Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Lucia Šicko: V biznise cítiť frustráciu absolventov. Školy ich nepripravujú na prax

Spoluzakladateľka úspešného výrobcu hier Pixel Federation hovorí, ako sa dá skĺbiť hranie, učenie sa a podnikanie.

Sú nové technológie súčasťou cesty, ktorá pomôže nášmu školstvu lepšie nás pripraviť do reálneho života? Ako sa dá skĺbiť hranie, učenie sa a úspešné podnikanie? O tom nám rozprávala Lucia Šicko, spoluzakladateľka herného štúdia Pixel Federation a šéfka ich vzdelávacej iniciatívy Edufactory.

Čo pre teba znamená Pixel Federation a Edufactory dnes a čím pre teba bola firma, keď si ju spoluzakladala?

Keď sme zakladali Pixel, vôbec sme netušili, čo z toho môže byť. Po odchode z predošlého projektu sme však vedeli, že chceme robiť niečo vlastné. Keďže sme mali dostatok skúseností z odboru, bolo nám od začiatku jasné, že bude treba nejakým spôsobom riešiť aj vzdelávanie zamestnancov. Veľa začínajúcich ľudí totiž potrebuje pomôcť rozvinúť nielen hard skills (technické a odborné zručnosti, pozn. red.), ale aj iné dôležité schopnosti, akou je napríklad práca v tíme.

Pixel mal teda hneď od začiatku tri divízie – webovú, hernú a vzdelávaciu. Vzdelávaniu sa venovalo občianske združenie Edufactory a začali sme zbierať skúsenosti. Vtedy bol Pixel ešte bábätko – a ani pri dieťati nevieš, čo v tom balíčku vlastne dostávaš. Postupne sme sa vyvíjali a vzájomne sa spoznávali. Teraz je to už veľké dieťa, ku ktorému mám veľmi silný vzťah.

„Pre mňa vzdelávanie nie je čosi, čo sa deje iba v škole. Chápem ho ako niečo, čo sa deje celý život.“

Je zaujímavé, že Pixel Federation mal tento vzdelávací rozmer už od začiatku. Je ti táto téma blízka?

Bola som také čudné dieťa, ktoré sa počas letných prázdnin tešilo na to, že pôjde naspäť do školy. Popritom som sa vždy niečo sama učila – napríklad nejaký cudzí jazyk. Pre mňa vzdelávanie nie je čosi, čo sa deje iba v škole. Chápem ho ako niečo, čo sa deje celý život.

V Banskej Štiavnici som napríklad študovala na jazykovom gymnáziu a bola to fantastická skúsenosť. Vzápätí som však zažila obrovské sklamanie, keď som nastúpila na Ekonomickú univerzitu v Bratislave. Neučili sme sa podstatné veci zmysluplným spôsobom a necítila som ani potrebný rešpekt k prednášajúcim. Bola to pre mňa dezilúzia.

Aj v biznise som vnímala frustráciu ľudí, ktorí sa dostávajú na pracovný trh a zisťujú, že sú v podstate nepripravení. Prechádzajú tak celým školským systémom prakticky len preto, že potrebujú získať titul. Pripadalo mi to nezmyselné a vždy som chcela tvoriť akúsi alternatívu – praktické vzdelávanie. Viac ako memorovanie dát je podľa mňa dôležité učiť sa uplatňovať teórie v praxi.

Ďalší rozmer prišiel s narodením môjho prvého dieťaťa. Chvíľu sme totiž mysleli, že potrebuje špeciálny prístup. Videla som, že mu niektoré veci idú extrémne rýchlo a iné zas veľmi pomaly. Trápila ma predstava, že sa stane súčasťou vzdelávacieho systému, kde má celý deň sedieť v lavici, memorovať a všetci musia ísť rovnakým tempom.

Pochopila som, že by potreboval individuálnejší spôsob výučby, a začala som sa tejto téme venovať intenzívnejšie.

V rámci projektu Edufactory pracujete s viacerými vekovými kategóriami študentov. Zaujíma ťa viac práca s mladšími či so staršími deťmi?

