Ako vzniká nová príchuť mliekarenských výrobkov?

Mnohí si deň bez výrobkov z mlieka nevedia predstaviť. Kým sa však dostane jogurt na trh, prejde dlhý a náročný proces. Nazrite spolu s nami do prípravy novej príchute v najväčšej slovenskej mliekarni.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že výroba jogurtu či acidofilného mlieka nie je žiadna veľká veda. Za jeho vznikom je však niekoľko mesiacov práce a množstvo ľudského úsilia.

1. Analýza trhu

Na začiatku uvedenia nového produktu je vždy analýza trhu, spotrebiteľského správania (veľa príchutí vzniká práve na základe podnetov zákazníkov) a predajných dát.

Mnohé trendy a inšpirácie si produktoví manažéri prinášajú aj zo zahraničia, znalosť slovenského trhu je však kľúčová.

Vedeli ste napríklad, že Slováci v porovnaní so zvyškom sveta milujú čokoládové príchute jogurtov? Kým u nás patria k tým najpredávanejším, v zahraničí také bežné nie sú.

2. Vyhodnotenie výsledkov

Údaje získané z analýz sa podrobne vyhodnocujú. Produktové manažérky Lenka, Zuzana, Saša a Lýdia na základe výsledkov navrhnú nové príchute alebo úplne nové produkty.

Neskôr spolupracujú aj pri tvorbe dizajnu obalu a sú zodpovedné aj za to, aby sa o produkte dozvedel spotrebiteľ, teda navrhujú spôsob, akým sa bude novinka prezentovať verejnosti.

3. Plánovanie

Samotný proces vývoja a schvaľovania produktu je pomerne náročný, preto sa všetky inovácie starostlivo plánujú už rok vopred.

Kým sa napríklad jogurt s príchuťou mak-mandľa dostal na pulty predajní, prešiel dlhú cestu. Na jeho uvedení na trh spolupracovali mnohí ľudí na viacerých oddeleniach.

4. Schvaľovanie projektu

Na schválenie nového projektu je kľúčový súhlas oddelenia kvality. Novinka musí nielen chutiť, ale aj spĺňať prísne kvalitatívne parametre.

Tím z oddelenia výroby zváži v rámci tohto kroku technologické možnosti a kapacity jednotlivých liniek.

Výroba musí byť efektívna. Do úvahy preto treba brať nielen veľkosti jednotlivých výrobných dávok, ale aj potrebné technologické prestávky.

5. Návrh a príprava receptúry

Návrh novej receptúry podľa požiadaviek marketingu pripraví interné oddelenie výskumu a vývoja v spolupráci s oddelením výskumu a vývoja dodávateľa komponentov.

Ten pripraví komponent „ušitý“ na mieru mliekarni a jej produktom.

6. Ochutnávky

Kým marketingový tím a oddelenie kvality schvália finálnu receptúru, prejde často niekoľko týždňov.

Počas nich prebehne veľa degustačných mítingov, v rámci ktorých sa chuť novinky doladí k dokonalosti.

Pozornosť sa venuje nielen chuti, ale aj ďalším vlastnostiam – konzistencii, vôni či celkovému vzhľadu. Niekedy sa musí upraviť hustota alebo ubrať cukor.

Správnosť receptúry sa v mliekarni spozná vtedy, keď sa tégliky so skúšobnými vzorkami vyjedia do poslednej lyžičky.

7. Skúšobná výroba

Keď už je receptúra hotová, pripraví sa skúšobná výroba v úplne rovnakých podmienkach, ako sa bude novinka neskôr vyrábať.

Tieto produkty ale ešte nejdú do predaja.

8. Kontrola kvality

Oddelenie kontroly kvality sleduje mikrobiologické aj senzorické parametre nového produktu.

Marketingové oddelenie zároveň organizuje ďalšie ochutnávky, počas ktorých sleduje, či si výrobok zachováva požadovanú kvalitu a chuť počas celej lehoty spotreby.

9. Opakovanie skúšobnej výroby

Keďže mliekarenská spoločnosť pracuje s čerstvými výrobkami, je celý vývoj ešte o čosi náročnejší.

Aby sa docielila vysoká kvalita aj dobrá chuť nového produktu, opakuje sa skúšobná výroba niekoľkokrát.

10. Návrh obalu, jeho schvaľovanie a tlač

Počas vývoja novinky osloví produktový manažér grafickú agentúru so zadaním na prípravu dizajnu obalu.

Návrhy na obaly schvaľuje produktový manažér spolu so špecialistom na legislatívu potravín Andrejom.

Všetky informácie na obale musia byť v súlade s platnou legislatívou a spotrebiteľa nemôžu uvádzať do omylu.

Samotná príprava a tlač obalov trvá niekoľko týždňov, no vždy sa čaká na definitívne odsúhlasenie receptúry. Údaje na obale musia presne deklarovať, čo zákazník nájde vo vnútri.

11. Určenie začiatku výroby

Keď do závodu dorazia hotové obaly, všetky suroviny aj komponenty s novou príchuťou, v oddelení plánovania výroby určia termín začiatku oficiálnej produkcie a nová príchuť je na svete. Posledný krok smeruje tam, kde sa to celé začalo – k zákazníkovi.

 

RAJO

Spoločnosť RAJO je najväčší slovenský výrobca mliekarenských výrobkov. Jej história spadá až do roku 1886, keď v Bratislave vznikla prvá družstevná mliekareň tzv. BAMAD. Od roku 1996 používa meno RAJO, odvodené od názvu jogurtu, ktorý bol v tom čase obľúbený. 

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Video: Stihne asistent jazdy vždy zabrzdiť?

Rasťo Chvála pripravil sériu videí, ktoré z vás spravia lepšieho vodiča. Tentoraz sa zameriava na to, že hoci asistenčné služby šoférovi jazdu uľahčia, nedokážu ho úplne nahradiť.

Motoristický novinár Rasťo Chvála v rámci seriálu Chvála bezpečnej jazde prináša vodičom nielen cenné rady, ale aj skvelé zľavy v rámci O2 Extra výhod. Kým v prvom videu otestoval, čo sa môže stať, ak nemáte správne obuté kolesá, v druhom dokazuje, že aj pri použití asistenčných vychytávok sa treba plne sústrediť na cestu a nie na mobil.

Jazdite zodpovedne a využite špeciálnu ponuku O2 Extra výhod. Viac informácií

„Oči stále na ceste.“ Tak znie heslo, ktorého by sa mal podľa Rasťa Chválu držať každý zodpovedný vodič. Pozrite si, čo sa mu stalo, keď počas jazdy nedával pozor:

Prečítajte si: 5 rád, ako sa správať v zápchach

Jazdite zodpovedne, pozrite si Rasťove odporúčania na bezpečnú jazdu a staňte sa lepším vodičom. Navyše môžete využiť špeciálnu ponuku O2 Extra výhod a získať skvelé zľavy na tankovanie, servis automobilu aj praktické príslušenstvo. Viac informácií nájdete na www.extravyhody.o2.sk.


Vybrali sme 11 najlepších smartfónov z júnovej ponuky

Čítaj viac

Huawei 1+1: získajte k smartfónu Huawei aj druhý telefón alebo hodinky

Čítaj viac

Férová Nadácia O2 prerozdelí na projekty k 30. výročiu Nežnej revolúcie 30 000 €

Čítaj viac