Na elektromobile prešiel už viac ako 8 000 kilometrov naprieč 7 európskymi krajinami

Aj o tom, ako často treba na cestách nabíjať akumulátor na elektromobile, sme sa rozprávali s Adriánom Krajňákom.

Jazdiť na elektromobile už dávno neznamená zaostávať výkonom za klasickými autami. Slovenský tím jazdcov na čele s Adriánom Krajňákom minulý rok zdolal počas európskych pretekov elektromobilov Wave za 15 dní trasu dlhú 4 434 kilometrov.

Na nemeckých diaľniciach preveril maximálnu rýchlosť elektromobilu, kde ručička tachometru ukázala na 161 kilometrov za hodinu. Vo švajčiarskych a talianskych Alpách zase na letných pneumatikách, pri vonkajšej teplote -1 ⁰C, prešli cez päť vysokohorských prechodov s nadmorskou výškou vyše 2 000 metrov.

Keď Adrián Krajňák netestuje elektromobily na pretekoch v náročných podmienkach, venuje sa ich propagácii. S občianskym združením NOW cestuje po Slovensku na bielej dodávke a prednáša žiakom na základných školách o ekológii, elektromobilite a úcte k životnému prostrediu. Táto dodávka však nie je obyčajná. Premenili ju na pojazdnú mikroelektráreň, ktorá v sebe ukrýva laboratórium obnoviteľných zdrojov energie.

S Adriánom sme sa porozprávali o tom, ako precestovať Európu v elektromobile a prečo sa rozhodol začať s výchovou o ekológii a obnoviteľných zdrojoch energie už pri školákoch.

Prečo ste zvolili ako názov vášho združenia anglické slovo NOW?

Toto slovo pre nás predstavuje myšlienku, že na zmenu nemusíme čakať. Zmena je dosiahnuteľná práve teraz. A nemusí stáť ani veľa peňazí.

Čo predchádzalo nápadu prerobiť bielu dodávku na pojazdnú elektráreň, z ktorej učíte deti o ekológii a alternatívnych zdrojoch energie?

Chceli sme nájsť spôsob ako môžeme nenásilným, hravým a jednoduchým spôsobom zaujať deti na základných školách a podnietiť v nich záujem o ekológiu, vedu, techniku, elektromobilitu a obnoviteľné zdroje energie.

Nápad na netradičnú dodávku vznikol v roku 2014.

Keď sa konečne naskytla možnosť zakúpiť staršiu dodávku Barkas, neváhali sme. Pustili sme sa do jej renovácie a vylepšení. Pridali sme solárnu strechu, malú OZE elektráreň vytvorenú monokryštalickými fotovoltaickými panelmi, odnímateľnú veternú turbínu a iné vylepšenia. Projekt sa snažíme financovať z vlastných zdrojov a z rôznych grantov.

Dvakrát ste sa zúčastnili medzinárodnej rely Wave, v ktorej pretekajú elektromobily. Ako ste sa o pretekoch dozvedeli?

Prvý apríl je ideálny deň na vymyslenie nejakého bláznovstva. Takže asi to nebola náhoda, že som v tento deň narazil počas surfovania na internete na stránku pretekov Wave. Cieľom pretekov nie je presunúť sa čo najrýchlejšie z bodu A do bodu B, ale sú najmä o osvete a popularizácii elektromobility.

Predstava, že by sme sa ako prvá slovenská posádka mohli pretekov zúčastniť, bola naozaj bláznivá. Ale vďaka slovenskému crowdfundingovému portálu a sponzorom sa nám podarilo zapožičať si elektromobil na tri týždne a vydať sa za dobrodružstvom.

[the_ad_placement id=“injektaz-hlas-pismenka-nenahradia“]

Čo všetko pretekár počas pretekov zažije?

Počas prvých pretekov v roku 2014 sme na elektromobile Peugeot iON za 15 dní zdolali 3 754 kilometrov a prešli štyri krajiny. Užili sme si slnko aj švajčiarske hory, boli sme priamymi účastníkmi Guinnessoveho rekordu v počte elektromobilov idúcich v jednej kolóne. Navštívili sme aj fabriku, v ktorej vyrábajú vzducholode Zeppelin, plavili sa jazerom Bodensee a stretli Slovákov žijúcich v zahraničí.

V roku 2015 sme opäť štartovali ako jediná slovenská posádka, tentokrát s Nissanom Leaf.  Čakala nás trasa dlhá 4 434 kilometrov, ktorá viedla cez šesť krajín. Z Berlína do Bernu sme prešli za 48 hodín a vyskúšali si aj maximálnu rýchlosť elektromobilu na nemeckých diaľniciach (161 km/h).

V čom sa odlišuje údržba elektromobilu na ceste naprieč Európou od bežného auta?

Elektromobil sme nabíjali každých 100 až 170 kilometrov, čo je pri jeho maximálnom dojazde bežná vec. Na to sme okrem klasických elektrických zásuviek občas využili aj rýchlonabíjacie stanice. Naším cieľom bolo využívať čo najviac sieť bezplatných a verejných nabíjacích staníc. Tie sme hľadali pomocou špeciálnych mobilných aplikácií PlugSurging, Wheretocharge alebo Chargemap.

Bežne dostupné elektromobily ako napr. Peugot iON, Nissan Leaf alebo VW e-UP sú síce vhodnejšie na kratšie trasy, ale aj tieto autá zvládnu v podstate čokolvek. Ako sme si sami otestovali, aj švajčiarske Alpy.

Len treba mať viac trpezlivosti a času, keďže u nich treba rátať s častejšími prestávkami na nabíjanie. Tie môžu byť od niekoľkominútových až po niekoľkohodinové. Všetko to závisí od vášho elektromobilu, štýlu jazdy, veľkosti batérií, dojazdu v kilometroch, od terénu, ale aj od toho, či si auto dobíjate na „rýchlonabíjačke“ alebo v bežnej elektrickej zásuvke.

Plánujete nejaké podujatia aj tento rok?

Naskytla sa nám možnosť zúčastniť sa pretekov eTour Europe, ktorých cieľom je čo najrýchlejšie prejsť viac ako 5 000 kilometrov cez 9 krajín, navštíviť 9 európskych metropol a to všetko stihnúť za 9 dní. Samozrejme elektromobilom.

Štartujeme už koncom apríla. Posádky eTour Europe budú vrámci cesty prechádzať aj cez Bratislavu, kde si  počas prestávky nabijú akumulátory. Spolu so sprievodným programom venovaným elektromobilite na Slovensku nás budete môcť vidieť a podporiť v sobotu 7. mája na námestí Eurovea.

NOW je nezisková organizácia založená v roku 2013, ktorá sa snaží o pozitívnu zmenu pomocou vzdelávania detí o ekológii, šírenia osvety o elektromobilite a úcte k životnému prostrediu.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

9 + 1 behov, ktoré by ste v apríli nemali vynechať

Naplánujte si preteky na apríl, prinášame vám 10 zaujímavých podujatí, na ktorých by ste sa mali zúčastniť.

Apríl je mesiac, kedy zima odchádza, ale leto je ešte stále ďaleko. Teploty sú ideálne na športovanie, vonku naháňa endorfíny každým dňom viac bežcov.

Zo zimného spánku sa zobúdza aj termínovka pretekov, tých je každý víkend požehnane a môžete si vyberať podľa svojích preferencií, či už chcete cestu alebo les, krátke alebo dlhšie, preplnené alebo skôr preteky rodinného typu v malých mestách či dedinkách.

My vám prinášame výber tých najzaujímavejších podujatí, ktoré sa v priebehu apríla na Slovensku konajú a pevne veríme, že si z nich vyberiete:

2.-3.4. – Bratislava Marathon

Jedno z najväčších a najznámejších slovenských bežeckých podujatí netreba detailne pripomínať. Od detských behov, cez 10 kilometrovú trať až po maratónske výkony, to všetko ponúka hneď prvý aprílový víkend obyvateľom hlavného mesta. Tento rok počet účastníkov atakuje hranicu 10 000 a to je už naozaj veľká akcia.

9.4. – Jarná Rozkoš

Pre milovníkov lesných behov je tu druhý beh seriálu „Výživná štvorka“ – Jarná Rozkoš. Názov trošku zavádza, pretože sa jedná o 13 kilometrov, počas ktorých bežci nastúpajú 900 metrov, nebude to teda žiadna prechádzka.

Štartuje sa v Uhroveckom Podhradí, neďaleko od rodiska Ľudovíta Štúra či Alexandra Dubčeka.

10.4. – Národný beh Devín Bratislava

Najstaršie atletické podujatie na Slovensku, beh z parkoviska pod Devínskym hradom do centra Bratislavy, má pred sebou svoje 69. vydanie. Minulý rok preteky dokončilo 6151 účastníkov, tento rok by malo byť toto číslo ešte väčšie.

12.4. – Trnavský univerzitný beh

Beh je aktivitou, ktorá spája. V tomto prípade sa spojili študenti všetkých troch univerzít z Trnavy, aby pripravili už druhý ročník pretekoch pre všetkých, ktorí majú tenisky, mladých i starších, so skúsenosťami i bez. Aj keď sa jedná o univerzitný beh, je otvorený pre každého, nielen študentov.

17.4. – Cross Country Baba-Kamzík

Tri rôzne trate, šesť pretekov, jeden cieľ. To je heslo organizátorov pravidelného podujatia hrebeňom Malých Karpát. Vybrať si môžete z behov na 16, 26 a 53 kilometrov, ale pripravené sú tiež preteky behu so psom a nordic walkingu. Všetci sa stretnú v cieli na Kamzíku, pri hornej stanici lanovky.

19.4. – Šrégom nočným Zvolenom

Nočné behy majú svoje čaro a postupne sa rozširujú z Bratislavy aj do iných častí Slovenska. Tentokrát môžu bežci prebehnúť večerným Zvolenom. Sedemkilometrová trasa vedie cez zaujímavé miesta mesta, napríklad zámku, obrneného vlaku či Zvolenskej univerzity.

23.4. – Košice Runway Run

Jediné podujatie svojho druhu na Slovensku. Ak ste doteraz chodili na letisko len kvôli ceste do zahraničia, teraz môžete ísť aj pretekať. V spolupráci s aerolínkou Wizz Air pripravilo Letisko Košice 5 a 10 kilometrov dlhú trasu. Štart je naplánovaný na 20:00, takže ide o nočný beh.

24.4. – Bystrický vertikal

Rastúcej obľúbenosti medzi bežcami sa tešia nielen mestské cestné preteky, ale aj preteky v teréne. Medzi tie ťažšie patrí aj Bystrický Vertikal, ktorý ponúka na výber 6 a 10 kilometrovú trať, obe s veľmi výživným stúpaním. Na kratšej trase je to 230 metrov, dlhšia má 780 metrov, právom je teda súčasťou Slovenského pohára v behu do vrchu.

24.4. – City Run Trnava

Primátora, ktorý je aktívnym bežcom, nemá veľa miest na Slovensku. Primátora Trnavy môžete stretnúť na mestskom 10-kilometrovom okruhu historickým centrom. Ak dobehnete do cieľa, teší sa na vás účastnícka medaila, na ktorej je každý rok zobrazená iná pamiatka mesta Trnava.

BONUS:

1.4. – Ultra Lanovka pre Plamienok

Podujatie, na ktorom nepôjde o dosiahnuté výsledky, ani o odbehnuté kilometre, ale o dobrú vec. Benefičný projekt na podporu mobilného detského hospicu n.o. Plamienok. Akcia trvá celých 24 hodín, počas ktorých budú bežci krúžiť na 3 kilometre dlhom okruhu na Kamzíku.

O tom, ako sa môžete zapojiť, nám viac povedal Martin Urbaník, organizátor a bežec Ultra lanovky.

Registrácie a informácie o bežeckých podujatiach nájdete pod jednou strechou na portáli pre bežcov BehSity. Prihláste sa na najbližšie preteky rýchlo a jednoducho.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Skladačka, novinka s AI vychytávkami aj obrovský tablet. Vybrali sme 5 zariadení, na ktorých displej je radosť sa pozerať

Čítaj viac

Hudobník a spisovateľ Braňo Jobus: Dospelosť ma nezomlela, v mojich knižkách pre deti si stále žmýkam srdce

Čítaj viac

Šetrenie nám dáva slobodu aj priestor zlyhať. Simona a Gréta vedú projekt o peniazoch a poradia, ako si nastaviť vlastnú finančnú rovnováhu

Čítaj viac