Pracovať s deťmi je veľká zábava. Hra je pre ne prirodzené médium, rozumejú jej a ľahko sa s ňou stotožňujú. Pracujeme aj s mladšími deťmi, ktoré sa rady hrajú, ale začínajú sa už aj zamýšľať nad tým, ako by sa dala taká hra vytvoriť. Chceme im pomáhať a ukázať nie len to, že sa to dá, ale aj ako sa to dá. Pre tieto deti sme organizovali hlavne letné tábory.

Stredoškoláci a vysokoškoláci zas už presnejšie vedia, čo chcú. Náš projekt Skill Drill je presne preto určený mladým ľuďom, ktorí už aktívne skúšajú tvoriť hry. Pixel im poskytuje mentorov (programátorov, animátorov, grafikov), ktorí sa im venujú a pomáhajú im pri ich projektoch.

Myslím si však, že treba pracovať aj s učiteľmi a ukazovať im možnosti výučby, ktoré zatiaľ nepoznajú. Chceme im predstaviť nástroje, ktoré pomôžu oživiť hodinu a sú vlastne totožné s tými, ktoré deti bežne používajú aj v súkromí. Rozhodli sme sa tiež podporiť Komenského inštitút, v rámci ktorého si sami učitelia vymýšľajú a realizujú vlastné nápady na skvalitnenie výučby.

Je možné, že sa Pixel bude v budúcnosti venovať aj vývoju edukatívnych hier?

Nie, nemáme to zatiaľ v stratégii. Skôr sa práve cez Edufactory snažíme pomáhať komunite vývojárov, ktorí si vyberú túto cestu. Podporili sme napríklad Ondreja Vrábla, ktorý mal 14 rokov a vytvoril hry pre deti s mozgovou obrnou. Jeho projekty sme tiež pomohli dostať do rôznych centier, kde sa stretávajú rodičia detí, ktoré čelia nejakej životnej výzve.

Ďalšia hra zas pracuje s rozšírenou realitou a cez aplikáciu, ktorá je prepojená s hracou doskou, učí deti matematiku. Tretí projekt je kolegyne Táne Zacharovskej a venuje sa recyklácii. Deti sa dozvedia, prečo recyklovať a čo sa deje s našou planétou, keď nerecyklujeme. Toto sú krásne veci a hry, ktorým
niet čo vyčítať.

Máš nejakú víziu, akým spôsobom by sa mohlo vyvíjať vzdelávanie na Slovensku?

O tejto téme veľa diskutujeme. Trošku sa obávam momentu, keď budú musieť všetky inovatívne nástroje vzdelávania nastúpiť na vlak súčasnej štruktúry. Ideálne by bolo, keby sme v rámci vízie vydanej ministerstvom školstva nastavili, ako by ten systém mohol komplexne vyzerať. Na to sa potom dá napájať to, čo existuje a je dobré. To, čo nefunguje, zas treba predefinovať a skúsiť robiť inak.

Žijeme vo veľmi dynamicky sa meniacom svete. Kedysi sa svet menil lineárne a z generácie na generáciu bolo viac-menej jasné, ako bude vyzerať budúcnosť potomka. Pri rýchlosti, akou sa dnes technológie vyvíjajú, však nevieme presne odhadnúť ani to, čo bude o päť rokov.

Ako sa tento zrýchlený vývoj dotkne našich detí a na čo ich vlastne pripravujeme? Je napríklad memorovanie dátumov a rôznych kategorizácií nevyhnutnou zručnosťou? Alebo do života potrebujú niečo úplne iné? Čo je to, čo potrebujú? Čo sú tie budúce zamestnania? Je tam veľmi veľa otázok.

Podľa čoho vyberáš hry, ktoré hráš so svojimi deťmi? Na čo si dávaš pozor?

Je pre mňa dôležité, aby mali kvalitný gameplay (spôsob, akým je hra stavaná a ako komunikuje s hráčom, pozn. red.), pekný vizuál a aby dobre pôsobili. Kľúčové sú aj použité mechaniky. Vždy si tiež čítam recenzie a pozriem si video.

Nemám rada hry, ktoré tlačia deťom reklamy. Som skôr ochotná zaplatiť, ako zvoliť verziu zadarmo, v ktorej sa im budú zobrazovať bannery.  Narúša to plynulosť a logiku hry a pre deti je to často zbytočne frustrujúce.

Dávam priestor aj im, aby si samy našli hru, ktorá sa im páči. Spolu si ju potom pozrieme, a keď je fajn, tak ju stiahneme.

Lucia Šicko je spoluzakladateľkou Pixel Federation. Šíri osvetu o hrách a je presvedčená, že videohry sú dobrým vzdelávacím nástrojom. Je projektovou manažérkou iniciatívy Pixel Federation – Edufactory, ktorá si kladie za cieľ podporovať inovácie vo vzdelávaní na Slovensku a zároveň odovzdávať know-how v tejto oblasti

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Top smart hodinky tejto jari

Vybrali sme pre vás šesticu smart zariadení, ktoré sú nabité množstvom skvelých funkcií.

Ak smart hodinky ešte nepoužívate, dajte im určite šancu. Po pár dňoch si už život bez nich nebudete vedieť predstaviť. Smart hodinky sú ideálnym partnerom nielen na šport. Vďaka notifikáciám už nebudete musieť neustále vyťahovať smartfón z vrecka.

Pozreli sme sa na aktuálnu ponuku smart zariadení v O2 a vybrali sme pre vás šesticu, ktorá by nemala ujsť vašej pozornosti.

Xiaomi Amazfit Bip

Čínsky výrobca Xiaomi prerazil na našom trhu najmä svojou cenovou politikou a inak to nie je ani pri smart hodinkách vrátane modelu Xiaomi Amazfit Bip. Hodinky majú štvorcový dizajn a základným materiálom je plast. Remienok v balení je vyrobený zo silikónu a je veľmi príjemný na dotyk. Ak by vám však nevyhovoval, môžete ho vymeniť za ľubovoľný remienok so šírkou 20 mm. Hodinky sú až neuveriteľne ľahké – ich hmotnosť je iba 31 g.

Hodinky obsahujú všetko, čo v súčasnosti potrebujete. Môžete dostávať notifikácie z vášho smartfónu, prijímať či odmietať hovory a prečítať si prijaté správy. Nechýba ani zabudovaný GPS modul či merač tepu. Určite oceníte aj zvýšenú odolnosť proti vode a prachu IP68.

Displej nie je z tých najjemnejších a jednotlivé zobrazovacie body uvidíte voľným okom. Vďaka transflektívnemu LCD displeju je jeho čitateľnosť výborná. Najväčšou výhodou hodiniek Xiaomi Amazfit Bip je výdrž na jedno nabitie – pri bežnom používaní sú to až tri týždne. V porovnaní s ostatnými konkurentmi ide o skutočného maratónca.

Samsung Galaxy Watch SM-R800NZS 46mm

Na trhu smart hodiniek nie je spoločnosť Samsung žiadnym nováčikom. Aj preto sú nové hodinky Samsung Galaxy Watch SM-R800NZS 46mm viac ako silným hráčom.

Vďaka telu z chirurgickej ocele a ochrannému sklu od spoločnosti Corning ide o zariadenie, s ktorým sa nemusíte báť ani aktivít v teréne. Ak radi plávate, hodinky si pokojne môžete nechať na ruke – sú totiž vodotesné až do hĺbky 50 m. Samozrejmosťou sú senzory ako GPS alebo merač tepu.

Okrúhly displej má veľmi jemné zobrazovanie, jednotlivé body teda neuvidíte. Automatická regulácia jasu funguje spoľahlivo a displej je aj na priamom slnečnom svetle krásne čitateľný. Výdrž batérie pri bežnom používaní výrobca oproti predchádzajúcemu modelu zlepšil na tri dni.

Veľkou výhodou hodiniek je, že dokážu rozpoznať pohybovú aktivitu. Ak pred svojím tréningom nezapnete aplikáciu na meranie pohybu, nemusíte sa obávsť, spustí sa sama.

Huawei Watch GT Classic

Ak hľadáte elegantné smart hodinky, siahnite po Huawei Watch GT Classic. Robustnejšie pôsobiace hodinky s kovovým telom a koženým remienkom si určite zamilujete. Keby sa vám remienok náhodou nepáčil, môžete ho vymeniť za akýkoľvek iný so šírkou 22 mm.

Prednú časť hodiniek tvorí veľký displej, ktorý je veľmi jemný a výborne čitateľný aj na priamom svetle. Huawei uprednostnil pred Wear OS od Google vlastný operačný systém, no vo funkciách si to ani nevšimnete. Jedinou nevýhodou nového systému je lokalizácia iba v angličtine.

Môžete počítať so zabudovaným GPS modulom, s meračom tepu aj s monitorovaním spánku. Ak žijete naozaj aktívne, hodinky sa stanú vaším nenahraditeľným partnerom, keďže dokážu monitorovať takmer akúkoľvek telesnú aktivitu. Vďaka vodotesnosti s nimi môžete plávať až do hĺbky 50 m.

Veľkú pochvalu si výrobca zaslúži za výdrž batérie – bez nabíjania sa zaobídete aj dva týždne.

Honor Band 4

Ak nie ste fanúšikom klasických hodiniek a nie je pre vás dôležitý veľký displej, jasnú voľbu predstavuje fitnes náramok. Za zmienku určite stojí Honor Band 4, nenápadný silikónový náramok s malým farebným displejom.

Na výber máte z troch prednastavených ciferníkov, ktoré zobrazujú informácie o čase a celodennej aktivite, ako napríklad počet krokov, spálené kalórie alebo prejdenú vzdialenosť.

Veľmi praktické je zobrazovanie notifikácií z vášho smartfónu. V aplikácii Health si môžete vybrať, ktoré notifikácie vás zaujímajú. Náramok je vodotesný do hĺbky 50 m, a tak s ním môžete aj plávať. Bez problémov dokáže rozpoznať aj váš plavecký štýl a podľa toho presnejšie vypočítať počet spálených kalórií.

Výdrž na jedno nabitie je až 14 dní. Prítomnosť NFC na bezkontaktné platby a merača tepu je v jeho cenovej kategórii viac ako milým prekvapením.

Garmin Vivomove HR

Hybridné inteligentné hodinky s klasickým displejom a analógovým ciferníkom Garmin Vivomove HR predstavujú samostatnú kategóriu. Vo väčšine prípadov je totiž smart funkcia zabezpečená notifikačnou diódou alebo vibráciami, v prípade hodiniek Garmin túto funkciu viac než dobre napĺňa malý digitálny displej umiestnený v analógovom ciferníku.

Dokáže zobraziť informácie o počasí, časovač, stopky či budík. Digitálny displej možno ovládať prostredníctvom klepania na displej a pohybovými gestami.

Zaujímavou funkciou hodiniek je meranie stresu. Ak hodinky zaznamenajú, že používateľ je v strese, vyzvú ho na krátke dychové cvičenie.

Ak ste fanúšikom športov, potešia vás prednastavené profily cvičenia, vďaka ktorým si môžete cez aplikáciu evidovať spálené kalórie, tep aj ďalšie ukazovatele. Zaujímavosťou je zobrazovanie hodnoty vašej výkonnosti VO2.

Výdrž na jedno nabitie je približne päť dní. Ak sa zaobídete bez digitálneho displeja a notifikácií, analógový displej zvládne na jedno nabitie až 14 dní.

Apple Watch S3 38mm

V našom výbere určite nemôžu chýbať hodinky Apple Watch. Spoločnosť Apple kladie dôraz na precíznosť spracovania a použité materiály, čo sa prejavuje aj vyššou cenou. Výnimkou nie sú ani hodinky Apple Watch S3 38mm.

Vďaka silikónovému náramku sú príjemné na dotyk a dobre sedia na zápästí. Notifikačné centrum na zápästí zabezpečí, že vám neunikne ani jedna dôležitá notifikácia. V prípade, že potrebujete na správu alebo SMS odpovedať hneď, môžete hodinkám odpoveď nadiktovať – slovenčinu zvládajú bez väčších zaváhaní.

Apple Watch S3 sú priam stvorené na športové aktivity. Nájdete v nich množstvo profilov na cvičenie vrátane plávania, keďže hodinky sú vodotesné do hĺbky 50 m.

Vynikajúcou vlastnosťou je integrácia Apple Music. S hodinkami môžete spárovať Bluetooth slúchadlá a počúvať hudbu priamo cez ne. Vzhľadom na zabudované GPS už nebudete na behanie potrebovať váš smartfón, hodinky sa o všetko sa postarajú. Výdrž batérie pri bežnom používaní je dva dni.

Oslovili vás niektoré hodinky z nášho výberu? V O2 ich môžete mať k akémukoľvek O2 Paušálu na začiatok od 2 €.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.