Rušňovodič starého parného rušňa: Mašinu cítim všetkými zmyslami

Najväčší a najsilnejší parný rušeň Slovenska stál celé roky nepojazdný v múzeu. Našťastie sa ho ujala partia nadšencov a prinavrátila mu zašlú slávu. Rozprávali sme sa s jeho rušňovodičom.

Milan Bauer pracuje ako rušňovodič medzinárodných rýchlikov a vlakom sa venuje aj vo voľnom čase. Je členom ALBATROS klubu, v rámci ktorého jazdí na najvýkonnejšom parnom rušni, aký kedy u nás bol. Klub organizuje jazdy po celom Slovensku, kde mašinka, ako ju skúsený rušňovodič volá, ohuruje malých aj veľkých.

Porozprávali sme sa s ním, ako sa im podarilo kedysi nepojazdný dnes už 65-ročný stroj opraviť aj ako výlety týmto historickým dopravným prostriedkom vyzerajú.

Podeľte sa o zážitky z jázd historickými vlakmi so svojimi blízkymi vďaka rýchlej 4G sieti od O2. Viac informácií

Kam siahajú korene vášho vzťahu k železnici?

Som z veľkej železničiarskej rodiny. Keď som mal desať rokov, zobrali ma na mašinu, očarilo ma to a odvtedy ma to drží. Chodil som na železničiarske učilište, vyučil som sa ako mechanik motorových rušňov.

Foto: Milan Bauer

Dva roky som v depe pracoval ako opravár. Popri zamestnaní som si doplnil vzdelanie a stal som sa rušňovodičom.

Ako ste sa dostali k parným rušňom?

Priviedol ma k nim kamarát. V depe Bratislava hlavné vtedy opravovali rušeň Albatros. Priviezli ho nepojazdný z múzea a pomaly ho začali skladať a dávať do živého stavu. Prišiel som do rozbehnutej partie. V klube vedeli, že som vyučený mechanik, a povedali si, že keď viem opravovať motorové rušne, tak môžem opravovať aj parný.

Mašinu sme skladali doslova na kolene. Súčiastky sme opravovali alebo brali z iných rušňov. Ak v niektorom depe mali súčiastku, ktorú sme potrebovali, vymontovali ju a darovali nám ju.

Foto: Peter Hanák/archív ALBATROS klubu

Keď bola mašina po mesiacoch spoločnej práce poskladaná, zakúrili sme v nej a zobrali sme ju na skúšobnú jazdu do Kútov. Aby sme získali potrebné certifikáty, museli sme na trati dosiahnuť rýchlosť 140 km/h. Podarilo sa to. Bol to slávnostný moment a všetci sme boli šťastní.

Prvá jazda pre verejnosť bola na Deň detí. Požičali sme si malé historické vagóniky z depa Východné a viezli sme rodiny na výlet na Záhorie do Kuchyne. Vtedy som v klube pracoval ako mechanik.

Ako ste sa potom stali rušňovodičom parného rušňa?

Nebolo to zo dňa na deň, trvalo to niekoľko rokov. Veľmi ma chytila práca v depe a začal som tam chodiť častejšie. Niekto má veterány, my máme mašinu. Keď prišla ponuka urobiť si skúšky a stať sa kuričom, neváhal som.

„Albatros je dva- až trikrát ťažší ako dnešné rušne. Je to nádherný pocit viesť 200-tonový kolos. V kabíne počuť hluk parného stroja. Nie sú tam žiadne ovládače ako v motorovom rušni, mašinu treba cítiť.“

Rušňovodič a kurič sú jedno. Pracujú v malom priestore s rozpáleným kotlom. V hluku sa musia dohovoriť aj bez slov. Človek sa to musí naučiť, nie je to ako kúriť v malom sporáčiku.

Chodili s nami páni inštruktori, ktorí nás zaúčali a pomáhali nám. Niektorí z nich už, žiaľ, nie sú medzi nami. Naučili ma cítiť s mašinou, presne vedieť, kedy pridať a kedy ubrať. Albatros má výhodu, že sa už doň nehádže uhlie lopatou, má mechanický prikladač. Treba s ním však vedieť narábať, je to umenie.

Kuriča som robil tri roky. Zároveň som sledoval prácu rušňovodiča. Až potom som absolvoval parný kurz, kde sa stretli ľudia z celého Slovenska. Urobil som si štátne skúšky a stal som sa rušňovodičom parného rušňa.

Aká bola prvá jazda na najväčšom slovenskom parnom rušni?

Bola úžasná. Albatros je dva- až trikrát ťažší ako dnešné rušne. Je to nádherný pocit viesť 200-tonový kolos. V kabíne počuť hluk parného stroja. Nie sú tam žiadne ovládače ako v motorovom rušni, mašinu treba cítiť. Veľmi som si to užil a užívam si to pri každej jazde dodnes. Je to iné, ako voziť elektrické rušne.

Foto: Milan Bauer
Foto: P. Nikmon/archív ALBATROS klubu

Dnes väčšinou jazdím s Albatrosom ja. Mám „svojho“ kuriča Dušana Solára mladšieho, s ktorým sme dokonale zohratá dvojka. Jeho otec začal Albatros skladať a on išiel v jeho stopách. Je to elitný mechanik, dokáže vyriešiť akýkoľvek problém. Spolieham na naňho, že budeme mať s čím ísť, a on sa spolieha, že ja to v poriadku odveziem.

Ako vyzerá príprava na výlet parným vlakom?

Mašinku začneme pripravovať deň-dva pred akciou. Hneď ráno ju musíme namazať a začať rozpaľovať pec. Treba postupovať pomaličky, len rozpálenie kotla trvá až osem hodín. Začíname drevom a až po štyroch hodinách prikladáme uhlie.

„Je to jedna z posledných vyrobených parných mašín, a tak sú na nej použité všetky vtedajšie výdobytky techniky. Obdivujem konštruktérov tej doby, že také niečo dokázali vymyslieť bez počítača.“

Počas dňa sledujeme, či niečo netreba opraviť, či niečo neprasklo. V noci sa mašinka stráži, nachystá sa na ráno. Ráno ju namažeme, dolejeme oleje, nastavíme a skontrolujeme brzdu, dolejeme vodu do tendra (špeciálny vozeň so zásobou paliva a vody, pozn. red.) doplna, dosypeme uhlie.

Na príprave v priemere pracuje päť až šesť ľudí. Pomáhajú aj naši najmladší členovia. Zapriahneme si vagóniky, ešte raz všetko skontrolujeme a vydáme sa na jazdu.

Pritrafia sa vám počas jazdy nečakané situácie?

Mašina má 65 rokov, takže vždy sa môže pritrafiť niečo, čo nás prekvapí. Napríklad sa pridrie nejaké ložisko, takže sa musí namazať, prečistiť. Môže sa teda stať, že 15-20 minút stojíme. Vždy si radšej urobíme technickú prestávku skôr, ako by sa to malo úplne pokaziť a povedať, že nejdeme ďalej. Zatiaľ sme však, našťastie, vždy prišli do cieľa.

Milan Bauer a Dušan Solár mladší
Foto: Milan Bauer (na snímke s Dušanom Solárom mladším)

Čo sa pokazí, to sa väčšinou prehreje. Vždy, keď máme čas, ochytávame s kuričom mašinu rukou, zaberie to dve až tri minútky. Ja idem z jednej strany, on z druhej, a keď necítime žiaden problém, môžeme ísť ďalej. Nemáme žiadny digitálny displej, ale mašinka nám vie povedať, keď sa jej niečo nepáči.

Pre nás je najlepšie, keď stále ideme. Meškanie a čakanie nie je dobré, pre kuriča je to naozaj náročné. V peci sa počas čakania vytvoria tzv. spekance, v dôsledku čoho zle horí uhlie, nevzniká para a to je problém.

Ako po jazde ukladáte Albatros do depa?

V ére parných vlakov boli mašiny stále zapálené. Kotol vyhasol, iba keď sa robili opravy. Keď chodíme na dlhšie jazdy, ani my nenechávame mašinku vyhasnúť. Celé dni a noci udržiavame v peci oheň.

Foto: Milan Bauer

Keby sme pec stále zapaľovali a nechali vyhasínať, tepelná rozťažnosť by mašinke neprospievala. Preto je lepšie, keď je v jednom stave – buď vyhasnutá, alebo zapálená.

Najlepšie by nám vyhovovalo, keby mašinka mohla byť stále v prevádzke. No keď ju treba uložiť do depa na dlhší čas, odstavíme vagóny a mašinku najskôr dáme pred depo. Poumývame a poutierame čo treba, aby to nehrdzavelo, keď bude dlho stáť, vypustíme zvyšky vody z kotla.

Skontrolujeme, či je všetko v poriadku, aby sme vedeli, čo bude treba opraviť na druhý deň. Mašinku necháme pomaly vychladnúť. Keďže je to kopa železa, v lete chladne aj týždeň.

V čom sa Albatros líši od iných parných rušňov, ktoré máme na Slovensku?

Je to jedna z posledných vyrobených parných mašín, a tak sú na nej použité všetky vtedajšie výdobytky techniky. Obdivujem konštruktérov tej doby, že také niečo dokázali vymyslieť bez počítača.

„Paradox je, že naši kolegovia rušňovodiči o členstvo v klube nemajú veľký záujem. Vidia, akí sme celí špinaví od sadzí a to ich odrádza. Na to, aby človek mohol pracovať s parou, musí byť zapálený, nesmie mu prekážať špina, teplo ani sadze.“

Fascinujúce je už len to, že všetky tyče, ktoré sú na bokoch, sa nepomiešajú, keď sa začnú točiť. Točia sa tak rýchlo, že ich v plnej rýchlosti nevidíte voľným okom, a vyhýbajú sa na centimeter presne.

Každá mašinka má svoje čaro. Pri malých mašinkách, ktoré voláme žartom šporheltíky alebo čajníky, prevádzka nie je taká nákladná, Albatros je však rýchlikový rušeň, je to obrovský kolos a má veľkú spotrebu. Je okolo neho kopu práce, takže sa nám vždy zíde pomocná ruka.

Ak má niekto záujem zoznámiť sa s Albatrosom, môže sa pridať k vám do partie?

Ktokoľvek, kto má záujem pomôcť a niečo sa naučiť, môže sa ozvať a prísť k nám. Nových členov obyčajne získavame na našich akciách. Radi ich privítame u nás v depe hlavné.

Foto: Milan Bauer

Všetci členovia klubu sú dobrovoľníci. Každý z nás má svoje zamestnanie, niekto pracuje na železnici, ale máme medzi sebou aj kuchárov, učiteľov, bankárov, ekonómov, ba dokonca letcov. A, samozrejme, aj školákov. Sme radi za každého človeka, ktorého baví história. Nie je podmienka vedieť riadiť rušeň, v našom klube vieme nájsť uplatnenie každému.

Paradox je, že naši kolegovia rušňovodiči o členstvo v klube nemajú veľký záujem. Vidia, akí sme celí špinaví od sadzí a to ich odrádza. Na to, aby človek mohol pracovať s parou, musí byť zapálený, nesmie mu prekážať špina, teplo ani sadze.

V klube sme výborná partia, všetci sme tým pobláznení. Niekto chodí do krčmy, my chodíme na paru. Berie to veľa času, ale je príjemné vedieť, že robíme niečo pre zachovanie našej histórie. Podobné partie fungujú aj v Poprade, vo Vrútkach, v Bratislave v depe východné aj vo Zvolene, v podstate na všetkých miestach, kde sa podarilo zachovať funkčné parné rušne.

Foto: Milan Bauer

Tešíme sa z toho, keď sa tešia ľudia. Sú radi, keď vidia, že nám to funguje, poprajú nám všetko dobré, a je pre nás príjemné, keď ocenia naše nadšenie.

Na akciách pôsobíte veľmi sympaticky, ste usmiaty, bavíte sa s deťmi aj s dospelými. Je to súčasť vašej práce?

Určite áno. Reprezentujem celý náš klub a rád ukážem našu prácu každému, kto je na ňu zvedavý. Ak sa chcú deti pozrieť, neodháňam ich. Robíme to predsa pre ľudí.

Je v tom aj kus nostalgie, Albatros bol súčasťou života mnohých – vozil ich do práce alebo na výlety. Niektorí kolegovia majú pri pohľade na rušeň slzy v očiach.

Foto: Martin Mezei/archív ALBATROS klubu

Kde sa dá odviezť vláčikom, ktorý ťahá Albatros?

Náš harmonogram si môžete pozrieť na webe ALBATROS klubu. Jazdíme po celom Slovensku a počas našich jázd sa dá pristúpiť na ktorejkoľvek zastávke. Len, prosím, dajte vedieť vopred, aby sme sa dohodli a urobili si v cestovnom poriadku časovú rezervu. Vieme si dohodnúť aj súkromné jazdy, môžeme vyraziť aj z iných miest než z Bratislavy.

V klube sa navyše staráme aj o historický reštauračný vozeň, ktorý tiež využívame pri našich jazdách, a návštevníci si môžu vychutnať aj jazdu v ňom.

Aby ste sa o zážitky z jázd historickými vlakmi mohli podeliť so svojimi blízkymi, vyberte si rýchly a spoľahlivý mobilný internet od O2, ktorý je vďaka 4G sieti dostupný už pre 97 % obyvateľov Slovenska. Viac informácií nájdete na www.o2.sk/4g.


 

Milan Bauer

Je profesionálny rušňovodič medzinárodných rýchlikov. Je aktívnym členom ALBATROS klubu , ktorý funguje pri rušňovom depe Bratislava hlavné. V rámci svojich aktivít klub spojazdnil najväčší a najsilnejší parný rušeň na Slovensku Albatros, ktorý Milan riadi. Pochádza zo železničiarskej rodiny, má dve deti.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Nemáte miesto na nové fotky a appky? Máme 5 tipov, ako si vyčistiť pamäť v telefóne

Osloboďte svoj smartfón od nepotrebných appiek, duplicitných fotiek či dočasných súborov.

V dobe super kvalitných fotoaparátov a nepreberného množstva bezplatných aplikácií sa vám môže stať, že si ani nevšimnete a zaplníte pamäť svojho smartfónu. Poradíme vám, ako úložné miesto uvoľniť a vyhnúť sa komplikovaným riešeniam či zbytočným investíciám do pamäťových kariet.

Ako si mám chrániť citlivé údaje v smartfóne? Pozrite si naše bezpečnostné tipy

Upracte si vo fotkách a videách

Spraviť hneď niekoľko duplicitných fotografií je dnes celkom bežné. Rovnako ako byť lenivý ich vytriediť. Pritom práve fotografie, obrázky a videá mnohým zaberú najviac pamäte. Preto, ak chcete ušetriť úložné miesto, musíte si dať námahu a fotografie priebežne triediť a mazať. Nezabudnite premazať aj snímky obrazovky, ktoré si často spravíte len ako poznámku. Vo fotkách sa ukladajú do samostatného albumu.

Foto: Brain app Tools

Ak nemáte čas triediť a mazať, pomôcť vám môžu aplikácie. Spravidla majú v názve cleaner. Medzi najobľúbenejšie pre Android patrí Smart Cleaner od vývojárov Brain App Tools. Aplikácia dokáže identifikovať duplicitné a podobné fotografie alebo aj snímky obrazovky.

Rovnako vie rozpoznať podobné videá či dokonca duplicitne uložené kontakty a nájsť dočasné súbory v smartfóne. Samozrejme, dokáže navrhnúť riešenie na úsporu pamäte zariadenia. Alternatívou pre používateľov iPhone môže byť Smart Cleaner – Clean Storage s takmer totožnými funkciami.

Neskladujte zbytočné aplikácie

Veľa miesta vo svojom smartfóne ušetríte, ak vymažete nepoužívané aplikácie. Každá jedna má sama osebe nejakú veľkosť, ktorá používaním rastie. Môžu za to aktualizácie, ale aj dáta, ktoré vytvoríte používaním aplikácie. Napríklad pri úprave fotky sa priebežne ukladá každý krok ako záloha.

Má podobu súboru, ktorý sa počas úpravy fotky stále prepisuje, aby nebol zbytočne veľký. Po tom, čo úpravu dokončíte a fotografiu uložíte do fotiek, zálohový súbor zostane v aplikácii, ktorou ste fotku upravovali. V smartfóne tak máte vo fotkách uloženú upravenú fotografiu a v aplikácii tú istú fotografiu ako zálohu.

Používatelia Android smartfónov vymažú aplikáciu tak, že podržia prst na aplikácii, až kým sa na displeji neobjaví symbol smetného koša s nápisom Vymazať. Aplikáciu stačí do tohto koša presunúť. Druhou možnosťou je ísť do Nastavenia − Aplikácie a notifikácie − Aplikácie. Tu nájdete všetky vaše nainštalované aplikácie. Vyberiete tú, ktorú chcete vymazať. Zobrazí sa obrazovka s podrobnými informáciami o aplikácii, kde je ako prvá možnosť Vymazať.

Foto: Apple

Aplikáciu v iPhone vymažete tak, že na nej podržíte prst, až kým sa neukáže menu, ktorého poslednou položkou je Vymazať appku. Ďalšou možnosťou je ísť do Nastavenia − Všeobecné − Úložisko (iPhone). Tu nájdete zoznam všetkých nainštalovaných aplikácií aj s informáciou, koľko miesta zaberajú. Po kliknutí na aplikáciu sa môžete rozhodnúť, či chcete vymazať iba aplikáciu alebo aplikáciu aj s dátami, ktoré vytvorila.

Nebojte sa vymazať aj aplikáciu, ktorú ste si zakúpili a nepoužívate ju. Tak v App Store, ako aj v Google Play nájdete v informáciách o vašom účte všetky aplikácie, ktoré ste kedy stiahli. Zakúpené aplikácie si tu opätovne stiahnete bez toho, aby ste za ne museli znovu platiť.

Nearchivujte staré podcasty a skladby

Streamovacie služby ponúkajú možnosť ukladať hudbu či podcasty do pamäte smartfónu, aby ste si ich užili, aj keď nie ste práve on-line. Vítaná funkcia má aj svoju odvrátenú tvár. Stiahnutá hudba a podcasty vám vedia poriadne odkrojiť z úložného priestoru vášho smartfónu. Vytrieďte si teda svoje zoznamy skladieb a vypočuté podcasty nekompromisne vymažte.

V aplikáciách Spotify vymažete stiahnutú hudbu a podcasty rovnako, ako ste ju stiahli. Treba ísť na skladbu, album alebo playlist, ktorý mate stiahnutý. Uložená hudba je označená zeleným kruhovým symbolom so šípkou smerujúcou nadol.

Stačí kliknúť sa symbol, ten stratí zelenú farbu a hotovo. Používatelia však pre istotu odporúčajú aplikáciu Spotify úplne vypnúť alebo vymazať jej dočasné súbory. Ako na to sa dozviete v ďalšom tipe. Spotify s vymazaním stiahnutej hudby chvíľu bojovalo a nie vždy sa bežnou cestou hudbu podarilo vymazať.

Ak máte k svojmu O2 SMART Paušálu predplatený TIDAL, všetky stiahnuté skladby a playlisty nájdete v samostatnej kategórii Stiahnuté, kde si môžete stiahnutý obsah manuálne manažovať.

Foto: Apple

Používatelia iPhone a predinštalovanej aplikácie Podcasty či Hudba môžu rovnako hudbu sťahovať a počúvať ju, keď sú off-line. V prípade Apple zariadení a ich predinštalovaných aplikácií stiahnuté vymažete cez Nastavenia – Všeobecné – Úložisko (iPhone). Zo zoznamu vyberiete aplikáciu Podcasty alebo Hudba a zobrazí sa vám zoznam stiahnutých súborov. To, čo chcete vymazať, stačí potiahnuť smerom doľava a objaví sa tlačidlo Vymazať.

Vymažte dočasné súbory

Používatelia Android smartfónov si môžu do svojho zariadenia uložiť takmer čokoľvek. K uloženým súborom sa dostanete cez predinštalovanú aplikáciu Súbory. V nej nájdete záložku Stiahnuté, kde sa súbory ukladajú. Po pár mesiacoch používania sa tu môže nahromadiť veľa nepotrebných súborov. Vymažte ich a ušetríte nie málo miesta.

Internetové prehliadače ukladajú dočasné súbory, ktoré môžu byť až prekvapivo veľké. Treba však upozorniť, že ak ich vymažete, prídete o históriu prehliadania. Ak často navštevujete stránky, na ktorých je potrebné prihlásenie, po vymazaní dočasných súborov vás stránka odhlási a bude žiadať opätovné prihlásenie. Preto si poriadne premyslite, či si pamätáte všetky potrebné heslá.

Foto: Apple

Na Android zariadení vymažete dočasné súbory prehliadača tak, že pôjdete do Nastavenia − Aplikácie a upozornenia − Aplikácie. V zozname aplikácií nájdite prehliadač, ktorý používate. Keď naň kliknete, zobrazia sa podrobné informácie o aplikácii a možnosť Vyčistiť dočasné súbory. Rovnakým spôsobom viete vymazať dočasné súbory vo všetkých aplikáciách. Na iPhone vymažete dočasné súbory prehliadača v Nastavenia − Safari − Vymazať históriu a dáta web stránok.

Pomôže aj reštart

Pamäť v smartfóne sa vám môže zaplniť aj pre chybu aplikácie, nepodarenú aktualizáciu alebo inú chybu zariadenia, ktorú bežný používateľ nedokáže opraviť. Pomôcť môže reštart smartfónu, ktorý najjednoduchšie spravíte tak, že telefón vypnete a zapnete. Než tak urobíte, spomeňte si na PIN kód vašej SIM karty a heslo zariadenia. Všetky smartfóny sa vypínajú tak, že dlhšie podržíte tlačidlo napájania, teda to, ktorým bežne rozsvecujete displej alebo uspávate telefón.


Ak aj tak potrebujete smartfón s väčšou vnútornou pamäťou, k O2 SMART Paušálom môžete mať zariadenie podľa vášho výberu na začiatok už od 0 €.


Nemáte miesto na nové fotky a appky? Máme 5 tipov, ako si vyčistiť pamäť v telefóne

Čítaj viac

Tech News: Kedy si budeme nabíjať smartfón raz za týždeň?

Čítaj viac

Ešte lepší zážitok. K Sony Xperia L4 s kinodisplejom dostanete darček

Čítaj viac