Elektrické autá už nepatria medzi témy v rámci science fiction, i keď stále vzbudzujú prekvapenie, keď prejdú ulicou. Predsalen, na Slovensku je ich stále pomenej. V každom prípade, už sú tu.
Dôvodom, ktorý odrádza od kúpy, nie je ani tak ich dostupnosť alebo nabíjacia sieť, ale skôr vysoká cena, dojazd a neznalosť. Vlastniť elektrické auto má samozrejme pre aj proti.
Aké je to s jedným žiť?
Redaktorka Sódy vie porovnávať pre aj proti aj vďaka vlastným skúsenostiam. Ojazdený elektromobil, Peugot iON, si s manželom kúpili výrazne lacnejšie než nový. Na benzíne šetria približne 90 až 100 eur, a to predtým jazdili na malom Suzuki Swifte. Problémom nie je ani nabitie – keď idú do nákupného centra na kávu, auto sa dolu v garáži nabíja. Zdarma. Dojazd im stačí pre každodenný život, práca, nákupy, domov.
Ľudia majú rešpekt
Najväčšou výhodou elektromobilov je nepochybne úspora peňazí na benzíne či nafte. Ak by ste si sumu, čo každý mesiac “nalejete” do nádrže odložili, na konci roka by ste si mohli dovoliť exotickú dovolenku.
Ďalšou z výhod je tá enviromentálna. Šetríte životné prostredie a to je skvelý pocit. Tichá prevádzka, žiadne výmeny oleja a filtrov. Plus nabitie autíčka v mnohých nákupných centrách je zdarma.
Sú tu samozrejme aj nevýhody. Vysoká nadobúdacia cena a – pokiaľ nevlastníte Teslu – plánovanie dlhších ciest. Dôvodom je dojazd elektromobilov na jedno nabitie. Treba mať prehľad o nabíjacej sieti v rámci Slovenska a v Európe a mať k nabíjačkám prístup.
(Podrobnejšie informácie o nabíjacej sieti na Slovensku nájdete napríklad na GreenWay.sk)
Ak by ste napríklad išli z Bratislavy do Banskej Bystrice, budete musieť elektromobil dobiť celkovo štyrikrát. Každá prestávka je na 20 až 30 minút, čiže cesta bude trvať asi o dve hodiny dlhšie.
Elektromobil sa tiež nehodí pre človeka, ktorý často absolvuje niekoľko stokilometrové cesty.
V zime má tiež nižší dojazd, čiže auto treba častejšie nabíjať. Ďalším mínusom je, že aktuálne sú nabíjacie siete pre elektromobily na Slovensku a v zahraničí často nejednotné.
A tiež – modifikácia auta z benzínoveho na elektrické je na Slovensku zakázaná. V Rakúsku to však ide.
Na čom si fičí elektromobil
Lithium i-ON batérie sú najčastejšie používanými batériami v elektromobiloch. Sú to také isté batérie, ako v laptope či smartfóne. Batérie sa neustále vyvíjajú a vylepšujú. Zlepšuje sa ich energetická hustota i kapacita.
Všetci výrobcovia áut majú plány recyklácií pre batérie, ktoré vyprodukujú. Častá sťažnosť ľudí, že staré batérie musia skončiť na skládke, nie je pravdivá. A tiež – keď sa kapacita batérie zníži, stále vie byť využitá napríklad ako náhradný zdroj energie pre domácnosť.
Nikto nevie s určitosťou povedať, ako dlho batéria v elektromobile vydrží, pretože technológia je stále pomerne nová, ale príbehy mnohých motoristov naznačujú, že boli schopní prejsť 150 tisíc km na päť- až šesťročných originálnych batériách.
Aby vám batéria v elektromobile vydržala čo najdlhšie, treba sa vyvarovať najmä tomu, aby ste ju vybili úplne. Batéria by sa ideálne mala dobiť vtedy, ak klesne na približne 20%.
Prečo sú elektrické autá drahé?
Skúsený používateľ elektromobilov Gavin Shoebridge má na toto dva názory: Z pohľadu výrobcu nie sú v elektromobiloch žiadne peniaze čiže žiaden “after market” a profit z predaja náhradných dielov či pravidelného servisu. Automobilky tak chcú svoje elektrické autá predať s čo najväčším profitom.
Druhý pohľad hovorí o tom, že veľkokapacitné batérie boli v minulosti veľmi nákladné na výrobu, čo dvíhalo aj cenu elektrických áut. Dnes však cena batérií veľmi rýchlo padá. Napríklad v roku 2015 sme dosiahli cenové predpoklady batérií na rok 2020.
Ticho, ktoré bude počuť
Elektrické autá pri jazde nie je vôbec počuť. Tento fakt sa stáva problémom hlavne pre starších a slabšie počujúcich ľudí a deti. Trápi to aj poslancov v európskom parlamente, a preto sa v apríli 2014 zhodli na tom, že napriek tomu, že chcú, aby sa znížila hlučnosť v európskych metropolách, ktoré trápi tzv. zvukové znečistenie, zvýšia hlučnosť elektromobilov.
Z toho vyplýva, že všetky nové elektromobily a hybridy musia vydávať do roku 2019 nejaký zvuk.
Aké sú najpopulárnejšie elektromobily u nás?
Mitsubishi iMiEV alebo Citroën C-Zero/ Peugot iON
Pre:
* Malá veľkosť, zmestí sa do úzkych mestských uličiek a malých parkovacích miest. Perfektné do mesta.
* Ideálne pre single človeka alebo dvojicu.
* Dojazd má cca 130 kilometrov na plné nabitie, čo je dosť pre každodennú mestskú a prímestskú potrebu bežného človeka.
* Nízke servisné náklady.
* Ušetrené peniaze za benzín.
Proti:
* Treba plánovať a viac rozmýšlať, ak treba absolvovať dlhšiu cestu.
* V zime nižší dojazd.
Cena: Na Slovensku okolo 29 000 eur.
Nissan Leaf: Väčšie, skôr rodinné auto, vhodné aj na jazdu po dialnici. Robustnejšie.
Momentálne najpredávanejšie elektrické auto na svete.
Pre:
* Väčšie rozmery, vhodné pre rodinu s deťmi.
* Dojazd je až 250 km s novou 30 kWh batériou.
* Ušetrené peniaze na benzíne
* Menšie servisné náklady
Proti:
* V porovnaní s inými elektrickými autami je o niečo širšie, ale stále užšie ako mnoho benzínových áut.
Cena: od 29 050 eur
Volkswagen eUP – malé mestské autíčko, ľahko sa s ním parkuje a manévruje po meste.
Pre:
* Pekný, moderný dizajn.
* Slušný dojazd na plné nabitie – 160 km.
* Moderná výbava.
Proti:
* Malé auto, pomerne vysoká cena.
* Nevhodné pre rodinu.
Cena: 26 900 eur
Tesla Model S – rýchle, luxusnejšia kategória.
Auto s momentálne najdlhším dojazdom na jedno nabitie na slovenskom trhu.
Pre:
* Krásny dizajn.
* Dojazd na jedno plné nabitie je až 491 km.
* Len 30-minútové dobitie stači pre dojazd ďalších 270 km.
* Rýchlosť.
* Dlhodobá úspora peňazí na benzíne.
Proti:
* Veľmi vysoká cena.
* Nedostatok rýchlonabíjacích staníc Tesla na území Slovenska.
* Nemožno kúpiť na Slovensku, musí sa importovať, čo navyšuje počiatočné náklady.
Cena: V autobazáre, ročná Tesla: cca 115 000 eur.
Čo hovoria o elektromobiloch ich majitelia mimo Slovenska
Jarkko Santala, Fínsko:
“Mám dva elektromobily. Jeden kúpený, Citroën C-Zero z roku 2011 a ten druhý som si modifikoval sám a je to Citroën Xsara, ročník 1997. Obe autá využívam hlavne na jazdu mestom, ale sem tam sa vyberiem i na dlhšiu cestu s mojim Citroënom C-Zero. Hlavne kvôli možnosti rýchleho nabíjania pomocou nabíjačky CHAdeMO.
Odkedy mám elektromobily, nemám potrebu ani chuť vrátiť sa späť k benzínu či nafte. Elektromobily sa mi dokonale postarajú o moje každodenné prepravné nároky.
Ak je napríklad príliš chladno, alebo sa niekam ponáhľam, jednoducho sa na dlhšie vzdialenosti odveziem autobusom. Keďže obe autá majú pomerne malé batérie, čakám, pokým ceny elektromobilov s dlhším dojazdom klesnú. Elektromobily sú nielen mojím hobby, vlastniť elektromobil som sa rozhodol aj z ekonomických a ekologických dôvodov.
Elektromobily nemajú žiadne emisie, a keď vezmete do úvahy aj výrobu elektriny a batérie, stále sú ekologickejším riešením ako klasické auto. Elektromobily sú a budú ekonomickým riešením, keďže cena elektriny je oveľa nižšia ako cena ropy.
Douglas Stansfield, USA, autor blogu o elektromobiloch TorqueNews.com
“Jazdím elektromobilom od roku 2008, odkedy som si modifikoval Hyundai Tiburon, ktorému zlyhal motor. Moje dôvody boli jednoduché. Nenávidel som kupovanie drahého benzínu.
Odvtedy som si kúpil Nissan Leaf a Ford C-Max Energi a drasticky sa tak zmenšila moja potreba pre benzín. Ak potrebujem ísť na dlhšiu cestu, vezmem si môj plug-in hybrid. A keďže ceny Tesly neustále klesajú, plánujem si ju v budúcnosti kúpiť.
Čím skôr sa na 100 % oslobodím od platenia za benzín, tým budem šťastnejší.”