Ako rodičia vedú deti k športu počas karantény? Inšpirujte sa 3 príbehmi

Aktuálna situácia je náročná pre dospelých aj pre deti. Traja rodičia nám porozprávali, ako v tomto období športujú so svojimi deťmi.

Väčšina detí počas pandémie prerušila nielen bežné školské vyučovanie, ale aj milované pohybové aktivity a tréningy. S tromi rodičmi v rôznej životnej situácii sme sa porozprávali o tom, ako toto obdobie zvládajú a ako sa snažia viesť svoje deti k pohybu.

Inšpirujte sa cvikmi O2 Športovej akadémie Mateja Tótha, zapojte sa do výzvy a získajte 10 GB dát. Chcem sa zapojiť

Spoločnosť O2 sa rozhodla darovať svojim zákazníkom, ktorí sa v týchto mimoriadnych časoch správajú zodpovedne, 10 GB balíky dát. V rámci O2 Dobrých dát sú pripravené 4 výzvy, dokopy tak viete získať až 40 GB dát. Pri výzve Hýbeme sa O2 odmeňuje za spoločné cvičenie podľa Mateja Tótha a trénerov z Akadémie aj za tancovanie podľa choreografie Laciho Strikea – stačí, ak budete zdieľať krátke video.

Katka: Počas karantény využívame záhradu naplno, spoločný čas radi trávime aj na bicykli

Katka Mihalovičová je na materskej dovolenke s mladším synom Adamom, starší Jakub je tretiak. „Môj režim s Adamom sa v podstate nezmenil, trávime čas doma, hoci nám chýbajú chvíle strávené v plaveckom klube Kvapka, kam sme chodili raz týždenne. Jakub si naďalej plní školské povinností s tým, že teraz ho učím ja,“ hovorí.

Vždy v nedeľu im zo školy posielajú zoznam úloh na každý deň a nedávno im pribudli aj online hodiny s triednou, respektíve s učiteľkou angličtiny, ktoré mávajú raz týždenne.

Keďže škola je zatvorená, prerušil sa tanečný krúžok a pozastavené sú aj futbalové tréningy, ktoré organizuje športový klub v ich obci. „Chýbajú mu nielen samotné aktivity, ale najmä kamaráti, ktorí ich vykonávali spolu s ním,“ približuje Katka.

Mladá mama sa snaží doma denne cvičiť a uvedomuje si, že pravidelný pohyb potrebujú aj jej deti. „Keďže máme rodinný dom na dedine s pomerne veľkým pozemkom, oproti rodinám žijúcim v bytoch máme určitú výhodu, ktorú si v čase karantény uvedomujem ešte intenzívnejšie,“ hovorí.

„Keď sa vonku oteplilo, začali sme viac času tráviť na bicykli. Jakub to má rád a v sedačke môjho bicykla vydrží pomerne dlho sedieť aj Adam. V poslednom čase sme boli zopár ráz aj v dedinách v okolí, aby sme mali nejakú zmenu.“

Na záhrade pravidelne s Jakubom hrávajú futbal a radi si na pár minút zahrajú bedminton,” vymenúva aktivity, ktorým sa venujú najčastejšie.

„Keď sa vonku oteplilo, začali sme viac času tráviť na bicykli. Jakub to má rád a v sedačke môjho bicykla vydrží pomerne dlho sedieť aj Adam. V poslednom čase sme boli zopár ráz aj v dedinách v okolí, aby sme mali nejakú zmenu,“ opisuje Katka ďalšiu obľúbenú činnosť.

Aby sa deti vonku lepšie zabavili, vybudovali pre ne na záhrade drevenú vežu s hojdačkami a so šmykľavkou. „Práve v čase karantény k nej pribudlo aj malé kryté pieskovisko, ktoré pre mňa trošku prekvapivo viac baví Jakuba,“ hovorí.

„Teší ma, že si v ňom stavia rôzne dráhy a je vonku. Bude mať 10 rokov, veľmi ho bavia počítačové hry a najradšej by pri nich trávil dlhé hodiny. Takto má ďalšiu príjemnú aktivitu na čerstvom vzduchu,“ uzatvára.

Dana: Deti si počas dňa vymýšľajú rôzne aktivity, každý deň sme v prírode

Dana pracuje ako účtovno-administratívny pracovník a karanténu trávi s rodinou v ich byte v bratislavskej Karlovej Vsi. Spolu s partnerom pracujú z domu a starajú sa o svoje deti – 4-ročného škôlkara Dominika a 7-ročnú prváčku Julianku.

Vďaka tomu, že môžu využívať home office, sú podľa Dany spoločné rána počas týchto týždňov pohodovejšie, dni sú však náročnejšie. „Pre rodičov je dosť ťažké skĺbiť svoje pracovné povinnosti so školskými povinnosťami dieťaťa, zabezpečiť celodenné stravovanie, chod domácnosti, pobyt vonku a nájsť si aj čas pre seba alebo svoje záľuby,“ hovorí.

Dana priznáva, že domáce vzdelávanie Julianky šlo spočiatku jednoduchšie, keďže úloh mali pomenej a stihli ich spraviť počas synovho obedňajšieho spánku. „Neskôr úlohy pribudli a už si to vyžaduje približne tri hodiny učenia denne. Domáce vyučovanie sme si preto počas dňa rozdelili na časti,“ opisuje.

Dana so svojou rodinou majú pohyb veľmi radi, a tak je prirodzené, že pred karanténou mali aj ich deti viaceré aktivity. Obe v bežnom režime raz týždenne navštevujú plavecký krúžok a od jari do jesene pomerne pravidelne jazdia aj na koňoch. Julianku veľmi baví aj cirkusový krúžok, kde je nielen v pohybe, ale sa aj dobre zabaví.

Plávanie aj jazdenie na koňoch však majú v dôsledku pandémie aktuálne prestávku, z cirkusu má Julianka k dispozícii cvičenie na YouTube, podľa ktorého si môže zatrénovať.

Na športovanie a pohyb však rodina v tomto období nezanevrela a aj počas karantény sa jej členovia denne hýbu. „Cvičím skoro ráno, keď ešte zvyšok rodiny spí. Deti si počas dňa vymýšľajú rôzne aktivity cez prekážkové dráhy vyrobené z hračiek alebo zo športových potrieb, skáču na švihadle, fitlopte alebo tancujú. Bývame v 12-poschodovom paneláku, čo muž využíva na beh po schodoch,“ vymenúva.

 „Cvičím skoro ráno, keď ešte zvyšok rodiny spí. Deti si počas dňa vymýšľajú rôzne aktivity cez prekážkové dráhy vyrobené z hračiek alebo zo športových potrieb, skáču na švihadle, fitlopte alebo tancujú. Bývame v 12-poschodovom paneláku, čo muž využíva na beh po schodoch.“

Napriek tomu, že s partnerom z domu obaja popri starostlivosti o deti pracujú, chodia s deťmi takmer denne von a robia si výlety do prírody. „Čerstvý vzduch a slnko spojené s pohybom vonku nás udržujú v dobrej nálade,“ opisuje.

Dana priznáva, že deťom chýbajú ich bežné aktivity a tešia sa na návrat do školy a škôlky. Aj vďaka tomu, že nie sú len v byte, ale denne chodia aj na vzduch, znášajú celú situáciu o čosi lepšie. „Aby deti úplne nestratili kontakt s kamarátmi, kompenzujeme to aspoň čiastočne videohovormi,“ uzatvára.

Michal: Dcéra ma počas behu sprevádza na bicykli, zapojil som ju aj do videí s cvičeniami na doma

Michal Tóth pracuje ako tréner a je zároveň športovým riaditeľom O2 Športovej akadémie Mateja Tótha, kde zodpovedá za obsah a tvorbu tréningových jednotiek a jednotlivých cvičení. Žije v Nitre a aj on trávi dni s 11-ročnou dcérou Lindou prevažne doma.

Počas bežného dňa sa zvykne venovať nielen svojim zverencom, ale zdokonaľuje sa aj v teórii. Po vypuknutí pandémie a prerušení organizovanej krúžkovej a športovej činnosti sa jeho režim na krátky čas zmenil. „Väčšinou pracujem od rána do večera a zrazu som mal voľných chvíľ oveľa viac,“ hovorí.

Tento stav však netrval dlho. Zakrátko začal pre svojich zverencov pripravovať tréningy online formou a vlastný online projekt Telesná na doma vytvorili aj v rámci Akadémie, ktorá počas školského roka prebieha v školách po celom Slovensku.

„Spolu s O2 sme začali pripravovať online program, aby sme deti motivovali k pohybu a ukázali im inú domácu formu cvičenia. To si vyžadovalo vytvoriť nové cvičenia, ktoré sa dajú absolvovať aj v domácom prostredí,“ približuje Michal.

„Chodievam behať a Linda mi robí super sparing partnera – sprevádza ma na bicykli. Hrávame spolu bedminton a teraz ju veľmi začal baviť futbal. Dávam jej preto rôzne pohybové úlohy s futbalovou loptou a ona sa teší, že sa zdokonaľuje aj v tejto činnosti.“

Vo videách sa striedajú tréneri Akadémie so svojimi deťmi, čo je pre detského diváka motivujúce. Nechýba ani Michal, ktorému pri cvičení sekunduje jeho dcéra. „Linda nemala na výber. Prehovárať som ju však nemusel, má rada šport a už tretí rok navštevuje aj dramatický krúžok,“ hovorí Michal s úsmevom.

Dcéru vedie k športu nielen ako rodič, ale aj ako tréner. Linda sa totiž tento rok začala venovať atletike a je aj v športovej triede, kde má tréningy v rámci rozvrhu. Okrem toho sa venuje jazdectvu, rada sa lyžuje i bicykluje.

Počas karantény si našli nové spôsoby, ako spolu športovať. „Chodievam behať a Linda mi robí super sparing partnera – sprevádza ma na bicykli. Hrávame spolu bedminton a teraz ju veľmi začal baviť futbal. Dávam jej preto rôzne pohybové úlohy s futbalovou loptou a ona sa teší, že sa zdokonaľuje aj v tejto činnosti,“ opisuje Michal spoločné pohybové aktivity.

Michal aktuálnu situáciu vníma nielen ako rodič, ale aj ako tréner a upozorňuje na to, že hoci u pravidelne športujúcich detí môže v dôsledku prerušenia krúžkov nastať pokles výkonu, toto obdobie môže mať na niektoré deti aj pozitívny vplyv.

„Sám pozorujem, že aj rodiny, ktoré nemali zaužívané prechádzky v prírode, sa v tomto období snažia vyplniť deťom čas práve takouto činnosťou, čo je zo zdravotného hľadiska určite prospešné. Ak je to možné, odporúčam vykonávať určitú pohybovú činnosť každý deň,“ hovorí na záver.


 Získajte až 40 GB dát od O2. Všetkým svojim zákazníkom, ktorí sa v súčasnej situácii správajú zodpovedne, daruje O2 balíky 10 GB dát za splnenie výziev. Pripravené sú 4 výzvy, vďaka ktorým si spríjemníte čas aj potešíte ľudí okolo seba. Viac informácií nájdete na dobredata.o2.sk.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

„Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.“

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

„Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.“

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

„Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.“

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať zdravý športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu a zistiť, na ktorý šport majú najlepšie predpoklady.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Hľadáte inšpiráciu, ako si zacvičiť so svojimi deťmi? Zatrénujte si podľa videí Telesná na doma, ktoré vytvorili skúsení tréneri O2 Športovej akadémie Mateja Tótha.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Nestrácajte čas a energiu. Týchto 5 smartfónov vás poteší rýchlym nabíjaním

Čítaj viac

Menej chrápania, viac čítania: 6 nových appiek, ktoré odporúčame vyskúšať

Čítaj viac

Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac