Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

7 falošných inovácií z crowdfundingu

Popri užitočných projektoch ľudia často získajú veľké peniaze aj na číre podvody. Pozrite si top faily,
scamy a absurdity zo sveta crowdfundingu.

V spolupráci s digitálnou marketingovou konferenciou Digital RULEZZ 2018 sme sa pozreli na najväčšie faily a podvody z crowdfundingových kampaní. Nech sa páči, zoznámte sa s “úspešnými” kampaňami, ktoré síce vyzberali kopec peňazí, no nakoniec z nich nič nebolo – iba ak dobrý vtip či úplne jednoduché klamstvo.

SKARP Laser Razor

Tento laserový holiaci strojček je ideálnym príkladom falošnej inovácie. Tvorcovia klamali o tom, že majú funkčný prototyp, klamali o možnostiach technológie, ktorú chceli použiť, klamali veľkým investorom aj crowdfunderom.

Na Kickstarteri vyzbierali 4 milióny dolárov, no priveľa ľudí začalo podozrievať firmu z toho, že ide o scam, a tak Kickstarter kampaň zastavil a peniaze sa vrátili backerom. IndieGoGo, zdá sa, s tým nemalo problém, tam však projekt vyzbieral „iba“ 500 000. To bolo v roku 2015. Dodnes nepredstavili funkčný prototyp.

Triton gills

Ak ste boli v mladšom veku fanúšikovia Pokémonu, možno si spomeniete na high-tech dýchacie prístroje, ktoré používali Ash, Misty, Brock aj Rakeťáci. Vyzerali takto:

Zdroj: Imgur

Triton Gills je projekt, ktorý sľuboval, že dokáže z vody extrahovať kyslík v podobne malom zariadení. Nakoniec vysvitlo, že po bokoch sú bombičky s tekutým kyslíkom… Produkt síce funguje, ale úplne inak, ako sľuboval. Po tlaku verejnosti vrátili tvorcovia nahnevaným backerom takmer 900 000 dolárov a spustili novú kampaň s pravdivými informáciami.

Dragonfly

Tento Futurefön (áno, s „ö“) z roku 2014 získal viac ako 700 000 dolárov, čo bolo takmer 6500% želaného cieľa. V roku 2014 boli tablety ešte relevantné, no mať stále so sebou minimálne tri kusy techniky – smartfón, tablet a notebook – nebolo príliš praktické.

Dragonfly sľuboval, že všetky spojí do jedného zariadenia s dvomi displejmi, rozkladacou klávesnicou, dotykovým perom, multitaskingom a dvomi operačnými systémami – tvorcovia dokonca tvrdili, že medzi Windowsom a Androidom budete môcť jednoducho prepínať. Dnes sa v komentároch na IndieGoGo backeri dohadujú na spoločnej žalobe voči firme, ktorá projekt nakoniec nerealizovala.

Solar roadways

Solar Roadways vyzerá byť geniálnym nápadom, pri ktorom si poviete „prečo toto už dávno nevyužívame?“. Ide o cesty potiahnuté solárnymi panelmi. Tieto cesty sa sami osvetľujú, v zime sa zahrievajú a k tomu fungujú ako slnečné elektrárne. Teoreticky.

Crowdfundingom získali takmer 2 300 000 dolárov bez toho, aby ponúkali akúkoľvek odmenu okrem merchandisingu. Ľudia sa jednoducho zaľúbili do produktu, ktorý sa tvári, že spasí svet. Projekt navyše získal grant od americkej vlády. Kampaň skončila v roku 2014. My len dúfame, že raz naozaj ukážu hotový produkt, pretože je to naozaj skvelý nápad. Pozrite si ich vtipné video.

Cicret bracelet

„Cicret“ sa číta rovnako ako „secret“ a tajomstvom aj zrejme navždy ostane. Projekt sľuboval náramok, cez ktorý môžete nielen premietať obrazovku svojho smartfónu priamo na svoje predlaktie, ale telefón cez toto rozhranie aj plne ovládať. Takto vyzeral koncept v úvodnom videu:

Zdroj: YouTube Kanál Cicret Bracelet

Po neúspešnom pokuse spustiť kampaň na IndieGoGo v roku 2014 sa tvorcovia rozhodli získavať finančnú podporu na svojej vlastnej webstránke. Ešte do roku 2017 sa snažili komunikovať na svojom blogu. Posledné video s prototypom je z roku 2017:

Induratus

Induratus je jeden z najambicióznejších crowdfundingových projektov, aké sme kedy videli, ak nerátame Solar Roadways. Projekt sľuboval postaviť obrovský podzemný protiatómový, protipovodňový, protimagnetický, protichemický a protizemetrasiaci (existuje také slovo?) kryt.

Tento projekt si získal svoje miesto v našom článku tým, že “vyzbieral“ jeden jediný dolár. Presvedčte sa sami na jeho kampaňovej stránke.

Zemiakový šalát

Tento projekt vznikol ako jednoduché trolovanie. Autor napísal „Pripravujem zemiakový šalát. Ešte neviem, aký druh.“ A získal 55 000 dolárov! Keď si uvedomil, že ľudia naozaj chcú jeho zemiakový šalát, začal vyrábať merch, ktorý ľudom dával ako odmenu za ich príspevky.

Bolo od neho veľmi fér, že priznal, že ešte nikdy nerobil zemiakový šalát a práve sa učí, ako variť zemiaky. Myslíme, že v porovnaní s inými projektmi v tomto článku bol celkom transparentný. Pozrite si tvorcovu kampaňovú stránku,  je plná skvelého humoru.

Zdroj: Kickstarter projektu Potato Salad

Ak si chcete spraviť reality check, overiť si, ktoré inovácie dávajú v roku 2018 zmysel a nedopadnúť ako vyššie spomenutí tragédi, príďte na konferenciu Digital Rulezz 2018. Lístky nájdete tu.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Milan Morávek: Digitálnym bonusom si stále môžete znižovať výšku faktúr. Po novom je však jeho hodnota polovičná

Vďaka Digitálnemu bonusu mohli zákazníci O2 ušetriť desiatky eur. Komerčný riaditeľ Milan Morávek vysvetľuje, prečo sa rozhodli Digitálny bonus upraviť.

Spoločnosť O2 ohlásila začiatkom januára zníženie hodnoty Digitálneho bonusu z dvoch na jedno euro. Využívať ho môžu zákazníci, ktorí majú aktivovanú digitálnu formu faktúry, uhrádzajú ju digitálne z pohodlia domova a zároveň majú aktivovaný digitálny box v appke Moje O2.

Nainštalujte si aplikáciu Moje O2 a získajte exkluzívne akcie a zľavy.

Úprava výšky Digitálneho bonusu sa prejaví postupne a prví zákazníci ju zaznamenajú na faktúrach už koncom marca. Komerčný riaditeľ O2 Milan Morávek v rozhovore vysvetľuje, čo viedlo k úprave Digitálneho bonusu a čo to znamená pre zákazníka. 

O2 vo februári zníži hodnotu Digitálneho bonusu, znamená to zdražovanie služieb v O2?

V prvom rade by som sa chcel poďakovať všetkým zákazníkom, ktorí Digitálny bonus využívajú, pretože nám pomáhajú šetriť životné prostredie a takisto nemalú časť nákladov spojenú s papierovaním a administratívou. Odmenou za ich digitálne správanie bol práve Digitálny bonus, ktorým boli od leta 2020 zvýhodnení oproti zákazníkom, ktorí sa nesprávali digitálne. 

Do tohto dňa sa im tak podarilo ušetriť na faktúrach často desiatky eur. Technicky preto nejde o zdražovanie, pretože hodnota našich produktov a služieb ostáva aj naďalej na rovnakej úrovni ako vlani, ale je pravda, že práve týchto zákazníkov sa zníženie dotkne v podobe navýšenia ich faktúr. Aj naďalej sú však v porovnaní s cenníkovými cenami zvýhodnení v podobe jednoeurového Digitálneho bonusu.

Prečo ste sa rozhodli pristúpiť k takémuto kroku?

Odpoveď nájdeme v ekonomike Slovenska. Ceny tovarov a služieb kontinuálne rastú, pričom najdramatickejšie sa vyvíjajú ceny elektriny, ktorá je pre fungovanie našich sietí najdôležitejšia. Zvyšovanie cien nekopíruje úsporu nákladov, ktorú nám zákazníci pomáhali vytvárať svojím digitálnym správaním. 

Keďže sme nechceli ísť v rovnakom tempe ako iné podnikateľské subjekty a ceny našich služieb plošne zdražovať, rozhodli sme sa zamerať sa na zľavy, ktorými si zákazníci znižujú cenníkové ceny produktov. Logickým a najflexibilnejším riešením je teda zníženie hodnoty Digitálneho bonusu. 

Aj naďalej však chceme zákazníkov motivovať správať sa digitálne, a preto myšlienku Digitálneho bonusu neopúšťame úplne, len znižujeme jeho hodnotu. Je to fér voči nim ako zákazníkom a rovnako aj nám ako poskytovateľovi telekomunikačných služieb. Zníženie hodnoty bonusu nám totiž rozviaže ruky pri vytvorení zdravého prostredia na investície, ktoré smerujú okrem iných oblastí aj do výmeny sietí. To pozitívne ovplyvní nielen zachovanie súčasnej kvalitatívnej úrovne poskytovania našich služieb, ale aj evolúciu sieťovej infraštruktúry, ktorá tak bude reflektovať budúce trendy.

Plánujete v tomto roku aj nejaké pozitívne zmeny, ktoré zákazníkov potešia viac?

Určite áno, naše produkty nie sú nemenné a zastavené v čase a to je aj základný princíp, ktorým sa ako operátor riadime. Zoberte si napríklad vývoj produktu Zlatý O2 paušál za posledných 10 rokov. Kým jeho cenníková cena za tie roky vzrástla len nepatrne z 30 na 32 eur, jeho hodnota neporovnateľne narástla. 

Kým pred desiatimi rokmi mali zákazníci s paušálom k dispozícii neobmedzené odosielanie SMS správ, 300 minút volaní do všetkých sietí a žiaden predplatený objem dát, ktoré boli navyše dostupné len v 2G sieti, dnešný Zlatý O2 SMART paušál už obsahuje nekonečné volania, SMS aj 10 GB dát v rýchlej 4G LTE alebo 5G sieti. Navyše je v ňom zahrnuté aj predplatné na aplikáciu s prémiovým obsahom, ako napríklad HBO GO, Voyo či Tidal, a zároveň ďalšie gigabajty dát v plnej rýchlosti pre zákazníkom zvolené aplikácie. Jeho hodnota tak za desať rokov stúpla niekoľkonásobne.

Môžeme teda potvrdiť, že aj na rok 2022 máme veľké plány a pozitívnych zmien sa dočkajú všetci naši zákazníci. Viac však prezrádzať nemôžem, môžem len povedať, že sa je na čo tešiť a prečo nám zachovať priazeň aj naďalej.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.