Gemer je vesmír

Zem s vlastným charakterom a bohatstvom. Zem uhorskej šľachty, zem slovenských národných buditeľov, zem baníkov.

Gemer je nádherná a autentická krajina, kde sa stretáva stredné Slovensko s východným. Jej časťou sú aj tri doliny rozbiehajúce sa z Plešivca. Vyhĺbené sú riekami Slaná, Štítnik a Muráň a na ich dnách ležia železničné trate postavené ešte v časoch monarchie, aby sa horniny vyťažené z miestnych baní a drevo vyťažené z miestnych lesov dostali k svojim dobovým zákazníkom. Osobné vlaky po týchto koľajniciach nejazdia už takmer pätnásť rokov, cesta po nich však môže byť základom vášho itineráru.

koľajnice, vlak

Krajina Gemera je odlišná kvôli svojmu krasovému pôvodu. Takmer kolmé steny sú ukončené rovnými a mierne zvlnenými planinami. Na ich krajoch stojíte v úrovni mrakov, ktoré plávajú cez doliny. Takmer stredomorská fauna a flóra, tvárna hornina prederavená ako ementál a Revúca, Jelšava, Štítnik, Nižná Slaná, Dobšiná a mnoho ďalších miestopisov.

Prvá trať vedúca až do Dobšinej, je z roku 1874 a pôvodne viedla až z Plešivca. Cestou miniete zaniknutú dedinu Gombasek, ktorú pripomína lom rovnakého mena, pred Rožňavou ešte stihnete Brzotínske skaly. Až od Rožňavy sa v neskoršom období začínala lokálna trať, ktorá prechádzala stanicami v rožňavskom katastri – mesto, predmestie a Nadabula.

Nasledujúca zastávka Betliar je plná stavieb a atribútov významného uhorského rodu Andrássy. Ale možno ste neprišli blúdiť trestuhodne krásnou, možno ste v dejepise a histórii boli premiantom a na Gemer vás ťahá priemyselné dedičstvo.

Dobšiná

Priemyselné dedičstvo Gemera

Huta Etelka, kino Baník, areál závodu Siderit a celá banská kolónia sú neďaleko Nižnej Slanej. V dedine nájdete osobné banské múzeum pána Vandrášika v niekdajšej obecnej škole. Celý čas sa točíte okolo rieky Slaná, alebo Sajó, vyššie po jej toku je Gočovo a Vlachovo s ďalším kaštieľom rodu Andrássy.

Dobšiná je celkom veľká konečná, s vodnou nádržou rovnakého mena na juhu a s vodnou nádržou Palcmanská maša (alebo aj Dedinky) na severe, ale až po zdolaní Dobšinského kopca.

Vošli ste do vesmíru plného nezameniteľných miest. Gemer je dlhodobo zanedbávaným regiónom, ktorého sužuje ekonomická a v mnohých miestach aj mobilitná segregácia. Návštevník z veľkého mesta prvoplánovo cíti iný čas, ale oveľa viac by mal cítiť pokoru.

Pokoru k ľuďom, ktorí žijú častokrát v nepredstaviteľnom existenčnom tlaku. Preto okamžite na mieste miňte vaše zdroje na vstupné, spomienkové predmety a literatúru, v potravinách, reštauráciách a krčmách. A najmä hovorte s miestnymi.

Naspäť v Plešivci

Druhá trať sa začne odvíjať úzkou dolinou a aj keď po Štítnik miniete Paškovú a Kunovu Teplicu, vyplatí sa vám zastaviť v oboch. Najmä druhú dedinu v poradí symbolizuje obrovský biely komín s panelákom a futbalovo-športový areál prvoligových rozmerov.

Štítnik je historickým centrom s adekvátnymi pamiatkami a neadekvátnou starostlivosťou o ne. Niekdajší vodný hrad má dnes vysušené bariny a o nový život v ňom sa starajú ľudia z organizácie Concordia, medzi ktorých patrí aj hrdý pokračovateľ tradícií miestnych kováčskych cechov Dušan Klimo.

Štítnik je zároveň aj cestnou križovatkou, z ktorej sa dostanete na obe vedľajšie železničné trate skratkami cez kopce. Tú východnú, ktorá cez Honce, Rakovnicu, Rožnavské Bystré a Rudnú ústi do stanice Rožňava mesto si budete chcieť vziať domov a tú západnú, ktorá vedie okolo Ochtinskej aragonitovej jaskyne až do Jelšavy, tiež.

Ochtiná, Vlaková zastávka

Na priecestí a rázcestí uvidíte Roštár len z diaľky, koľajnice vás okolo starej pálenice zavedú cez Ochtinú a Rochovce až do Slavošoviec. Obrázok troch zvonov si pamätáte zo všetkých školských zošitov a boli pre vás v minulosti vyrobené v miestnych tlačiarňach.

Stará pôvodná továreň, založená pred dvesto rokmi, už nestojí, ale zostala po nej vodná nádrž a umelý vodopád. Pán Sajenko, niekdajší riaditeľ Slavošovskej základnej školy sa dnes stará o rodný dom Pavla Emanuela Dobšinského. Odkazy na jeho rozprávky sú rozprestrené po celej dedine. Či už v podobe autobusových zastávok alebo malého parku pred Slavošovským tunelom, špecifickým technickým dielom.

most

V čase druhej svetovej vojny, keď po Mníchovskej dohode južná časť Slovenska pripadla Maďarsku, vznikol plán prepojiť existujúce slovenské mestá traťou, ktorú dnes voláme Gemerské spojky. Malo ísť o sústavu tunelov a viaduktov spájajúcich Slavošovce s Jelšavou a Lubeníkom a potom Revúcu s Tisovcom.

Plán sa začal realizovať a časti jeho diel boli pred koncom vojny dostavané. Povojnové udalosti vrátili obsadené časti vtedajšiemu Československu a rozostavaná trať stratila svoj zmysel. Slavošovský tunel, alebo tunel pod Homôlkou má 2 400 metrov, za ním, na druhej strane kopca nasleduje Koprášsky tunel, ktorý sa takmer rovno napája na viadukt za dedinou Magnezitovce. To je však už strana poslednej doliny, do ktorej sa dostanete opäť z Plešivca.

planina

Mamutie závody a umelé kopce

Najzápadnejšia trať z pohľadu Východného pobrežia je aj najdlhšia. Ponad Gemerskú Hôrku a zákrutou do Hucína sa dostanete do novej krajiny, ktorá je od prvých dvoch dolín viditeľne odlišná, obzor sa začína zmenšovať a krajina predlžovať.

kostol

Gemerský Milhosť a Jelšavská Teplica sú zastávky v spojenej dedine Gemerské Teplice. V jednej z nich obajvíte opustený kostol a keď sa vyberiete do neďalekých Šivetíc, nájdete ďalší, spolu s neskororománskymi stavbami.

Čaká vás Jelšava a Lubeník. Mestá mamutích závodov, ktoré za necelé storočie existencie zmenili krajinu. Umelé kopce a drobné pohoria navŕšené zo spracovanej rudy schovávajú cestu do spomínaných Magenzitoviec.

Potraviny

Nasledujúca Revúca je mimo Rožňavy najväčším mestom ležiacim na týchto troch tratiach. Od Jelšavy ju oddeľuje vodná nádrž v Revúckej Lehote a Mokrá Lúka a od Muráňa, konečnej stanice, dedina Muránska Dlhá Lúka.

vlaková zastávka, Muráňska dlhá lúka

Muránska planina je už samostatný svet, tak ako je Gemer pre tieto samostatné svety samostatným vesmírom.

 

Michal Hudák: Pochváľte sa, čo je pekné vo vašom meste

Ste hrdý na svoje mesto? Nahrajte fotku miesta spolu s komentárom na stránku dobredata.o2.sk a pravého lokálpatriota odmeníme voľnými dátami navyše.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Koordinátorka Novinárskej ceny: Poctivý autor sa pod článok vždy podpíše, konšpirátor nie

Novinári budú vždy obľúbeným cieľom konšpirácií, hovorí Miroslava Širotníková, ktorá pracovala aj pre New York Times.

Na Slovensku rastie vplyv konšpiračných médií a viac ako polovica ľudí si myslí, že novinárov riadi niekto v pozadí. Ako lepšie pochopiť prácu novinárov a začať im veriť? Porozprávali sme sa s Miroslavou Širotníkovou, ktorá ako novinárka na voľnej nohe pracovala pre svetové médiá a dnes koordinuje aktivity Novinárskej cenyFondu na podporu investigatívnej žurnalistiky, ktorý dlhodobo podporuje aj spoločnosť O2.

V rozhovore sa ďalej dočítate:

  • s akými predsudkami sa novinári stretávajú najčastejšie,
  • ako prácu novinárov u nás ovplyvnila vražda Jána Kuciaka,
  • prečo je mediálna výchova dôležitá,
  • aké trendy možno vnímať v súčasnej žurnalistike.

Čítajte aj: Korupčné kauzy pomáhajú odhaliť všetci, ktorí si predplácajú médiá, hovorí publicista a aktivista Goda

Stretávaš sa s predsudkami, keď ľuďom povieš, že si novinárka?

Väčšinou si vypočujem, že si nevedia predstaviť, ako moja práca vyzerá. Často si myslia, že novinári a novinárky pracujú doma z Bratislavy, od počítača a nevedia nič o vonkajšom svete.

Stretávam sa aj s množstvom reakcií, ktoré poznáme zo sociálnych sietí, podľa ktorých sú novinári platení „tajnými silami“, že sú zahraničnými agentmi, že im niekto diktuje, čo majú písať, že sa do ničoho nerozumejú a zverejnia čokoľvek, čo im niekto pošle.

Práca novinárov je neustále na očiach. Prečo im však veľká časť verejnosti nedôveruje? 

Myslím si, že najmä preto, lebo píšu o veciach, ktoré sa nie všetkým páčia. Pozerajú sa mocným na prsty, odhaľujú prepojenia biznisu a politiky, a tým niekomu môžu ohroziť živobytie. Nie každému vyhovuje, čo číta, a mnohí potom útočia na novinársku prácu bez toho, aby dôverovali tomu, čo čítajú.

Novinári a novinárky sú okrem toho obľúbeným cieľom konšpirácií. Treba si však uvedomiť, že robia svoju prácu nezávisle od toho, kto si čo myslí. Opierajú sa o fakty a vedu a hľadajú pravdu, nech je kdekoľvek, nedajú sa zahnať do kúta ani sa zastrašiť.

Pracovala si ako novinárka na voľnej nohe, ako vznikali tvoje články? 

Keďže som ako freelancer nemala zázemie stálej redakcie, pracovala som z domu, podobne ako teraz veľa ľudí počas pandémie. Za každou témou som však vždy vycestovala „do terénu“ a za odborníkmi, ktorí k nej mali čo povedať, či už som písala o extrémizme, alebo o ekonomike.

Novinári sa pozerajú mocným na prsty, odhaľujú prepojenia biznisu a politiky, a tým niekomu môžu ohroziť živobytie. Nie každému vyhovuje, čo číta, a mnohí potom útočia na novinársku prácu bez toho, aby dôverovali tomu, čo čítajú.

Keď som pripravovala článok o segregácii rómskych detí v školách, išla som sa pozrieť do škôl v rómskych osadách na východe Slovenska, keď som písala o krajnej pravici, vyhľadala som si ich predvolebný míting a vycestovala za nimi, prípadne išla hľadať ich podporovateľov v obciach, kde majú tradične najväčšiu podporu.

Niektoré dni som strávila rešeršom štúdií a materiálov pri počítači, iné pri rozhovoroch s expertmi z univerzít, potom som zas 3-4 dni cestovala za príbehom do regiónov a rozprávala sa s bežnými ľuďmi na ulici, s miestnymi politikmi či s aktivistami.

Mix tohto všetkého potom skončil v konečnom článku. A či už som reportáž pripravovala sama, alebo s kolegom z amerických, britských alebo holandských novín, vždy sme na nej pracovali priamo na mieste, nie na diaľku.

Spomínaš si na nejaký článok, ktorým si ovplyvnila veľa ľudí?

Mala som asi len jeden, ktorý sa skutočne dostal do politického diskurzu, hoci úplnou náhodou. Pred rokmi sme s kolegom Rickom Lymanom pripravovali článok pre New York Times o Spišskom Hrhove. Páčil sa mi príbeh obce, ktorej sa úspešne podarilo integrovať rómsku komunitu, a chcela som ho dostať do sveta, aby bol inšpiráciou.

Tento text vyšiel aj na titulnej strane novín. Niekedy v tom čase mal bývalý prezident Andrej Kiska počas zasadania OSN v New York stretnutie s finančníkom Georgeom Sorosom. O návšteve písal Kiska na Facebooku a spomenul, že na titulke New York Times vyšiel článok o Slovensku a že sa o tom so Sorosom rozprávali, pretože ho zaujímajú vylúčené komunity.

O niekoľko mesiacov na Slovensku prebehli protesty Za slušné Slovensko a v jednej z prvých reakcií predseda vtedy najsilnejšej politickej strany spomenul stretnutie v New Yorku a postavil na tom konšpiráciu, že zhromaždenia sú riadené zo zahraničia. Vtedy som sa veľmi smiala, že som to so svojím textom dotiahla ďaleko.

Samozrejme, na celej konšpirácii nebolo nič pravdivé, náš článok opisoval príbeh, ktorý bol už vtedy na Slovensku známy, takže nešlo o nič prevratné, a ocitol sa v tom náhodou. Prezidenta ani protesty, samozrejme, nikto zo zahraničia neriadil.

Po smrti Jána a Martiny sa práca novinárov ešte viac dostala do verejnej debaty. Zmenilo sa vnímanie verejnosti?

Bezprostredne po vražde asi áno a veľká časť spoločnosti pochopila, ako naša práca vyzerá a že novinári a novinárky môžu byť pre svoju prácu aj vo fyzickom ohrození.

Podpora verejnosti mne a kolegom dodávala energiu v časoch, keď sme sa možno aj báli alebo sme boli demotivovaní. Postupne sa však vraciame k pôvodnému stavu a nedôvere, ktorú cítiť najviac na sociálnych sieťach.

Ak v nás niečo vzbudzuje pochybnosť či postranný úmysel, pozrime sa na vlastníkov. Z mojich skúseností sa každá redakcia snaží minimalizovať ich vplyv. Horšie je, keď sú vlastníci utajení.

Novinári a novinárky sú prenasledovaní v mnohých krajinách. Tým, že pôsobíš medzinárodne, poznáš niekoho, kto sa ocitol pre svoju prácu v ohrození života?

Nedávno som sa dozvedela, že kolegyňa Emilie van Outeren z holandských novín NRC písala o protestoch proti bieloruskej vláde a po zásahu projektilom skončila v nemocnici. Bola na operácii a dlho sa zotavovala. Nedala sa však zastrašiť a už znova pracuje.

Zrejme si uvedomila, do akých nebezpečných situácií sa dostávajú bežní ľudia, keď sa niečo také vážne stalo jej, a je dôležité zastať sa ich.

Z New York Times som zase poznala viacerých vojnových reportérov, ktorí boli v Iraku a v Afganistane a priniesli si odtiaľ hrozné skúsenosti. Tu na Slovensku je najhorší prípad Jána Kuciaka, svoje si zažili aj viacerí novinári a novinárky v 90. rokoch.

V súčasnosti sa obávame, ako na novinárov budú reagovať fanúšikovia extrémnej pravice, ktorých nenávistné výroky čítame na sociálnych sieťach. Dúfam však, že už žiadne násilie nezažijeme.

Ako tvoji kolegovia v zahraničí reagovali na správu o smrti slovenského novinára? 

V ten deň sa mi ozývali kolegovia zo všetkých novín, z agentúr a televízií, s ktorými som kedy spolupracovala. Hneď ráno som písala editorom New York Times a vysvetlila im, čo sa stalo. Najprv nikto z nás nechcel veriť, že by smrť mohla súvisieť s jeho prácou.

Aj ja som si hovorila, že sme na Slovensku, v Európskej únii a hádam sa nikto nepokúsil o úkladnú vraždu. Ešte v ten deň však na udalosť reagoval policajný prezident, ktorý ju spojil s novinárčinou a odvtedy sme mali všetci jasno. Na prvé zhromaždenie Za slušné Slovensko prišiel aj môj kolega z Varšavy a snažil sa chodiť na všetky protesty so mnou. Bola to veľká vec aj vo svetovom meradle, žiaľ.

Na Slovensku v posledných rokoch rastie vplyv konšpiračných médií. Ako si to vysvetľuješ? 

Vplyv konšpiračných médií súvisí s vysokou mierou nedôvery v inštitúcie. Ľudia potom neveria pravde ani faktom, a to u nich podporuje pocit, že sa nedá veriť nikomu. Na tom stavajú dezinformačné kampane. Hovoria, že svet ovládajú tajné skupiny, že nikto nejde protestovať z vlastnej vôle, že médiá niekto ovláda z pozadia.

Slovensko má v regióne výnimočné postavenie, v nedávnom prieskume organizácie Globsec sa ukázalo, že až takmer 60 % spoločnosti sa prikláňa ku konšpiráciám. Myslím si, že ich rozšíreniu výrazne pomohlo nastavenie sociálnych sietí, u nás hlavne Facebook.

Prečítajte si: Ako rozpoznať hoax? Základom je overiť si, či už o tom nepísali inde

Ako sa v tom dá zorientovať? Ako odlíšiť kvalitné médiá a poctivých novinárov od konšpirátorov?

V prvom rade treba hľadať zdroj informácií a zamyslieť sa, kto mi čo hovorí a prečo. Ak sa napríklad hovorí o koronavíruse, pozrime sa, či sa vyjadruje virológ, ktorý má za sebou odbornú skúsenosť, stavbár či zubár. Hoci je aj zubár lekár, neznamená to, že je odborník na vírusy.

Pri štandardných médiách si tiež vieme ľahko zistiť, kto v nich pracuje. Čím má médium známejšie meno, tým je väčšia istota, že ponúka overené informácie a dá sa na ne spoľahnúť.

Skúste si o novinách nájsť základné údaje, pozrieť si, kto ich vedie, kto ich sponzoruje, ako sú financované.

Používa médium priveľa anonymných zdrojov? Novinári nemajú problém podpísať sa pod svoje články, dezinformačná scéna však robí opak. Aj keď tradičné noviny nezverejnia meno zdroja, aspoň uvedú, že ho poznajú. Tradičné médiá sa skrátka snažia čo najmenej skrývať.

Veľa sa hovorí o financovaní médií. Mala si niekedy pochybnosť o článku kvôli vlastníkom novín, v ktorých vyšiel?

Keď som niekedy mala pochybnosti, stalo sa mi to pri médiách preukázateľne vlastnených finančnými skupinami. Na Slovensku je to veľký problém, ktorý ovplyvňuje kvalitu a slobodu médií. Na druhej strane, aspoň o vlastníkoch vieme, a môžeme si pri každom článku spraviť názor.

Ak v nás niečo vzbudzuje pochybnosť či postranný úmysel, pozrime sa na vlastníkov. Z mojich skúseností sa každá redakcia snaží minimalizovať ich vplyv. Horšie je, keď sú vlastníci utajení.

Oddelili sme tradičné médiá od konšpiračných. Kam zaradiť bulvár, ktorý tiež často pracuje s neoverenými informáciami? 

Bulvár vnímam ako samostatnú kategóriu, ktorá slúži skôr na pobavenie než na získanie serióznych informácií. Snaží sa šokovať, píše o celebritách a medzitým prináša aj správy o politike. Ak však chcete čítať o spoločnosti alebo o zahraničnej politike, odporúčam kvalitnejšie zdroje. Na druhej strane bulvár je stále o niečo lepší zdroj informácií než konšpiračné médiá.

Pochopeniu novinárov a kritickému mysleniu by na Slovensku určite pomohlo zavedenie mediálnej výchovy, a to na všetkých úrovniach škôl.

Zastrešuješ aktivity Fondu na podporu investigatívnej žurnalistiky. Prečo takýto fond u nás potrebujeme?

Fond vznikol v roku 2018 ako reakcia na vraždu Jána a Martiny s cieľom poskytnúť novinárom a novinárkam podporu. Hoci má každá redakcia vlastný biznis model, nie vždy dokáže zaplatiť dlhodobejšiu investigatívnu prácu.

Pochopeniu novinárov a kritickému mysleniu by na Slovensku určite pomohlo zavedenie mediálnej výchovy, a to na všetkých úrovniach škôl.

Ak chcú novinári robiť na zložitejších témach, ktoré si vyžadujú viac času, často si musia znížiť úväzok, prípadne to robia na úkor voľného času a nemajú prostriedky napríklad na cestovanie, hlbšie analýzy. Redakcie v tomto smere nie sú bohaté a v týchto situáciách môžu pomôcť naše granty.

Fond je zároveň podprogramom Novinárskej ceny, ktorou chceme vyslať signál, že u nás vzniká veľa kvalitnej žurnalistiky a že novinárom a novinárkam sa dá veriť.

Aktuálne prebieha hodnotenie súťažných príspevkov v rámci Novinárskej ceny, kde si tento rok aj v porote. Dajú sa z nich vyčítať nejaké trendy v súčasnej žurnalistike? 

V Novinárskej cene síce pôsobím prvý rok, ale nejaké trendy som si všimla. Napríklad, že kvalitná žurnalistika nevymrela a na Slovensku je veľa dobrého, čo čítať, čo vidieť, čo počúvať.

Novinári a novinárky tiež využívajú nové prostriedky, ako informácie podať, rozvíjajú dátovú žurnalistiku, k článkom prikladajú videá, podcasty, zvukové stopy, mapy či grafy. V redakciách sa presadzujú čoraz mladší autori, rastie nám silná nová generácia. Ukazuje sa, že podcastová scéna je u nás veľmi bohatá, že ideme s dobou a inšpirujeme sa vo svete.


Tento článok vznikol pri príležitosti Svetového dňa slobody tlače, ktorý si pripomíname 3. mája. Spoločnosti O2 záleží na slobode slova, preto prostredníctvom Férovej Nadácie O2 dlhodobo podporuje aktivity Fondu investigatívnej žurnalistiky a jeho prínos pri otváraní dôležitých tém. 

Miroslava Širotníková

Je novinárka a koordinátorka Novinárskej ceny a jej podprogramu Fondu na podporu investigatívnej žurnalistiky, ktoré patria k aktivitám Nadácie otvorenej spoločnosti. Pochádza z Trebišova, študovala žurnalistiku na Univerzite Komenského v Bratislave. Približne 10 rokov pôsobila na voľnej nohe a o Slovensku písala pre svetové médiá, ako sú New York Times, Balkan Insight, Channel 4 či Financial Times, spolupracovala aj so slovenskou tlačovou agentúrou SITA. 


Nezaťažia ani rozpočet, ani vaše ruky. Vybrali sme 4 ľahučké smartfóny, ktoré prekvapujú dizajnom aj vybavením

Čítaj viac

Čo všetko bolo v našej komunikačnej výbave vďaka technológiám a internetu? Pripravili sme nostalgickú jazykovú exkurziu

Čítaj viac

Zlepšite sa v cudzom jazyku cestou do práce. Vybrali sme 8 aplikácií, ktoré vás rozhovoria aj posilnia slovnú zásobu

Čítaj viac