Roaming v EÚ končí, prináša výhody pre zákazníkov a výzvy pre operátorov

Vďaka novej regulácii Európskej únie už budú môcť zákazníci v členských krajinách volať, smskovať a dátovať ako doma.

Ak ste cestovali po Európe, či už služobne, alebo za oddychom, roaming bol určite jednou z vecí, ktorú ste riešili. V rámci Európskej únie mu však nadobro odzvonilo. Od 15. júna všetci volajú a smskujú z každej krajiny EÚ do ľubovoľnej krajiny EÚ za domáce ceny. Poďme si predstaviť zmeny, ktoré zrušenie roamingu prináša.

Operátori budú platiť aj naďalej

Pre zákazníkov je zrušenie roamingu určite veľkým benefitom. Poplatky za využitie siete medzi operátormi však ostávajú v platnosti aj naďalej, teda roaming bude pre operátorov stále znamenať náklady, avšak pri poklese príjmov. To je dôvod, prečo zrušenie roamingu sprevádzali také vášnivé diskusie.

Ďalším dôvodom bolo, že nie všetky krajiny Európy sú na tom rovnako. „Kým operátori v južanských štátoch, ktoré sa tešia väčšiemu prílevu turistov, budú na roamingu skôr získavať – pretože budú inkasovať poplatky od operátorov z iných krajín, severské štáty s menšou návštevnosťou turistov budú skôr tratiť,“ hovorí Igor Tóth, marketingový riaditeľ spoločnosti O2.

Žiaľ, Slovensko patrí medzi tie severské štáty, z ktorých viac ľudí vycestováva, ako k nám prichádza. Náklady slovenských operátorov za roamovanie svojich zákazníkov v zahraničí budú vyššie, než príjmy z roamovania zákazníkov zahraničných operátorov u nás,“ dodáva Tóth.

Zdroj: Unsplash, Autor: Priscilla du Preez

SMS budete posielať ako doma

Pri SMSkách je to veľmi jednoduché. Doteraz bol v roamingu za poslanie textovej správy malý príplatok, po novom bude stáť odoslanie SMS ako doma. Hocikde a hocikam v EÚ. „V cenníkoch vlastne škrtneme jednu celú zónu,“ hovorí Tóth. Avšak, netreba sa pozabudnúť napríklad v Srbsku alebo vo Švajčiarsku, cez ktoré mnoho ľudí prechádza napríklad pri cestách na dovolenky. Tieto krajiny nie sú členmi EÚ, takže sa ich zrušenie roamingu netýka.

Pozrite si aktuálnu roamingovú mapu a ceny pre jednotlivé krajiny Viac info.

Domáci paušál bude stále najvýhodnejší

Nová regulácia, ktorá vo všeobecnosti ruší roamingové príplatky, stále hovorí, že zákazník musí prevažný čas a prevažnú časť prevádzky stráviť vo svojej domácej sieti. Ak by sa náhodou stalo, že sa dlhodobo zdržuje mimo domovskej krajiny a veľa telefonuje, operátor to stále môže riešiť doúčtovaním príplatkov, prípadne inými opatreniami. Preto, ak sa plánujete zdržať v zahraničí na niekoľko týždňov, je výhodnejšie kúpiť si kartu od lokálneho operátora.

Dáta s limitom, ale stále pohodlne

Pri dátach je to trochu zložitejšie, keďže pri ich prenose sú poplatky medzi operátormi najnákladnejšou položkou. Regulácia preto určuje, koľko megabajtov môže operátor vyčleniť na spotrebu v zahraničí bez ďalšieho doplatku. Pokiaľ tento limit zákazník prekročí, za každý megabajt ho čaká regulovaný príplatok.

Tu nájdete podrobné informácie ohľadom roamingu.

Máte viac otázok?

Radi vám poradíme a pomôžeme.
Nechajte nám vaše telefónne číslo
a budeme vás kontaktovať.
Radi vám poradíme a pomôžeme.
Nechajte nám vaše telefónne číslo a zavoláme vám
v priebehu najbližšieho pracovného dňa.
Ďakujeme. Zavoláme vám.
Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Prerastajú vám technológie cez hlavu? Máme pre vás 5 tipov na digitálny detox

So psychologičkou Lenkou Rušarovou sme sa pozreli na význam digitálneho detoxu a jeho obľúbené formy, vďaka ktorým nebudú mať technológie nad vami prevahu.

Vonkajších podnetov je dnes toľko, že môžu ľahko prehlušiť vnútorný svet človeka. Digitálny detox ich pomáha obmedziť a prispieva k tomu, aby človek lepšie vnímal vlastné potreby. Ak cítite, že by vám prospela zmena, je namieste uvažovať o digitálnom detoxe. 

Prečítajte si: Veľa ľudí hľadá prostredníctvom technológií vzrušenie a pocit, že žijú, hovorí psychologička Rušarová

Popri vonkajších podnetoch existujú aj vnútorné. Sú to stimuly, ktoré prichádzajú z nášho vnútra. Patrí medzi ne napríklad to, čo cítime v svaloch, ako nám tlčie srdce, ale aj naše emócie a myšlienkové asociácie.

Rýchlejšie si však uvedomíme to, čo prichádza zvonka. Dáva to zmysel aj evolučne – keby človek prednostne nespracoval vonkajšie podnety, neprežil by, pretože to, čo prichádza zvonka, môže byť nebezpečné.

Vonkajšie podnety tak väčšinou dostávajú prednosť pred uvedomovaním si vnútorných podnetov. A ak človek neustále „visí“ na technológiách, môže sa stať, že ani nevie, ako sa vlastne cíti.

O pokuse s bezodnou polievkou

Na túto tému sa urobilo množstvo zaujímavých pokusov, napríklad ľuďom dali jesť z bezodnej misky, teda z misky, do ktorej pomocou skrytej hadičky neustále dotekala polievka. Niektorí z nich mohli popri jedení sledovať niečo pútavé na tablete.

Ľudia, ktorí počas jedenia sledovali tablet, zjedli oveľa viac polievky ako tí, ktorí ho nesledovali. Neuvedomovali si, či im polievka ešte chutí a či sú už sýti. Dokonca si ani nevšimli, že im polievka neustále priteká.

Digitálny detox ako cesta k sebadisciplíne

Ak chcete s digitálnym detoxom začať, je potrebné povedať, že ide o intuitívny koncept, nie odborný termín, a neexistujú žiadne dáta, ktoré by potvrdzovali, že má na ľudí paušálne pozitívny dosah. To však neznamená, že sa nemáme v prípade potreby obmedzovať v používaní technológií a pestovať sebadisciplínu.

Ľudia majú odlišný životný štýl a od digitálneho detoxu majú rôzne očakávania, preto aj vhodná forma detoxu môže byť pre každého iná. Týchto 5 tipov vám pomôže, aby ste si zvolili formu, ktorá je pre vás vhodná.

1. Odložte mobil pred spaním

Mnohí ľudia už prišli na to, že sa im lepšie zaspáva a majú pokojnejší spánok, keď pred spaním obmedzia tzv. screen time.

Neexistuje však paušálne odporúčanie, ako dlho pred spaním by ste mali mobil či tablet odložiť. Platí, že deti a ľudia, ktorí majú veľmi dráždivú nervovú sústavu, sú úzkostní alebo napätí, potrebujú výrazne viac času, aby sa pred spaním upokojili.

2. Stanovte si pravidlá, kedy budete mobil kontrolovať

Ľudia majú mobil na dosah takmer permanentne, je dokázané, že rodičia sa dotýkajú telefónov častejšie ako vlastných detí. Ak aj vy zo zvyku neustále kontrolujete svoj mobil, má zmysel vytvoriť si pravidlá, kedy ho budete kontrolovať.

Môžete sa napríklad rozhodnúť, že sa pozriete, či vám neprišiel očakávaný e-mail, ale nebudete otvárať iné aplikácie, prípadne si môžete stanoviť, že budete svoj telefón kontrolovať len niekoľkokrát denne alebo iba v určitých časoch.

Myslite však na to, že tieto pravidlá vždy musia byť ruka v ruke s tým, čo robíte a ako žijete.

3. Doprajte si oddych od sociálnych sietí

Niektorí ľudia sa nepotrebujú úplne odstrihnúť od technológií, postačí im, ak na nejaký čas vypnú sociálne siete. Ide hlavne o ľudí, ktorí sa neustále porovnávajú s inými a sledujú, ako žijú, ako vyzerajú či akí sú úspešní.

Je dobré myslieť na to, že sociálne siete ponúkajú zhustený a vylepšený obraz reality, čo môže v človeku vyvolať pocit, že všetkým ostatným život funguje ľahko, len vám nie.

Ak vám to znie povedome, možno vám prospeje urobiť si detox od sociálnych sietí.

4. Dajte si deň off a venujte sa svojim koníčkom a blízkym

Ak túžite stráviť pokojný deň sami so sebou alebo s rodinou, vyskúšajte odložiť mobil alebo tablet.

Aby ste zvládli celý deň offline, je dobré začať postupne. Pekným príkladom môže byť návšteva starých rodičov, kde niekedy ľudia prirodzene všetko odložia a venujú sa jeden druhému. Ak sú takéto návštevy pravidelné, môže sa z nich stať príjemný detoxový rituál, vďaka ktorému si lepšie privyknete na čas bez mobilu.

5. Vyskúšajte dovolenku bez technológií

Jednou z foriem digitálneho detoxu je (krátka) dovolenka s cieľom stráviť kvalitný rodinný čas bez technológií.

Aby sa snaha neminula účinku, mala by všetkým zúčastneným dávať zmysel. Každý by mal mať priestor pripraviť sa na to, že výlet strávite na mieste, kde napríklad nie je signál. Zároveň je dôležité zabezpečiť všetkým zúčastneným náhradu za technológie – spoločný program, ktorý rodinu stmelí.

Tieto spôsoby, ako obmedziť vplyv vonkajších podnetov na ľudský život, nie sú jediné.

Môžete napríklad odložiť technológie počas jedla, vymedziť si jednu miestnosť v byte, kde sa nebudú používať, vypnúť Wi-Fi na určitú časť dňa alebo si len stíšiť notifikácie. Na každého funguje niečo iné, treba len experimentovať a nájsť vhodné formy pre seba.


Vyvážený vzťah k technológiám je dôležitý nielen pre dospelých, ale aj deti, preto O2 spúšťa už 4. ročník O2 Športovej akadémie Mateja Tótha, ktorá u detí buduje pozitívny vzťah k pohybu a učí ich, ako tráviť voľný čas aktívne. Do súťaže o Akadémiu môžete prihlásiť aj školu vašich detí. Všetky potrebné informácie nájdete na akademia.o2.sk

Lenka Rušarová

Je certifikovaná klinická psychologička a psychoterapeutka s viac ako 15-ročnou praxou. Pracuje v súkromnom zdravotníckom zariadení PsychoKonzult, kde sa venuje nielen deťom, ale aj párovej a individuálnej psychoterapii. Preložila viacero odborných publikácií a tlmočí v odbore.


Vyskúšali sme, či sa dá fungovať so smartfónom bez Google

Čítaj viac

Predobjednajte si novú PlayStation 5, ktorá predbehla evolúciu a prinesie novú éru hrania

Čítaj viac

Jeseň plná energie? Našich 6 obľúbených smartfónov vydrží na jedno nabitie aj dva dni

Čítaj viac