Takto sa pri Púchove ručne vyrába špičkové sklo

Hoci väčšinu sklenených výrobkov dnes produkujú stroje, najkvalitnejšie dizajnové kúsky sa stále vyrábajú spôsobom, ktorý sa po stáročia prakticky nezmenil.

Sklo je fascinujúci materiál. Suroviny na jeho výrobu sa nachádzajú prakticky všade, je trvácne a dá sa donekonečna recyklovať. 

Málo ľudí vie, že sklo svetovej kvality sa dlhé roky vyrába aj na Slovensku. Ešte menej ľudí sa mohlo pozrieť do zákulisia jeho výroby.

V tomto článku uvidíte, ako v dielňach spoločnosti RONA v Lednických Rovniach vzniká vďaka zručným majstrom karafa od popredného slovenského dizajnéra Patrika Illa.

Prvá fáza: Príprava

Prvým krokom je výroba drevených foriem, ktoré slúžia na tvarovanie opakovateľných častí výrobku.

Návrh nového produktu dizajnér ukazuje sklárskemu majstrovi. Radia sa výrobnom procese a výslednej podobe výrobku. Na základe pripomienok sklára sa produkt a výrobný postup dolaďuje do finálnej podoby.

SKonzultacia so sklarmi (2)

Druhá fáza: Teplá časť výroby

Výroba začína vyfúknutím takzvanej banky. Sklár naberie na píšťalu malé množstvo skloviny a vyfúkne bublinu, na ktorú sa bude naberať ďalšia sklovina potrebná na zhotovenie karafy.

Keď sklár naberie dostatok skloviny, nasleduje vyfúknutie predtvaru. Ten sa pomocou špeciálnych nástrojov upravuje a pripravuje na vloženie do formy.

Fúkaním skloviny do formy dostáva výrobok presný tvar navrhnutý dizajnérom.

 

Po vybratí z formy ešte treba dorobiť rukoväť, ktorá zároveň slúži ako stojan. Sklár ju lepí a tvaruje ručne, preto nikdy nie sú dva kusy úplne rovnaké.

Vytvarovaná karafa putuje do chladiacej pece, kde pomaly tuhne. Táto fáza trvá približne hodinu a pol. Za ten čas sa sklo ochladí z 500 °C na izbovú teplotu. Sklo nesmie chladnúť prirýchlo, pretože by mohlo popraskať.

Schladenie v chladiacej peci(11)

Tretia fáza: Studená časť výroby

Po vychladnutí treba z výrobku orezať prebytočné kusy skla. Sklár obrúsi ostré hrany a skontroluje, či sa pri tom karafa nepoškodila.

Skontrola brusenia (13)

Po prebrúsení sa karafa preleští, aby na nej neostali matné plochy. Keď sú úpravy hotové, karafa sa umyje vodou a osuší prúdom vzduchu.

Predtým, než výrobok opustí brány továrne, prejde výstupnou kontrolou kvality.

Skontrola kvality(16)

A takto vyzerá hotová.

Foto © 2011 Juraj Starovecký

Tento článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Rona.

Skláreň Rona vznikla v roku 1892 v Lednických Rovniach a v súčasnosti patrí medzi popredných svetových exportérov nápojového skla, stolovacích doplnkov a dekoračných predmetov. Okrem toho je aj najväčším dodávateľom nápojového skla pre letecké spoločnosti. 

Patrik Illo je hlavný dizajnér a vizuálny umelec spoločnosti Rona. Od roku 2010 vedie ateliér SKLO na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Spolupracuje s významnými sklárňami na Slovensku, v Čechách a v Poľsku, a jeho umelecké diela sú zastúpené v galériách a súkromných zbierkach v Európe a USA.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Musíte byť niekde načas? Tieto miesta ráno obíďte

Môžno najazdíte pár kilometrov naviac, no s menším stresom a s niekoľkými minútami k dobru.

Ranná špička dokáže veľmi znepríjemniť začiatok pracovného dňa, preto ak je to možné, skúste zmeniť trasu do práce či pri odvoze vašich detí do školy. Niekedy sa vám môže zdať, že by ste si cestu príliš predĺžili, no v konečnom dôsledku sa takto dajú ušetriť desiatky minút.

Výrobca navigácie Sygic počas posledných týždňov sledoval rannú špičku na Slovensku a priniesol prehľad úsekov ciest, ktorým sa oplatí vyhnúť.

V Bratislave začína ruch na cestách okolo siedmej hodiny ráno. Ak sa chcete dostať do Bratislavy z priľahlých miest na stretnutie o ôsmej a nestráviť na ceste hodinu, odporúčame vyraziť pred siedmou ráno. Hoci budete na stretnutí skôr, čas môžete zužitkovať efektívnejšie, ako striedaním plynového a brzdového pedálu. Zápchy sú totiž po celom meste, na všetkých hlavných ťahoch.

V bratislavských zápchach jednoznačne vedie Prístavný most, no ak máte na výber, vchádzajte naň radšej z Einsteinovej ako z Dolnozemskej cesty, ušetríte tak v priemere 10 minút. Od ôsmej hodiny sa začína pomaly, ale isto uvoľňovať Senecká cesta i Vajnorská ulica.

Ranné špičky však netrápia iba Bratislavčanov. Na svoje si prídu aj obyvatelia obce Dobrá Niva v okrese Zvolen, ktorí sa na ceste Slobody bežne zdržia aj 10 minút. Podobne na tom sú cestujúci po Komárňanskej v Nových Zámkoch.

Prebiehajúce práce na ceste vás zdržia aj v okolí Moravského sv. Jána. V Hlohovci sa vám cesta môže predĺžiť o 15 minút ešte aj po ôsmej hodine. Pred ôsmou to môže byť ešte viac.

Moravsky svaty Jan a Hlohovec

Ružomberčanov trápia každodenné zápchy na Nábreží Milana Rastislava Štefánika, kde vedia ráno stráviť aj niekoľko desiatok minút. Podobná je aj situácia v Čadci na Jesenského ulici.

Ruzomberok a Cadca

Kvôli prácam na ceste si môžete postáť aj na bratislavskom Prístavnom moste a moste Lafranconi, kde prebiehajú v rovnakom čase. Na poriadne zdržanie sa pripravte aj v obci Ladce na hlavnom ťahu, a aj na diaľnici D2 v okolí Lozorna a Plaveckého Štvrtku.

Pristavny most a Lafranconi

Uzávierka ciest núti vodičov hľadať obchádzky v Sládkovičove alebo v obci Dežerice v okrese Bánovce nad Bebravou.

Sladkovicovo a Dezerice

Na Slovensku to na cestách nie je vždy ideálne. Preto je lepšie vopred si  naplánovať, kedy je vyraziť, a najmä ako sa vyhnúť rannej špičke. Nie všetko sa dá naplánovať, a preto musíte občas kľučkovať bočnými cestami, ktorými dobrá navigácia ľahko prevedie.

Tento článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Sygic, ktorá vyvíja najsťahovanejšiu offline navigáciu na svete. Jej produkt momentálne využíva viac než 100 mil. užívateľov.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Predobjednajte si nový Huawei Mate 10 Pro a získajte 360° kameru zadarmo

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové