Spýtali sme sa troch žien, ako vyzerá ich bežný deň v práci a koľko toho stihnú za 30 minút

Občas sa môže zdať, že polhodina trvá večnosť, vo väčšine prípadov však ide o krátku chvíľu. Čo všetko sa dá za tento čas stihnúť?

V spolupráci s telefónom Huawei P10 Greenery sme zašli na bratislavskú Obchodnú ulicu a opýtali sme sa troch žien s dlhoročnými skúsenosťami vo svojom odbore, ktoré na tomto mieste pracujú, koľko toho stihnú za 30 minút.

Ich rozprávanie o tom, čo stihnú za tento krátky čas, sme zachytili telefónom Huawei P10 Greenery s pekným zeleným dizajnom, ktorý za polhodinu nabijete tak, aby vám bez problémov vydržal celý deň. Viac informácií

Prevádzkarka reštaurácie Lýdia stihne za polhodinu pripraviť jednu tortu

Lýdia roky pracovala v reklamnej agentúre, no cítila, že potrebuje zmenu. Ako prevádzkarka reštaurácie City Vegetarian pracuje takmer sedem rokov a s úsmevom hovorí, že v práci je šťastná.

V rámci svojho zamestnania často pomáha v kuchyni či stojí za kasou, no najradšej sa venuje príprave tort, ktoré sú jej špecialitou. „Denne ich urobím v priemere päť, pričom jednu tortu by som mala mať pripravenú do tej polhodinky,“ približuje čas prípravy do momentu, keď ju vloží do trúby. Samozrejme, za sedem rokov praxe sa už človek dokáže vycibriť natoľko, že aj komplikovanejší recept zvládne za chvíľku.

Lýdia priznáva, že začiatky neboli vôbec jednoduché a dôležitú úlohu pri ich príprave zohrávajú skúsenosti, vďaka ktorým má recepty v rukách a práca jej ide doslova od ruky. „Spočiatku som nevedela ani namiešať krém – raz bol sladký, potom kyslý, ale dopracovala som sa k tomu, že už ani nemusím rozmýšľať, koľko čoho kam ide. Dnes sú recepty moje know-how a nikomu ich nedávam,” uzatvára s úsmevom.

Krajčírka Ľubica stihne za 30 minút skrátiť jeden záves

Ľubica má viac ako 40-ročnú krajčírsku prax, no na Obchodnej ulici pracuje len deväť mesiacov. Najradšej má šitie nových kabátov, sukieň a blúzok, lebo tam môže trošku aj tvoriť. „Strihy si navrhujeme vlastné, ale často príde aj zákazníčka s obrázkom, ktorá už vie, čo chce a podľa toho to ušijeme alebo vytiahneme nejakú inšpiráciu z Burdy,” približuje proces tvorby.

Najčastejšie ale skracuje nohavice, pláta rifle, vymieňa zipsy na bundách či nohaviciach, ale tiež vymieňa podšívky, opravuje kabelky či záclony a závesy.

Komplikovanejšie práce si pýtajú aj viac času, za polhodinku väčšinou stihne len menej zložité úlohy: „Za 30 minút stihnem skrátiť napríklad jeden záves,“ zamýšľa sa sympatická krajčírka.

Kaderníčka Hanka stihne za polhodinu ostrihať troch pánov

Kaderníctvo Hanka je síce ukryté v jednej z pasáží, no od otvorenia pred ôsmimi rokmi je v ňom takmer stále plno aj bez veľkej reklamy. Kaderníčka Hanka, po ktorej nesie kaderníctvo názov, má 45 rokov praxe, čo sa podpísalo aj na jej zručnosti a rýchlosti pri strihaní.

Koľko toho stihne, závisí od zložitosti účesu, ale tiež od toho či strihá pánov, ženy alebo deti. Hanka súhlasí, že polhodina je doba, ktorá veľmi rýchlo zbehne, najmä ak ju zaplníte nejakou činnosťou. „Ak berieme do úvahy iba strih, tak za polhodinu stihnem ostrihať troch pánov,“ zamýšľa sa skúsená kaderníčka, ktorá rada vytvára aj zložitejšie účesy a venuje sa aj úprave brád.

Ak je v kaderníctve náhodou chvíľu prázdno, píše si uzávierky do knihy, pripravuje alobal na farbenie a melír, niečo si prečíta, vypije kávu alebo sa venuje nemčine. Svoju prácu Hanka zbožňuje a ako sama hovorí, chodí do nej s radosťou. „Baví ma to. Keby ma to nebavilo, tak by som to určite nemohla robiť,” uzatvára.

Čo sa dá stihnúť za 30 minút?

Polhodina je relatívne krátky čas, niekto sa možno ani nevychystá do práce či nenachystá ľahkú večeru, no skúsené profesionálky stihnú pripraviť tortu, skrátiť záves či ostrihať troch mužov, hoci je to len malá časť ich pracovného dňa.

Rovnako rýchly a efektívny ako oslovené profesionálky je aj smartfón Huawei P10 Greenery spolu s jeho nabíjačkou. Za 30 minút si môžete štýlový telefón Huawei P10 Greenery nabiť tak, aby vám bez problémov pri plnej prevádzke slúžil celý deň.

S akýmkoľvek O2 paušálom získate na začiatok telefón Huawei P10 Greenery len za 2 €.

Chcete vedieť o tomto telefóne z portfólia Huawei viac? Prečítajte si tento článok.

HUAWEI

Produkty a služby značky HUAWEI sú dostupné vo viac ako 170 krajinách a využíva ich tretina svetovej populácie. V roku 2016 sa spoločnosť umiestnila na 3. mieste v dodávkach inteligentných mobilných telefónov. Značka HUAWEI pôsobí v telekomunikačnom priemysle 20 rokov a jej cieľom je prinášať svojim používateľom tie najnovšie technológie.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Huawei P10 v sviežej zelenej: Najatraktívnejší farebný variant tohto roka

Záplavu súčasných čiernych a strieborných telefónov prišiel narušiť Huawei P10 so svojou Greenery zelenou farbou. Jemný prírodný motív sa takmer okamžite stal hitom. Pri farbe to ale nekončí.

V rýchlej dobe je potrebné občas spomaliť, načerpať sily a osviežiť sa jednoduchou krásou zo sveta prírody. Práve preto je zelená farbou tohto roka. Prirodzene upokojuje a symbolizuje nové začiatky.

S podobnou filozofiou prišla aj spoločnosť Huawei. V spolupráci s firmou Pantone Colour Institute obliekli vlajkovú loď Huawei P10 do sviežej zelenej. Zároveň v tejto farbe navrhli aj šetriče obrazovky s prírodnými motívmi, ktoré ladia s celkovým vzhľadom.

Už na prvý pohľad je vidieť, že do dizajnu spoločnosť Huawei investovala nemalé peniaze. Nejde len o farbu. Nové materiály, oblejšie hrany či senzor odtlačku prsta na prednej strane telefónu, to všetko prináša Huawei P10 Greenery.

Zdokonalená konštrukcia

Už na prvý dotyk je cítiť zaoblený tvar unibody konštrukcie telefónu. Zaoblenie tak prispelo k veľmi komfortnému držaniu zariadenia. Výrobca vypočul priania svojich zákazníkov a presunul čítačku odtlačkov prstov na prednú stranu zariadenia priamo pod 5.1“ displej s Full HD rozlíšením a novým Gorilla Glass 5.

Tlačidlá na ovládanie hlasitosti a zapnutie displeja zostali v rovnakom rozložení na pravej strane telefónu. Tlačidlo na zapnutie displeja lemuje vkusný červený pásik, ktorý je veľmi dobre viditeľný. Oproti ostatným má zdrsnený povrch, čo prispieva k jeho ľahkému nahmataniu. Užívateľ tak nemá najmenší problém s rozpoznaním toho správneho tlačidla.

V spodnej časti je USB-C konektor na rýchle nabíjanie batérie. Veľkú radosť mnohým užívateľom robí ponechanie 3,5 mm jacku na slúchadlá. S operačným systémom Android 7 Nougat prichádzajú aj nové možnosti využitia snímača odtlačku prstov. Snímač tak slúži aj ako tlačidlo krok späť – pri jednom stlačení, tlačidlo domov – pri dlhšom podržaní tlačidla alebo zobrazenie posledných otvorených aplikácií potiahnutím prsta doprava/doľava po snímači.

Spolupráca pokračuje

Na zadnej strane telefónu je osadený vylepšený duálny fotoaparát, pod ktorý sa podpísala spoločnosť Leica. Jeden z objektívov disponuje 12-megapixlovým farebným fotoaparátom a druhý 20-megapixlovým monochromatickým snímačom.

Pri tejto konfigurácii má clona hodnotu f/2.2. Fotoaparát je obdarený aj optickou stabilizáciou obrazu, čo by malo prispieť ku kvalitnejším snímkam. Leica sa tento rok podielala aj na vývoji predného 8-megapixlového fotoaparátu s vylepšenými funkciami selfie režimu.

Snímky zhotovené Huawei P10 nezaostávajú ani za vyhlásenými fototelefónmi na trhu. Pre ozajstných fotofajnšmekrov prináša výrobca väčšiu verziu Huawei P10 Plus, ktorá bude vybavená lepším fotoaparátom Leica SUMMILUX-H s hodnotou clony f/1.8.

Zmena je život

O vyššiu rýchlosť a výkon zariadenia sa postará nový osemjadrový procesor Kirin 960. Veľkým prínosom pre užívateľov je navýšenie vnútornej pamäte na 64GB (rozšíriteľnú o micro SD kartu) a RAM na 4GB. Kapacita batérie vzrástla z pôvodných 3000mAh na 3200mAh.

Na jedno nabitie tak telefón vydrží približne 1,5 dňa. Samozrejme záleží od spôsobu využívania telefónu. Keď sa však telefón vybije, stačí ho pripojiť na rýchlonabíjačku, ktorá je v balení a tá za veľmi krátky čas dobije telefón.

Huawei P10 Greenery je skvelou ukážkou, ako vylepšiť vlajkovú loď, priniesť zákazníkovi nadštandardné služby a zachovať pritom rozumnú cenu zariadenia.

Huawei P10 v krásnom zelenom vyhotovení je už možné zakúpiť aj na Slovensku v limitovanom počte. Spolu s paušálom od O2 ho získate na začiatok iba za 2 eurá.

HUAWEI

Produkty a služby značky HUAWEI sú dostupné vo viac ako 170 krajinách a využíva ich tretina svetovej populácie. V roku 2016 sa spoločnosť umiestnila na 3. mieste v dodávkach inteligentných mobilných telefónov. Značka HUAWEI pôsobí v telekomunikačnom priemysle 20 rokov a jej cieľom je prinášať svojim používateľom tie najnovšie technológie.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Psychológ Marek Madro: Najväčším problémom mladých ľudí je samota

Deti a mladí ľudia sú tlačení do výkonov doma, v škole aj vo vzťahoch. Keď zlyhajú, nemajú pri sebe nikoho, s kým by sa mohli porozprávať. Prečítajte si, ako môžu vyhľadať pomoc a čo pre nich môžeme urobiť, aby so svojimi problémami nezostali sami.

Psychológ Marek Madro v roku 2012 založil internetovú poradňu IPčko. Dodnes ju vedie a spolu s tímom 40 psychológov v nej pomáha deťom a mladým ľuďom, ktorí sa na nich obracajú v zložitých životných situáciách. 

V rozhovore s Marekom Madrom sa dozviete:

  • čo robiť, aby sa deti a mladí ľudia neutápali v samote,
  • prečo vyhľadávajú pomoc až v hraničných situáciách,
  • ako by rodičia mali budovať vzťah s deťmi v rôznych fázach ich života,
  • prečo by sa rodičia nikdy nemali tváriť, že na problémy zabudli.

Deti a mladí ľudia sa na vás obracajú s najrôznejšími problémami. Čo ich momentálne najviac trápi?

Od založenia linky v roku 2012 si robíme štatistiky, čo je primárnou témou rozhovoru. Odkedy linku prevádzkujeme, na prvom mieste je samota.

Sexuálne násilie na deťoch v online priestore by nemalo byť tabu. Osvetový web StalosaTO.sk, ktorý podporila Férová nadácia O2, prináša užitočné rady pre obete, ich rodičov aj učiteľov. Chcem vedieť viac

Mladí ľudia sa cítia sami, postupom času sa mení iba obsah témy. Keď dnes hovoria o samote, hovoria o tom, že sú aj vďaka sociálnym sieťam a technológiám obklopení obrovským množstvom ľudí, ale všade musia podávať výkon. V škole musia dosahovať dobré známky, v rodine musia plniť očakávania rodičov.

Špecifické je, že dnes musia dosahovať výkon aj medzi kamarátmi. To je niečo nové, čo tu predtým nebolo. Pre mladých ľudí napríklad nie je vhodné byť v kontakte s niekým, kto má problém a ťahá ich dole.

Preto keď mladí ľudia zlyhávajú, cítia sa sami. Majú pocit, že tu nie je nikto, s kým by mohli hovoriť na rovinu.

Samotu spájajú aj s inou témou – boja sa sklamať ľudí. Pred pár rokmi sme ešte sledovali, že sa báli osloviť rodičov, lebo mali strach z trestu. Dnes majú strach sklamať rodiča. V tomto znova vnímame obrovský tlak na výkon.

Čo okrem samoty trápi mladých ľudí?

Mladí ľudia nás kontaktujú v situáciách, keď už sú na hrane a nevedia ako ďalej. V takých chvíľach sa na nás obracajú s témou samovraždy a myšlienok na samovraždu.

Na online linku sa obrátia aj v situáciách, keď už nevyužijú iné spôsoby a toto je pre nich posledná záchrana. Nie je to typické len pre IPčko. Aj vo svete ľudia na online linkách riešia tie najzávažnejšie témy a najakútnejšie prejavy správania. Majú pocit, že si zachovávajú anonymitu a nič im nehrozí. Dúfajú, že ich nenájdeme a nezastavíme.

V takých situáciách mladí ľudia už totiž nemajú očakávania, že im niekto pomôže. Kontaktujú nás preto, aby neboli v posledných chvíľach sami. Chcú zažiť, že je tam niekto s nimi, že ich vníma, počúva.

Za minulý rok sme mali 25 000 kontaktov, z toho 3 000 súviselo s myšlienkami na samovraždu. Z nich 550 boli situácie, keď mladí ľudia stáli niekde na koľajniciach, v okne, na moste a plánovali umrieť.

Napriek tomu, že máme s touto témou veľa skúseností, robíme pohotovostné výjazdy a trénujeme policajných vyjednávačov, dvom ľuďom sa nám, žiaľ, už nepodarilo pomôcť.

Ako je možné, že to zájde až tak ďaleko? Prečo nevyhľadajú pomoc skôr, než sa dostanú do hraničnej situácie?

Práve preto, že majú pocit, že neexistuje nikto, u koho by tú pomoc mohli nájsť. My sa snažíme skrížiť im v takýchto chvíľach cestu. Vieme, že keď majú nejaký problém, googlia. Slovné spojenie „chcem sa zabiť“ zadáva na Slovensku do Googlu mesačne 1 600 mladých ľudí vo veku do 18 rokov.

„Špecifické je, že dnes musia deti dosahovať výkon aj medzi kamarátmi. To je niečo nové, čo tu predtým nebolo. Pre mladých ľudí napríklad nie je vhodné byť v kontakte s niekým, kto má problém a ťahá ich dole.“

Preto sme vytvorili portál chcemsazabit.sk a vyvíjame aj množstvo ďalších aktivít. Mladí ľudia sa takto doklikajú k IPčku a obrátia sa na nás.

Kontaktujú vás mladí ľudia aj pri problémoch a situáciách, ktoré nie sú až také vážne ako samovražda?

Treťou najčastejšou témou sú partnerské vzťahy. To je veľmi príjemná téma s krásnymi rozhovormi.

Ďalšou sú problémy doma. Opäť je to vážnejšia téma, pretože sa tu nachádza aj domáce násilie a sexuálne zneužívanie.

Deti a mladí ľudia sa na vás obracajú v ťažkých momentoch, keď je určite náročné získať si ich dôveru. Ako si ju budujete?

Naši psychológovia majú na stránke zverejnené mená a fotky. Zdá sa to triviálne, ale je to veľmi dôležité. Ľudia nekontaktujú anonymnú službu, ale kontaktujú napríklad Veroniku.

Keď jej porozprávajú svoj príbeh a ona im dá pocítiť, že je tam s nimi, že ich vníma a počúva, dostane možnosť hovoriť s nimi viackrát. Veronika je tá, ktorá pozná ich príbeh a prichádzajú za ňou opakovane.

Pri jednej ťažkosti nás mladí ľudia kontaktujú v priemere sedemkrát, a teda ich sprevádzame situáciou. Nemusíme hovoriť žiadne zázračné vety. Najmä sa sústredíme na zážitok z toho, že sme tu teraz spolu. Veľa pracujeme s nádejou.

Ako vyzerá komunikácia s človekom, ktorý sa na vás obráti?

Na vedenie rozhovoru využívame psychologický model krátkodobej terapie, orientovanej na riešenie. Znamená to, že už po prvom raze, máte predstavu, aký prvý krok máte urobiť, aby sa vaša situácia trochu zmenila.

Keď prídete na druhý kontakt, dostanete tip na ďalší krok a tak ďalej. Ak sa cítite bezmocní, vrátime vám prostredníctvom rozhovoru moc niečo v živote zmeniť.

V rámci našej každodennej reality učíme deti, ako majú hovoriť s dospelými. Keď majú problém, často netušia, ako majú prísť za mamou, kedy ju majú osloviť. Cez chat to vieme nasimulovať.

Mohli by ste nám povedať konkrétny príklad?

Príkladom komplikovanej situácie je, keď dieťa rieši na internete sex a stane sa pritom obeťou nátlaku alebo vydierania. Nevie si s tým dať rady.

Predstavte si, že máte 12 rokov. Hanbíte sa, že vôbec s niekým hovoríte o sexe a posielate mu nejaké fotky. My ako odborníci tomu dieťaťu povieme: „Choď za mamou a povedz jej to.“

S podporou Férovej nadácie O2 sme vytvorili projekt StalosaTO.sk, ktorý otvára práve tému sexuálneho zneužívania a radí deťom a mladým ľuďom, ako osloviť rodiča.

„Za minulý rok sme mali 25 000 kontaktov, z toho 3 000 súviselo s myšlienkami na samovraždu. Z nich 550 boli situácie, keď mladí ľudia stáli niekde na koľajniciach, v okne, na moste a plánovali umrieť.“

Deťom dáva do rúk nástroje, ako sa s takouto situáciou popasovať. To najdôležitejšie, čo dieťa musí v tej chvíli urobiť, je osloviť dospelého, ktorý ho situáciou prevedie.

Ako by sa teda deti a mladí ľudia mali zdôveriť rodičom?

V prvom rade je potrebné nájsť vhodný moment. V našich rodinách nie je úplne bežné, že sedíme s deťmi a rozprávame sa s nimi o tom, ako sa majú a čo prežívajú. Preto treba v životnom rytme rodičov nájsť príležitosť na rozhovor.

Ak už nastane vhodný moment, prvá veta by nemala byť: „Mami, stalo sa mi niečo hrozné.“ alebo „Niečo som urobila.“ Rodič má od dieťaťa očakávania a nie je vhodné ísť proti nim, lebo to môže spustiť negatívnu reakciu. Oveľa lepšie je povedať: „Mami, strašne sa bojím, neviem, čo mám urobiť, som úplne zúfalá.“ Vtedy rodič začne vnímať. Je to drobnosť, ale funguje to.

Prečítajte si: Ako ochrániť deti pred sexuálnymi predátormi? Základom je komunikácia

Druhá veta by mala definovať potreby dieťaťa. Napríklad: „Potrebujem, aby si ma pochopila, aby si mi pomohla. Potrebujem, aby si ma chvíľku počúvala, lebo sa naozaj bojím a viem, že bez tohto sa nedokážem posunúť ďalej. Prosím ťa, pomôž mi.“ Ak ide o vážnu vec, už pri tejto druhej vete vyhŕknu obom slzy a všetko ide jednoduchšie.

Až treťou vetou v poradí by malo byť zadefinovanie problému. V jednej vete povieme, čo sa stalo.

Zdá sa, akoby sme presúvali zodpovednosť za riešenie problémov na deti. Zodpovednosť za otváranie ťažkých tém by však mala byť na pleciach rodičov. Ako si môžeme doma vytvoriť podmienky, aby nemuselo dochádzať k situáciám, že sa dieťa nemá komu zdôveriť? 

Najväčšia prevencia pred všetkými zlyhaniami detí sú dobre fungujúce vzťahy v rodine.

Mám tri zjednodušené rady pre rodičov, aby doma vznikla platforma na rozhovor. Hovoria o tom, ako sa správať k deťom v rôznom období života – v období do 10 rokov, do 15 rokov a nad 15 rokov.

Čo je podľa vás najdôležitejšie v správaní sa k deťom do 10. roku ich života?

Vo veku do 10 rokov je dôležité, aby sa rodičia starali najmä o bezpečie detí. To by malo byť aj témou rozhovorov. Deti by mali vedieť, že v živote ich čakajú rôzne situácie, ale rodičia predstavujú bezpečie, za ktorým môžu kedykoľvek prísť.

Treba im prízvukovať, že u nich vždy nájdu pomoc a podporu, nech sa deje čokoľvek. Súčasťou bezpečia nie sú len slová, ale aj neverbálne správanie ako objatie, ochrana a celkové žitie rodiny.

To treba hovoriť deťom približne do 10 rokov života, teda predtým, ako príde puberta. Zaistiť pre dieťa bezpečie nie je samozrejmá vec, ktorá rodičom len tak padne do rúk, je to drina.

Na čo by mali rodičia myslieť, keď ich dieťa príde do puberty?

Vo veku od 10 do 15 rokov má byť rodič pre dieťa fanúšikom. Pre rodičov je veľmi ťažké predstaviť si, čo to vlastne znamená. Mali by sa zaujímať o životný štýl dieťaťa, o jeho kamarátov, ale nie preto, aby ho kontrolovali, ale aby ho podporili a stali sa súčasťou jeho sveta.

Ak vám prekáža, že dieťa je stále za počítačom, choďte si sadnúť k nemu. Ak vám vadí, že si robí selfie, choďte si ho urobiť s ním, aby ste pochopili, o čom to je. Podporujte ho v tom, čo ho zaujíma, baví.

„V rámci našej každodennej reality učíme deti, ako majú hovoriť s dospelými. Keď majú problém, často netušia, ako majú prísť za mamou, kedy ju majú osloviť. Cez chat to vieme nasimulovať.“

Určite tým nemyslím, aby ste s deťmi chodili na párty a komentovali ich TikTok videá. Dôležité však je, aby ste boli súčasťou ich sveta a povzbudzovali ich v tom, že to, čo robia, dáva zmysel, je to super a vy ste pri tom a tešíte sa z toho.

Niekedy vám správanie dieťaťa bude proti srsti. Bude sa búriť a tvrdiť vám, že ste trápni. Vytrvajte. Byť fanúšikom nie je vždy jednoduché, je to pre rodiča práca. Je dôležité, aby dieťa vedelo, že dokážete prekonať odpor, aby ste mohli byť s ním, a že tu budete preňho, nech sa deje čokoľvek. V podstate je to pokračovanie bezpečia, ale v inej forme.

Ako by sa mal rodič správať k dieťaťu staršiemu ako 15 rokov, keď už je vo veľkej miere samostatné? 

Dieťa, ktoré má 15 až 20 rokov, sa vracia späť k rodičom. Pre malé deti vo veku do 10 rokov je rodič životnou istotou a vzorom. V škole túto rolu neskôr preberá učiteľ alebo tréner. Vo veku od 10 do 12 rokov začína byť dôležitá partia a snaha zapadnúť. Deti sa snažia úplne sa oddeliť od rodiny – toto obdobie býva pre rodičov najťažšie.

Mladí ľudia vo veku od 15 do 20 rokov prehodnocujú hodnoty a postupne sa vracajú späť k rodine. Paradoxne sa začínajú starať o to, aby rodina fungovala. Dbajú na dodržiavanie rodinných rituálov, na ktoré medzičasom rodina zabudla.

Preto by v tomto období mal byť rodič partnerom. Pre mladého človeka už nie sú rodičia tí, vďaka ktorým spoznáva svet. Spoznávanie sveta im sprostredkúva ich partner, často už aj stabilný, alebo priateľstvo na celý život.

Téme sexuálneho zneužívania, násilia a vydierania detí a mladých ľudí na internete sa venuje osvetový web StalosaTO.sk. Jeho vznik podporila Férová nadácia O2. Zistite viac

Rodič tu však má opäť kopu práce. Mal by byť tým, kto tu stále je a dáva to najavo. Mal by ukazovať, na čom stojí rodina a aké sú jej hodnoty. Dieťa túto interakciu vyvoláva a rodič by mal byť schopný hrať túto rolu spolu s dieťaťom.

Rodič môže počas výchovy zlyhať a spraviť množstvo chýb. Ako sa s chybami vysporiadať a ako zamedziť, aby mali na dieťa markantný vplyv?

Samozrejme, že v napĺňaní potrieb detí nemusíme dosiahnuť dokonalosť. Rodič môže robiť chyby, je to normálna vec. Normálna vec je aj nezostať vo svojej chybe a ísť ďalej, pretože vždy existujú riešenia.

Nie je správne, ak sa tvárime, že sme na problémy zabudli – urobíme za nimi hrubú čiaru a žijeme ďalej, akoby sa nič nestalo. Tiež nie je ideálne, ak, naopak, zostaneme uväznení v probléme a ten sa stane dominantnou témou na celý život vrátane výčitiek a depresie, ktorú to prináša.

Rodina s chybami, zlyhaniami a problémami potrebuje pracovať. Potrebuje ich otvárať a rozprávať sa o nich. Potrebuje si to aj „odbolieť“, aj sa posúvať ďalej, uvažovať nad tým, čo teraz budeme robiť. Je normálne ísť ďalej.

Mladí ľudia prechádzajú náročným vývinovým obdobím. Prežívajú silné emócie a ešte nemajú skúsenosti, ktoré by im ukázali cestu. Nevedia ako ďalej pri problémoch, ktoré sú z pohľadu dospelých triviálne. O to viac je potrebné, aby z rodiny poznali, že je normálne popasovať sa s problémami. Je normálne žiť život s úspechmi aj s neúspechmi, s tým, že sa darí aj nedarí.

Doba je tak provýkonne orientovaná, že ľudia majú pocit, že musia ísť stále dopredu. Je dôležité vedieť, že aj ísť dozadu alebo stáť je v poriadku.

Tím internetovej poradne IPčko stojí za viacerými projektmi, ktoré pomáhajú deťom a mladým ľuďom. Na webe StalosaTO.sk otvára u nás tabuizovanú tému sexuálneho zneužívania v online prostredí a upozorňuje na to, že otázkam sexuality treba venovať pozornosť. Vznik projektu podporila Férová nadácia O2, ktorá prostredníctvom svojich aktivít pomáha mladým ľuďom a chce zlepšiť prostredie, v ktorom žijeme.

Marek Madro

Psychológ, ktorý v roku 2012 založil a dodnes vedie internetovú poradňu pre mladých IPčko. V poradni pracuje 40 psychológov, ktorí ročne riešia 25 000 kontaktov, pričom pracujú bez nároku na odmenu. Stojí za viacerými projektmi, ktoré sa snažia pomôcť deťom a mladým ľuďom v zložitých životných situáciách. Téme sexuálneho zneužívania, násilia a vydierania detí na internete sa venuje portál StalosaTO.sk. Jeho vznik podporila Férová nadácia O2. 


Tieto dva smartfóny stoja menej ako stovku a majú čím prekvapiť

Čítaj viac

Ako udržiavať bezpečnosť a hygienu smartfónu? Vyberte si z tohto príslušenstva

Čítaj viac

Férová nadácia O2 podporila online vzdelávanie žiakov a učiteľov sumou 60 000 €

Čítaj viac