Chcel piť lepšiu kávu. Teraz v Nitre praží zrnká od farmárov z celého sveta

V mikropražiarni Štefana Vargočka z Nitry sa zelené zrná menia na výberovú kávu.

Po celom svete vznikajú malé nezávislé pražiarne, ktoré si svoju kávu starostlivo vyberajú a nadväzujú kontakty priamo s farmármi. Obchádzajú burzy, nekupujú komoditnú kávu a snažia sa podporovať ľudí, ktorí kávu pestujú a neustále sa o ňu starajú. Tieto pražiarne kávu nakupujú v aktuálnych mikrolotoch a pražia v malých várkach. Tak, aby bola čo najčerstvejšia a najchutnejšia.

Štefan Vargočko z Nitry je presne takýmto pražiarom. Pred šiestimi rokmi si domov kúpil malú pražičku. Nadviazal kontakty priamo s farmármi a postupom času sa mu začalo tak dariť, až si priamo v centre Nitry otvoril svoju vlastnú mikropražiareň s kaviarňou. Pozrite sa, ako uňho prebieha celý proces praženia.

1. Zelené kávove zrnká

Základom každého praženia je zelená káva. Sú to vlastne zrnká, alebo inak povedané kôstky čerešní, ktoré rastú na kávovníkových kríkoch v subtropickom pásme okolo rovníka.

Zelená káva

Káva je v skutočnosti tropické ovocie, ktorej chuť ovplyvňuje naozaj široké spektrum faktorov – pôda, celková klíma krajiny, odroda, zber a typ spracovania, sušenie, triedenie, preprava, praženie a samotná príprava. Síce dlhý zoznam, no vďaka tomu nás na konci čaká úžasný pôžitok.

Pražiar si svoju kávu vyberá na základe vlastných chuťových preferencií, aktuálneho zberu a toho, aká káva sa mu práve hodí do ponuky.

2. Nahriatie pražičky

Na začiatku treba pražičku nahriať na štartovaciu teplotu. Tá sa však pri každej jednej várke líši v závislosti od viacerých faktorov –  napríklad od nadmorskej výšky, v ktorej kávové zrnká narástli, cez zostatkovú vlhkosť v zrnku až po teplotu okolitého prostredia, no pohybuje sa v škále okolo 180 – 210°C.

Plameň

3.  Začiatok praženia

Po nahriatí sa do pražičky nasypú zelené kávové zrnká, ktoré začnú do seba okamžite absorbovať všetku tepelnú energiu. Teplota v pražičke pritom aj naďalej stúpa a je veľmi dôležité ju neustále kontrolovať tak, aby sa zrnká nespálili.

Kontrola teploty

Počas praženia káva začína meniť svoju farbu. Z pôvodných zeleno-modrastých odtieňov sa farba mení najskôr na žlté tóny, potom na jemne oranžové až nakoniec na tmavšie, hnedé odtiene.

Zrnká v pražičke

Mení sa aj vôňa – najprv, keď sa farba mení zo zelenej na žltú, cítiť vôňu pálenej zelenej trávy, potom vôňu sena a neskôr chleba. Vo chvíli, keď farba zrnka začína hnednúť, dochádza k Maillardovej reakcii.

Pri nej sa tvorí celý rad chuťových a aromatických zložiek, ktoré máme na káve tak radi. Kávové zrnká začínajú krásne voňať a podľa ich arómy už pražiar dokáže zhruba predvídať, ako bude daná káva chutiť – či bude skôr ovocitá, sladšia alebo zemitejšia.

Zrnká začínajú hnednúť

4. Pravidelná kontrola

Praženie sa musí neustále kontrolovať špeciálnou lopatkou – tryerom. Vďaka nej sa dá vybrať malá vzorka zŕn z bubna pražičky a skontroluje sa, či praženie prebieha v poriadku – nielen zrakom, ale hlavne čuchom a sluchom. Skúsený pražiar vie, ako má káva správne voňať, ale aj praskať. Charakteristický zvuk spôsobuje vlhkosť, ktorá sa odparuje z kávových zŕn.

5-2-1

Káva v tryeri

5. Kritická chvíľka

Bod ukončenia praženia je kritický a vyžaduje veľa skúseností odhadnúť, kedy nastal ten pravý čas. Ten môže byť pri každej káve iný.

Obyvkle to však trvá okolo 8 až 14 minút, v závislosti od intenzity praženia. Káva použitá na espresso sa väčšinou praží dlhšie ako káva použitá na alternatívne metódy ako sú V60 alebo French Press.

Čas ukončenia

6. Ukončenie praženia

Keď pražiar uzná, že je káva upražená do požadovaného stavu, praženie ukončí. Teplota kávy je v tejto chvíli dosť vysoká – zrnká majú okolo 200°C a potrebujú čo najrýchlejšie schladiť, inak by v nich stále prebiehal pražiaci proces.

Pri štandardných pražičkách sa káva vysype priamo z bubna na chladiaci tanier, kde ju premiešavajú rotujúce lopatky a ventilátor ich chladí prúdom vzduchu.

Chladenie kávy

7. Preberanie kávy

Niekedy sa môže stať, že sa vo várke vyskytne aj zopár defektných zrniek. Tie je potrebné starostlivo odstrániť, inak by kazili výslednú chuť kávy. Môže ísť o podpražené, prepražené alebo inak chybné zrnká.

Defektné zrná

8. Vedenie poznámok

Pre každého pražiara je veľmi dôležité viesť si v priebehu celého praženia podrobné poznámky. Zapisuje si napríklad informácie o danej káve, štartovaciu teplotu pražičky, alebo priebeh pražiacej krivky – tá zaznamenáva, ako sa správala káva v priebehu celého praženia.

Nie vždy sa podarí upražiť úplne identickú várku, práve kvôli vždy rôznym podmienkam.

Písanie poznámok

9. Testovanie upraženej kávy

Kávu treba samozrejme hneď otestovať. Pražiar skontroluje, či je káva chuťovo a aj vizuálne v poriadku.

Šálka čerstvej kávy

10. Balenie kávy

Ak je pražiar spokojný s chuťou, kávu zabalí do špeciálnych balíkov s jednostranným ventilom. Ten vypustí plyny, ktoré sa uvoľňujú z čerstvo praženej kávy, a tak nevznikne pretlak, ktorý by inak mohol balík roztrhnúť.

Čerstvo pražená káva chutí a aj vonia najlepšie, pretože zachováva širokú škálu chutí a krásnu komplexnosť v tele. V závislosti od odrody, typu spracovania a praženia môžu káve dominovať rôzne chuťové profily – od sladkých, ovocných až po krásne orieškové tóny, ktoré sa navzájom prelínajú a dopĺňajú.

Balíčky káv

Výberová káva má mnoho podôb a priam nabáda k postupnému skúšaniu a ochutnávaniu. Káva je vždy najlepšia do troch mesiacov od upraženia, pretože potom už jednotlivé chuťové prvky začínajú ubúdať a strácať na intenzite.

Tento článok vznikol v spolupráci s pražiarňou Bean Up.

Mikropražiareň výberovej kávy
Bean Up
nájdete v centre Nitry. Značku založil pred 6 rokmi Štefan Vargočko, ktorý sa rozhodol pražiť výberovú kávu z aktuálnych zberov, priamo od farmárov.

 

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Sajfa nebol za volantom prichytený náhodou, stojí za kampaňou O2

Spoločnosť O2 vyvinula aplikáciu, ktorá motivuje vodičov k tomu, aby nechali mobil počas jazdy stranou a jazdili zodpovednejšie.

Slovenský internet zaplavilo pred pár dňami video, ktoré zachytáva, ako obľúbený moderátor Matej „Sajfa“ Cifra nakrúcal lifestream za volantom a následne za svoj priestupok dostal blokovú pokutu. Moderátor však nebol prichytený náhodou. Touto udalosťou odštartovala plánovaná kampaň O2, ktorá sa v rámci platformy Dátuj zodpovedne snaží vodičov naučiť používať mobilné telefóny a dáta zodpovedným spôsobom.

Novú kampaň spustil Sajfa livestreamom za volantom

Moderátor a youtuber Matej „Sajfa“ Cifra je hlavným ambasádorom kampane. Odštartoval ju 5. apríla, keď cestou do práce vysielal livestream pre fanúšikov priamo spoza volantu. Na diaľnici ho zastavila polícia, a hoci telefón odložil, online prenos nechal bežať ďalej.

Policajtov sa síce snažil obmäkčiť, no pokutu nakoniec dostal a zaplatil. Svedkom udalosti bolo v tej chvíli až 1 000 divákov. Do dnešného dňa videlo záznam online prenosu na sociálnych sieťach viac ako 90 000 ľudí. Celá udalosť bola vopred naplánovaná a dohodnutá s políciou, pričom sa počas nej kládol dôraz na bezpečnosť zúčastnených aj ostatných účastníkov premávky. Cieľom akcie bolo rozpútať verejnú diskusiu.

Na Sajfov priestupok začali postupne reagovať slovenskí influenceri, ktorí sa zároveň začali vyjadrovať k téme bezpečného šoférovania. Medzi nimi aj raper Pil C, ktorý sa s moderátorom pustil do výmeny názorov. Viaceré známe tváre boli vopred dohoduté, časť z nich sa pridala spontánne, lebo tému považujú za dôležitú.

Do kampane sa okrem Sajfu a Pil C zapojili aj Fero Joke, Barbora Krajčírová, Braňo Deák, Matej Zrebný, LucyPug, Patra Bene, Kristína Tormová, Denisa Lipovská, Jasmina Alagič, Rytmus, Strapo, Selassie, Lukáš Frlajs, Tono S., Kveta Horváthová, Laci Strike a Ján Koleník.

Sajfa sa do tejto spolupráce rozhodol ísť aj napriek tomu, že v úvode vyvolala negatívne emócie a odsúdenie časti verejnosti.

„Táto téma sa týka 99 % z nás, ľudí, ktorí denne šoférujeme a, žiaľ, až príliš veľa svojej pozornosti venujeme displeju telefónu a nie priamo šoférovaniu. Pozor, nejde len o telefonovanie, lebo ja mám handsfree, ale predovšetkým o písanie a sledovanie sociálnych sietí priamo za volantom. Je to nebezpečné, sám to musím obmedziť, aby sa náhodou nestalo ešte niečo horšie,“ vstúpil si do svedomia moderátor.

Podľa prvých odhadov diskusia na internete zasiahla v úvodnej fáze kumulatívne viac ako 1,4 milióna ľudí.

Viac ako tretina Slovákov priznala, že používa mobil za volantom

Sajfa však zďaleka nie je jediný človek, ktorý používa mobil za volantom. V reprezentatívnom prieskume o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR, až 96 % vodičov uviedlo, že bežne vidia, ako mobil počas šoférovania používajú iní vodiči. Viac ako tretina vodičov, konkrétne 37 %, sa pritom priznala, že počas šoférovania smartfón sami využívajú.

Výsledky prieskumu o zodpovednom šoférovaní, ktorý pre O2 pripravila agentúra KANTAR.

Z prieskumu tiež vyplýva, že telefonovanie je jedným z najčastejšie menovaných faktorov, ktoré ohrozujú bezpečnosť pri šoférovaní. Ľudia ho spomínali častejšie než nezodpovednosť, agresivitu za volantom či rýchlosť.

Sociálne siete za volantom predstavujú stále väčší problém

Kampaň chce upozorniť na to, že už dávno nie je problémom iba telefonovanie a písanie správ počas šoférovania. Najnovšie zápasíme s novým „trendom“, ktorý prišiel s nástupom sociálnych sietí. Väčšina z užívateľov chce byť neustále online, šoférovanie nevynímajúc, čo priznal aj známy moderátor.

V rámci prieskumu až 76 % vodičov uviedlo, že už videli fotku alebo video, ktoré šofér zdieľal na svojich sociálnych sieťach počas jazdy. Takmer všetci vodiči, až 95 % z nich, si myslí, že táto činnosť je nebezpečná.

Generálny riaditeľ O2: Záleží nám na tom, aby sa ľudia správali zodpovedne

Spoločnosť O2 si uvedomuje dôležitosť bezpečnosti na cestách a používania mobilu za volantom, a preto sa rozhodla na túto tému upriamiť pozornosť. O2 považuje vplyv verejne známych osôb za významný, a preto sa rozhodlo práve influencerov zapojiť do úvodu kampane a tým vyvolať diskusiu o tejto problematike medzi širokou verejnosťou, ako aj na sociálnych sieťach.

Influencerov sleduje množstvo najmä mladých ľudí, ktorým by mohli ísť príkladom. Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí vodiči (18 až 25 rokov) používajú mobil za jazdy oveľa častejšie ako tí starší (46 a viac rokov).

„Ako mobilný operátor, samozrejme, chceme, aby ľudia čo najviac využívali naše služby, ale záleží nám na tom, aby so svojím životom kvôli ,telefónuʼ nehazardovali a správali sa počas jazdy zodpovedne. Používanie telefónu za volantom nie je zároveň ani prvou, ani poslednou témou, na ktorú v rámci iniciatívy Dátuj zodpovedne chceme upozorniť. Ale rozhodne je tou najakútnejšou,“ hovorí Peter Gažík, generálny riaditeľ O2 Slovakia.

„Taktiež sme sa rozhodli, že naša spoločnosť už od januára tohto roka nebude v rámci zodpovedného prístupu umiestňovať žiadne billboardy a bigboardy popri rýchlostných cestách, keďže vnímame, že významným spôsobom vplývajú na pozornosť vodičov počas jazdy,“ dopĺňa Gažík záväzok operátora.

O2 odmeňuje zodpovedných vodičov

Spoločnosť O2 sa rozhodla na problém používania mobilu za volantom nielen upozorniť, ale aj prispieť k jeho riešeniu. Prichádza preto s rozšírením mobilnej aplikácie O2 Extra výhody (Android, iOS) o navigáciu Sygic, ktorá je dostupná pre zákazníkov O2 zadarmo.

Okrem navigovania aplikácia súčasne sleduje aj bežné správanie sa vodiča za volantom – dokáže monitorovať prekračovanie rýchlosti aj manipuláciu s telefónom prostredníctvom dotykového displeja.

Aplikácia vyhodnocuje zodpovednosť vodiča a za každú jazdu dlhšiu ako 500 m zobrazí skóre od 0 do 100. Ak bude vodič celý mesiac jazdiť zodpovedne a so zapnutou navigáciou v aplikácii O2 Extra výhody, môže získať 1 GB dát za každý mesiac počas celého roka. Jazdiť môže buď tak, že si navolí presnú trasu, alebo použije tzv. free ride mode, v rámci ktorého cieľovú destináciu nezadáva.

Ak sa mu za mesiac podarí získať v priemere aspoň 80 bodov a počas aspoň 10 jázd odjazdí najmenej 150 km, získa 1 GB dát zadarmo.

Viac informácií o platforme Dátuj zodpovedne nájdete na www.datujzodpovedne.o2.sk.


Lifetech: Čo je nové