Zabudnuté poklady slovenských záhrad: Duly

Zdravé plody s nezameniteľnou vôňou, ktoré pomáhajú na žalúdok, ale aj proti moliam.

Už v slávnom diele Miguela de Cervantesa radil zbrojnoš Sancho Panza svojmu pánovi Don Quijotovi, aby si liečil svoje žalúdočné problémy dulou.

Tento článok sa vám zobrazí behom sekúnd aj v najzapadnutejších obciach slovenského vidieka. Nová sieť od O2 v súčasnosti prináša rýchly 4G internet už takmer 94 % obyvateľov Slovenska. Zistite viac na www.o2.sk/internet/4g.

Zaujímavá je aj rómska tradícia, ktorá hovorí, že ak chcela mať tehotná žena silného chlapčeka musela zjesť dulu, ktorá bola namočená v krvi jej manžela. Samozrejme, to fungovalo” len vtedy, keď sa to aplikovalo počas ubúdajúceho mesiaca. V Portugalsku toto ovocie nazývajú marmelo” a práve od neho je odvodený názov marmelády.

kvet dule

Latinské rodové meno duly pochádza z jej gréckeho názvu kydonské jablko podľa starovekého krétskeho prístavu Kydonia. Dula získala meno na základe miesta obchodovania s jej plodmi, pretože pochádza z oblasti Kaukazu.

Na tomto území ju pestovali už pred 4 000 rokmi, neskôr sa dostala do starovekého Grécka (600 p.n.l.) a do antického Ríma (200 p.n.l.). Vďaka rímskemu impériu sa rozšírila do oblastí Európy spolu s viničom.

Duly možno poznáte skôr pod ľudovými názvami ako gdula, guňa, birš alebo bižalma (z maďarského birsalma). Ide o menší strom alebo ker, ktorý je nápadný najmä na jeseň žltými, plstnatými a voňavučkými plodmi, ktoré môžu mať tvar jablka alebo hrušky.

Samotná dula je nenáročná, netrpí škodcami vo veľkej miere, ale môžeme na nej spozorovať škodcov, ktorí vyhľadávajú najmä dreviny z čeľade ružovité. Plody duly sú tvrdšie a nutričnou honotou sa vyrovnajú jablkám.

polovice dule

Najvýznamnejšou súčasťou dúl je vysoký obsah pektínu, ktorý má liečivé účinky a má široké využitie v potravinárstve. Pozor, najviac pektínu sa nachádza v šupke a v jadrovníku plodov.

U nás dozreté duly obsahujú veľa trieslovín a preto sa musia upraviť. V teplejších regiónoch ako napr. v Turecku sa dajú duly jesť aj surové. Tieto duly sa nazývajú „širin”. Mimochodom Turecko je najväčším producentom duly a ročne jej vyprodukuje 135-tisíc ton. Dozreté plody sú veľmi aromatické a práve preto ich naše staré mamy dávali do skríň medzi bielizeň ako prírodný deodorant“ a odpudzovač molí.

Z duly sa dajú robiť vynikajúce džemy, marmelády, kompót, želatína, dulový syr, sušená dula, ale aj dulovica. Typickým dezertom Kataláncov je konzumácia dulového syra so syrom „manchego”. Pri výrobe destilátu treba do kvasu pridať enzýmy, ktoré pektíny rozložia. Chuť a vôňa duly sú jedinečné a nedajú sa prirovnať k ničomu inému.

marmelada

Na svete existuje približne 200 registrovaných odrôd dúl, ktoré sa líšia veľkosťou, konzistenciou dužiny a vôňou. Pred zakúpením je dobré sa najprv oboznámiť sa s odrodami, a vybrať takú, ktorá sa najviac bude hodiť na vybraný účel. Napríklad odroda „Vranja“ má síce veľké plody, ale vôňou by vás nepresvedčila.

Takisto skladovateľnosť je u odrôd značne rozličná. Niektoré musia byť spracované do štyroch týždňov, iné sa dajú v optimálnych podmienkach skladovať až mesiace. Pri spracovaní dúl si treba dať veľký pozor, pretože tvrdý jadrovník a dužina vyžadujú ostrý nôž a šikovné ruky.

Takže ak vás bude nabudúce trápiť žalúdok, spomeňte si na dobré rady starého dobrého zbrojnoša Sancho Panzu a doprajte si sušené plátky duly.

Ladislav Bakay je vysokoškolským pedagógom na Fakulte záhradníctva a krajinného inžinierstva SPU v Nitre a ekologickým aktivistom v OZ Jašterica. Je spoluautorom knihy Oskeruše – strom pro novou Evropu. Sledovať ho môžete aj na Facebooku.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Spoločnosť O2 vyvinula aplikáciu, ktorá motivuje vodičov k tomu, aby nechali mobil počas jazdy stranou a jazdili zodpovednejšie.

Slovenský internet zaplavilo pred pár dňami video, ktoré zachytáva, ako obľúbený moderátor Matej „Sajfa“ Cifra nakrúcal lifestream za volantom a následne za svoj priestupok dostal blokovú pokutu. Moderátor však nebol prichytený náhodou. Touto udalosťou odštartovala plánovaná kampaň O2, ktorá sa v rámci platformy Dátuj zodpovedne snaží vodičov naučiť používať mobilné telefóny a dáta zodpovedným spôsobom.

Novú kampaň spustil Sajfa livestreamom za volantom

Moderátor a youtuber Matej „Sajfa“ Cifra je hlavným ambasádorom kampane. Odštartoval ju 5. apríla, keď cestou do práce vysielal livestream pre fanúšikov priamo spoza volantu. Na diaľnici ho zastavila polícia, a hoci telefón odložil, online prenos nechal bežať ďalej.

Policajtov sa síce snažil obmäkčiť, no pokutu nakoniec dostal a zaplatil. Svedkom udalosti bolo v tej chvíli až 1 000 divákov. Do dnešného dňa videlo záznam online prenosu na sociálnych sieťach viac ako 90 000 ľudí. Celá udalosť bola vopred naplánovaná a dohodnutá s políciou, pričom sa počas nej kládol dôraz na bezpečnosť zúčastnených aj ostatných účastníkov premávky. Cieľom akcie bolo rozpútať verejnú diskusiu.

Na Sajfov priestupok začali postupne reagovať slovenskí influenceri, ktorí sa zároveň začali vyjadrovať k téme bezpečného šoférovania. Medzi nimi aj raper Pil C, ktorý sa s moderátorom pustil do výmeny názorov. Viaceré známe tváre boli vopred dohoduté, časť z nich sa pridala spontánne, lebo tému považujú za dôležitú.

Do kampane sa okrem Sajfu a Pil C zapojili aj Fero Joke, Barbora Krajčírová, Braňo Deák, Matej Zrebný, LucyPug, Patra Bene, Kristína Tormová, Denisa Lipovská, Jasmina Alagič, Rytmus, Strapo, Selassie, Lukáš Frlajs, Tono S., Kveta Horváthová, Laci Strike a Ján Koleník.

Sajfa sa do tejto spolupráce rozhodol ísť aj napriek tomu, že v úvode vyvolala negatívne emócie a odsúdenie časti verejnosti.

„Táto téma sa týka 99 % z nás, ľudí, ktorí denne šoférujeme a, žiaľ, až príliš veľa svojej pozornosti venujeme displeju telefónu a nie priamo šoférovaniu. Pozor, nejde len o telefonovanie, lebo ja mám handsfree, ale predovšetkým o písanie a sledovanie sociálnych sietí priamo za volantom. Je to nebezpečné, sám to musím obmedziť, aby sa náhodou nestalo ešte niečo horšie,“ vstúpil si do svedomia moderátor.

Podľa prvých odhadov diskusia na internete zasiahla v úvodnej fáze kumulatívne viac ako 1,4 milióna ľudí.

Viac ako tretina Slovákov priznala, že používa mobil za volantom

Sajfa však zďaleka nie je jediný človek, ktorý používa mobil za volantom. V reprezentatívnom prieskume o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR, až 96 % vodičov uviedlo, že bežne vidia, ako mobil počas šoférovania používajú iní vodiči. Viac ako tretina vodičov, konkrétne 37 %, sa pritom priznala, že počas šoférovania smartfón sami využívajú.

Výsledky prieskumu o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR.

Z prieskumu tiež vyplýva, že telefonovanie je jedným z najčastejšie menovaných faktorov, ktoré ohrozujú bezpečnosť pri šoférovaní. Ľudia ho spomínali častejšie než nezodpovednosť, agresivitu za volantom či rýchlosť.

Sociálne siete za volantom predstavujú stále väčší problém

Kampaň chce upozorniť na to, že už dávno nie je problémom iba telefonovanie a písanie správ počas šoférovania. Najnovšie zápasíme s novým „trendom“, ktorý prišiel s nástupom sociálnych sietí. Väčšina z užívateľov chce byť neustále online, šoférovanie nevynímajúc, čo priznal aj známy moderátor.

V rámci prieskumu až 76 % vodičov uviedlo, že už videli fotku alebo video, ktoré šofér zdieľal na svojich sociálnych sieťach počas jazdy. Takmer všetci vodiči, až 95 % z nich, si myslí, že táto činnosť je nebezpečná.

Generálny riaditeľ O2: Záleží nám na tom, aby sa ľudia správali zodpovedne

Spoločnosť O2 si uvedomuje dôležitosť bezpečnosti na cestách a používania mobilu za volantom, a preto sa rozhodla na túto tému upriamiť pozornosť. O2 považuje vplyv verejne známych osôb za významný, a preto sa rozhodlo práve influencerov zapojiť do úvodu kampane a tým vyvolať diskusiu o tejto problematike medzi širokou verejnosťou, ako aj na sociálnych sieťach.

Influencerov sleduje množstvo najmä mladých ľudí, ktorým by mohli ísť príkladom. Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí vodiči (18 až 25 rokov) používajú mobil za jazdy oveľa častejšie ako tí starší (46 a viac rokov).

„Ako mobilný operátor, samozrejme, chceme, aby ľudia čo najviac využívali naše služby, ale záleží nám na tom, aby so svojím životom kvôli ,telefónuʼ nehazardovali a správali sa počas jazdy zodpovedne. Používanie telefónu za volantom nie je zároveň ani prvou, ani poslednou témou, na ktorú v rámci iniciatívy Dátuj zodpovedne chceme upozorniť. Ale rozhodne je tou najakútnejšou,“ hovorí Peter Gažík, generálny riaditeľ O2 Slovakia.

„Taktiež sme sa rozhodli, že naša spoločnosť už od januára tohto roka nebude v rámci zodpovedného prístupu umiestňovať žiadne billboardy a bigboardy popri rýchlostných cestách, keďže vnímame, že významným spôsobom vplývajú na pozornosť vodičov počas jazdy,“ dopĺňa Gažík záväzok operátora.

O2 odmeňuje zodpovedných vodičov

Spoločnosť O2 sa rozhodla na problém používania mobilu za volantom nielen upozorniť, ale aj prispieť k jeho riešeniu. Prichádza preto s rozšírením mobilnej aplikácie O2 Extra výhody (Android, iOS) o navigáciu Sygic, ktorá je dostupná pre zákazníkov O2 zadarmo.

Okrem navigovania aplikácia súčasne sleduje aj bežné správanie sa vodiča za volantom – dokáže monitorovať prekračovanie rýchlosti aj manipuláciu s telefónom prostredníctvom dotykového displeja.

Aplikácia vyhodnocuje zodpovednosť vodiča a za každú jazdu dlhšiu ako 500 m zobrazí skóre od 0 do 100. Ak bude vodič celý mesiac jazdiť zodpovedne a so zapnutou navigáciou v aplikácii O2 Extra výhody, môže získať 1 GB dát za každý mesiac počas celého roka. Jazdiť môže buď tak, že si navolí presnú trasu, alebo použije tzv. free ride mode, v rámci ktorého cieľovú destináciu nezadáva.

Ak sa mu za mesiac podarí získať v priemere aspoň 80 bodov a počas aspoň 10 jázd odjazdí najmenej 150 km, získa 1 GB dát zadarmo.

Viac informácií o platforme Dátuj zodpovedne nájdete na www.datujzodpovedne.o2.sk.


Lifetech: Čo je nové