Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Sirupy, pirohy a Vlčie hory alebo Ako dvaja kamaráti rozbehli z Uliča podnik, ktorý vytvára jedinečné produkty aj šance tam, kde ich iní nevidia

Dávajú prácu tam, kde jej veľa nie je, zakladajú sady, varia sirupy a dokazujú, že práve zodpovednosť chutí najlepšie.

Juraj Kovaľ a Miroslav Telehanič začínali v malej kuchyni varením prvého uhorkového sirupu. Dnes okrem úspešných prírodných Vlčích sirupov a Uličských pirohov vytvárajú aj pracovné miesta pre ženy z marginalizovaných skupín, zapájajú miestnych farmárov, mladých a budujú vlastné ovocné sady. Z dediny Ulič dokázali vytvoriť značku, ktorá dokazuje, že férovosť a odvaha menia región aj ľudské príbehy. Všimla si ich aj Nadácia Pontis, ktorá ich ocenila titulom za zodpovedné podnikanie Via Bona 2024, a to za inkluzívne zamestnávanie.

Zodpovednosť v podnikaní funguje – nielen v Uliči, ale aj v Smižanoch, kde sa férový prístup osvedčil aj značke Herba Drug

Zhovárali sme sa s jedným z majiteľov – Jurajom Kovaľom, ktorý síce s pribúdajúcou manažérskou prácou už netrávi veľa času vo výrobe, no ak treba, aj so spoločníkom Miroslavom Telehaničom si vyhrnú rukávy a spolu s ostatnými varia Vlčie sirupy aj Uličské pirohy. V rozhovore sa dozviete aj to:

  • prečo dobrý sirup nevznikne bez rešpektu – k ovociu aj k ľuďom,
  • ako chutí podnikanie, ktoré sa začalo vedľa misy s pirohmi,
  • ako to vyzerá vo firme, kde ľudia nepracujú pre vás, ale s vami,
  • prečo je rešpekt k ľuďom tou najlepšou firemnou stratégiou,
  • ako sa môže obyčajná záhrada premeniť na výnosný sad 
  • a prečo sa neoplatí utekať z regiónu, ktorý ešte len čaká na svoj príbeh.

Juraj, sirupy a pirohy – nie je to trošku kontrast? Ako ste začali podnikať s oboma značkami pod jednou strechou?

Môj kamarát a zároveň spoločník Miro odišiel po strednej škole žiť do Bratislavy. Prepracoval sa do vrcholového gastra a dostal sa aj k miešaniu nápojov – práve sirupy sa využívajú na to, aby ste do drinku priniesli špecifickú chuť, farbu, vôňu. 

Zistil, že na trhu nie sú sirupy na čisto prírodnej báze, začal si ich teda pre vlastnú potrebu pripravovať sám. A vtedy ma oslovil, či by sme túto dieru na trhu nezaplátali.

V tom čase už moja mama s tetou podnikali s pirohmi – Mirova (naivná) predstava bola, že som v tom doma a viem, ako sa podniká.

A vedeli ste?

Samozrejme, že nie! (Smiech.) No myšlienka ma nadchla, a tak sme hneď na druhý deň, vtedy ešte v rodičovskom byte, varili náš prvý uhorkový sirup. Dodnes patrí k mojim srdcovkám. 

Nasledovali všetky ďalšie kroky k tomu, aby boli Vlčie sirupy skutočne náš podnikateľský chlebíček. Bolo to v roku 2012. 

Najskôr teda boli pirohy, až potom prišli sirupy. 

Divíziu, ktorá sa venuje ručne lepeným pirohom, ku ktorým neskôr pribudli aj halušky, šúľance a u nás na východe známe holúbky (kapustný list s mletým mäsom a ryžou, pozn. red.), založila moja mamka s tetou. 

Vyrastali sme pod ich krídlami, čo nám veľmi pomohlo. Miro sa vrátil z Bratislavy domov, ja som ešte študoval aplikovanú mechaniku.

Vzadu vo výrobni pirohov sme si osvojili veľmi malý nevyužitý priestor v dezolátnom stave. Dva-tri mesiace sme pošetrili, z úspor sme niečo kúpili, potom sme zase sporili a vyliali sme podlahu. Opäť sme sporili a zdvihli stropy, neskôr sa urobila voda. 

Prvé dva roky sme iba budovali samotnú prevádzku, riešili byrokraciu a učili sa o ovocí a jeho spracovaní na sirupy.

Nešli sme podnikať tam, kde to bolo jednoduchšie. Išli sme tam, kde sme doma.

Zakladáte si na čistej prírodnej chuti sirupov. Bolo náročné zisťovať, ako spracovávať rôzne druhy ovocia?

Vyžadovalo si to čas a museli sme sa to naučiť, ja som vyučený strojár. (Smiech.) Každé ovocie pracuje inak a môže sa zohrievať pri iných teplotách. Žiadny z našich sirupov nevaríme, podľa druhu ovocia sa zohrieva od 60 °C do maximálne 80 °C tak, aby boli zachované čerstvá chuť aj výživové vlastnosti ovocia. 

Napríklad, keď čerešne zohrejete na 65 °C, máte skvelý čerešňový sirup, pri ohreve na 80 °C chutí ako kompótová voda. Ladili sme chute, receptúry, od začiatku sme si zakladali na zaujímavých kombináciách.

Vy ste ešte ladili chute prvých sirupov, zatiaľ čo vedľa už vaša mamina so sestrou naplno vyrábali pirohy. Dodávalo vám to odvahu rozvíjať firmu v regióne ďalej?

Absolútne. Mamka pochádza z Uliča, kde sa nachádza aj výroba. Trápilo ju, že región sa vyľudňuje, mladí odchádzajú za prácou a životom do väčších miest. 

S pirohmi chceli vytvárať aj pracovné miesta ako motiváciu pre ľudí zostať doma. Nás s Mirom to inšpirovalo. Ak by sme sa na to pozerali z biznisového hľadiska, bolo by výhodnejšie ísť do pripravených priestorov, kde by sme výrobu mohli spustiť oveľa skôr, jednoduchšie a s menšími nákladmi. 

Aj my sme však rodáci a príbeh pirohov nás motivoval. Videli sme, že sa to dá a že môžeme aj odtiaľto preraziť do sveta, k tomu aj pomôcť regiónu.

Miro bol jasný príklad. Okamžite po skončení strednej školy bol zbalený a odišiel do Bratislavy. Pracovné miesta tu chýbajú, a ak aj sú, pracovné podmienky nie sú ideálne. Preto sme sa chceli vypracovať na regionálneho zamestnávateľa a zároveň vytvárať také pracovné podmienky, aby sme sa nehanbili našim zamestnancom pozrieť do očí.  

Žijete vo vzácnom regióne nazývanom aj Vlčie hory, názov pre sirupy zrejme pochádza odtiaľ. Akú úlohu zohráva lokalita vo vašom v podnikaní?

Naši vytvorili značku Uličské pirohy aj s cieľom zviditeľniť región, poňali to z prvej ruky. My sme na to išli podobne – obec Ulič sa nachádza v Národnom parku Poloniny, pričom celá oblasť sa v minulosti nazývala Vlčie hory, preto sme aj sirupy nazvali Vlčie. Dokonca aj Ulič má v erbe vlka. 

Poloniny sú však najmenej rozvinutým národným parkom na Slovensku, bola to pre nás hravá forma, ako ho zviditeľniť.

Podnikáte už 13 rokov, s Mirom ste začínali dvaja. Koľko vás je dnes?

V samotnej výrobe sirupov zamestnávame osem ľudí, na západe máme dvoch zamestnancov na obchod a máme ešte externistov na marketing. Pirohy vyrába 25 zamestnankýň a zamestnancov.

Rozrástli ste sa, no stále zostávate v obci.

A nikdy odtiaľ neodídeme. Všetky naše kroky smerujú k tomu, aby sme tu zostali a podnikali. Pred tromi rokmi sme začali zakladať aj vlastné ovocné sady. 

Naša vízia je spracúvať čo najviac lokálneho ovocia. Preto sme spustili projekt Buď náš farmár – zapájame miestnych, ktorí nevyužívajú svoje záhrady a sady. Máme zoznam byliniek a ovocia a oni sa sami rozhodnú, čo by chceli pestovať – my to od nich potom odkúpime. 

Na vlastné náklady nakúpime sadenice podľa veľkosti pozemku. Je to doslova na dôvernom podaní si ruky. Princíp spočíva v tom, že by mali dopestovať jednu až dve úrody, aby nám splatili to, čo sme do nich investovali. My sa zaväzujeme, že všetky ďalšie úrody od nich budeme odkupovať. 

Zároveň sme začali sami vysádzať, učíme sa byť farmármi. 

Zostávajú u vás pracovať aj mladšie generácie?

Máme brigádnikov, ktorí k nám chodievajú napríklad cez víkendy. Timo z Uliča u nás začal brigádovať na konci deviateho ročníka, zostal celú strednú školu po víkendoch a cez leto a dnes už pracuje na TPP. 

Diana zo Sniny brigádovala u nás počas celej strednej, keď skončila, rovno nastúpila k nám a za malú chvíľu sa vypracovala na zástupkyňu vedúcej vo výrobe. 

Teší nás, že vieme zamestnávať aj mladých ľudí, ktorým dokážeme dať také možnosti, aby zostali u nás.

Dlhodobo sa snažíte vytvárať príležitosti tam, kde ich nie je veľa – pre mladých, región aj komunity. A tak ste sa rozhodli aj zamestnávať ženy z marginalizovaných skupín, za čo vás ocenila aj Nadácia Pontis. Čo vás k tomu viedlo?

Celá idea mojej mamky a tety mala dva kľúčové body: v regióne bolo málo pracovných miest a drvivú väčšinu z nich tvorila ťažká práca v lese, primárne pre mužov. Preto sa naši snažili podnikanie nastaviť tak, aby si prácu dokázali nájsť aj ženy z regiónu. Lepenie pirohov je činnosť, ktorá to umožňuje. 

Dlho u nás pracovala len jedna Rómka. Neviem presne prečo – možno zohral rolu strach či predsudky, s ktorými sa často stretávajú. V Uliči pritom žije približne 300 Rómov a Rómok, komunita je tu početná. Keď sme si to uvedomili, začali sme s nimi cielene komunikovať a ponúkli sme im možnosť práce u nás, aby vedeli, že sa u nás nemusia báť a sú vítané.

Prešlo niekoľko mesiacov a ženy sa samy začali chodiť pýtať na prácu, v rámci možností a potrieb firmy sme ich začali zamestnávať. Uvedomili si, že podmienky majú u nás rovnaké ako všetky ostatné ženy. 

Bolo veľmi milé pozorovať, ako sa dokázali začleniť, ako pracovali, odmenili sa nám vzornou dochádzkou aj výkonmi v práci. Sirupy alebo pirohy, oboje sú remeselná ručná výroba – a je rozdiel, keď za hodinu zlepíte 10 pirohov a keď zlepíte 1 000 pirohov. Ony si vážia možnosť pracovať, pracujú veľmi svedomito a usilovne.

Via Bona 2024 – ocenenia za zodpovedné podnikanie už pozná svojich víťazov v každej kategórii: 

  • Deutsche Telekom IT Solutions: Zodpovedná veľká firma

Za zodpovedný prístup k podnikaniu, ktorý prepája inováciu, kvalitu a transparentnosť s environmentálnymi opatreniami, podporou diverzity a angažovanosťou v komunitách a regióne.

  • DYNAMIK HOLDING: Zodpovedná malá/stredná firma

Rodinná stavebná firma, ktorá transparentne podniká, investuje do zelených technológií aj do individuálneho prístupu

  • Kaufland: Cena za klimatickú zodpovednosť

Zaviedli recykláciu plastov pomocou hmyzu a opakovane použiteľné obaly. V rámci projektu Road to Zero Waste zrecyklujú vyše 94 % vlastného odpadu vďaka muche čiernej.

  • Vlčie sirupy a Uličské pirohy: Cena za inkluzívne zamestnávanie

Za vytváranie pracovných miest pre rómske ženy v regióne s vysokou nezamestnanosťou a budovanie férového pracovného prostredia postaveného na rovnosti a bez predsudkov. Ich férový prístup mení životy aj postoje v komunite aj regióne.

  • Lab.café: Cena za sociálnu inováciu

Kto sa hrá, vzdeláva sa, a kto tvorí, rozvíja sa. Za komunitný priestor, ktorý spája coworking, kaviareň — vytvorili ním širokej verejnosti prístup k technológiám ako 3D tlač či laser, podporujú tak kreativitu a vzdelávanie.

  • Tesco: Cena za pozitívnu zmenu v komunite

Tesco pristúpilo komplexne k riešeniu menštruačnej chudoby – od zníženia cien vlastných značiek cez menštruačné boxy až po edukáciu a dostupnosť pomôcok v školách a na pracoviskách.

  • Orange Slovensko: Cena za zodpovednú kampaň

Kampaň Influendcérky otvorila tému kyberšikany cez silné príbehy matiek známych tvárí. Pomáhajú rodičom chrániť deti v online priestore a rozvíjajú diskusiu o digitálnej bezpečnosti.

28 % zamestnankýň (aktuálne 10 žien) tvoria Rómky. Vnímate aj reálny vplyv na ich životy?

Za sirupovú časť môžem povedať, že to na naše ženy malo skutočne pozitívny vplyv. 

Napríklad, naša Tina je slobodná mama štyroch školopovinných detí, tri z nich sú na základnej škole, štvrtá ešte len teraz nastúpila do prvej triedy. Tina predtým pracovala v hlinikárni v Snine, cestovala tam hodinu autobusom, robila dvanástky a vracala sa o pol ôsmej večer domov. 

Deti boli celý čas samy doma, starala sa o ne najstaršia dcéra, ktorá je sama dieťaťom. Práca bola fyzicky náročná a ani pláca nebola ideálna. Tina mala náklady aj s cestovaním a takmer žiadny čas na rodinu a výchovu detí, na ktoré zostala sama. 

Dnes pracuje u nás, doslova päť minút pešo od domu, nastupuje o šiestej ráno, končí o druhej poobede a môže byť s deťmi. 

Naša Mária zase predtým pracovala s mužom v Čechách. Vrátili sa na Slovensko, narodil sa im syn. Muž má problém sa zamestnať, má len sezónne práce, ona nemala žiadnu. Dnes pracuje u nás. 

Marcela mi zase spomínala, že si s mužom prerábajú kuchyňu. Pracuje u nás tretí rok, má stabilný pravidelný príjem. Jej muž pracuje aj v zahraničí. 

Snažíme sa zamestnancom vytvárať dobré podmienky. U nás si zarobia v priemere 1 000 až 1 100 € mesačne v čistom a sú doma. 

Vždy však dodávam – kto si myslí, že varenie sirupov je ľahká práca, rýchlo by som ho z toho vyviedol. Makajú ako včielky, je to náročná, ale záslužná práca. Určite je to vhodnejšie ako práca niekde v lese, kde sa v zime boríte v snehu, moknete, fyzicky náročne pracujete. U nás majú ženy strechu nad hlavou a pracujú v relatívne čistom prostredí – kým nie sú zašpinené od čučoriedok či jahôd. (Smiech.)

Hovoríte o nich s rešpektom a úctou. Vracajú vám váš prístup?

Ťažko je mi seba samého reflektovať. Pri mnohých príležitostiach sa však ony samy vyjadrovali, že sa im ani nesnívalo o takých šéfoch, akých majú dnes. Určite nám to vracajú. S akoukoľvek prosbou za nimi prídem, nikdy mi nepovedali nie. Keď nemôže jedna, ponúkne sa druhá. To, čo dávame, sa nám vracia. Je to obojstranné.

Nie nadarmo sa hovorí: ako sa do hory volá, tak sa z hory ozýva. Keď sa k ľuďom správate ako k seberovným a bez predsudkov, pracovný vzťah bude vzájomne prospešný.

Veľa sa v spoločnosti hovorí o tom, že zamestnávanie ľudí z marginalizovaných skupín je charita. Vy však ukazujete, že je to aj podnikateľsky dobré rozhodnutie. V čom vám to funguje? Alebo: ako by ste to podnikateľom, ktorí tento spôsob dehonestujú, vysvetlili?

V niektorých prípadoch je od začiatku zlý postoj zamestnávateľa. Predstavte si to opačne. Prišiel by som k vám so záujmom zamestnať sa – je jedno, či som alebo nie som Róm, ak so mnou začnete komunikovať opovrhujúco či nazerať na mňa zhora, aké mám možnosti?

Keď máte voči ľuďom predsudky a správate sa k nim neúctivo, nemôžete od nich čakať nič iné. Nie nadarmo sa hovorí: ako sa do hory volá, tak sa z hory ozýva. Ak sa k ľuďom správate ako k seberovným a bez predsudkov, ak nerobíte zo seba poloboha len preto, že im dávate zamestnanie, pracovný vzťah bude vzájomne prospešný. 

Ja ich zamestnávam, ale oni tam predsa nestoja, oni nám vyrábajú peniaze. Sme od ľudí závislí, keby sme ich nemali, nemá nám kto vyrábať. Tak ako by si oni mali vážiť, že majú prácu, my by sme si mali vážiť, že máme ich. To je základ, na ktorom by sme mali stavať. 

Nemali ste na začiatku obavy, ako verejnosť zareaguje na váš prístup?

Pre mňa ako človeka boli takéto obavy absolútne neopodstatnené. Bohužiaľ, stále žijeme v spoločnosti, kde mnohé veci nie sú akceptované. Moja mierna neistota bola, či to skôr nevezme negatívne spoločnosť. 

Sme potravinová výroba, hygienu dodržiavame na 100 %, je však veľká skupina ľudí, ktorí by na to mohli nazerať negatívne. Veľmi rýchlo sme si však uvedomili, že to nemôže byť relevantný dôvod na to, aby sme to nevyskúšali. 

V našej malej obci som sa nestretol s negatívnym názorom. Neskôr som sa v rámci širšieho okolia ojedinele stretol s rôznymi reakciami – ja však rázne reagujem a vysvetľujem. Ak by to niekto aj chcel napadnúť, cez nás to neprejde.

Na záver trošku zmeňme optiku – čo vás ľudsky teší, keď ráno otvoríte dvere na výrobni?

Nejdeme si dávať ružové okuliare, sú lepšie a horšie dni. Ak sa ale bavíme aj v súvislosti s rómskymi ženami, sú síce temperamentné povahy, ale sú to veselé kopy. Pri nich sa človek naozaj nikdy nenudí. Sme malý podnik s rodinnou uvoľnenou atmosférou, všetci si tykáme. A ešte aj učia naše baby po rómsky.

A aké sú vaše obľúbené sirupy a príchuť pirohov?

Miro to raz veľmi pekne vystihol: „To ako keby ste sa ma opýtali, ktoré z mojich detí je moje najobľúbenejšie.“ (Smiech.) 

Každú príchuť vytvárame my dvaja, riešime vývoj všetkých našich produktov, nikdy sme nepustili von niečo, čo by nám nechutilo a o čom by sme neboli na 100 % presvedčení, že je to fajn. 

Uhorka a limetové listy sú dodnes moja srdcovka. A pirohy? Jednoznačne zemiak/bryndza. 

Ešte ste sa neprejedli?

Keď sme boli deti, babka strávila štyri hodiny ich prípravou. Dala pred nás misu a v momente boli fuč. Keď naši založili firmu a zrazu sme mali neobmedzený prístup k pirohom, prvý polrok boli na stole na raňajky, obed aj večeru, dva roky nato som pirohy už nechcel ani vidieť – dnes si ich vždy s obľubou dám. 


Záleží nám na hodnotách, ktoré posúvajú spoločnosť vpred. O2 dlhodobo podporuje zodpovedné podnikanie – aj preto je Sóda hrdým mediálnym partnerom ocenenia Via Bona od Nadácie Pontis.

Juraj Kovaľ

Vyučený strojár, vychovaný „medzi pirohmi a horami na východe Slovenska“, ktorý sa namiesto odchodu na západ rozhodol zostať doma a zveľaďovať región. Spolu s Miroslavom Telehaničom vybudovali firmu Vlčie sirupy a rozvinuli Uličské pirohy, v ktorých nie je dôležité len to, čo vyrábate, ale aj s kým. Dnes vedú podnik, kde takmer tretinu tímu tvoria ženy z marginalizovaných rómskych komunít. Podnikanie pre neho nie je len o produkte, ale najmä o dôvere, férovosti a dôstojnosti – hodnotách, ktoré dokážu meniť región aj ľudské príbehy.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Zakladateľ Herba Drug: Nepodnikáme s cieľom zarobiť obrovské peniaze či byť najlepšou firmou na svete. Snažíme sa využiť svoje danosti pre dobro spoločnosti

Prečo je dôležité, aby firmy zviditeľňovali neviditeľné bez vedľajšieho úmyslu zisku či reklamy?

Dixi, Barbus či Nubian sú ikonické produkty firmy Herba Drug sídliacej na východe Slovenska. Rodinná firma aj po 32 rokoch podnikania pred ziskovosťou uprednostňuje lokálnych dodávateľov, pomoc ľuďom v núdzi, rozvoj regiónu a zároveň stále myslí aj na spokojnosť svojich zákazníkov, ktorým ponúka vysokú kvalitu za dobrú cenu. O tom, čo sa skrýva za filozofiou značky, sme sa zhovárali so zakladateľom Ivanom a s jeho synom, ktorému dodnes nepovedia inak ako Ivko. Pre prehľadnosť ho tak oslovujeme aj my.

Koncept KOLO je dôkazom, že inšpiratívne projekty vznikajú aj vo verejnej správe

V rozhovore so zakladateľom Ivanom Milým starším a Ivkom Milým mladším zo slovenskej firmy Herba Drug sa dočítate:

  • prečo si Ivan vybral na podnikanie práve kozmetický trh,
  • prečo podnikajú na východe a nepresunuli sa na západ či za hranice,
  • ako vyzerajú vzťahy v rodinnom podniku,
  • ako sa osobné hodnoty premietajú do fungovania celej firmy,
  • čo pre nich znamená zodpovedné podnikanie
  • a prečo by sa nikdy nefotili s veľkými poukážkami na 1 000 €.

Ivan, po zmene režimu ste sa ako mnohí ďalší chytili podnikateľskej príležitosti a založili ste značku Herba Drug. Prečo ste sa rozhodli pre kozmetický trh?

Ivan: V roku ‘89 som končil na elektrotechnickej vysokej škole a s príchodom revolúcie mi bolo jasné, že chcem robiť sám na seba. Videl som sa totiž o 5 rokov na Bahamách. (smiech)

Známy obchodoval s kozmetickými výrobkami vo Francúzsku, tak mi sprostredkoval kontakt, vybavil som si živnosť a založil Herba Drug. Keby obchodoval so skákalkami, možno by sme dnes predávali skákalky. (smiech)

Vo vašej spoločnosti však vnímam oveľa širší rozmer podnikania, najmä lokálnosť a ľudskosť.

Ivan: Zdalo sa mi to vtedy ľahké, no necítil som sa komfortne ako obchodník, ktorý niečo kupuje a predáva s maržou, preto som hľadal spôsoby, ako začať aj vyrábať. Skontaktoval som sa s firmou, ktorá rozbiehala výrobne, vypracovali projekt, dodali receptúru a nakúpili sme stroje. V našom regióne totiž nebola tradícia výroby, no v roku 1994 sme spustili na Spiši vlastný výrobný závod.

Začínali sme so saponátom na riad, s univerzálnym a abrazívnym čistiacim prípravkom. Neskôr sme pridali aviváže, šampóny a postupne portfólio rozširovali.

Nubian, Barbus, Dixi. To sú ikonické produkty, ktoré majú na Slovensku dlhú tradíciu.  Nepoznám človeka, ktorý by sa s nimi nestretol.

Ivan: Značky, ktoré ste spomenuli, sú tzv. massmarketové, teda mali by byť v každom regáli, kde sa predáva kozmetika. Dobrý produkt za prijateľnú cenu.

V portfóliu máme aj produkty, ktoré robíme len z vášne, napríklad penové mydlo Dixi. Je špičkové, no predávame ho len online. Smejú sa mi, že ho vyrábajú kvôli mne. Na týchto produktoch nezarobíme, ale chceme si udržať „fortieľ“, a preto ich stále vyrábame.

Momentálne však vyvíjame ďalší rad kozmetiky, ktorá má ešte komplikovanejšiu receptúru, je užšie spätá s vývojom a rieši špecifické problémy ľudí.

Ivko: Chceme zákazníkovi poskytnúť kompletnú starostlivosť pre všetkých členov rodiny, ale aj starostlivosť od hlavy po päty.

V Herba Drug pracuje aj vaša žena, obaja synovia, manželka jedného z nich. Nie je to občas náročné?

Ivan: Pokiaľ rodinní príslušníci medzi sebou nebojujú a majú sa radi, dá sa to zvládnuť, no musia mať silnú dávku tolerancie a vzájomnej úcty. Ja a moja manželka sme tím, dopĺňame sa. Ja som zlý policajt, ona dobrý. (smiech) A sme kresťanská rodina, čo hrá tiež veľkú rolu.

Je mi veľmi dobre v práci aj doma, všade sa teším. No to, že je moja práca aj mojím poslaním a necítim rozpor medzi rodinným životom a biznisom, neznamená, že som od rána do noci v práci. Zároveň sa aj pri nedeľnom obede dokážeme bez hádania porozprávať o práci.

Začínali sme so saponátom na riad, s univerzálnym a abrazívnym čistiacim prípravkom. Neskôr sme pridali aviváže, šampóny a postupne portfólio rozširovali. 

Samozrejme, občas je aj napätie, bez toho to nejde. Vieme však, že keď sa niekto rozohní, robí to s cieľom pomôcť dobrej veci, nie niekomu ublížiť, povyšovať sa. U mňa sa s pribúdajúcim vekom zjemnila pýcha, na druhého sa pozerám ako na rovnocenného, nie ako na súpera. Máme radi rôznorodosť.

Ivko, ako to vnímate vy?

Ivko: Firmu som brázdil od malého decka, žili sme ňou. Sú tu pracovníci, ktorí firmu spolu s otcom rozbiehali a pracujú v nej 32 rokov. Nikdy som nerozmýšľal inak, vždy som vedel, že chcem pokračovať v tom, čo robia rodičia. Mal som možno párkrát pochybnosti, ale vždy som sa k rozhodnutiu vrátil. Keď som vyštudoval vysokú školu, modlil som sa, aby ma do firmy vzali. (smiech)

Mali ste aj pracovný pohovor?

Ivan: Manželka ma tri týždne presviedčala, aby som podpísal pracovnú zmluvu. (smiech)

Ivko: Po nástupe som bol tri týždne na výrobnej linke, nešiel som hneď do kancelárie. Musel som sa zoznámiť s celým procesom výroby. To je nesmierne dôležité, keď chce niekto riadiť firmu. Dnes to je už 12 rokov, čo tu pracujem, dotiahol som sem aj manželku. Som obchodný manažér pre Českú republiku, riešim dennú agendu vo výrobe a trochu marketing. Brat Pavol je marketingový manažér.

Chcem byť ako môj otec. O 32 rokov tu stále byť, robiť rozhovor so svojím synom ako otec práve teraz so mnou.

Nastavenie vašej firmy cítiť aj z vašej filozofie používame to, čo tvoríme. Pri výrobe dbáte na obsah produktov aj na spokojnosť zákazníka – to však musí byť pre malú firmu ekonomicky náročné. 

Ivan: Z globálneho hľadiska sme malý výrobca. Inak ako robením dobrých vecí nemáme šancu. Veľké koncerny si môžu dovoliť robiť priemerné až podpriemerné veci, majú dobrý marketing. Naše rozpočty na marketing sú oveľa chudobnejšie, musíme preto vyrábať niečo, čo je hodné ceny, ktorú od zákazníka za produkty pýtame. Bez vývoja by to nešlo.

Ivko: Vďaka vývoju sme sebestační. Vieme reagovať na dopyt trhu. Napríklad s príchodom covidu sme dokázali v krátkom čase vytvoriť dezinfekčný roztok, po ktorom bol obrovský dopyt. Bez labákov by to bolo oveľa komplikovanejšie.

Napriek tomu podnikáte na východe v Smižanoch, aj keď by pre vás bolo výhodnejšie presunúť výrobu bližšie k hlavnému mestu, prípadne za hranice.

Ivan: Milujeme miesto, kde žijeme, sme s ním spätí. Žili tu naši predkovia, je tu krásne a tiež množstvo šikovných ľudí. Práca sa nám prelína so súkromným životom a som rád, keď sa pozriem z okna a vidím Slovenský raj, z opačného zase Tatry. Keď som unavený, idem sa bicyklovať, zbehnem na Tomášovský výhľad alebo na Hornád.

Druhá časť vašej filozofie tkvie v tom, že ponúkate dobro zákazníkom, zamestnancom a komunite. Možno si to s vašou značkou ľudia nespájajú, no stojíte za viacerými dobročinnými projektmi, ako napríklad Senior boxy či Z nemocnice za dobrodružstvom. 

Ivan: Senior boxy sú dlhoročný projekt ošetrovateľských centier. Balíčky sú poskytované zväčša starým ľuďom, ktorí idú z dlhodobého liečenia v nemocnici naspäť do rodín. Obsahujú brožúrky, v ktorých rodinní príslušníci nájdu rady, ako sa o chorých starať, a súčasťou sú aj naše produkty.

Projekt Z nemocnice za dobrodružstvom sme spustili minulý rok. Pre detských onkologických pacientov na Slovensku a ich rodičov zabezpečujeme jemnú kozmetiku, ale aj zábavné úlohy na dlhé dni liečby. Po liečbe sa môže každý pacient spolu s rodičom zúčastniť na výlete v Bachledovej doline.

Chceme zákazníkovi poskytnúť kompletnú starostlivosť pre všetkých členov rodiny, ale aj starostlivosť od hlavy po päty.

Okrem tohto rozmeru je vo vašej firme prítomný aj model zamestnávania marginalizovaných skupín, ktorých sa iné firmy stále obávajú. Čo by ste odporučili podobným firmám, aby odbúrali predsudky?

Ivan: Tento prístup súvisí aj s naším kresťanským svetonázorom. Mohol by som to nejako zaobaliť, ale my to tak máme. Možno sa k tomu pridáva aj obyčajná ľudská solidarita.

Keď k nám príde elektrikár, ktorému zostávajú 3 roky do dôchodku, pomôžem mu. Mali sme aj hluchonemé zamestnankyne. Neďaleko je rómska osada, z ktorej zamestnávame ľudí. Je ťažké radiť ostatným, niekedy to vyjde, inokedy nie, no vieme, že keď chce človek dôstojne žiť, musí aj riadne pracovať. Verím, že časom založíme aj chránenú dielňu, vojna na Ukrajine nám to trochu skomplikovala.

Ako ste sa ako firma s náročnou situáciou po vypuknutí vojny vyrovnali?

Ivan: Priestory určené na spomínanú chránenú dielňu sme vyhradili pre piatich odídencov, matky s malými deťmi, o ktoré sa dodnes staráme. Zdokonalil som si ruštinu a lepšie poznám geografiu Ukrajiny. (smiech) Museli sme vyjsť zo svojej komfortnej zóny, zmeniť plány. Vyhodnotili sme, že je dôležitejšie pomôcť ľuďom ako zavrieť pred tým oči. Som rád, že sme to spravili.

Je milé počúvať vás. Nie ste ten dravý typ podnikateľov bažiacich výhradne po zisku. 

Ivan: Chcem, aby nám ľudia to, čo žijeme, uverili. Dobre sa počúva, keď ľudia chcú u nás pracovať, nemáme veľkú fluktuáciu. Nerád vyhlasujem veľké slová, aby neboli v rozpore so skutkami, hoci ma naša brand manažérka učí: Chváľ sa, neboj sa toho, budeš inšpirovať aj iných.

Ja to nemám až tak rád. Nechcem sa stavať na piedestál a vykrikovať veľké slová, nech za nás radšej hovoria veľké skutky. Robíme si svoju robotu, snažíme sa ju robiť dobre, a keď sa k nám pripoja aj ostatní, bude to fajn.

Uvedomujem si, že máme nejaké dané dary, o ktoré sme sa nezaslúžili. A každý, kto takýto dar má, by ho mal využiť pre dobro celku, nenechávať si ho len pre seba.

Aký je váš najväčší úspech počas 32 rokov fungovania na trhu?

Ivan: Nepozerám sa na svoj život cez úspechy. Môj a manželkin cieľ je vychovať dobré deti, aby sme si na smrteľnej posteli mohli povedať, že sme to robili správne. Toto nastavenie preklápame aj do vedenia firmy. Nejdeme do podnikania s cieľom mať strašne veľa peňazí a najlepšiu firmu na svete. Máme nejaké danosti a tie sa snažíme využiť pre dobro celku.

Ivko: Keby sme všetky úspechy dosiahli, čo by sme robili? (smiech) Aby sme sa aj pochválili, za úspech považujeme napríklad 7-ročné prvenstvo v predaji pri žihľavovom šampóne Dixi. A v top 15 medzi šampónmi máme 4 produkty. V Čechách sa tiež dostávame do popredia. Z obchodného hľadiska to vnímam ako úspech, v iných krajinách nie je bežné, že lokálna značka predbehne nadnárodné spoločnosti.

Ivan: Sme radi, že máme veľký podiel na trhu, je to taká vnútorná spokojnosť.

Získali ste ocenenie Via Bona 2022 Nadácie Pontis za zodpovedné podnikanie v kategórii malá/stredná firma. Ako vnímate vy sami spoločenskú zodpovednosť svojej značky? 

Ivan: Diplomaticky alebo nediplomaticky? (smiech) V živote sme spravili veľa chýb a určite aj kroky, ktoré niekomu ublížili. Bez toho to nejde, no zodpovednosť je v nás. V čase, keď sme zakladali firmu, koncerny možno ani netušili, že nejaká CSR (Corporate Social Responsibility – spoločenská zodpovednosť, pozn. red.) existuje. My sme ňou žili.

Vnímam však, že niektoré firmy, ktoré nepovažujem za slušné a zodpovedné, sa pomaly stávajú nositeľmi týchto titulov. Dodnes prežívam vnútorné boje, lebo sú firmy, s ktorými spolupracujeme a navonok sa javia ako zodpovedné, ja ich tak však nevnímam. Nepáči sa mi, že sa zodpovednosť dá dnes ľahko kúpiť cez kampane. To bola nediplomatická odpoveď.

Nadácia Pontis ocenením Via Bona Slovakia každoročne zviditeľňuje inšpiratívne príklady zodpovedného podnikania firiem na Slovensku. Za 23 rokov existencie ocenenia poukázala na viac ako 160 nasledovaniahodných projektov.

Za rok 2022 ocenili firmy v týchto kategóriách:

  • Zodpovedná veľká firma: Whirlpool 
  • Zodpovedná malá/stredná firma: HerbaDrug
  • Zelená firma: OLO s projektom KOLO
  • Výnimočný zamestnávateľ: Curaprox s projektom Zamestnávanie zdravotne znevýhodnených
  • Spoločensky inovatívna firma: New School Communication s projektom Elfovia.sk
  • Dobrý partner komunity: BILLA s projektom Zdravé oči už v škôlke
  • Férový hráč na trhu: Orange s projektom Bez nástrah online

Ivko: Snažíme sa zodpovednosť vykonávať prirodzene. Nechceme si tým robiť lepšie PR, zapôsobiť na verejnosť. Je to ľudské a treba to robiť bez vedľajšieho úmyslu. Nie sme ako firmy, ktoré sa naoko k zákazníkom a spoločnosti správajú zodpovedne, ale k dodávateľom pristupujú veľmi nekorektne. My pristupujeme ku všetkým, teda aj k zákazníkom, aj k dodávateľom s rovnakým metrom.

Ivan: Nedávame sa fotiť s veľkými poukážkami na 1 000 €. Keď nás niekto požiada o pomoc, poskytneme ju a nerobíme o tom tlačovú správu.

Ako sa dá kúpená zodpovednosť odlíšiť od tej skutočnej? Respektíve ako vidieť úprimný zámer firmy, keď o ňom nepíšu žiadne tlačové správy?

Ivan: Je zopár vecí, ktoré sa nedajú kúpiť – láska, úcta a dôstojnosť. Keď si ich kúpite, je to len náhrada a žijete v ilúzii, že to máte. Keď to chcete mať skutočné, musíte to žiť. A ľudia to vycítia.

Žijeme na dedine, je síce veľká, má 8 000 obyvateľov, ale s ľuďmi, ktorí v nej žijú, sme denne v kontakte. Stretnem ich cestou do práce aj v práci, v kostole či v obchode. Keby sme sa správali nezodpovedne, chodili by sme po kanáloch. Snažíme sa žiť tak, aby sme tie hodnoty získavali prirodzene. Často za cenu veľkých bolestí, odopierania aj hanby. Človek občas spraví aj zlé veci a potom sa hanbí. 

Čo sú tie zlé veci? Je niečo, čo spätne hodnotíte ako veľkú chybu, ktorú by ste vzali späť?

Ivan: Cholerickí ľudia ako ja vedia uraziť, často malichernosťami. Ublížite človeku, ktorý si to ani nezaslúži. Rovnako pri práci. Kto pracuje, robí aj chyby. Niečo podceníte alebo sa nevydarí šarža, musíte sťahovať produkty z trhu.

Pod slušnosťou rozumiem aj transparentnosť. Keď sa udeje niečo zlé, transparentne to poviem a hľadáme riešenia. Nikdy nič neututlávame. Keď spravíme chybu, s veľkou hanbou a pokorou sa musíme ozvať, ospravedlniť ľuďom a stiahnuť produkt. Snažíme sa byť slušnou firmou a dobrým dodávateľom. Verím v ľudskú dobrotu. Každý si hľadá k sebe takých, ako je on sám, a my máme na ľudí šťastie.

Zmení sa u vás niečo po zisku ocenenia Via Bona?

Ivan: Ak výhra pomôže značke ako takej, umožní nám to viac predávať, zamestnať viac ľudí a možno si niektorí naši odberatelia, ktorí sa na nás pozerajú cez prsty až pohŕdavo, uvedomia, že predsa je tu niekto, kto dokáže konať dobro bez robenia kampaní okolo toho.

Verím, že podobné súťaže pomôžu rozširovať ostrovčeky pozitívnej deviácie na širšie územie Slovenska. Vnímam v spoločnosti negativistickú náladu. Všetko je zlé, všetci kradnú. Keď sa však človek triezvo zamyslí, vie, že to nie je pravda. Možno práve podobné ocenenia prispejú k tomu, že si ľudia začnú všímať nielen negatívne veci bez ohľadu na to, aká je vláda, kto je ministrom a predsedom. Budú konať dobro – pre svojich zamestnancov, komunitu, pre krajinu ako takú.

Ivan Milý st. a Ivan Milý ml.

Ivan Milý st. zakladal spoločnosť Herba Drug hneď po vysokej škole. Napriek tomu, že sa spočiatku videl na Bahamách, svoje podnikanie nasmeroval inam ako na zisk. Veľa uňho stále zohráva rodina, viera, láska k rodnému kraju a pomoci druhým. Ivan Milý ml. bol vo firme od narodenia viac ako doma, vyrastal s ňou a dnes pracuje na vedúcej pozícii ako obchodný zástupca. Je čerstvým otcom a raz túži viesť spoločnosť podľa vzoru svojho otca. Rodinná firma Herba Drug je najväčším výrobcom kozmetiky na Slovensku. Produkty vyvíja vo vlastných laboratóriách, pri ich výrobe a predaji spája vysokú kvalitu s dostupnou cenou. Firma sídli v Smižanoch, v obci na východnom Slovensku, kde sa podieľa na rozvoji regiónu. Zamestnáva znevýhodnených občanov a vďaka svojmu prístupu k zamestnancom má nízku fluktuáciu.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.