V Singapure sa možno čoskoro odveziete minibusmi a taxíkmi bez šoféra

Ázijská metropola sa stáva laboratóriom pre testovanie samostatne jazdiacich vozidiel.

Jedno z najkrajších, najčistejších a najbohatších miest sveta, Singapur môže v blízkej budúcnosti zažiť veľkú zmenu. Do ich mesta totiž podľa portálu Mashable plánuje zavítať startup nuTonomy, ktorý práve tu plánuje zaviesť používanie tisícok autonómnych taxíkov.

Singapur si podľa slov jedného zo zakladateľov nuTonomy Emilia Frazzoliho, ktorý je taktiež aj profesorom astronautického inžinierstva, vybrali, pretože môže slúžiť ako predskokan ďalším svetovým metropolám. V marci tu úspešne prebehla prvá testovacia jazda. To otvorilo nuTonomy cestu, aby získali povolenie na test svojho autonómneho vozidla v menšej biznis štvrti Singapuru.

Autá budú na riadenie využívať podobnú technológiu na spozorovanie statických, ale aj pohyblivých objektov, ako lietajúce drony americkej armády.

Podľa zakladateľov nuTonomy by mohli tieto samostatne jazdiace taxíky vyriešiť jeden problém, ktorý trápi tamojšiu hromadnú dopravu – v Singapure je totiž veľmi ťažké zohnať šoférov ochotných jazdiť v noci. Obavy o to, že by robotika vzala ľuďom prácu však nemajú. Naopak, pomôže zvýšiť kapacitu tam, kde by inak nebola.

nuTonomy taxi

Populárne služby ako Uber sa nástupu autonómnych vozidiel neobávajú, naopak, vôbec sa netaja tým, že podobné technológie chcú v budúcnosti využívať.

Presný dátum, kedy by autonómne taxíky mali začať brázdiť ulice Singapuru, zatiaľ známy nie je. Odhady hovoria o “najbližších rokoch”. Kým však Singapurčania začnú využívať tieto taxíky, v uliciach ich možno predbehnú autonómne elektrické minibusy.

Tento projekt májú na svedomí spoločnosi SMRT a 2getthere, ktorých spoločný projekt 2getthere Asia má za cieľ sprevádzkovať systém 24-miestnych vozidiel, ktoré by premávali najprv v biznis štvrtiach alebo v univerzitných kampusoch, nemocničných komplexoch alebo iných, viacmenej uzavretých priestoroch.

Podľa výrobcov by mali tieto minibusy byť schopné jazdiť rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu.

autonómny minibus

Je zrejmé, že samostatne jazdiace autá spolu s technológiami ako Hyperloop sú predzvesťou radikálnych zmien, ktoré sa v blízkej budúcnosti udejú. Bude zaujímave to sledovať.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje o predbiehaní: Nepodceňte situáciu

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely radí, ako správne predbiehať tak, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam aj prípadným nehodám.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, Rasťo Chvála v blogu približuje, ako predbiehať nielen na obojsmernej ceste. 

Jazdite zodpovedne, naištalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií

Občas zídem dole z rýchlostnej komunikácie R1 a len tak pre spomienky a relax brázdim cesty prvej triedy medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Inokedy zas na týchto cestách urobím mojim deťom exkurziu do minulosti a rozprávam, ako sme tu jazdili v 90. rokoch.

Na takzvanej ceste smrti vtedy všetci predbiehali. Doslova to pripomínalo automobilové preteky, akurát tu išli pretekári aj v protismere. Dnes by mi to už strach nedovolil, ale vtedy to bol národný šport.

Keď prichádzal na rad úsek s krátkou rovinkou, bolo treba podradiť, aby mal motor ideálne otáčky. Potom nasledovalo nazbieranie rýchlosti, priblíženie k autu a ak za zákrutou nič nešlo, ostával len mrk do zrkadla, či náhodou nejde zozadu niekto rýchlejší, a šup, už bol predbiehací manéver hotový. Kto takto nevedel predbiehať, skončil zle.

„V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor.“

Áno, mrazí ma pri predstave, ako sa jazdilo na ceste číslo 65. Na druhej strane často sa predbiehalo ako z učebnice, dnes mnohým šoférom táto skúsenosť chýba. Často predbiehajú na nevhodnom prevodovom stupni a nepozerajú sa za seba.

V časoch rýchlych áut treba brať do úvahy, že niekto začal predbiehať skôr ako najbližšie auto za kamiónom. Predbiehací manéver na obojsmernej ceste je špecifický tým, že trvá veľmi krátko, za ten čas však treba vyhodnotiť veľa informácií: vhodný úsek, autá v protismere, autá vzadu, auto pred nami a v neposlednom rade technické danosti auta.

V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor, lebo nevieme, ako rýchlo a kde sa vystrčí oproti idúce auto. Špeciálne si všímajme horizonty alebo nenápadné odbočky, z ktorých môže na cestu vybehnúť iné auto.

Stále ostáva dôležité sledovať prostredie vôkol cesty, a tak trochu si načítať správanie šoféra pred nami. Aj keď to nevyzerá ako nutné, predbiehací manéver začnime vždy v otáčkach, pri ktorých motor začína poriadne ťahať. Oplatí sa podradiť alebo pri automatickej prevodovke stlačiť plyn na podlahu.

„Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla.“

Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla. Ak predbiehame viac áut v kolóne, počítajme s tým, že nie každý nás vidí, a tak môže začať predbiehať.

Na zaradenie späť do svojho pruhu treba tiež priestor a predbiehací manéver by sme mali začať len vtedy, ak existuje miesto na zaradenie. Nie je správne, ak miesto na zaradenie musia vytvoriť iní vodiči brzdením.

Zlé predbiehanie na obojsmernej ceste, našťastie, nepatrí medzi časté príčiny dopravných nehôd, ale pokiaľ ide o následky, je na tom najhoršie. Najmä čerství šoféri by si mali prvé predbiehania skúsiť na naozaj prehľadných cestách a nezačínať s predbiehaním kamiónov.

V začiatkoch pomôže natrénovať si pomyselný predbiehací manéver okolo kamióna na diaľnici. Aspoň zistíte, akú dráhu na to potrebujete.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy Rasťa Chválu:

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete získať 5 GB dát a využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a uplatniť si skvelé zľavy na tankovanie, autoškolu aj kondičné jazdy. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Predobjednajte si nový Samsung Galaxy Note10 a získajte naspäť až 580 €

Čítaj viac

Výkon, výdrž aj výborné fotky. Pozrite si aktuálny výber top zariadení

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac