Ako vzniká nová príchuť mliekarenských výrobkov?

Mnohí si deň bez výrobkov z mlieka nevedia predstaviť. Kým sa však dostane jogurt na trh, prejde dlhý a náročný proces. Nazrite spolu s nami do prípravy novej príchute v najväčšej slovenskej mliekarni.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že výroba jogurtu či acidofilného mlieka nie je žiadna veľká veda. Za jeho vznikom je však niekoľko mesiacov práce a množstvo ľudského úsilia.

1. Analýza trhu

Na začiatku uvedenia nového produktu je vždy analýza trhu, spotrebiteľského správania (veľa príchutí vzniká práve na základe podnetov zákazníkov) a predajných dát.

Mnohé trendy a inšpirácie si produktoví manažéri prinášajú aj zo zahraničia, znalosť slovenského trhu je však kľúčová.

Vedeli ste napríklad, že Slováci v porovnaní so zvyškom sveta milujú čokoládové príchute jogurtov? Kým u nás patria k tým najpredávanejším, v zahraničí také bežné nie sú.

2. Vyhodnotenie výsledkov

Údaje získané z analýz sa podrobne vyhodnocujú. Produktové manažérky Lenka, Zuzana, Saša a Lýdia na základe výsledkov navrhnú nové príchute alebo úplne nové produkty.

Neskôr spolupracujú aj pri tvorbe dizajnu obalu a sú zodpovedné aj za to, aby sa o produkte dozvedel spotrebiteľ, teda navrhujú spôsob, akým sa bude novinka prezentovať verejnosti.

3. Plánovanie

Samotný proces vývoja a schvaľovania produktu je pomerne náročný, preto sa všetky inovácie starostlivo plánujú už rok vopred.

Kým sa napríklad jogurt s príchuťou mak-mandľa dostal na pulty predajní, prešiel dlhú cestu. Na jeho uvedení na trh spolupracovali mnohí ľudí na viacerých oddeleniach.

4. Schvaľovanie projektu

Na schválenie nového projektu je kľúčový súhlas oddelenia kvality. Novinka musí nielen chutiť, ale aj spĺňať prísne kvalitatívne parametre.

Tím z oddelenia výroby zváži v rámci tohto kroku technologické možnosti a kapacity jednotlivých liniek.

Výroba musí byť efektívna. Do úvahy preto treba brať nielen veľkosti jednotlivých výrobných dávok, ale aj potrebné technologické prestávky.

5. Návrh a príprava receptúry

Návrh novej receptúry podľa požiadaviek marketingu pripraví interné oddelenie výskumu a vývoja v spolupráci s oddelením výskumu a vývoja dodávateľa komponentov.

Ten pripraví komponent „ušitý“ na mieru mliekarni a jej produktom.

6. Ochutnávky

Kým marketingový tím a oddelenie kvality schvália finálnu receptúru, prejde často niekoľko týždňov.

Počas nich prebehne veľa degustačných mítingov, v rámci ktorých sa chuť novinky doladí k dokonalosti.

Pozornosť sa venuje nielen chuti, ale aj ďalším vlastnostiam – konzistencii, vôni či celkovému vzhľadu. Niekedy sa musí upraviť hustota alebo ubrať cukor.

Správnosť receptúry sa v mliekarni spozná vtedy, keď sa tégliky so skúšobnými vzorkami vyjedia do poslednej lyžičky.

7. Skúšobná výroba

Keď už je receptúra hotová, pripraví sa skúšobná výroba v úplne rovnakých podmienkach, ako sa bude novinka neskôr vyrábať.

Tieto produkty ale ešte nejdú do predaja.

8. Kontrola kvality

Oddelenie kontroly kvality sleduje mikrobiologické aj senzorické parametre nového produktu.

Marketingové oddelenie zároveň organizuje ďalšie ochutnávky, počas ktorých sleduje, či si výrobok zachováva požadovanú kvalitu a chuť počas celej lehoty spotreby.

9. Opakovanie skúšobnej výroby

Keďže mliekarenská spoločnosť pracuje s čerstvými výrobkami, je celý vývoj ešte o čosi náročnejší.

Aby sa docielila vysoká kvalita aj dobrá chuť nového produktu, opakuje sa skúšobná výroba niekoľkokrát.

10. Návrh obalu, jeho schvaľovanie a tlač

Počas vývoja novinky osloví produktový manažér grafickú agentúru so zadaním na prípravu dizajnu obalu.

Návrhy na obaly schvaľuje produktový manažér spolu so špecialistom na legislatívu potravín Andrejom.

Všetky informácie na obale musia byť v súlade s platnou legislatívou a spotrebiteľa nemôžu uvádzať do omylu.

Samotná príprava a tlač obalov trvá niekoľko týždňov, no vždy sa čaká na definitívne odsúhlasenie receptúry. Údaje na obale musia presne deklarovať, čo zákazník nájde vo vnútri.

11. Určenie začiatku výroby

Keď do závodu dorazia hotové obaly, všetky suroviny aj komponenty s novou príchuťou, v oddelení plánovania výroby určia termín začiatku oficiálnej produkcie a nová príchuť je na svete. Posledný krok smeruje tam, kde sa to celé začalo – k zákazníkovi.

 

RAJO

Spoločnosť RAJO je najväčší slovenský výrobca mliekarenských výrobkov. Jej história spadá až do roku 1886, keď v Bratislave vznikla prvá družstevná mliekareň tzv. BAMAD. Od roku 1996 používa meno RAJO, odvodené od názvu jogurtu, ktorý bol v tom čase obľúbený. 

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Rastislav Dvorčák z Tlačiarne Bardejov: Bez mobilu vydržím, iba keď spím

V rámci našej novej rubriky vám postupne predstavíme zaujímavých ľudí a ich vzťah k mobilnému telefónu a jeho možnostiam. Začíname Rastislavom Dvorčákom, ktorému učaroval svet tlačiarenskej farby a výroby obalov.

Snaží sa vždy prečítať všetky maily aj zdvihnúť všetky prichádzajúce hovory. Z aplikácií najčastejšie využíva sociálne siete, najradšej sa túla v Mapách a jeho telefón často plní aj úlohu mobilnej kancelárie.

Viac o spôsobe, akým pracuje so svojím mobilom, nám prezradil v nasledovnom dotazníku.

1. Aký mobilný telefón používate?

Práve som vymenil otlčený Honor za Huawei P10 Lite už aj s ochranným obalom. Doteraz som to ignoroval a vždy to skončilo zle.

2. Aký bol váš úplne prvý telefón?

Sagem v roku 1999.

3. Ako často meníte telefón?

Približne každé dva roky.

4. Cez ktorú aplikáciu komunikujete najčastejšie?

Messenger.

5. Koľko aplikácií máte v telefóne?

Aktuálne 26.

„Moja obľúbená aplikácia je Maps/Earth. Rád sa túlam, približujem si miesta.“

6. Koľko z nich používate pri práci?

Väčšinu. Drive, Facebook Ads, Calendar – je to vôbec aplikácia? (smiech)

7. Koľko z nich používate vo voľnom čase?

Maximálne asi Maps a Pinterest. Baterka na svietenie sa tiež ráta? (smiech)

8. Aké aplikácie používate na zvýšenie produktivity?

Žiadne.

9. Ktorú aplikáciu neznášate, no musíte ju používať?

Predsa e-mail.

10. Ktorú aplikáciu za deň použijete najčastejšie?

Facebook a Instagram.

11. Ako dlho trval váš posledný hovor?

1,41 min.

12. Koľkokrát denne vám zvoní telefón?

Dnes napríklad 28-krát.

13. Koľkokrát ho zdvihnete?

28-krát. Ak nemám home office a nevarím práve. (smiech)

14. Komu by ste za každých okolností dvihli telefón?

Žene.

15. Akú emoji používate najčastejšie?

:).

16. Aká je vaša posledná fotka?

Syn a dcéra na paddleboarde.

17. Koľko máte neprečítaných e-mailov?

Snažím sa nemať ich, teraz dva.

18. Akú funkciu by mal mať váš telefón, ak by bolo všetko možné?

Teleport.

19. Viete si predstaviť, že by ste jeden deň nemali počítač, ale iba mobil? Dokázali by ste na ňom odpracovať plnohodnotný deň?

Stáva sa mi to často, najmä ak cestujem a funguje to.

20. Koľko vydržíte byť bez svojho telefónu?

Málo, veľmi málo. Asi iba, keď spím.

21. Ste technologický geek alebo je pre vás mobil nutnosť?

Niečo medzi tým.

22. Kedy mobil vypínate?

Nevypínam.

Z telefónu mobilná kancelária

Aj vy ste často na cestách? Váš telefón sa môže jednoducho zmeniť na mobilnú kanceláriu. Postačí vám vysokorýchlostný internet, vďaka ktorému budete neustále online.

Stavte na mobilný internet 4G LTE od O2, ktorý predstavuje najrýchlejšie internetové pripojenie na Slovensku.

Aby ste si mohli internet od O2 užiť naplno, potrebujete telefón alebo tablet s podporou 4G LTE a 4G LTE SIM kartu. Viac informácií nájdete na www.o2.sk/4GLTE.

Rastislav Dvorčák

V rodinnej firme Tlačiareň Bardejov pracuje od roku 2001. „Je to svet ofsetovej tlače a výroby obalov, ktorý vonia po papieri a tlačiarenskej farbe,“ hovorí. Okrem Pantone farieb má rád aj celý farebný gamut CMYK. Momentálne sa naplno venuje e-shopu s krabičkami www.packpoint.sk. Voľný čas trávi s rodinou a čítaním (kvalitne vytlačených) kníh.

Raz týždenne posielame výber toho najlepšieho zo Sódy.


Športová akadémia Mateja Tótha podporená O2 funguje už na prvých 24 školách

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové