka špecifikáciám je perfektný aj pre starých rodičov, ktorí držia krok s dobou. Ostatne, 16 Mpx predná kamera s full HD videom, 5 000 mAh batéria s výdržou dva dni a 30 W rýchlym nabíjaním či rozšíriteľná 64 GB interná pamäť hovoria jasnou rečou.

Smartfón navyše pôsobí veľmi moderným dojmom, ponúka možnosť používať dve SIM karty súčasne a 6,4-palcový displej je vybavený Super AMOLED technológiou. Vysokokvalitný obraz vaši starí rodičia ocenia nielen počas videohovorov, ale aj na prezeranie fotiek či pri lúštení sudoku. Appka s týmto číselným hlavolamom poslúži ako ideálna ukážka, ak sa babka alebo dedko chcú načiť, ako si sťahovať nové aplikácie.

BONUS mimo budgetu: iPhone SE 2020 

Najdostupnejší iPhone je síce mimo parametrov, ktorými sa zaoberáme v článku a jeho cena je nad rozpočet 200 €, ak však chcete starým rodičom zaobstarať rovnaký ekosystém, aký máte vy, iPhone SE je ideálna voľba.


Všetky smartfóny z tohto výberu môžete mať  k akémukoľvek O2 SMART Paušálu  na začiatok už od 0 €.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.


Hľadáte inšpiráciu, ako si zacvičiť so svojimi deťmi? Zatrénujte si podľa videí Telesná na doma, ktoré vytvorili skúsení tréneri O2 Športovej akadémie Mateja Tótha.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Pre potešenie aj pohodlnejšiu prácu. 16 tipov na tech darčeky pre celú rodinu

Čítaj viac

Týchto 5 hier vám spríjemní daždivé večery, ale dajte si pozor, sú návykové

Čítaj viac

Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac