Jazdiť na elektromobile už dávno neznamená zaostávať výkonom za klasickými autami. Slovenský tím jazdcov na čele s Adriánom Krajňákom minulý rok zdolal počas európskych pretekov elektromobilov Wave za 15 dní trasu dlhú 4 434 kilometrov.
Na nemeckých diaľniciach preveril maximálnu rýchlosť elektromobilu, kde ručička tachometru ukázala na 161 kilometrov za hodinu. Vo švajčiarskych a talianskych Alpách zase na letných pneumatikách, pri vonkajšej teplote -1 ⁰C, prešli cez päť vysokohorských prechodov s nadmorskou výškou vyše 2 000 metrov.
Keď Adrián Krajňák netestuje elektromobily na pretekoch v náročných podmienkach, venuje sa ich propagácii. S občianskym združením NOW cestuje po Slovensku na bielej dodávke a prednáša žiakom na základných školách o ekológii, elektromobilite a úcte k životnému prostrediu. Táto dodávka však nie je obyčajná. Premenili ju na pojazdnú mikroelektráreň, ktorá v sebe ukrýva laboratórium obnoviteľných zdrojov energie.
S Adriánom sme sa porozprávali o tom, ako precestovať Európu v elektromobile a prečo sa rozhodol začať s výchovou o ekológii a obnoviteľných zdrojoch energie už pri školákoch.
Prečo ste zvolili ako názov vášho združenia anglické slovo NOW?
Toto slovo pre nás predstavuje myšlienku, že na zmenu nemusíme čakať. Zmena je dosiahnuteľná práve teraz. A nemusí stáť ani veľa peňazí.
Čo predchádzalo nápadu prerobiť bielu dodávku na pojazdnú elektráreň, z ktorej učíte deti o ekológii a alternatívnych zdrojoch energie?
Chceli sme nájsť spôsob ako môžeme nenásilným, hravým a jednoduchým spôsobom zaujať deti na základných školách a podnietiť v nich záujem o ekológiu, vedu, techniku, elektromobilitu a obnoviteľné zdroje energie.
Nápad na netradičnú dodávku vznikol v roku 2014.
Keď sa konečne naskytla možnosť zakúpiť staršiu dodávku Barkas, neváhali sme. Pustili sme sa do jej renovácie a vylepšení. Pridali sme solárnu strechu, malú OZE elektráreň vytvorenú monokryštalickými fotovoltaickými panelmi, odnímateľnú veternú turbínu a iné vylepšenia. Projekt sa snažíme financovať z vlastných zdrojov a z rôznych grantov.
Dvakrát ste sa zúčastnili medzinárodnej rely Wave, v ktorej pretekajú elektromobily. Ako ste sa o pretekoch dozvedeli?
Prvý apríl je ideálny deň na vymyslenie nejakého bláznovstva. Takže asi to nebola náhoda, že som v tento deň narazil počas surfovania na internete na stránku pretekov Wave. Cieľom pretekov nie je presunúť sa čo najrýchlejšie z bodu A do bodu B, ale sú najmä o osvete a popularizácii elektromobility.
Predstava, že by sme sa ako prvá slovenská posádka mohli pretekov zúčastniť, bola naozaj bláznivá. Ale vďaka slovenskému crowdfundingovému portálu a sponzorom sa nám podarilo zapožičať si elektromobil na tri týždne a vydať sa za dobrodružstvom.
[the_ad_placement id=“injektaz-hlas-pismenka-nenahradia“]
Čo všetko pretekár počas pretekov zažije?
Počas prvých pretekov v roku 2014 sme na elektromobile Peugeot iON za 15 dní zdolali 3 754 kilometrov a prešli štyri krajiny. Užili sme si slnko aj švajčiarske hory, boli sme priamymi účastníkmi Guinnessoveho rekordu v počte elektromobilov idúcich v jednej kolóne. Navštívili sme aj fabriku, v ktorej vyrábajú vzducholode Zeppelin, plavili sa jazerom Bodensee a stretli Slovákov žijúcich v zahraničí.
V roku 2015 sme opäť štartovali ako jediná slovenská posádka, tentokrát s Nissanom Leaf. Čakala nás trasa dlhá 4 434 kilometrov, ktorá viedla cez šesť krajín. Z Berlína do Bernu sme prešli za 48 hodín a vyskúšali si aj maximálnu rýchlosť elektromobilu na nemeckých diaľniciach (161 km/h).
V čom sa odlišuje údržba elektromobilu na ceste naprieč Európou od bežného auta?
Elektromobil sme nabíjali každých 100 až 170 kilometrov, čo je pri jeho maximálnom dojazde bežná vec. Na to sme okrem klasických elektrických zásuviek občas využili aj rýchlonabíjacie stanice. Naším cieľom bolo využívať čo najviac sieť bezplatných a verejných nabíjacích staníc. Tie sme hľadali pomocou špeciálnych mobilných aplikácií PlugSurging, Wheretocharge alebo Chargemap.
Bežne dostupné elektromobily ako napr. Peugot iON, Nissan Leaf alebo VW e-UP sú síce vhodnejšie na kratšie trasy, ale aj tieto autá zvládnu v podstate čokolvek. Ako sme si sami otestovali, aj švajčiarske Alpy.
Len treba mať viac trpezlivosti a času, keďže u nich treba rátať s častejšími prestávkami na nabíjanie. Tie môžu byť od niekoľkominútových až po niekoľkohodinové. Všetko to závisí od vášho elektromobilu, štýlu jazdy, veľkosti batérií, dojazdu v kilometroch, od terénu, ale aj od toho, či si auto dobíjate na „rýchlonabíjačke“ alebo v bežnej elektrickej zásuvke.
Plánujete nejaké podujatia aj tento rok?
Naskytla sa nám možnosť zúčastniť sa pretekov eTour Europe, ktorých cieľom je čo najrýchlejšie prejsť viac ako 5 000 kilometrov cez 9 krajín, navštíviť 9 európskych metropol a to všetko stihnúť za 9 dní. Samozrejme elektromobilom.
Štartujeme už koncom apríla. Posádky eTour Europe budú vrámci cesty prechádzať aj cez Bratislavu, kde si počas prestávky nabijú akumulátory. Spolu so sprievodným programom venovaným elektromobilite na Slovensku nás budete môcť vidieť a podporiť v sobotu 7. mája na námestí Eurovea.