Nenúťte deti jesť zdravo nasilu. Skúste to hravo

Poradíme vám rôzne triky, ako naučiť deti stravovať sa zdravo a neviesť pri tom večné boje.

Deti zvyčajne neobľubujú zdravé potraviny, a preto s nimi neustále zvádzame doslova boj. Spoločný obed či večera však nemusí byť o neustálom presviedčaní, že iba z hranoliek sa žiť nedá. Poradíme vám rôzne triky, ako ich naučiť stravovať sa zdravo.

Začnite čo najskôr

Deti by sme mali učiť jesť zdravo od útleho veku. Samozrejme, vždy sa treba poradiť s lekárom – niektoré druhy zeleniny, ovocia alebo iných potravín, a ich príliš veľké množstvo, nie sú pre úplne malé deti dobrou voľbou.

Na začiatok je vhodné skúšať najmä domáce a lokálne potraviny. S exotickými druhmi by sme mali počkať. Ak budete deťom podávať odmalička kvalitné jedlá a nebudete im každý deň dávať vianočku s lekvárom a čaj s cukrom, vo vyššom veku by sa problémy so zdravšími návykmi v stravovaní objaviť nemali.

Ak je ale neskoro a deti odmietajú jesť zdravé jedlá, hlavným pravidlom je, aby sme na ne netlačili násilím.

Strúhanie a mletie

Zelenina je základnom každého zdravého jedálnička. Keď je to naozaj kritické a dieťa nechce zjesť ani kúsok zeleniny, neostáva nič iné, ako ju zakamuflovať. Strúhanie a mletie nám prácu značne uľahčia.

Začnite najprv „sladkými“ druhmi zeleniny, ako mrkvou, paradajkami, hráškom, cviklou, fazuľou. Zeleninu rozmixujte, popučte alebo najemno postrúhajte a primiešajte ju do zemiakovej kaše či omáčky. Mrkva alebo hrášok kašu pekne zafarbia, čo môže byť pre dieťa veľmi zaujímavé a viac atraktívne.

Odšťavujte

Sú prípady, keď dieťaťu nechutí ani ovocie. Skúste to preto odšťaviť a podávať mu ho ako džús. Opäť platí, že začať treba najprv so sladšími druhmi, ako červené jablká, hrušky, slivky, broskyne. Môžete tam prihodiť aj mrkvu, ktorá má tiež sladkú chuť, kúsok cvikly či malú paradajku.

Ak chcete skombinovať viac zeleniny, ktorá dieťaťu nechutí, pridajte sladký banán. Často sa stáva, že aj napriek našej snahe dieťa nápoj odmietne, a v obchode sa bude dožadovať rôznych umelo sladených nápojov a nektárov, ktoré pozná z televízie.

V takomto prípade skúste ešte jeden trik. Z kúpených nápojov odlejte a odstránenú časť nahraďte odšťaveným ovocím. Začnite po troškách, a keď si dieťa zvykne, odlievajte postupne viac a viac.

Stolujte a jedzte spolu

Ak dieťa uvidí, že ho nútite jesť niečo, čo vy sami odmietate, nemôžete očakávať, že to prijme ľahko. Deti rady opakujú, tak to využite. Na raňajky si aj vy pripravte zdravý jogurt s ovsenými vločkami alebo si doprajte vďačnú zeleninovú prílohu k rybe. Potom neustále vychvaľujte, ako vám chutí a aké je jedlo dobré.

Ak sa dieťa nedá presvedčiť hneď, uvidíte, že na druhý alebo tretí raz sa nezdrží, a zo zvedavosti si naberie aj ono. Ak chcete dosiahnuť úspech, mal by pri stole jesť každý to isté. Keď dieťa uvidí, že druhá polovica rodiny má na stole vyprážaný rezeň a fritované zemiaky, ťažko ho presvedčíte.

Na začiatok stačí aj málo

Určite nič nevyriešite, ak budete na dieťa kričať a vyslovene ho nútiť jesť zdravo. Jediné, čo docielite, bude ešte väčší odpor k týmto potravinám, plač, krik a stres zo stolovania. Primerane k veku dieťaťa mu skúste vysvetliť, prečo je zdravé jesť práve tieto potraviny.  Hravou formou mu povedzte, aké benefity získa zjedením jednotlivých potravín.

Spoločná príprava

Deti sú veľmi učenlivé a často sa dajú presvedčiť práve nenásilnou cestou. Aj ony chcú, aby sme ich rešpektovali. Skúste dieťaťu navrhnúť, aby vám pomohlo pri príprave jedál. Rozprávajte sa spolu, smejte sa, a keď bude jedlo hotové, pochváľte ho za šikovnosť. Určite vyskúša obed, ktorý samo pomohlo pripraviť.

Rovnako mu dajte pocit, že si môže vybrať – chceš k chlebíku buď paradajku alebo uhorku, alebo papriku? Bude cítiť, že mu na vašom názore záleží a bude šťastné, že sa môže v niečom rozhodnúť samo.

Hrajte sa

Vyžaduje to síce viac času na prípravu jedla, ale stojí to za vyskúšanie. Hra je pre dieťa veľmi dôležitá. Skúste napríklad urobiť z postrúhanej mrkvy vlasy, z uhorky oči, z paradajky ústa… Vytvárajte z jedla obrázky usmievavých tvárí či zvieratiek.

Inšpiráciu, ako pripraviť deťom chutné desiate, nájdete v elektronickej kuchárke Zdravé desiate nielen pre deti.

A nevzdávajte to!

Ak vám v jeden deň dieťa daný pokrm odmietne, skúste to opäť. A inak. Pouvažujte, ako danú zeleninu alebo ovocie naservírovať znova. Uvidíte, že sa to nakoniec podarí.

Zdravé desiate nielen pre deti je kuchárska kniha, v ktorej nájdete 50 zaujímavých receptov na zdravú desiatu. Napísalo ju 13 odborníkov na zdravé stravovanie zo Slovenskej a Českej republiky.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345 (No Ratings Yet)
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Neplytvajte dátami. Smartfóny sú bez nich ako zombíci

Smartfóny bez dát sú ako zombíci, až internetom im vdýchnete život.

Hoci internet v mobile bol už pred érou smartfónov, až veľké displeje a výkon týchto zariadení ukázali, kam siaha potenciál tohto spôsobu pripojenia. Dáta sa stali stredobodom pozornosti a výrazy ako 3G či 4G sa začali skloňovať čoraz častejšie. A práve na tom, koľko dát im doprajete a ako rýchlo ich vyčerpáte, závisí, na ako dlho smartfón „oživíte“.

Každý má svoje stratégie a finty, ako s nimi hospodáriť a zbytočne ich nepremárniť. Sú však minimálne tri oblasti, v ktorých môže byť využívanie mobilných dát doslova mrhaním.

Sú to aktualizácie aplikácií, „pažravé“ aplikácie bežiace v pozadí a koniec zúčtovacieho obdobia, keď vám nevyčerpané dáta prepadnú.

Máme pre vás tri jednoduché tipy, ako dátami nemrhať a užiť si ich naplno.

Každá aplikácia potrebuje z času na čas aktualizáciu. Niektoré častejšie ako iné, ale spoločným znakom je, že aplikácie sú čoraz zložitejšie, krajšie, a teda aj väčšie. Preto je najlepšie aktualizovať ich hlavne cez WiFi.

1. Aktualizujte len cez WiFi

V každom telefóne je možnosť zapnúť automatické sťahovanie aktualizácií len cez WiFi. V opačnom prípade sa vám dáta minú, ani sa nenazdáte. Pokojne tiež môžete automatické aktualizácie zakázať úplne, no buďte opatrní, môže sa stať, že niektoré aplikácie prestanú fungovať.

2. Vymažte alebo obmedzte nepotrebné aplikácie

Veľkými žrútmi dát sú však aj samotné aplikácie. Okrem potrebných ako email, organizéry či sociálne siete, je množstvo aplikácií, ktoré pravdepodobne vôbec nevyužívate a zbytočne bežia na pozadí.

Možno ste už aj zabudli, že ich vôbec máte. Preto si radšej pozrite ich zoznam v telefóne a vymažte všetky, ktoré nepotrebujete, alebo ich aspoň obmedzte. Koľko dát ktoré aplikácie míňajú, zistíte v nastaveniach zariadenia v časti Využitie dát.

3. Aktivujte si službu Datahit

Dátové balíčky ponúkajú mobilní operátori väčšinou na dobu jedeného mesiaca – čo nevyčerpáte, to vám prepadne. O2 práve spustilo novinku, vďaka ktorej sa vám neminuté dáta automaticky prenesú do ďalšieho mesiaca. Ak svoje dáta, naopak, vyčerpáte pred zúčtovacím obdobím, služba vám ich automaticky obnoví.

Nestane sa vám už to, že vám dáta prepadnú alebo ostanete bez nich a o svojej spotrebe máte prehľad. Táto služba sa volá Datahit a jej aktivácia je bezplatná.

Službu si môžete jednoducho aktivovať zaslaním SMS s textom DATAHIT A na číslo 99222 alebo cez Moje O2.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Predobjednajte si nový Huawei Mate 10 Pro a získajte 360° kameru zadarmo

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové