Už počas éry písania si na ICQ či Pokeci sme hľadali všemožné cestičky, ako v komunikácii používať vizuálne podnety, ktoré by lepšie vyjadrili naše emócie. Áno, tá najjednoduchšia cesta boli vtedy emotikony. Obrázky sú nevyhnutnou súčasťou komunikácie, preto sme sa lepšie pozreli, ako sa s ich pomocou už od čias posielania jednoduchých SMS „rozprávame“.
Najstaršia forma našej komunikácie
Obraz je „lapač“ pozornosti a podvedome sa naň okamžite dokážeme sústrediť. Z komunikačného hľadiska má výhodu v tom, že môže obsahovať hneď niekoľko znakov, ktoré nám dokážu tou najjednoduchšou cestou odovzdať balík informácií.
Predstavte si, že začínate rozprávať príbeh a potrebujete navodiť atmosféru. Písaným textom je to, v tom lepšom prípade, odsek slov, na ktoré sa potrebujete pomerne dlho sústrediť. Obrázok očami prejdete v okamihu a hneď viete, o čo ide.
Teda, ak chcete niekomu niečo povedať a potrebujete jeho pozornosť, začnite komunikáciu obrázkom, ideálne vtipným. (Áno, toto je presne ten dôvod, prečo sa niektoré prezentácie začínajú zlatými zvieratkami.)
Obrázky aj cez smsky
Pamätáte sa na zhluky znakov, ktoré sme posielali do esemesiek? Chcelo to čas, veľa fantázie, zručnosť a zo všetkého najviac kopec zátvoriek, bodiek, lomiek, pomlčiek, podčiarnikov a niekoľko písmen. A zrazu sa na displeji vašej Nokie 3310 objavil sloník, sova, mačka alebo srdce. Vytrvalejší zvládli aj torzá tiel – no, hlavne, že nám tieto klenoty fantázie vtedy robili radosť.
Obrázky sme si ukladali a dúfali, že sa po preposlaní „nerozbijú“. Občas sa našiel niekto z partie, kto obetoval zopár korún a takýto obrázok si kúpil. Na internete bolo dosť stránok, ktoré SMS obrázky predávali. Dokonca boli rozdelené v kategóriách podľa toho, na aký mobilný telefón ste ich chceli poslať. Ale ruku na srdce, zväčša sme ich zo stránok „prekresľovali.“
MMS mali potenciál, ale….
Od roku 2002 sme si na Slovensku mohli začať posielať MMS správy – obrázky aj zvuky, teda polyfónie a jednoduché animácie. MMS však narážali na to, čo nám dokázali, resp. nedokázali, ponúknuť: fotoaparát v mobile bol u nás v tom čase skôr želaním a veľkosť takejto multimediálnej správy bola do 50 kB – inými slovami, posielali sme pár farebných štvorčekov.
Obrázky, fotky a zvonenia sme si mohli vymieňať nielen cez ememesky, ale aj cez infraport. Na takéto retro stačilo, aby sme mali mobilné telefóny správne otočené k sebe a pár minút trpezlivosti. Nie raz sa stalo, že odosielanie napríklad nejakej MP3 už skoro v závere zlyhalo. Dnes je to až komické, čo všetko sme museli pre odoslanie jedného multimediálneho súboru podstúpiť.
Bez emoji to nejde
Z dvojbodiek, zátvoriek, lomiek sme „vyrástli“ do graficky spracovaných tváričiek, ktoré dokážu (do)povedať naozaj veľa.
To, že emoji tvoria dôležitú súčasť komunikácie, nie je len pocit. Viaceré štúdie dokázali, že emoji dajú textu hĺbku a citovo ho zásadne ovplyvnia. Aj preto je slovo emoji od roku 2013 v Oxfordskom slovníku a jeho slovenský ekvivalent smajlík je tiež považovaný za súčasť spisovnej slovenčiny.
„Smajlíkový jazyk“ je zároveň najrýchlejšie sa rozvíjajúcim a aktuálne existuje viac ako 3460 rôznych emoji, teda smajlíkov.
Ktoré emoji boli najpoužívanejšie v začiatkoch tohto štýlu komunikácie na Slovensku asi už nevypátrame, nebudeme sa však zrejme veľmi mýliť, ak si tipneme usmiateho a smejúceho sa smajlíka. Ostatné roky však vieme vyhodnotiť celkom presne, robia sa totiž smajlíkové štatistiky.
V roku 2022 bol na Slovensku najpoužívanejší emoji srdiečka, v roku 2021 zasa veľmi sa smejúca tvárička.
Používate nálepky?
Akousi „nadstavbou“ emoji sú stickersky, teda digitálne nálepky. Tie sa v našich končinách začali udomácňovať približne od roku 2016. V rámci komunikácie ponúkajú to, čo emoji chýba, teda dynamiku. Skoro okamžite sa udomácnili na všetkých moderných komunikačných platformách.
Napríklad Apple umožňuje vytvárať si vlastné nálepky z vášho avatara. Stačí, ak si vytvoríte vlastnú animovanú podobizeň, a hneď máte k dispozícii autentický balíček nálepiek, ktorými môžete komunikovať. No zrejme najpopulárnejšie nálepky sú tie v Messengeri od spoločnosti Meta.
Dokonalá odpoveď na všetko
Skutočným fenoménom súčasnej online komunikácie sa stali gifká. Okrem toho, že nimi viete výstižne zareagovať skoro na všetko, majú aj zaujímavú históriu.
GIF formát vymyslel už v roku 1987 tím vedený Stephanom Wilhiterom ako riešenie, ktoré malo pomáhať s tvorbou webových stránok. V tom období nebol internet ešte bežne dostupný a používalo ho len veľmi málo ľudí, napríklad burzoví makléri na sledovanie vývoja cien na akciovom trhu. Gifká vtedy umožnili aktualizáciu grafov na internete s najmenším oneskorením.
Prvé GIF animácie vyzerali ako prezentácie a neopakovali sa, tzv. slučka v gifkách prišla až neskôr. Obsah bol skôr informačný než zábavný a spolu s rozmachom internetu formát GIF postupne odišiel do úzadia, v jednom momente bol dokonca odpísaný úplne.
Zlom prišiel okolo roku 2010, keď vypršala platnosť patentu a GIF získal popularitu v meme komunite. Nárast bol z roka na rok priam gigantický, GIF „ušiel hrobárovi z lopaty“. Za prvý meme GIF je považované tancujúce dieťa a je z roku 1996.
Tento obrázkový komunikačný fenomén sa na Slovensku nijako extra nevymyká svetovým trendom. Blonďavé dievčatko, „blow your mind“ GIF, gangster leňochod či Michael Jackson s popcornom sú celosvetové klasiky, ktoré rovnako dobre bodujú aj u nás.
Jedno slovo: meme
Možno by ste očakávali, že čím populárnejší prvok komunikácie, najmä v dnešnej dobe, tým prepracovanejší, dynamickejší a z technického hľadiska aj viac „vyšperkovaný“ formát. Meme sú však dôkazom, že stále uprednostňujeme obsah pred formou.
Meme (ako slovo) vzniklo v roku 1976. Jeho autorom je biológ a militantný ateista Richards Dawkins. On však o meme uvažoval ako o kultúrnej obdobe génu, ktorý odovzdáva tradíciu z generácie na generáciu. Z istého pohľadu to charakterizuje meme aj dnes.
V meme komunite sa o prvom meme živo diskutuje. Existuje názor, že skutočne prvé je z roku 1989, konkrétne z videohry Zero Wing.
Niektoré memečka si pozornosť uchmatli práve preto, že sú na prvý pohľad neestetické a pripomínajú skôr detskú čmáranicu. Spolu s dobrou myšlienkou však tvoria dokonalý celok.
Napriek tomu, že pomocou meme zvykneme komunikovať, nemá veľmi zmysel hľadať nejaké all time legendy, dôvod je jednoduchý – tieto vtipné obrázky reflektujú to, čo sa v spoločnosti práve deje: od založenia politickej strany cez komentovanie každodenných situácií až po satiru slovenskej kultúry.
Memečká však neskončili len v súkromných správach, domovom meme sa vďaka ich virálnosti stali sociálne site, najmä Facebook a Instagram, kde nájdete množstvo komunít, ktoré týmto spôsobom komunikácie dokážu vtipne odpovedať a reagovať doslova na všetko. Medzi najpopulárnejších a najznámejších tvorcov určite patria Efemka, Zomri, Rýdze a umyté rakúsko-uhorské meme, Stojatá voda či Dve bodky.
Obrázkové vtipy sú určite populárne aj preto, že sú na výrobu extrémne jednoduché. Vlastné meme si môžete vyrobiť aj vy – existuje na to niekoľko online stránok, my v Sóde obľubujeme Meme generátor. Ak máte čas a chuť, nejaké svoje meme o tom, aký máte dnes deň, si vyrobte a pošlite nám do komentára na Facebooku.