Miesta, kde sa môžete nadýchnuť: 5 tipov na výlet po západnom Slovensku

V prvej časti trojdielneho cestovateľského seriálu predstavujeme malebné pamiatky a prírodné úkazy, ktoré sa skrývajú na západe krajiny.

Na Slovensku máme veľa netradičných zákutí, ktoré možno ešte nepoznáte, no oplatí sa ich navštíviť. Ak preferujete dobrodružstvo pri objavovaní nových miest, vybrali sme niekoľko malých dediniek, kde si môžete v lete oddýchnuť a zhlboka sa nadýchnuť.

Kamkoľvek sa zatúlate, s O2 nezablúdite. Spoľahlivé pokrytie 5G sieťou je už aj na týchto miestach

Pozývame vás na výlet naprieč slovenskými regiónmi, začíname tipmi na výlety na západnom Slovensku:

Osvieženie v jazere Horná Streda

Pre milovníkov prírodného kúpania odporúčame navštíviť jazero Horná Streda. Nachádza sa neďaleko Piešťan na važskom kanáli pri obci s rovnakým názvom.

Jazero vzniklo pri ťažbe štrku, dnes má aj piesočnú pláž s pozvoľným prístupom do vody. Areál je upravený a zladený s okolitou prírodou, kúpanie je však len na vlastné riziko. Na jazere si však môžete vyskúšať aj člnkovanie.

Horná Streda je ideálnou voľbou pre všetky vekové kategórie, okrem čistej a priezračnej vody určite oceníte aj detské ihriská, športoviská a sezónne fungujúce stánky s občerstvením.

Do Hornej Stredy sa pohodlne dopravíte autom, v lete ho môžete vymeniť aj za bicykel, lebo k jazeru sa dostanete po cyklotrase z oboch strán, a to z Piešťan i z Nového Mesta nad Váhom.

Prechádzka Bernolákovom na hrad Čeklís

Ak máte chuť pokračovať nenáročnou turistikou, vyberte sa na hrad Čeklís. Nachádza sa na západnom okraji obce Bernolákovo v seneckom okrese. Dostať sa do areálu tejto verejne prístupnej zrúcaniny zvládne naozaj každý.

Stačí, ak zaparkujete auto pri Kostole sv. Štefana a vyberiete sa poľnou cestou smerom do kopca. Za približne 10 minút ste na mieste. Z hradného vrchu si vychutnáte výhľad na celú Podunajskú nížinu v okolí Bratislavy.

Hrad Čeklís bol postavený pravdepodobne v 13. storočí. Vtedy mal strategickú strážnu funkciu a tvoril vstupnú bránu do údolia Váhu. O dvesto rokov neskôr zanikol. Dodnes sa z neho zachovalo len niekoľko nepatrných zvyškov. Zaujímavosťou Čeklísa je tajná podzemná chodba budovaná na výšku jazdca, ktorá v minulosti viedla až na hrad Biely Kameň.

Oddych pri mlyne v Jahodnej

Do Jahodnej v okrese Dunajská Streda sa môžete dopraviť po rieke. Obec leží na brehu Malého Dunaja, ktorý je tu pomerne dravý a čiastočne zatarasený malebnými ostrovčekmi s bujnou vegetáciou. Z vody je najkrajší výhľad na dominantu obce – kolový vodný mlyn.

Nielen na brehu Malého Dunaja sa môžete zhlboka nadýchnuť. S technikou 4-7-8 predýchate každú nepohodu

Pri pohľade na túto stavbu zistíte, že ide o jednopodlažný murovaný objekt. Mlyn bol renovovaný v roku 1999 a vyhlásený za technickú pamiatku ľudového mlynárstva, dnes je majetkom Západoslovenskej energetiky.

Pamiatka síce nie je prístupná verejnosti, no môžete si pozrieť jej okolie, ktoré je pokojné, a preto ho oceníte, najmä ak si chcete dopriať oddych v prírode.

Do banského podzemia v obci Sebedražie

V prípade, ak chcete uniknúť ostrému slnku a na chvíľu sa osviežiť chladom, odporúčame navštíviť Hornonitriansky banský skanzen. Leží priamo v areáli fungujúcej bane Cigeľ v obci Sebedražie južne od Prievidze. 

Prehliadka skanzenu sa začína jazdou banským vláčikom do hnedouhoľnej bane, ktorá má dĺžku vyše 2 km. Súčasťou programu je aj pešia prehliadka banských priestorov dlhá 566 m a odborný výklad. Sprievodcovia sú tí najpovolanejší – bývalí baníci, ktorí priblížia extrémne podmienky tejto ťažkej práce.

Po návrate na denné svetlo odporúčame zamieriť do netradičného športovo-rekreačného areálu pri obci Sebedražie. Kuriozitou Vodného sveta je 30 m dlhý vrak pirátskej lode. A okrem vodných športov si tu môžete zahrať aj golf.

Jaskyňa nad cestou pri Zamarovciach

Keď pôjdete okolo Trenčína, určite sa zastavte v Opatovskej jaskyni. Nájdete ju medzi obcami Zamarovce a Skalka nad Váhom. Keď sa vydáte k zrúcanine kláštora Veľká Skalka, hľadajte veľkú dieru v skale. Ide o nenáročnú a krátku trasu s minimálnym prevýšením, ktorú zvládne naozaj každý.

Pred vstupom si nasadíte prilbu s čelovkou a so sprievodcom sa pustíte do objavovania asi 60 m jaskynných chodieb, ktoré sú zakončené hlinenou zátkou. Jaskyňa síce nemá krasovú výzdobu, ale po ceste možno stretnete jej domácich obyvateľov, a to rôzne druhy jaskynných pavúkov a netopierov. Jaskyňa má svoje čaro v lete, ale aj v zime, keď sa premení na ľadové kráľovstvo s cencúľmi.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Beh naboso, volejbal či rodinné výlety do prírody. Učitelia telesnej výchovy radia, ako motivovať deti k pohybu počas prázdnin

Leto je dobrou príležitosťou posilniť, ale aj stratiť pohybové návyky. Viete, ako motivovať deti, aby sa dostatočne hýbali?

Mnohé deti si chcú cez prázdniny oddýchnuť nielen od učenia, ale aj od telesnej výchovy a užívať si sladké ničnerobenie. To však môže skĺznuť do úplnej stagnácie pohybu napriek tomu, že leto ponúka veľa príležitostí, ako rozvinúť a upevniť kondíciu, obratnosť či tímového ducha detí. Štyroch učiteľov sme sa opýtali, prečo je dobré oddychovať aj aktívne a ako motivovať deti k zdravému pohybu cez prázdniny. 

Psychologička: Domácimi prácami vedieme deti k samostatnosti, spolupatričnosti aj zodpovednosti

Viktória: Zariaďme deťom program mimo detskej izby. Pohyb je pre ne prirodzenejší ako pokoj

Viktória Balogová, učiteľka prvého stupňa na Základnej škole v Širokom v okrese Prešov

„Počas školského roka sa deti v rámci povinnej telesnej výchovy hýbu iba dve či tri hodiny, nie všetky športujú aj po vyučovaní. Práve letné prázdniny sú ideálnou príležitosťou na pohyb. Deťom ponúkajú oveľa viac času a priestoru žiť aktívnejšie.

Dôležitú úlohu pri aktívnom trávení času počas leta však zohrávajú rodičia. Keď deťom zariadime program mimo ich komfortnej detskej izbičky, určite sa neprestanú hýbať ani v lete. Pre deti je totiž pohyb oveľa prirodzenejší ako pokoj.

Len si spomeňme na svoje letá v detstve: väčšina z nás sa naučila plávať alebo bicyklovať, spolu s kamarátmi sme hrávali volejbal či futbal. Šport deťom pomáha zbavovať sa napätia a vytvára duševnú i telesnú rovnováhu. Pohybové aktivity rozvíjajú koordináciu, obratnosť a pohotovosť, zlepšujú schopnosť kooperácie a nasledovanie pravidiel.

Pohybové aktivity nás učia, ako čeliť rôznym ťažkostiam a problémom.Ak sa dieťa nevzdá v zdolávaní prekážok pri cvičení, nevzdá sa ani neskôr v zdolávaní životných prekážok.

Umožňujú deťom zažiť skutočný úspech, ale na druhej strane ich aj učia čeliť rôznym životným ťažkostiam a problémom. Ak sa dieťa nevzdá v zdolávaní prekážok pri cvičení, nevzdá sa ani neskôr v zdolávaní životných prekážok. Okrem toho deti, ktoré sa pravidelne hýbu, majú k životu celkovo pozitívnejší vzťah.

Leto je zároveň časom nových výziev a zážitkov, ktoré obohatia rodinný život. Spoločné výlety pomôžu zdraviu aj kondícii, upevnia vzťahy a prehĺbia porozumenie a lásku. Stačí si len vytvoriť návyk a výsledky sa zaručene dostavia. 

Spoločný pravidelný pohyb v prírode môže navyše zlepšiť fyzické a duševné zdravie nielen u detí, ale aj u rodičov a starých rodičov. Práve pre nich sú deti tou najlepšou motiváciou, ako žiť aktívne. Účinky sa síce odzrkadlia postupne a pomaly, no sú trvalé.“ 

Ľubomír: Letné tábory zamerané na pohyb v deťoch posilnia vzťah k pravidelnému pohybu

Ľubomír Rehák, učiteľ na Základnej škole Rudolfa Dilonga v Trstenej v okrese Tvrdošín

„Napriek tomu, že sa počas leta deťom otvára veľa možností pohybu, mnohé z nich trávia čas pasívne. Môžu tak stratiť návyk pravidelného tréningu, následkom čoho priberú alebo si zhoršia kondíciu. 

Počas leta je preto dobré, ak rodič dohliada na pravidelný pohyb svojich detí – či už je to turistika, cyklistika, korčuľovanie alebo kolektívne športy s kamarátmi. V prípade zlého počasia  môžu deti cvičiť s vlastnou váhou doma – videí k týmto cvičeniam je na internete veľa.

Najväčšiu úlohu v motivácii k pohybu počas prázdnin zohrávajú rodičia. Dieťa vidí vo svojich rodičoch vzor a snaží sa ich vo všetkom napodobňovať.

Existuje aj veľké množstvo táborov zameraných na pohyb, tanec alebo rôzne workoutové aktivity. Takto strávené jeden alebo dva týždne sú veľmi vhodnou alternatívou k hodinám telesnej výchovy a v deťoch vytvárajú vzťah k pravidelnému pohybu. 

Ako učiteľ telesnej výchovy žiakov testujem na konci aj na začiatku školského roka: v septembri zistia, ako je na tom ich kondícia. Tí, ktorí si výkonnosť udržia alebo zlepšia, sú v novom školskom roku odmenení plusovými bodmi v hodnotení. Mnohí žiaci sú tak motivovanejší cvičiť aj počas prázdnin.

Fyzioterapeut Mateja Tótha vám poradí, na ktoré signály tela detí by ste mali dávať pozor

Najväčšiu úlohu v motivácii k pohybu počas prázdnin však zohrávajú rodičia, pretože majú na svoje deti priamy dosah. Je dobré naplánovať si pobyt a pohyb v prírode vopred, venovať sa plávaniu, behu alebo cyklistike. Dieťa vidí vo svojich rodičoch vzor a snaží sa ich vo všetkom napodobňovať.“ 

Jana: V lete je dobré využiť to, čo nám ponúka príroda – beh naboso po tráve či výskoky na nerovnom teréne

Jana Krajčírová, učiteľka na Základnej škole v Zbehoch v okrese Nitra

„Každý deň, ktorý trávia deti v pohybe, pomáha ich zdravému vývinu a šťastnejšiemu fungovaniu. Cvičením prichádzame na lepšie myšlienky a odbúravame celodenné napätie a to platí nielen pre deti, ale aj dospelých. 

Nesústreďujme sa však na stereotypný prístup k pohybu s jasným tréningovým plánom alebo presným časom cvičenia. Počas prázdnin je dobré si len naplánovať pár aktivít, ktoré chceme počas daného týždňa robiť. Napríklad rýchla chôdza alebo beh so psíkom pri rieke, cvičenia a hry vo vode či na ihrisku, bedminton, plážový volejbal či spoločné športové zážitky s rodinou – jednoducho to, čo leto ponúka. 

Všetky aktivity by mali byť predovšetkým spontánne a lákavé. Dieťa by malo postupne cvičením posúvať svoje hranice – zvyšovať obratnosť, zlepšovať koordináciu pohybov aj celkovú kondíciu. V lete je dobré využiť prírodu a to, čo nám ponúka – beh naboso po tráve, výskoky na nerovnom teréne a rôzne cvičenia vonku. 

Aktivity by mali byť spontánne a lákavé. Dieťa by malo postupne cvičením posúvať svoje hranice – zvyšovať obratnosť, zlepšovať koordináciu pohybov aj celkovú kondíciu.

S pravidelným cvičením deťom pomôžu najmä rodičia. My dospeláci sme im vzorom vo všetkom, čo robíme. Ak je rodič pasívny alebo deti nevyrastajú v prostredí iných detí, len ťažko si udržia motiváciu hýbať sa pravidelne, obzvlášť v neskoršom veku. 

Síce neexistuje univerzálna motivácia, ktorá bude fungovať na všetky deti rovnako, osobný vzor rodiča, trénera alebo niekoho staršieho, kto dieťaťu ukáže dôležitosť pohybu, je nesmierne dôležitý. Len tak si dieťa môže osvojiť dobré návyky a presne to je cesta k celoživotnému úspechu nielen v športe.“ 

Linda: Je lepšie neustále sa udržiavať v určitej forme a kondícii ako sa do nej odznova dostávať

Linda Mesíková, učiteľka na Základnej a materskej škole Podkonice v okrese Banská Bystrica

„Pravidelný pohyb aj počas leta prináša viacero benefitov: okrem udržiavania fyzických funkcií posilňuje mentálnu kondíciu, zlepšuje morálku a pestuje u detí zodpovednosť. Všímam si, že deti, ktoré pravidelne športujú, sú menej nervózne, ľahšie zvládajú stres a ľahšie sa vyrovnávajú s prehrou. Byť súčasťou športového kolektívu ich zároveň učí vzájomnej komunikácii, cieľavedomosti a trpezlivosti. 

Deti v pohybe podporujem aj počas prázdnin, pretože je lepšie neustále sa udržiavať v určitej forme a kondícii ako sa do nej odznova dostávať.

Deti, ktoré sa pravidelne hýbu, sú menej nervózne, ľahšie zvládajú stres a ľahšie sa vyrovnávajú s prehrou. Byť súčasťou športového kolektívu ich zároveň učí vzájomnej komunikácii, cieľavedomosti a trpezlivosti.

Menšie deti majú odmalička nekonečné zásoby energie a prirodzenú chuť hýbať sa, no vekom, modernou dobou technológií a v posledných rokoch aj epidemiologických opatrení sa niektoré hýbu menej a menej. Myslím si, že niekedy naozaj stačí toto nadšenie pre pohyb len prebudiť – napríklad hrou. U detí mladšieho veku sú najviac populárne kolektívne hry, pretože sa zahrajú aj si zacvičia, a pritom si to ani neuvedomujú. 

S prichádzajúcim letom by sme žiakov chceli motivovať k pohybu prostredníctvom Prázdninového denníka športovca. Žiaci si doň počas leta zapisujú, kedy a aký druh pohybu vykonávali, môžu to byť rôzne druhy športu: korčuľovanie, naháňačka s kamarátmi, plávanie, tréning, silové cvičenia, turistika a podobne. Motiváciou je možnosť získať medailu a milé vecné odmeny.“ 

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac