Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

7 slovenských nápadov, ktoré menia svet

3. ročník slovenského kola súťaže Chivas VENTURE ukázal, že na Slovensku vznikajú nápady a riešenia, ktoré prinášajú odpovede na najväčšie problémy súčasnosti.

Vybrať víťaza tak bolo pre porotu neľahkou úlohou. Toto je prehľad 7 finalistov a ich projektov, ktoré menia svet už dnes.

Spracovanie bioodpadu, ochrana včiel, solárne dlaždice, zapájanie sociálne znevýhodnených skupín do pracovného procesu či bezpečnosť vlakovej dopravy sú témy so celospoločenským záberom. Návrhy na riešenia nielen týchto globálnych problémov nájdete aj na Slovensku. Toto sú niektoré z nich.

Erriate – bezpečné cestovanie pre všetkých

Lukáš Kakalejčík zo spoločnosti GrowthPro predstavil projekt Erriate. Ide o systém bezpečných železničných prejazdov na báze umelej inteligencie. Vďaka neustálemu monitorovaniu prejazdu dokáže okamžite rozpoznať zaseknuté auto, spadnutého cyklistu či opitého chodca a iné riziká, ktoré by mohli spôsobiť zrážku s vlakom.

Tieto informácie sú zasielané rušňovodičom blízkych vlakov, takže nich môže sledovať živé vysielanie a vážnosť situácie sám vyhodnotiť. Systém zároveň v prípade ohrozenia automaticky kontaktuje bezpečnostné zložky.

Vďaka tomuto všetkému sa je možné prípadné nehody na železničných priecestiach absolútne minimalizovať. Cieľom spoločnosti GrowthPro je v najbližších piatich rokoch znížiť nehodovosť na priecestiach na polovicu, identifikovať 9 z 10 kritických prípadov a skrátiť čas príchodu bezpečnostných zložiek na miesto nehody.

Spišský Hrhov – riešenie nezamestnanosti vedie k sociálnej inklúzii

Vladimír Ledecký už 13 rokov vedie sociálny podnik Hrhovské služby – obchodnú spoločnosť, ktorá zamestnáva ťažko zamestnateľných ľudí. V prípade Spišského Hrhova ide najmä o Rómov a ich osadu so 100 % nezamestnanosťou.

Za 10 rokov sa firme podarilo osadu pretvoriť na obecnú časť, kde má každý obyvateľ prístup k teplej vode a býva v štandarde, ktorý je bežne považovaný za normálny. Obecný podnik tak dáva sociálne vylúčeným ľuďom možnosť zapojiť sa do spoločnosti – zarábať legálne peniaze, dostať sa k úveru či venovať sa rodine.

Napriek tomu, že tento projekt je často uvádzaný za príklad riešenia tzv. „rómskej otázky“, podľa V. Ledeckého ju nikdy neriešili: „Riešili sme zamestnanosť. Od nej sa všetko odvíjalo a na jej základe prišli ostatné pozitívne javy,“ vysvetlil.

Dnes má Spišský Hrhov vlastné školiace stredisko, kde svoje skúsenosti odovzdáva nielen záujemcom zo Slovenska, ale aj Ukrajiny, Bulharska, či Poľska.

Solar Tiles – dizajnové solárne panely

Podľa Igora Žáčeka zo spoločnosti Nice visions je budúcnosť v elektrine, o ktorú bude čoraz väčší záujem, obzvlášť o tú z obnoviteľných zdrojov. Problém súčasných solárnych panelov je ich veľkosť, hmotnosť, chladenie a čierna farba, čo ich osadenie na budovách sťažuje.

„Solar Tiles je produkt určený do všetkých zón, kde je vzhľad rovnako dôležitý ako výroba elektrickej energie,“ povedal hneď v úvode I. Žáček. Kachlička má tenký profil, je možné ju namontovať takmer kdekoľvek a plocha chladičov je dizajnovo upraviteľná podľa potreby zákazníka. Popri tom má jednu najvyšších efektivít spomedzi solárnych panelov na trhu.

Cieľom Solar Tiles je presadiť sa v pamiatkových zónach, kde sú požiadavky na vzhľad extrémne vysoké. Už dnes pracujú zástupcovia firmy na budove v historickom centre Lisabonu, v chránenej zóne UNESCO.

Zachráň včely – aj úľ môže mať umelé srdce

Podľa Michala Matúša je včelárstvo upadajúce remeslo, ktoré čelí množstvu problémov. A tie sa podľa neho dajú vyriešiť elektronickým zariadením „srdce úľa“. „To dáva včelárovi informácie o tom, že treba vytočiť med, že sa mu idú vyrojiť včely, že tam nemá včeliu matku, alebo že v úle sa nachádza votrelec. Včelár dostáva informácie do mobilnej aplikácie a čoskoro budeme mať aj webové rozhranie pre PC,“ opísal technológiu M. Matúš.

Systém nemá vplyv na fungovanie úľov, neškodí včelám, chráni ich pred škodcami a navyše výrazne šetrí čas včelárom. Len do kontroly úľov totiž bežný včelár investuje počas sezóny 180 hodín práce, s elektronickým srdcom je to len 35 hodín.

Za prvých 30 dní predaja má projekt v objednávkach 30-tisíc eur a dokáže produkovať stovky kusov. Cieľom projektu je do 5 rokov zdvojnásobiť počet včelárov a získať 1 % celosvetového trhu.

Zdroje zeme – bioodpad ako zdroj revitalizácie pôdy

„V súčasnosti globálne čelíme dvom problémom – množstvu bioodpadu, ktorý tvorí až 45 % komunálu a degradácii pôdy. Odpoveďou na oba problémy je biouhlík,“ začal svoju prednášku šéf projektu Zdroje zeme, Miroslav Marinčák.

Práve biouhlík je komodita, ktorá dokáže pôde vrátiť život. Európske pôdy dnes spadajú do kategórii 1,2,3 zo 6 bodovej stupnice: stratili svoje bohatstvo a sú len nosičom vysadených rastlín a chemikálií.

Technológia, ktorú projekt Zdroje zeme prináša, spočíva v karbonizácii bioodpadu. Proces, ktorý prírode trvá stovky, alebo až tisíce rokov, dokážu skrátiť na hodiny. Technológia dokáže biouhlík v kombinácii s ostatným bioodpadom (celulóza, potraviny, živočíšny odpad) pretvoriť na koncový produkt s názvom Effeco – efektívny ekologický substrát a hnojivo zároveň. Práve ten má schopnosť zničenú pôdu revitalizovať až na úroveň kategórie 6 na úrovni Amazonského pralesa.

Produkt je testovaný už 18 mesiacov a úroda na takto revitalizovanej pôde sa zvýšila až o 85 %. Je globálne využiteľný a na jeho ďalšom rozvoji spolupracuje niekoľko univerzít a medzinárodných tímov odborníkov.

Talentway.net – vzdelávanie budúcich lídrov

Veronika Nekolová je učiteľka, ktorá považuje súčasný vzdelávací systém za kolos, v ktorom neexistuje flexibilita, spolupráca a dôraz na tie oblasti, ktoré sú pre budúcnosť žiakov z hľadiska ich zamestnateľnosti najdôležitejšie.

Stojí za platformou Talentway.net, ktorá verí, že učitelia, študenti a firmy sú na jednej lodi a vzdelávací systém by mali zmeniť spoločne. Všetky tieto subjekty totiž podľa Veroniky veľmi dobre vedia, ako najlepšie vytvárať pridanú hodnotu.

Podstatou systému je spolupráca všetkých týchto zložiek a hodnotenie zručností žiakov ako je kreativita, schopnosť riešiť problémy a posúvať sa vpred. Pri každom žiakovi tak vzniká digitálne CV, kde budúci zamestnávateľ môže vidieť jeho hodnotenie expertmi z praxe, ale aj projekty, ktorých bol počas štúdia súčasťou.

Vzniká tak „talentpool“ žiakov s reálnymi a overenými schopnosťami. Zapojiť sa môže každý študent, učiteľ a firma, pričom 60 % všetkých získaných prostriedkov od biznis sféry sa rozdeľuje lektorom.

Agrobotix – neinvazívne poľnohospodárske roboty

Posledný prezentovaný projekt predstavila Katarína Nováková zo spoločnosti Agrobotix. Tá uviedla do prevádzky svetovo unikátny, neinvazívny poľnohospodársky stroj pre biofarmárov. Ide o 18 metrov dlhé rameno s niekoľkými vymeniteľnými nadstavcami. Pole tak premieňa sa sústredné kruhy, v ktorých dokáže sadiť, hnojiť, polievať či rýľovať pôdu.

V súčasnosti má mechanický stroj vychytané všetky chyby a Agrobotix má do roku 2020 predstaviť aj plne robotickú verziu s GPS, senzormi a pokročilou technológiou, ktorá by mala nahradiť až 95 % práce ľudského poľnohospodára. Mechanický stoj to dokáže na 43 %.

Jeden takýto stroj obhospodaruje 3 kruhy s priemerom 36 metrov, dokáže sa teda presúvať medzi jednotlivými ramenami. O stroj už prejavilo záujem niekoľko krajín, jeho budúcnosť je teda veľmi sľubná.

Víťaz: Cítil som, že vyhrám

Po takmer hodine náročného dohadovania sa porota nakoniec zhodla na víťazovi. Stal sa ním Michal Matúš z projektu Zachráň včely. Práve on bude reprezentovať Slovensko v celosvetovom finále Chivas VENTURE. Spolu s ďalšími 20 projektmi z celého sveta tak dostane možnosť zabojovať o časť z celkovej výhry milión amerických dolárov.

Popri tom ako víťaz slovenského kola získa možnosť zúčastniť sa tzv. „programu Akcelerátor“ v Londýne. Ide o tréningový a networkingový program pre inovátorov, ktorý pomáha s posúvaním jednotlivých nápadov. Michal navyše získa od Chivas Regal mediálnu podporu a od spoločnosti Deal Factory pomoc s tvorbou biznis stratégie v hodnote 5000 eur.

Víťazstvo ho naozaj dojalo: Ja som vedel, že vyhrám. Vždy totiž robím veci poctivo, dlho a dávam do toho všetko. Myslím to tak, že som to nevedel s istotou, no cítil som to tak. Veľa ľudí mi hovorí, že sa na Slovensku kradne, nič nefunguje, všetko je depresívne a nemá zmysel. Dnes som prišiel, odprezentoval najlepšie ako viem to, čomu sa venujem a nakoniec sa mi podarilo vyhrať. Možno je to len malý, no dôkaz, že sa to dá aj poctivo a nie je to tu také prehnité, ako to na prvý pohľad vyzerá,“ opísal svoje pocity Matúš.

Súťaž Chivas VENTURE sa bude konať aj v budúcom roku. Ak máte zaujímavý podnikateľský nápad s celospoločenskou hodnotou a radi by ste získali partnerov a prostriedky na jeho uskutočnenie, určite sa prihláste. Možno to budete práve vy, kto dostane vďaka podpore od značky Chivas Regal možnosť zmeniť svet.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Milan Morávek: Digitálnym bonusom si stále môžete znižovať výšku faktúr. Po novom je však jeho hodnota polovičná

Vďaka Digitálnemu bonusu mohli zákazníci O2 ušetriť desiatky eur. Komerčný riaditeľ Milan Morávek vysvetľuje, prečo sa rozhodli Digitálny bonus upraviť.

Spoločnosť O2 ohlásila začiatkom januára zníženie hodnoty Digitálneho bonusu z dvoch na jedno euro. Využívať ho môžu zákazníci, ktorí majú aktivovanú digitálnu formu faktúry, uhrádzajú ju digitálne z pohodlia domova a zároveň majú aktivovaný digitálny box v appke Moje O2.

Nainštalujte si aplikáciu Moje O2 a získajte exkluzívne akcie a zľavy.

Úprava výšky Digitálneho bonusu sa prejaví postupne a prví zákazníci ju zaznamenajú na faktúrach už koncom marca. Komerčný riaditeľ O2 Milan Morávek v rozhovore vysvetľuje, čo viedlo k úprave Digitálneho bonusu a čo to znamená pre zákazníka. 

O2 vo februári zníži hodnotu Digitálneho bonusu, znamená to zdražovanie služieb v O2?

V prvom rade by som sa chcel poďakovať všetkým zákazníkom, ktorí Digitálny bonus využívajú, pretože nám pomáhajú šetriť životné prostredie a takisto nemalú časť nákladov spojenú s papierovaním a administratívou. Odmenou za ich digitálne správanie bol práve Digitálny bonus, ktorým boli od leta 2020 zvýhodnení oproti zákazníkom, ktorí sa nesprávali digitálne. 

Do tohto dňa sa im tak podarilo ušetriť na faktúrach často desiatky eur. Technicky preto nejde o zdražovanie, pretože hodnota našich produktov a služieb ostáva aj naďalej na rovnakej úrovni ako vlani, ale je pravda, že práve týchto zákazníkov sa zníženie dotkne v podobe navýšenia ich faktúr. Aj naďalej sú však v porovnaní s cenníkovými cenami zvýhodnení v podobe jednoeurového Digitálneho bonusu.

Prečo ste sa rozhodli pristúpiť k takémuto kroku?

Odpoveď nájdeme v ekonomike Slovenska. Ceny tovarov a služieb kontinuálne rastú, pričom najdramatickejšie sa vyvíjajú ceny elektriny, ktorá je pre fungovanie našich sietí najdôležitejšia. Zvyšovanie cien nekopíruje úsporu nákladov, ktorú nám zákazníci pomáhali vytvárať svojím digitálnym správaním. 

Keďže sme nechceli ísť v rovnakom tempe ako iné podnikateľské subjekty a ceny našich služieb plošne zdražovať, rozhodli sme sa zamerať sa na zľavy, ktorými si zákazníci znižujú cenníkové ceny produktov. Logickým a najflexibilnejším riešením je teda zníženie hodnoty Digitálneho bonusu. 

Aj naďalej však chceme zákazníkov motivovať správať sa digitálne, a preto myšlienku Digitálneho bonusu neopúšťame úplne, len znižujeme jeho hodnotu. Je to fér voči nim ako zákazníkom a rovnako aj nám ako poskytovateľovi telekomunikačných služieb. Zníženie hodnoty bonusu nám totiž rozviaže ruky pri vytvorení zdravého prostredia na investície, ktoré smerujú okrem iných oblastí aj do výmeny sietí. To pozitívne ovplyvní nielen zachovanie súčasnej kvalitatívnej úrovne poskytovania našich služieb, ale aj evolúciu sieťovej infraštruktúry, ktorá tak bude reflektovať budúce trendy.

Plánujete v tomto roku aj nejaké pozitívne zmeny, ktoré zákazníkov potešia viac?

Určite áno, naše produkty nie sú nemenné a zastavené v čase a to je aj základný princíp, ktorým sa ako operátor riadime. Zoberte si napríklad vývoj produktu Zlatý O2 paušál za posledných 10 rokov. Kým jeho cenníková cena za tie roky vzrástla len nepatrne z 30 na 32 eur, jeho hodnota neporovnateľne narástla. 

Kým pred desiatimi rokmi mali zákazníci s paušálom k dispozícii neobmedzené odosielanie SMS správ, 300 minút volaní do všetkých sietí a žiaden predplatený objem dát, ktoré boli navyše dostupné len v 2G sieti, dnešný Zlatý O2 SMART paušál už obsahuje nekonečné volania, SMS aj 10 GB dát v rýchlej 4G LTE alebo 5G sieti. Navyše je v ňom zahrnuté aj predplatné na aplikáciu s prémiovým obsahom, ako napríklad HBO GO, Voyo či Tidal, a zároveň ďalšie gigabajty dát v plnej rýchlosti pre zákazníkom zvolené aplikácie. Jeho hodnota tak za desať rokov stúpla niekoľkonásobne.

Môžeme teda potvrdiť, že aj na rok 2022 máme veľké plány a pozitívnych zmien sa dočkajú všetci naši zákazníci. Viac však prezrádzať nemôžem, môžem len povedať, že sa je na čo tešiť a prečo nám zachovať priazeň aj naďalej.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.