Nocuje pokojne aj v snehovom záveji, aby nafotil mliečnu dráhu

Šimon Trnka trávi každý voľný víkend najradšej v horách a fotí východy a západy slnka alebo vrcholky našich veľhôr ponorené do hmly.

Keď si zalistujete v jeho fotografickom archíve, hneď dostanete chuť naplánovať si túru. Šimon Trnka má 27 rokov, pochádza zo Žiliny, a keď mu to počasie dovolí, skoro každý víkend trávi v horách.

Domáce aj zahraničné turistické chodníky a národné parky nielen prejde, ale aj poriadne zdokumentuje. Z každej expedície si tak domov prináša dychberúce fotografie, ktoré ďalej prezentujú krásu našich hôr na mnohých medzinárodných cestovateľských blogoch.

Ako Šimon sám hovorí, turistické výstupy fotil od malička, ale nikdy nerozmýšľal nad tým, že bude svoje fotografie verejne prezentovať. Zlom pre neho nastal pred dvomi rokmi, keď prvýkrát v horách aj prenocoval. Vtedy spolu s partiou zdolali Malú Fatru a Veľký Kriváň. Nočné dobrodružstvo v horách ho úplne očarilo a odvtedy ich neúnavne fotí ďalej.

Nové fotografie rýchlo pribúdali, a preto sa rozhodol založiť si vlastnú stránku Šimon Trnka PhotoAdventures. Počas prvého roka sa na nej nazbieralo viac ako 12 tisíc fanúšikov. Pravidelne tu zverejňuje svoje výlety aj s popisom ich trasy a zážitkami.

Kvôli pekným fotkám 5 kíl v batohu navyše

Aj napriek profesionálne zvládnutým fotografiám, volá svoje fotografovanie stále koníčkom, ktorému sa venuje občas aj na úkor práce. Nie je nezvyčajné, že sa ráno do práce ponáhľa rovno z kopca.

Okem klasickej výbavy do hôr, so sebou Šimon na každý výstup vláči aj 5 kíl fotopríslušenstva. Nádherné fotky v horách totiž nikdy nevzniknú bez námahy. K jeho výstroju patrí fotoaparát, dva objektívy, statív, polarizačný filter a náhradná baterka.

Fotky, na ktorých vidieť Šimona pred strhujúcou scenériou, fotí pomocou statívu a samospúšte. “Veľakrát sa inštalujem do nebezpečných pozícií na okraji zrázu, ale nerobí mi to problém. Kamarát hovorí, že mi vyoperovali strach,” smeje sa. Do hôr sa kvôli bezpečnosti chodí minimálne vo dvojici, ale ako hovorí, párkrát sa už vybral aj úplne sám, užiť si samotu aspoň na chvíľku.

Medzi trasy, ktoré si vždy rád zopakuje, patria výstupy na štíty Malej Fatry, ktorá je najbližšie k jeho rodnému mestu. Ani mráz nezasahuje do jeho pravidelných výjazdov. Keď udrie tuhá zima, jednoducho si pribalí špeciálny spacák do mínusových teplôt a rozloží ho priamo v snehu.

Nemá jedno obľúbené ročné obdobie “Túry a nocovania zahrňujúce východy a západy slnka z Malej Fatry, Nízkych alebo Vysokých Tatier, sú nádherné v každom ročnom období,” hovorí.

Polárna žiara v Malej Fatre

Na Šimonových fotkách sú často výjavy, za ktorými množstvo ľudí cestuje do zahraničia. No niekedy sa stane, že ich máme aj u nás doma. Zachytáva strhujúce skalisté štíty či hviezdami posiatu Mliečnu dráhu. V noci zo 17. na 18. marca 2015 bol v správnom čase na správnom mieste. Výstup pod lanovkou do Snilovského sedla v Malej Fatre mu do cesty priniesol (pre našu zemepisnú šírku) ojedinelý svetelný úkaz – polárnu žiaru. A vzácny prírastok do fotografickej kolekcie.

Do hôr treba chodiť dobre pripravený, nepreceňovať svoje sily a pozorne sledovať predpovede počasia. Príroda je totiž nevyspytateľná a aj najľahšie vyzerajúca túra sa môže zmeniť na boj so živlami. Niekedy sa nevydarí nafotiť plánovaný výhľad, lebo je ponorený do rannej hmly. Inokedy sa z ničoho nič strhne náhla búrka.

Šimon spomína na výlet, pri ktorom si uvedomil, aké vrtkavé sú hory. “Moment, ktorý zmenil celý môj pohľad na tieto výlety, bola jedna víchrica. Zastihla nás nad ránom. Vtedy sme úsek, čo sa chodí bežne 20 minút, išli asi hodinu. Po štvornožky, v tme a v zime.”

Čo človeka motivuje, aby vymenil pohodlie postele za spacák rozložený na úpätí kopca?

Pre Šimona je odpoveď jednoduchá: “Noc v horách je magická vždy. Nikdy nie je rovnaká a vždy vie niečím prekvapiť. Najkrajšie chvíle sú pre mňa jednoznačne sledovanie Mliečnej dráhy alebo východov slnka rovno zo spacáku. Človek si ľahne na bok, otvorí oči a vidí tú krásu. Stalo nám už aj to, že sme vstali a vedľa nás sa pásol kamzík. To doma v posteli nezažiješ.”

Premýšľate, kam na túru? Spolu so Šimonom sme pre vás pripravili výber tých najkrajších výhľadov v slovenských horách, ktoré mal možnosť v poslednom roku vyfotiť.

Šimon Trnka je dobrodruh a fotograf zo Žiliny, ktorý dokumentuje svoje expedície do hôr na stránke Šimon Trnka PhotoAdventures.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Prerastajú vám technológie cez hlavu? Máme pre vás 5 tipov na digitálny detox

So psychologičkou Lenkou Rušarovou sme sa pozreli na význam digitálneho detoxu a jeho obľúbené formy, vďaka ktorým nebudú mať technológie nad vami prevahu.

Vonkajších podnetov je dnes toľko, že môžu ľahko prehlušiť vnútorný svet človeka. Digitálny detox ich pomáha obmedziť a prispieva k tomu, aby človek lepšie vnímal vlastné potreby. Ak cítite, že by vám prospela zmena, je namieste uvažovať o digitálnom detoxe. 

Prečítajte si: Veľa ľudí hľadá prostredníctvom technológií vzrušenie a pocit, že žijú, hovorí psychologička Rušarová

Popri vonkajších podnetoch existujú aj vnútorné. Sú to stimuly, ktoré prichádzajú z nášho vnútra. Patrí medzi ne napríklad to, čo cítime v svaloch, ako nám tlčie srdce, ale aj naše emócie a myšlienkové asociácie.

Rýchlejšie si však uvedomíme to, čo prichádza zvonka. Dáva to zmysel aj evolučne – keby človek prednostne nespracoval vonkajšie podnety, neprežil by, pretože to, čo prichádza zvonka, môže byť nebezpečné.

Vonkajšie podnety tak väčšinou dostávajú prednosť pred uvedomovaním si vnútorných podnetov. A ak človek neustále „visí“ na technológiách, môže sa stať, že ani nevie, ako sa vlastne cíti.

O pokuse s bezodnou polievkou

Na túto tému sa urobilo množstvo zaujímavých pokusov, napríklad ľuďom dali jesť z bezodnej misky, teda z misky, do ktorej pomocou skrytej hadičky neustále dotekala polievka. Niektorí z nich mohli popri jedení sledovať niečo pútavé na tablete.

Ľudia, ktorí počas jedenia sledovali tablet, zjedli oveľa viac polievky ako tí, ktorí ho nesledovali. Neuvedomovali si, či im polievka ešte chutí a či sú už sýti. Dokonca si ani nevšimli, že im polievka neustále priteká.

Digitálny detox ako cesta k sebadisciplíne

Ak chcete s digitálnym detoxom začať, je potrebné povedať, že ide o intuitívny koncept, nie odborný termín, a neexistujú žiadne dáta, ktoré by potvrdzovali, že má na ľudí paušálne pozitívny dosah. To však neznamená, že sa nemáme v prípade potreby obmedzovať v používaní technológií a pestovať sebadisciplínu.

Ľudia majú odlišný životný štýl a od digitálneho detoxu majú rôzne očakávania, preto aj vhodná forma detoxu môže byť pre každého iná. Týchto 5 tipov vám pomôže, aby ste si zvolili formu, ktorá je pre vás vhodná.

1. Odložte mobil pred spaním

Mnohí ľudia už prišli na to, že sa im lepšie zaspáva a majú pokojnejší spánok, keď pred spaním obmedzia tzv. screen time.

Neexistuje však paušálne odporúčanie, ako dlho pred spaním by ste mali mobil či tablet odložiť. Platí, že deti a ľudia, ktorí majú veľmi dráždivú nervovú sústavu, sú úzkostní alebo napätí, potrebujú výrazne viac času, aby sa pred spaním upokojili.

2. Stanovte si pravidlá, kedy budete mobil kontrolovať

Ľudia majú mobil na dosah takmer permanentne, je dokázané, že rodičia sa dotýkajú telefónov častejšie ako vlastných detí. Ak aj vy zo zvyku neustále kontrolujete svoj mobil, má zmysel vytvoriť si pravidlá, kedy ho budete kontrolovať.

Môžete sa napríklad rozhodnúť, že sa pozriete, či vám neprišiel očakávaný e-mail, ale nebudete otvárať iné aplikácie, prípadne si môžete stanoviť, že budete svoj telefón kontrolovať len niekoľkokrát denne alebo iba v určitých časoch.

Myslite však na to, že tieto pravidlá vždy musia byť ruka v ruke s tým, čo robíte a ako žijete.

3. Doprajte si oddych od sociálnych sietí

Niektorí ľudia sa nepotrebujú úplne odstrihnúť od technológií, postačí im, ak na nejaký čas vypnú sociálne siete. Ide hlavne o ľudí, ktorí sa neustále porovnávajú s inými a sledujú, ako žijú, ako vyzerajú či akí sú úspešní.

Je dobré myslieť na to, že sociálne siete ponúkajú zhustený a vylepšený obraz reality, čo môže v človeku vyvolať pocit, že všetkým ostatným život funguje ľahko, len vám nie.

Ak vám to znie povedome, možno vám prospeje urobiť si detox od sociálnych sietí.

4. Dajte si deň off a venujte sa svojim koníčkom a blízkym

Ak túžite stráviť pokojný deň sami so sebou alebo s rodinou, vyskúšajte odložiť mobil alebo tablet.

Aby ste zvládli celý deň offline, je dobré začať postupne. Pekným príkladom môže byť návšteva starých rodičov, kde niekedy ľudia prirodzene všetko odložia a venujú sa jeden druhému. Ak sú takéto návštevy pravidelné, môže sa z nich stať príjemný detoxový rituál, vďaka ktorému si lepšie privyknete na čas bez mobilu.

5. Vyskúšajte dovolenku bez technológií

Jednou z foriem digitálneho detoxu je (krátka) dovolenka s cieľom stráviť kvalitný rodinný čas bez technológií.

Aby sa snaha neminula účinku, mala by všetkým zúčastneným dávať zmysel. Každý by mal mať priestor pripraviť sa na to, že výlet strávite na mieste, kde napríklad nie je signál. Zároveň je dôležité zabezpečiť všetkým zúčastneným náhradu za technológie – spoločný program, ktorý rodinu stmelí.

Tieto spôsoby, ako obmedziť vplyv vonkajších podnetov na ľudský život, nie sú jediné.

Môžete napríklad odložiť technológie počas jedla, vymedziť si jednu miestnosť v byte, kde sa nebudú používať, vypnúť Wi-Fi na určitú časť dňa alebo si len stíšiť notifikácie. Na každého funguje niečo iné, treba len experimentovať a nájsť vhodné formy pre seba.


Vyvážený vzťah k technológiám je dôležitý nielen pre dospelých, ale aj deti, preto O2 spúšťa už 4. ročník O2 Športovej akadémie Mateja Tótha, ktorá u detí buduje pozitívny vzťah k pohybu a učí ich, ako tráviť voľný čas aktívne. Do súťaže o Akadémiu môžete prihlásiť aj školu vašich detí. Všetky potrebné informácie nájdete na akademia.o2.sk

Lenka Rušarová

Je certifikovaná klinická psychologička a psychoterapeutka s viac ako 15-ročnou praxou. Pracuje v súkromnom zdravotníckom zariadení PsychoKonzult, kde sa venuje nielen deťom, ale aj párovej a individuálnej psychoterapii. Preložila viacero odborných publikácií a tlmočí v odbore.


Vyskúšali sme, či sa dá fungovať so smartfónom bez Google

Čítaj viac

Predobjednajte si novú PlayStation 5, ktorá predbehla evolúciu a prinesie novú éru hrania

Čítaj viac

Jeseň plná energie? Našich 6 obľúbených smartfónov vydrží na jedno nabitie aj dva dni

Čítaj viac