Fotoreport: V tichosti Tichej doliny

Krehká a divoká, rozmanitá a jednotná. Taká je tatranská dolina.

Kto prekročí krištáľovo čistú vodu Tichého potoka pocíti tichosť tatranskej doliny. Bez zvukov traktorov a píl, ale aj vravy turistov vkročíme do pravej divočiny, kde by sme turistické značenia hľadali len márne. Chodníčky sa tratia a my sa ocitáme tvárou v tvár divočine. Bez povolenia sa sem však nesmie.

Stúpame vyššie a vyššie, pri prekračovaní popadaných stromov cítime teplo vzniknuté ich rozkladom a vlhkosť divokého lesa. Táto časť krajiny zostáva nemenná, ak sa príroda nerozhodne inak. Tichá dolina spoločne s Kôprovou dolinou sú pomyselnými archami – chránia a poskytujú domov druhom, ktoré by sme inde hľadali len márne.

Nie vždy sa podarí vzhliadnuť divú zver. Stopy po nej však jej existenciu potvrdzujú. Odhryznuté vrcholky jarabín či odhryznutá kôra stromov sú výsledkom činnosti medveďa.

Voda prúdi potokom, prekonáva prekážky, ktoré krotia jej nespútanosť.

Ako pri reťazovej reakcii prikladáme prst k ústam a posúvame sa ďalej. Vstupujeme do územia medveďov, do divokej prírody, ktorú treba rešpektovať. Tichá dolina mení na tichých aj nás. Stromy, voda či zver s ňou však uzavreli nepísanú dohodu. Len oni tú tichosť môžu prehlušiť.

Tento článok je súčasťou víkendového vydania Sódy o Tatrách a slovenskej divočine. Partnerom vydania je Férová Nadácia O2, ktorá v rámci svojich aktivít podporuje projekty, ktoré zo Slovenska robia otvorenejšiu a vzdelanejšiu krajinu. Viac informácií o jej činnosti a fungovaní nájdete na www.spolocnost.o2.sk/ferova-nadacia.

Tichá dolina

Najzápadnejšia dolina Vysokých Tatier predstavuje jednu z najdlhších tatranských dolín – meria asi 16 km. V minulosti bola rušným pastierskym areálom, jej pomenovanie preto nesúviselo s tichom. Svoje meno pravdepodobne dostala po Tichom potoku s miernym pokojným spádom. Tichá dolina spolu s Kôprovou sú jedinými miestami v Tatrách, kde je zákaz ťažby kalamitného dreva. Doliny sú tak ponechané prirodzenej obnove.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Víkendové čítanie: Aj Slovensko má svoju divočinu

Divočinu, rozprestierajúcu sa na území Tichej a Kôprovej doliny, kam sa človek dostane len zriedka.

Nepočuť tu ruchy civilizácie, nevidieť turistické značky a ani vás na konci nečaká teplý čaj a bryndzové halušky. Divoká príroda v celej svojej krehkosti, nebezpečná a rozmanitá, v sebe zároveň nesie príbehy, o ktorých ste možno netušili. Slovensko má svoju vlastnú divočinu, a to dokonca najväčšiu spomedzi krajín Európskej únie.

Tichá a Kôprová dolina sú človekom nedotknuté, prírodné spoločenstvá tu žijú slobodne a v symbióze, vek niektorých starých stromov sa dá už len ťažko odhadnúť. Spoločne s riekou Belá, ktorá je jednou z posledných divokých riek strednej Európy, sa stali pre nás – redakciu Sódy a študentov Sokratovho inštitútu aj vďaka Férovej Nadácii O2 hostiteľom na mieste, kde sa hosť prispôsobuje, počúva a odchádza, keď už nie je vítaný.

V tichosti Tichej doliny. Pozrite si fotografie z Tichej doliny, ktoré vám sprostredkujú jedinečnú atmosféru tohto miesta.

V Kôprovej doline je prales rovnaký ako pred tisíc rokmi. Nahliadnite spolu s nami do Kôprovej doliny, kde divý les zostal takým, aký bol. Možno vás to inšpiruje k preskúmaniu ďalších častí slovenskej prírody.

Divoká príroda našu pomoc nepotrebuje. Tichá a Kôprová dolina sú toho živým dôkazom. Nebola to prechádzka ružovou záhradou. Ako celý predĺžený víkend vyzeral, kto za ním stojí a koľkí sme podstúpili túto divokú cestu, sa dozviete v reportáži, ktorá podrobne popisuje tri dni strávené v tatranskej prírode.

10 vecí, ktoré ste o slovenskej divočine netušili. Počas pár dní sme spoznali Slovensko ako nikdy predtým. Objavili sme dôkazy divokosti našej krajiny a tie najzaujímavejšie nájdete v našom článku. Možno sa spolu s nami naučíte rozumieť jej zase o niečo viac.

Spoločnosť O2 v roku 2014 založila Férovú Nadáciu O2 na podporu projektov, ktoré pomáhajú bojovať s nezamestnanosťou mladých ľudí a podporujú začínajúcich podnikateľov. V roku 2017 podporila aj Sokratov inštitút pri východe budúcich mladých lídrov Slovenska. Viac informácii nájdete na www.spolocnost.o2.sk/ferova-nadacia.


Rasťo Chvála bloguje o predbiehaní: Nepodceňte situáciu

Motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely radí, ako správne predbiehať tak, aby ste sa vyhli nepríjemnostiam aj prípadným nehodám.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša množstvo dobrých rád aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, Rasťo Chvála v blogu približuje, ako predbiehať nielen na obojsmernej ceste. 

Jazdite zodpovedne, naištalujte si appku O2 Extra výhody a získajte navigáciu zadarmo aj 5 GB dát k tomu. Viac informácií

Občas zídem dole z rýchlostnej komunikácie R1 a len tak pre spomienky a relax brázdim cesty prvej triedy medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom. Inokedy zas na týchto cestách urobím mojim deťom exkurziu do minulosti a rozprávam, ako sme tu jazdili v 90. rokoch.

Na takzvanej ceste smrti vtedy všetci predbiehali. Doslova to pripomínalo automobilové preteky, akurát tu išli pretekári aj v protismere. Dnes by mi to už strach nedovolil, ale vtedy to bol národný šport.

Keď prichádzal na rad úsek s krátkou rovinkou, bolo treba podradiť, aby mal motor ideálne otáčky. Potom nasledovalo nazbieranie rýchlosti, priblíženie k autu a ak za zákrutou nič nešlo, ostával len mrk do zrkadla, či náhodou nejde zozadu niekto rýchlejší, a šup, už bol predbiehací manéver hotový. Kto takto nevedel predbiehať, skončil zle.

„V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor.“

Áno, mrazí ma pri predstave, ako sa jazdilo na ceste číslo 65. Na druhej strane často sa predbiehalo ako z učebnice, dnes mnohým šoférom táto skúsenosť chýba. Často predbiehajú na nevhodnom prevodovom stupni a nepozerajú sa za seba.

V časoch rýchlych áut treba brať do úvahy, že niekto začal predbiehať skôr ako najbližšie auto za kamiónom. Predbiehací manéver na obojsmernej ceste je špecifický tým, že trvá veľmi krátko, za ten čas však treba vyhodnotiť veľa informácií: vhodný úsek, autá v protismere, autá vzadu, auto pred nami a v neposlednom rade technické danosti auta.

V dobre známom prostredí, na cestách, ktoré už poznáme naspamäť, nesmieme situáciu podceniť. Naopak, v neznámom prostredí treba na manéver oveľa väčší priestor, lebo nevieme, ako rýchlo a kde sa vystrčí oproti idúce auto. Špeciálne si všímajme horizonty alebo nenápadné odbočky, z ktorých môže na cestu vybehnúť iné auto.

Stále ostáva dôležité sledovať prostredie vôkol cesty, a tak trochu si načítať správanie šoféra pred nami. Aj keď to nevyzerá ako nutné, predbiehací manéver začnime vždy v otáčkach, pri ktorých motor začína poriadne ťahať. Oplatí sa podradiť alebo pri automatickej prevodovke stlačiť plyn na podlahu.

„Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla.“

Úmysel predbiehať dávajme najavo skoro, ešte pred začatím manévra, a okrem protismeru pozerajme do spätného zrkadla. Ak predbiehame viac áut v kolóne, počítajme s tým, že nie každý nás vidí, a tak môže začať predbiehať.

Na zaradenie späť do svojho pruhu treba tiež priestor a predbiehací manéver by sme mali začať len vtedy, ak existuje miesto na zaradenie. Nie je správne, ak miesto na zaradenie musia vytvoriť iní vodiči brzdením.

Zlé predbiehanie na obojsmernej ceste, našťastie, nepatrí medzi časté príčiny dopravných nehôd, ale pokiaľ ide o následky, je na tom najhoršie. Najmä čerství šoféri by si mali prvé predbiehania skúsiť na naozaj prehľadných cestách a nezačínať s predbiehaním kamiónov.

V začiatkoch pomôže natrénovať si pomyselný predbiehací manéver okolo kamióna na diaľnici. Aspoň zistíte, akú dráhu na to potrebujete.

Rasťo Chvála

Prečítajte si aj ďalšie blogy Rasťa Chválu:

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete získať 5 GB dát a využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a uplatniť si skvelé zľavy na tankovanie, autoškolu aj kondičné jazdy. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Výkon, výdrž aj výborné fotky. Pozrite si aktuálny výber top zariadení

Čítaj viac

Radi sa hráte? Youtuber Fallenreject vybral 10 najlepších mobilných hier súčasnosti

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac