Štyristoročný postup výroby modrotlače znovu ožíva vďaka Petrovi Trnkovi

Ako vzniká charakteristická tmavomodrá látka s bielymi tlačenými motívmi, ktorú poznáme z krojov?

Kedysi dávno boli modrotlačové dielne a farbiari takmer v každom meste a dedine na Slovensku. Táto remeselná technika farbenia a zdobenia látok u nás pretrváva skoro štyristo rokov. Charakteristická tmavomodrá látka s bielymi tlačenými motívmi sa s obľubou používala najmä na šitie krojov.

Dnes je dielní na modrotlač iba pár a remeslo sa zachováva aj vďaka novovzbudenému záujmu o túto techniku.

Peter Trnka patrí k piatej generácii v rodine Trnkovcov, ktorá ovláda modrotlač. Prvým majstrom v rodine bol jeho prapradedko Jozef Trnka, ktorý mal modrotlačovú dielňu v Púchove. Výrobné tajomstvá farbiara po ňom dedili syn Alojz, vnuk Stanislav a nakoniec aj pravnuk Peter.

Alojz Trnka modrotlač

Peter Trnka dnes experimentuje s farbením v Ivanke pri Dunaji. Jeho dielňa má všetko, čo potrebuje – stôl na potláčanie látky, vaňu na farbenie (kypu), formy a rodinný recept na výrobu farbiacich zmesí.

Pôvodná technika sa dodnes takmer nezmenila, experimentuje sa hlavne so vzormi potlače. A takto sa kus bieleho plátna mení na krásnu modrotlač.

1. Príprava pappu

Biely motív na tmavomodrom podklade vzniká zamedzením farbenia látky v mieste vzoru pomocou špeciálnej krycej kaše – tzv. pappu. Tvorí ho maliarska hlinka, arabská guma a ďalšie chemikálie v rôznych pomeroch. Presná receptúra je dobre stráženým tajomstvom každého farbiara.

2. Nanášanie vzoru na látku

nanášanie pappu modrotlač

Na modrotlač je najvhodnejšia látka z prírodného vlákna, teda z bavlny, ľanu, konope alebo hodvábu. Aby sa látka neskôr pri farbení rovnomerne ponorila, zvykne sa dopredu aj naškrobiť.

Otlačené vzory, ktoré vznikli na látke, sa vďaka pappu nezafarbia a ostanú biele.

Papp sa na bielu látku môže naniesť pomocou štetca, pravidelné vzory však vznikajú otláčaním drevenej formy. Peter používa originálne modrotlačiarske formy z Púchovskej dielne starého otca, niekoľko si ich vyrobil aj sám.

3. Farbenie látky indigom

slovenská modrotlač farbenie indigo

Modrotlač sa farbí za studena v roztoku indiga. Indigo je extrakt z rastliny indigofera tinctoria, ktorý sa používa na vytvorenie tmavomodrého odtieňa látky pri farbení.

Látka zavesená na špeciálnom kovovom vešiaku sa ponorí do betónovej nádrže (kypy) naplnenej farbiacim roztokom. Hlbšie nádrže umožňujú farbenie širších látok. Petrova kypa má hĺbku 2,5 metra.

4. Oxidácia indiga na vzduchu

slovenská modrotlač látka

Keď sa látka približne po 20 minútach vytiahne, indigo na vzduchu oxiduje a látka sa postupne sfarbí do modra. Farbenie môže trvať aj päť hodín. Podľa toho, akú intenzívnu modrú chceme, toľkokrát látku namočíme.

5. Odstránenie pappu z látky kyselinou

Papp sa odstraňuje vypraním v slabom roztoku kyseliny sírovej. Kyselina vytiahne z látky jeho zvyšky a vzory tak zostanú jasne biele. Na záver sa látka ešte prepláchne v čistej vode a usuší sa.

Peter Trnka pokračuje v rodinnej tradícii modrotlače. V Ivánke pri Dunaji si postavil vlastnú dielňu, v ktorej od roku 2010 experimentuje s technologickými postupmi a novými vzormi. Dielňa v súčasnosti vyrába modrotlačovú metráž, obrusy, závesy, a perinové obliečky.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


AHA, výšivka!

Dizajnér Tomáš Kompaník spracoval motívy výšiviek ôsmych slovenských krajov do knihy, ktorá zbiera jedno ocenenie za druhým.

Máločo vie Slováka vo svete roztrpčiť tak, ako keď príde na významné medzinárodné podujatie a jeho krajinu dookola reprezentuje len šúpolie, valašky a výšivka. Zviditeľňovať Slovensko len cez tradičné remeslá je v 21. storočí predsa len trochu zastarané. Obzvlášť, keď sa náš súčasný dizajn často vyrovná svetovej špičke.

Zabúda sa na silnú mladú generáciu talentovaných tvorcov, ktorá sa v posledných rokoch objavuje na umeleckej scéne.

Dizajnér Tomáš Kompaník sa však pokúsil tieto dva prístupy – odkaz k tradícii a súčasný vizuálny jazyk – netradičným spôsobom spojiť.  Zozbieral motívy z výšiviek ôsmych slovenských krajov, pozrel sa na ne očami súčasného dizajnu a spracoval ich vo forme odvážnej, vizuálne príťažlivej knihy.

Nazval ju jednoducho – AHA.

Hoci sa knižka zaoberá výšivkami ôsmych regiónov Slovenska, jej idea sa zrodila na opačnej strane kontinentu – v Istanbule.

Študijný pobyt v Turecku priviedol Tomáša k uvažovaniu nad vizuálnym dedičstvom vlastnej krajiny. Výsledkom je kniha, ktorá bola minulý rok titulovaná ako Najkrajšia kniha Slovenska, získala Európsku cenu za dizajn a celkom nedávno aj prestížnu dizajnérsku cenu Red Dot Award.

Cesta za významnými cenami sa však začala potichu – náročným zberom materiálu, stovkami hodín práce a neskôr kampaňou na crowdfundingovom portáli.

Tomáš sa totiž knižku rozhodol vydať sám, s finančnou podporou ľudí, ktorým sa koncept knihy zapáčil. Dovtedy existovala AHA len ako študentská práca v počte troch kusov. O niekoľko mesiacov neskôr slúžila knižka ako oficiálny dar pre VIP hostí na Medzinárodnom veľtrhu Expo v Miláne.

zosity
zosity
zosity
zosity
zosity

 

Silná prezencia knižky na zahraničných fórach sa odvíja aj od jej skvelej schopnosti komunikovať – obsahuje totiž len minimum slov.

Pre slovenského čitateľa má však ešte jeden zaujímavý bonus – anglické preklady tradičných ľudových piesní a riekaniek, ktoré naňho z času na čas vykuknú spomedzi výšivkových motívov.

A práve to je skvelým predpokladom toho, aby výkrik AHA zaznieval v údive nad bohatstvom slovenskej výšivky u ľudí po celom svete.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Športová akadémia Mateja Tótha podporená O2 funguje už na prvých 24 školách

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové