Miesta, ktoré sa nezmestili Honzovi Nedvědovi do pesničky o Banskej Bystrici

„Já jsem se do té krásy Bystrice zamiloval” spieva Honza Nedvěd vo svojej piesni. A nielen Honza, Banská Bystrica učaruje hneď na prvý dojem svojou polohou ako z rozprávky.

Leží doslova za siedmimi horami, v strede Slovenska na rieke Hron a obklopená pohoriami Starohorské vrchy, Veľká Fatra, Nízke Tatry, Kremnické vrchy, Bystrická vrchovina, Zvolenská pahorkatina a Slovenské rudohorie.

Mesto a  jeho okolie má turistom čo ponúknuť, či už sú to prírodné krásy, alebo bohatá banícka minulosť. Všetci, ktorí sa do Banskej Bystrice chcú ísť pozrieť, by určite mali navštíviť tieto miesta:

1. Historické centrum

Zdroj: Wikipedia

Banská Bystrica má svoju vlastnú šikmú vežu, ktorá sa v dôsledku narušenia statiky v 19. storočí odklonika od svojej osi. V jej suteréne sa niekedy nachádzala mučiareň a väznica, odkiaľ sa dalo dostať ku klietke hanby a pranieru.

Ďalšími pamiatkami, ktoré sa nedajú vynechať sú mestský hrad Barbakan, kamenná fontána, budova radnice, Kostol sv. Františka Xaverského, Kostol Nanebovzatia Panny Márie či Matejov dom.

2. Kalvária na Urpíne

Kalvária na Urpine Banska Bystrica

Kalvária pozostáva z ôsmich kaplniek krížovej cesty, kostolíka sv. Kríža a lipovej aleje s nádhernými 300 ročnými stromami.

Zvrchu je krásny výhľad na mesto, takže nečudo, že je to obľúbené vychádzkové miesto, najmä pre rodiny s deťmi.

3. Radvanský jarmok

Jeden z najstarších jarmokov na Slovensku a v strednej Európe, na ktorý chodil už Juraj Jánošík, vo svojich dielach ho spomínal Andrej Sládkovič či Jozef Gregor Tajovský.

Je zapísaný do zoznamu kultúrneho dedičstva Slovenska. Koná sa každoročne už od 17. storočia, s výnimkou troch rokov počas 2. svetovej vojny.

4. Špania Dolina

Špania Dolina

Táto malebná dedinka s množstvom pôvodných baníckych domov bola vyhlásená za Pamiatkovú rezerváciu ľudovej architektúry. Zachované štôlne, múzeum a expozícia lokomotívy s vagónikmi dokumnetujú jej slávnu banícku minulosť.

Na námestí vás očarí najmä renesančná budova Klopačky, ktorá od 16. storočia zvolávala miestnych baníkov fárať do bane. Dnes je tu penzión, kde môžete ochutnať niečo z miestnych špecialít. Jednou z najnovších atrakcií je aj banícky orloj.

Z námestia sa potom po 162 drevených schodoch dostanete k hlavnej dominante obce Kostolu Premenenia Pána z 13. storočia.

5. Hronsek

Nádherný drevený artikulárny kostol v Hronseku je skutočným skvostom ľudovej tvorby. Jeden z piatich zachovaných evanjelických drevených kostolov na Slovensku, bol postavený výlučne z dreva, bez použitia jediného klinca, ako to nariaďovalo uznesenie Šopronského snemu z roku 1681.

Zaujímavosťou je, že je to jediný kostol na Slovensku, ktorý disponuje prvkami škandinávskej architektúry.

6. Hrad Ľupča

Hrad Lupča

Jeden z najkrajších a najzachovanejších slovenských hradov, ktorého korene siahajú až do 13. storočia. Vyníma sa nad obcou Slovenská Ľupča, vzdialenej asi desať kilometrov od Bystrice smerom na Brezno.

V minulosti slúžil na stráženie stredovekej obchodnej cesty Via Magna, postupne sa na ňom striedalo množstvo majiteľov, čo sa odrazilo na početných dostavbách a prestavbách.

7. Velestúr

Dalo by sa rozpisovať o množstve prírodných krás, napríklad Harmaneckej jaskyni, či Badínskom pralese alebo technických unikátoch, akým je vodný žľab v doline Rakytovo.

Posledná vec na záver je menšia pikoška – bájny vrch Velestúr v hlavnom hrebeni Kremnických vrchov. Okolo tohto zaujímavého miesta sa točí aj dej rovnomennej knihy spisovateľa Jozefa Banáša.

V roku 1864 tu kremnický archivár Pavel Križko objavil na andezitovej skale runový nápis v praslovančine. Neskôr bol nápis označený za falzifikát, no nápis ako aj celé pútnické miesto má svoje zvláštne čaro dodnes.

Ak viete o nejakých miestach, ktoré bežný turista len tak ľahko neobjaví, budeme radi, ak nám o nich napíšete do správy na našom Facebooku

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Rasťo Chvála bloguje: Veľký záväzok

Obľúbený motoristický novinár a bývalý majster Slovenska v rely hovorí o záväzku, ktorý si dal s ďalšími známymi tvárami.

Motoristický novinár, ambasádor kampane O2 Nebuď pirát a aktivity Chvála bezpečnej jazde, ktorá motoristom prináša nielen množstvo dobrých rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod, vo svojom prvom blogu vysvetľuje, prečo má kampaň, upozorňujúca na nebezpečenstvo používania mobilu za volantom, zmysel a prečo sú ohrození najmä dobrí šoféri.   

Pravidelne mi v hlave ožíva spomienka na rozhovor s dopravným psychológom a expertom na vplyv omamných látok a alkoholu na správanie vodiča. Je to už dávno, možno aj 15 rokov.

V rámci prípravy na veľký redakčný test správania opitého vodiča za volantom som zašiel po radu k odborníkovi. Podobne ako väčšina reportérov som vtedy za ním prišiel s predstavou, čo chcem počuť. V mysli som mal krivolaké jazdy a šoférovanie auta po čiare.

Prečítajte si: Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Zrazu mi expert vyvrátil moje predstavy a očakávania výsledkov testu, ktorý sa ešte neuskutočnil. „Pán redaktor, nečakajte, že šofér pod vplyvom alkoholu pôjde zo strany na stranu,“ povedal. Vzápätí mi vysvetlil, že zdatní alkoholici za volantom sa vedia „vo svojej „hladinke“ doviezť domov bez toho, aby zišli z cesty.

„Problém nastane v chybnom rozhodnutí. Ak vznikne neštandardná situácia, akou je chodec na ceste, nečakaná prekážka alebo čokoľvek, čo vyžaduje spoľahlivú reakciu a nezapadá do štandardu,“ priblížil.

„Dobrý a zručný šofér znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne.“

Tak sa aj stalo. Do testu na vytýčenej trati na letiskovej ploche sme zaradili úlohy, vyžadujúce pohotovú myseľ. Už po dvoch pohárikoch nedokázali vodiči rozlišovať požadovaný počet objazdov alebo smer, z ktorého treba obchádzať kužele. K rúcaniu kužeľov alebo k zídeniu z dráhy dochádzalo až vo veľkolepom finále, keď boli figuranti na mol.

Odvtedy som pri reportážach a testoch hľadal výsledky namiesto utvrdzovania sa v predstavách. Presné meracie zariadenia mi často vyvrátili vžité očakávania. Podobne to bolo aj teraz, keď som pre populárne osobnosti internetovej scény staval testovaciu trať. Po predchádzajúcom verejnom vyhlásení mali Sajfa, Pil C, Zrebný a Fero Joke predviesť, aké riziko so sebou prináša používanie telefónu za volantom.

V O2 chceli najskôr jazdu po vytýčenej, pre nich neznámej trati najprv s použitím telefónu a potom bez neho. To mi prišlo príliš prvoplánové, pretože vo výsledku by viac hrala úlohu neznáma trať než telefón. Chalani však súhlasili, že pripravenú dráhu najskôr pešo preskúmajú, Sajfa ju dokonca dvakrát absolvoval s autom bez telefónu v ruke.

Každý z nich predviedol, že svoje auto dokáže šoférovať a zároveň za volantom aj písať. Nezíde pritom z cesty ani nerúca kužele, pretože má auto aj telefón manuálne zvládnuté.

Dobrý a zručný šofér v tomto prípade znamená riziko, keďže je náchylný počas šoférovania častejšie siahnuť po telefóne. Všetci dobrí šoféri však v našom teste s telefónom v ruke a očami na displeji prehliadli značku STOP, nečakane menili rýchlosť, teda prehliadali dôležité veci a vytvárali nečakané nebezpečenstvo pre ostatných.

„Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia.“

Odpútanie pohľadu od cesty je asi to najhoršie, najmä ak sa situácia na ceste mení každú sekundu.

Možno si teraz položíte otázku, čo sme projektom O2 Nebuď pirát i celým zinscenovaným pokusom na cvičnej dráhe dokázali. Predsa každému bolo jasné, ako to dopadne a prehliadnutá „stopka“ tiež neprekvapila.

Podstatou projektu ostáva priznanie si chyby a snaha o nápravu v najrizikovejšej skupine skúsených a zručných vodičov.

Čítajte aj: Matej „Sajfa“ Cifra: Viem, že telefón za volantom nie je správna vec

Sám viem, ako ťažko sa sústredím na bežnú jazdu, keďže štandardné šoférovanie už takmer nevnímam. Pri rýchlej jazde na čas, šmýkaní sa na snehu alebo driftovaní mi nejaký telefón ani nezíde na um.

Bežne si však pripadám ako jeden nepoučiteľný vodič zo školy bezpečnej jazdy, kde sme porovnávali absolventov autoškoly a spomenutého šoféra s osemročnou praxou. Mladí doslova hltali všetko a každou jazdou rástli k lepšiemu, kým „skúsený“ vodič si išiel stále svoje bez známok nápravy.

Kto by mal byť lepším vzorom pre začínajúcich šoférov, ak nie my hriešnici, ktorí nastupujeme na cestu obrátenia. Každý vo svojom košiari. Ak spočítam iba odberateľov na YouTube a fanúšikov, máme veľkú šancu osloviť takmer miliónové publikum.

Zároveň však máme milión kontrolórov a to nebude „sranda“, lebo už viac netreba rozprávať, aký je mobil za volantom zlý, teraz treba ukázať, ako jazdiť bez neho.

Rasťo Chvála

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove tipy na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.

Rasťo Chvála

Je motoristický novinár, ktorý už viac ako 20 rokov testuje autá. V súčasnosti sa naplno venuje vlastnému projektu na YouTube Garáž TV, ktorý môžete sledovať aj na Instagrame @garaz.tv. Je bývalý majster Slovenska v rely a svoje skúsenosti z motošportu sa snaží preniesť aj do odporúčaní pre vodičov v každodennej premávke. Stal sa ambasádorom kampane O2 Nebuď pirát, v rámci ktorej vznikla aj aktivita Chvála bezpečnej jazde. Tá vodičom prináša nielen množstvo cenných rád, ale aj špeciálnu ponuku O2 Extra výhod.   


Huawei 1+1: získajte k smartfónu Huawei aj druhý telefón alebo hodinky

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové