Zabúdate heslá? Vďaka týmto trikom budú lepšie a zapamätateľnejšie

Ak používate jediné heslo typu Hanka1, piestany, alebo napríklad dátum narodenia manželky na všetkých stránkach, zarábate si na problém.

Denne používame možno až desiatky rôznych online služieb, do ktorých sa prihlasujeme pomocou hesiel. Heslá sú však zradná vec.

Na jednej strane, čím sú zložitejšie, tým ťažšie ich niekto prelomí, na druhej strane, tým horšie sa pamätajú. Bezpečnosť však netreba brať na ľahkú váhu.

Denne totiž používame možno až desiatky rôznych online služieb, do ktorých sa prihlasujeme pomocou hesiel. Cez ne narábame s osobnými údajmi, informáciami, ba aj s peniazmi.

Aby ste sa zbytočne nevystavovali riziku, že sa tieto údaje dostanú do nesprávnych rúk, prinášame vám niekoľko pomôcok, ako si vytvoriť silné heslá a pritom si ich dokázať zapamätať

Heslo Hanka1 uhádnu do sekundy

heslo

Na začiatok však treba povedať, že  neprelomiteľné heslo neexistuje. Kto bude veľmi chcieť, nájde si dostatok času a výpočtového výkonu na to, aby sa k heslám dostal.

Priemerný užívateľ však nie je natoľko zaujímavý, aby útočníci investovali do prelomenia hesla veľa času a úsilia. Buď idú po zaujímavom úlovku, alebo  po ľahkej koristi, ktorá nedbá o bezpečnosť.

Preto, ak používate heslá typu „Hanka1“, „piestany“, alebo napríklad dátum narodenia manželky, ste pomerne zraniteľní. Ak je to navyše vaše univerzálne heslo pre všetko, zarábate si na poriadny problém.

Na ich rozlúsknutie totiž počítaču, ktorý za sekundu otestuje niekoľko miliónov možností, stačí niekoľko sekúnd, maximálne minút.

Skôr než sa dostaneme ku konkrétnym návodom, pozrime sa najprv na to, čo robí heslo odolným:

  • ak sa nedá ľahko uhádnuť (vyhýbajte sa menám, mestám a dátumom)
  • dĺžka (čím viac znakov, tým lepšie)
  • kombinácia malých a veľkých písmen spolu s číslami a špeciálnymi znakmi
  • nepredvídateľnosť (h3CxjM5 je silnejšie než Anicka1, aj keď je počet znakov rovnaký)
  • jedinečnosť (jedno heslo iba na jeden účel)
  • pravidelná zmena

Ako sme už spomínali, dokonalé heslo neexistuje, môžete sa však dobre chrániť tým, že snahu útočníka urobíte čo najmenej efektívnou. Ten si potom radšej bude hľadať ľahší cieľ. Tu sú tri osvedčené  recepty:

Metóda Brucea Schneiera

Schnier

Tento pán je odborník na šifry a počítačovú bezpečnosť. Metóda, ktorú vymyslel je založená na jednoduchom princípe.

Vymyslite si vetu, ktorá bude pre vás ľahko zapamätateľná a premeňte ju na bezpečný kód. Napríklad výberom prvých slabík z každého slova.

Príklad:

Hurá! Na Aničkine narodeniny 13. júla upečiem tortu – Hu!Naanna1307upto

alebo:

70 sukien mala, a predsa sa nevydala – ?70sumaApr5ane!

Písmeno S sme nahradili číslicou 5, ktorá vyzerá podobne ako S a doplnili sme špeciálne znaky na začiatok a na koniec.

Fantázii sa medze nekladú, tento základný vzorec si môžete doplniť variáciami podľa vlastného kľúča, ktorý budete poznať len vy. Samozrejme, bude sa to pamätať ťažšie než “abcdefgh“, no bezpečnosť stojí za trochu námahy.

Pre zaujímavosť sme nechali silu hesiel skontrolovať týmto nástrojom, ktorý odhadne, ako dlho by jeho prelomenie mohlo trvať.

V prvom prípade to bolo 93 biliónov rokov (v angličtine 93 trillions, kvôli inému názvosloviu veľkých čísel, pozn. red.), v druhom 429 miliárd rokov.

Fonetická pamäť

Veľmi účinná, no trošku náročnejšia metóda na zapamätanie než Schneierova. Na pomoc si vezmite hocijakú stránku na generovanie hesiel, je ich plný internet.

Dajte si vygenerovať napríklad 20 hesiel s dĺžkou 10 až 12 znakov s použitím veľkých a malých písmen a čísel. Nájdite si také, ktoré si viete v duchu povedať ako sled rôznych slov, ktoré pre vás majú význam. Postup opakujte dovtedy, kým sa vám nepodarí nájsť také, ktoré vám bude vyhovovať.

Príklad:

3!husFarA5B – 3! – hus – fara – 5.B (ako trieda v škole)

neCumE7eng?- nečum – E7 (označenie cesty) – eng (skratka pre anglicko)

Tieto heslá by snahe o rozlúštenie odolávali zhruba 400 až 800 rokov.

Osoba – činnosť – miesto/objekt

osoba miesto činnosť

Metóda vychádza z toho, že ľudský mozog si ľahšie pamätá veci, ktoré mu dávajú zmysel. Ak si ťažko pamätáte čísla a špeciálne znaky, skúste si z hesla spraviť mikropríbeh.
Absenciu špeciálnych znakov vyvážite počtom písmen. Predstavte si napríklad herca či filmovú postavu  pri nejakej činnosti na nejakom mieste alebo s nejakou vecou.

Príklad:

BradPittSoferujeFabiu

alebo ťažšia verzia:

@BradPittSoferujeSkodu105

Odolnosť týchto hesiel sa pohybuje v kvadriliónoch rokov. Nie je to síce záruka neprelomiteľnosti, no ich rozlúsknutie by vyžadovalo extrémne veľa času alebo výkonu počítača.

Toto boli tri pomerne spoľahlivé metódy na generovanie silných hesiel. “Ako si však zapamätať, ktoré patrí na ktorú stránku?” pýtate sa. Záleží, aký kľúč si vymyslíte. Heslo napríklad môže začínať tým istým písmenom, ako názov služby, do ktorej sa prihlasujete.

Heslá si tiež môžete písať na papier a uložiť ho na bezpečné miesto doma. Najjednoduchšou možnosťou je nainštalovať si softvér na správu ktorý si ich zapamätá a zašifruje. Potom vám stačí držať v hlave už len jedno jediné, cez ktoré sa doň prihlásite a ostatné si v ňom jednoducho uložíte.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Spoločnosť O2 vyvinula aplikáciu, ktorá motivuje vodičov k tomu, aby nechali mobil počas jazdy stranou a jazdili zodpovednejšie.

Slovenský internet zaplavilo pred pár dňami video, ktoré zachytáva, ako obľúbený moderátor Matej „Sajfa“ Cifra nakrúcal lifestream za volantom a následne za svoj priestupok dostal blokovú pokutu. Moderátor však nebol prichytený náhodou. Touto udalosťou odštartovala plánovaná kampaň O2, ktorá sa v rámci platformy Dátuj zodpovedne snaží vodičov naučiť používať mobilné telefóny a dáta zodpovedným spôsobom.

Novú kampaň spustil Sajfa livestreamom za volantom

Moderátor a youtuber Matej „Sajfa“ Cifra je hlavným ambasádorom kampane. Odštartoval ju 5. apríla, keď cestou do práce vysielal livestream pre fanúšikov priamo spoza volantu. Na diaľnici ho zastavila polícia, a hoci telefón odložil, online prenos nechal bežať ďalej.

Policajtov sa síce snažil obmäkčiť, no pokutu nakoniec dostal a zaplatil. Svedkom udalosti bolo v tej chvíli až 1 000 divákov. Do dnešného dňa videlo záznam online prenosu na sociálnych sieťach viac ako 90 000 ľudí. Celá udalosť bola vopred naplánovaná a dohodnutá s políciou, pričom sa počas nej kládol dôraz na bezpečnosť zúčastnených aj ostatných účastníkov premávky. Cieľom akcie bolo rozpútať verejnú diskusiu.

Na Sajfov priestupok začali postupne reagovať slovenskí influenceri, ktorí sa zároveň začali vyjadrovať k téme bezpečného šoférovania. Medzi nimi aj raper Pil C, ktorý sa s moderátorom pustil do výmeny názorov. Viaceré známe tváre boli vopred dohoduté, časť z nich sa pridala spontánne, lebo tému považujú za dôležitú.

Do kampane sa okrem Sajfu a Pil C zapojili aj Fero Joke, Barbora Krajčírová, Braňo Deák, Matej Zrebný, LucyPug, Patra Bene, Kristína Tormová, Denisa Lipovská, Jasmina Alagič, Rytmus, Strapo, Selassie, Lukáš Frlajs, Tono S., Kveta Horváthová, Laci Strike a Ján Koleník.

Sajfa sa do tejto spolupráce rozhodol ísť aj napriek tomu, že v úvode vyvolala negatívne emócie a odsúdenie časti verejnosti.

„Táto téma sa týka 99 % z nás, ľudí, ktorí denne šoférujeme a, žiaľ, až príliš veľa svojej pozornosti venujeme displeju telefónu a nie priamo šoférovaniu. Pozor, nejde len o telefonovanie, lebo ja mám handsfree, ale predovšetkým o písanie a sledovanie sociálnych sietí priamo za volantom. Je to nebezpečné, sám to musím obmedziť, aby sa náhodou nestalo ešte niečo horšie,“ vstúpil si do svedomia moderátor.

Podľa prvých odhadov diskusia na internete zasiahla v úvodnej fáze kumulatívne viac ako 1,4 milióna ľudí.

Viac ako tretina Slovákov priznala, že používa mobil za volantom

Sajfa však zďaleka nie je jediný človek, ktorý používa mobil za volantom. V reprezentatívnom prieskume o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR, až 96 % vodičov uviedlo, že bežne vidia, ako mobil počas šoférovania používajú iní vodiči. Viac ako tretina vodičov, konkrétne 37 %, sa pritom priznala, že počas šoférovania smartfón sami využívajú.

Výsledky prieskumu o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR.

Z prieskumu tiež vyplýva, že telefonovanie je jedným z najčastejšie menovaných faktorov, ktoré ohrozujú bezpečnosť pri šoférovaní. Ľudia ho spomínali častejšie než nezodpovednosť, agresivitu za volantom či rýchlosť.

Sociálne siete za volantom predstavujú stále väčší problém

Kampaň chce upozorniť na to, že už dávno nie je problémom iba telefonovanie a písanie správ počas šoférovania. Najnovšie zápasíme s novým „trendom“, ktorý prišiel s nástupom sociálnych sietí. Väčšina z užívateľov chce byť neustále online, šoférovanie nevynímajúc, čo priznal aj známy moderátor.

V rámci prieskumu až 76 % vodičov uviedlo, že už videli fotku alebo video, ktoré šofér zdieľal na svojich sociálnych sieťach počas jazdy. Takmer všetci vodiči, až 95 % z nich, si myslí, že táto činnosť je nebezpečná.

Generálny riaditeľ O2: Záleží nám na tom, aby sa ľudia správali zodpovedne

Spoločnosť O2 si uvedomuje dôležitosť bezpečnosti na cestách a používania mobilu za volantom, a preto sa rozhodla na túto tému upriamiť pozornosť. O2 považuje vplyv verejne známych osôb za významný, a preto sa rozhodlo práve influencerov zapojiť do úvodu kampane a tým vyvolať diskusiu o tejto problematike medzi širokou verejnosťou, ako aj na sociálnych sieťach.

Influencerov sleduje množstvo najmä mladých ľudí, ktorým by mohli ísť príkladom. Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí vodiči (18 až 25 rokov) používajú mobil za jazdy oveľa častejšie ako tí starší (46 a viac rokov).

„Ako mobilný operátor, samozrejme, chceme, aby ľudia čo najviac využívali naše služby, ale záleží nám na tom, aby so svojím životom kvôli ,telefónuʼ nehazardovali a správali sa počas jazdy zodpovedne. Používanie telefónu za volantom nie je zároveň ani prvou, ani poslednou témou, na ktorú v rámci iniciatívy Dátuj zodpovedne chceme upozorniť. Ale rozhodne je tou najakútnejšou,“ hovorí Peter Gažík, generálny riaditeľ O2 Slovakia.

„Taktiež sme sa rozhodli, že naša spoločnosť už od januára tohto roka nebude v rámci zodpovedného prístupu umiestňovať žiadne billboardy a bigboardy popri rýchlostných cestách, keďže vnímame, že významným spôsobom vplývajú na pozornosť vodičov počas jazdy,“ dopĺňa Gažík záväzok operátora.

O2 odmeňuje zodpovedných vodičov

Spoločnosť O2 sa rozhodla na problém používania mobilu za volantom nielen upozorniť, ale aj prispieť k jeho riešeniu. Prichádza preto s rozšírením mobilnej aplikácie O2 Extra výhody (Android, iOS) o navigáciu Sygic, ktorá je dostupná pre zákazníkov O2 zadarmo.

Okrem navigovania aplikácia súčasne sleduje aj bežné správanie sa vodiča za volantom – dokáže monitorovať prekračovanie rýchlosti aj manipuláciu s telefónom prostredníctvom dotykového displeja.

Aplikácia vyhodnocuje zodpovednosť vodiča a za každú jazdu dlhšiu ako 500 m zobrazí skóre od 0 do 100. Ak bude vodič celý mesiac jazdiť zodpovedne a so zapnutou navigáciou v aplikácii O2 Extra výhody, môže získať 1 GB dát za každý mesiac počas celého roka. Jazdiť môže buď tak, že si navolí presnú trasu, alebo použije tzv. free ride mode, v rámci ktorého cieľovú destináciu nezadáva.

Ak sa mu za mesiac podarí získať v priemere aspoň 80 bodov a počas aspoň 10 jázd odjazdí najmenej 150 km, získa 1 GB dát zadarmo.

Viac informácií o platforme Dátuj zodpovedne nájdete na www.datujzodpovedne.o2.sk.


Lifetech: Čo je nové