Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Ako vzniká nová príchuť mliekarenských výrobkov?

Mnohí si deň bez výrobkov z mlieka nevedia predstaviť. Kým sa však dostane jogurt na trh, prejde dlhý a náročný proces. Nazrite spolu s nami do prípravy novej príchute v najväčšej slovenskej mliekarni.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že výroba jogurtu či acidofilného mlieka nie je žiadna veľká veda. Za jeho vznikom je však niekoľko mesiacov práce a množstvo ľudského úsilia.

1. Analýza trhu

Na začiatku uvedenia nového produktu je vždy analýza trhu, spotrebiteľského správania (veľa príchutí vzniká práve na základe podnetov zákazníkov) a predajných dát.

Mnohé trendy a inšpirácie si produktoví manažéri prinášajú aj zo zahraničia, znalosť slovenského trhu je však kľúčová.

Vedeli ste napríklad, že Slováci v porovnaní so zvyškom sveta milujú čokoládové príchute jogurtov? Kým u nás patria k tým najpredávanejším, v zahraničí také bežné nie sú.

2. Vyhodnotenie výsledkov

Údaje získané z analýz sa podrobne vyhodnocujú. Produktové manažérky Lenka, Zuzana, Saša a Lýdia na základe výsledkov navrhnú nové príchute alebo úplne nové produkty.

Neskôr spolupracujú aj pri tvorbe dizajnu obalu a sú zodpovedné aj za to, aby sa o produkte dozvedel spotrebiteľ, teda navrhujú spôsob, akým sa bude novinka prezentovať verejnosti.

3. Plánovanie

Samotný proces vývoja a schvaľovania produktu je pomerne náročný, preto sa všetky inovácie starostlivo plánujú už rok vopred.

Kým sa napríklad jogurt s príchuťou mak-mandľa dostal na pulty predajní, prešiel dlhú cestu. Na jeho uvedení na trh spolupracovali mnohí ľudí na viacerých oddeleniach.

4. Schvaľovanie projektu

Na schválenie nového projektu je kľúčový súhlas oddelenia kvality. Novinka musí nielen chutiť, ale aj spĺňať prísne kvalitatívne parametre.

Tím z oddelenia výroby zváži v rámci tohto kroku technologické možnosti a kapacity jednotlivých liniek.

Výroba musí byť efektívna. Do úvahy preto treba brať nielen veľkosti jednotlivých výrobných dávok, ale aj potrebné technologické prestávky.

5. Návrh a príprava receptúry

Návrh novej receptúry podľa požiadaviek marketingu pripraví interné oddelenie výskumu a vývoja v spolupráci s oddelením výskumu a vývoja dodávateľa komponentov.

Ten pripraví komponent „ušitý“ na mieru mliekarni a jej produktom.

6. Ochutnávky

Kým marketingový tím a oddelenie kvality schvália finálnu receptúru, prejde často niekoľko týždňov.

Počas nich prebehne veľa degustačných mítingov, v rámci ktorých sa chuť novinky doladí k dokonalosti.

Pozornosť sa venuje nielen chuti, ale aj ďalším vlastnostiam – konzistencii, vôni či celkovému vzhľadu. Niekedy sa musí upraviť hustota alebo ubrať cukor.

Správnosť receptúry sa v mliekarni spozná vtedy, keď sa tégliky so skúšobnými vzorkami vyjedia do poslednej lyžičky.

7. Skúšobná výroba

Keď už je receptúra hotová, pripraví sa skúšobná výroba v úplne rovnakých podmienkach, ako sa bude novinka neskôr vyrábať.

Tieto produkty ale ešte nejdú do predaja.

8. Kontrola kvality

Oddelenie kontroly kvality sleduje mikrobiologické aj senzorické parametre nového produktu.

Marketingové oddelenie zároveň organizuje ďalšie ochutnávky, počas ktorých sleduje, či si výrobok zachováva požadovanú kvalitu a chuť počas celej lehoty spotreby.

9. Opakovanie skúšobnej výroby

Keďže mliekarenská spoločnosť pracuje s čerstvými výrobkami, je celý vývoj ešte o čosi náročnejší.

Aby sa docielila vysoká kvalita aj dobrá chuť nového produktu, opakuje sa skúšobná výroba niekoľkokrát.

10. Návrh obalu, jeho schvaľovanie a tlač

Počas vývoja novinky osloví produktový manažér grafickú agentúru so zadaním na prípravu dizajnu obalu.

Návrhy na obaly schvaľuje produktový manažér spolu so špecialistom na legislatívu potravín Andrejom.

Všetky informácie na obale musia byť v súlade s platnou legislatívou a spotrebiteľa nemôžu uvádzať do omylu.

Samotná príprava a tlač obalov trvá niekoľko týždňov, no vždy sa čaká na definitívne odsúhlasenie receptúry. Údaje na obale musia presne deklarovať, čo zákazník nájde vo vnútri.

11. Určenie začiatku výroby

Keď do závodu dorazia hotové obaly, všetky suroviny aj komponenty s novou príchuťou, v oddelení plánovania výroby určia termín začiatku oficiálnej produkcie a nová príchuť je na svete. Posledný krok smeruje tam, kde sa to celé začalo – k zákazníkovi.

 

RAJO

Spoločnosť RAJO je najväčší slovenský výrobca mliekarenských výrobkov. Jej história spadá až do roku 1886, keď v Bratislave vznikla prvá družstevná mliekareň tzv. BAMAD. Od roku 1996 používa meno RAJO, odvodené od názvu jogurtu, ktorý bol v tom čase obľúbený. 

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Pozrite sa, ako vznikajú originálne batohy a tašky od dvojice slovenských dizajnérov

Jednoduchosť, estetické stvárnenie a najmä funkčnosť. Také sú základné atribúty značky LESS, za ktorou stoja manželia Martin a Michaela Gunišoví.

Značku LESS založili Martin s Michaelou v roku 2015 s túžbou tvoriť a byť pritom slobodní. Obaja majú blízko k minimalizmu, čo pretavili aj do svojich batohov a tašiek.

Pri ich návrhu sa držia hesla Menej je viac, v angličtine Less is more, od čoho odvodili aj samotný názov značky. Poďte sa spolu s nami pozrieť, ako vznikajú ich originálne slovenské kúsky.

1. Výber materiálov

Pri výbere materiálov kladie dvojica dizajnérov dôraz na kvalitu a udržateľnosť. Batohy a tašky vyrábajú z prírodného režného plátna, ktoré kombinujú s koženými prvkami a dopĺňajú bavlnenými popruhmi.

2. Skúšobné verzie a vytváranie prototypu

Na začiatku výroby je vždy niekoľko skúšobných verzií, ktoré vedú k vytvoreniu prototypu. Ten potom Martin s Michaelou testujú a vychytávajú prípadné nedostatky.

„Nakoniec vyrobíme finálne šablóny, ktoré nám slúžia ako predloha k tvorbe našich batohov a tašiek,“ približuje Martin.

3. Ručná výroba

Všetky tašky šijú na ručnom šijacom stroji z vopred pripravených dielcov. „Celý proces vyžaduje veľa času a trpezlivosti, no máme radi ten okamih, keď sa z plošného materiálu stáva funkčný a estetický produkt,“ hovorí Michaela.

4. Názov produktu

Dôležitým krokom v procese tvorby je výber názvu pre konkrétny model. V portfóliu značky sa momentálne nachádza šestica produktov, ktoré dizajnéri nazvali menami zo slovenského kalendára – Alojz, Darina, Dorota, Filip, Irena a Katarina.

„Vždy vyberáme meno, ktoré je nám niečím blízke alebo podľa nás daný produkt vystihuje,“ objasňuje Martin.

5. Balenie a prezentácia

Martin s Michaelou si uvedomujú, že v živote sú dôležité maličkostí, ktoré dokážu ľudí potešiť, a preto kladú veľký dôraz aj na balenie svojich produktov.

„Snažíme sa, aby grafický dizajn nijako nezaostával za tým produktovým. Dôležitá je pre nás aj prezentácia, transparentnosť a priama komunikácia s ľuďmi, ktorí o naše produkty majú záujem,“ dopĺňajú.

Martin a Michaela Gunišoví

V roku 2015 založili značku LESS, ktorá sa zameriava na ručnú výrobu tašiek a batohov. „Tvoríme s myšlienkou pomalej módy tzv. slow fashion, dbáme na udržateľnosť, vyberáme kvalitné materiály a spoľahlivé technológie,“ hovoria zakladatelia značky.

 

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.