Reklama existuje dlhšie než televízia či internet – takto vyzerala v minulosti

Stretávame sa s ňou dennodenne. Zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako vznikla reklama a ako sa vyvíjala až do dnešnej formy?

Od svojich prvopočiatkov sa reklama neustále prispôsobovala a menila tak, aby fungovala v nových médiách a pre čoraz širšie publikum. Vznik tlače, rádia, televízie či internetu – to všetko sa podpísalo pod to, ako vyzerá a funguje reklama dnes.

Ak vás zaujíma, kto a čo bude meniť digitálny priestor v budúcnosti, navštívte najväčšiu konferenciu o internetovom a mobilnom marketingu Digital RULEZZ 2018 s podtitulom The Gamechanger.

Ale pekne po poriadku.

Počiatky reklamy

Historicky najstaršia reklama sa našla v starodávnom gréckom meste Ephesus, stará 2000 rokov. Mala podobu odtlačku nohy, srdca a ženy s dlhými vlasmi. Premýšľate, čo by tak mohla propagovať? Nuž, bola to reklama, ktorá mužov viedla k miestnemu nevestincu.

Zdroj: https://www.atlasobscura.com/places/brothel-advertisement-at-ephesus

Mestá sa rozrastali, no stredovekí obyvatelia nevedeli čítať. A tak vznikali obrázky, ktoré na prvý pohľad ľuďom povedali, čo u predajcu nájdu. Kladivo, topánka alebo kvet ako označenie určitého  obchodu sa stali predchodcami dnešného loga. Snáď len tie domy lásky sa dodnes označujú rovnako.

S rozvojom tlače a techniky vznikli prvé letáky, reklamy v novinách, billboardy či TV reklamy

Za prvú tlačenú reklamu sa považuje počin Williama Caxtona v roku 1468. V Anglicku na dvere kostolov lepil vytlačený text, v ktorom propagoval svoju novú knihu.

Zdroj: https://www.quora.com/What-was-the-first-print-ad

Prvú platenú reklamu v novinách publikovali americké noviny Boston News-Letter v roku 1704. Bol  to oznam o predaji nehnuteľnosti na Long Islande.

Cirkusy boli prvými firmami, ktoré využili vonkajšiu billboardovú reklamu. V roku 1835 sa objavil prvý prípad veľkoplošnej hromadnej tlače, keď Jared Bell začal tlačiť plagáty, aby ľudí nalákal na cirkus “The Great Wallace Shows” v New Yorku. Mala cca 4×2 metre, čo bol dovtedy najväčší zdokumentovaný billboard.

Zdroj: http://arizonabillboardcompany.com/a-brief-history-of-outdoor-advertising/

Za úplne prvú reklamnú agentúru môžeme považovať firmu William Taylor založenú v Londýne v roku 1786. Nerobili však kreatívu, ako sme dnes u reklamiek zvyknutí. Sprostredkovali mediálny priestor – teda fungovali ako media representatives.

Volney Palmer patrí medzi prvých ľudí, ktorí exportovali pojem reklamná agentúra do Ameriky v 1841. Podobne ako William Taylor, Palmer svojim klientom sprostredkovával sadzby jednotlivých novín pre ich inzerciu a radil, kde ju umiestniť, aby zasiahla tých správnych ľudí v správnom čase.

Novým nosičom reklamy v roku 1855 sa stali plagátové stĺpy. Vznikli v Berlíne a ich hlavnou úlohou bolo vniesť poriadok do miest určených na plagátovanie. V Nemecku sa im dodnes hovorí podľa mena ich vynálezcu – Litfassove stĺpy.

Na konci devätnásteho storočia začali firmy vytvárať systematické kampane. Až do tohto bodu šlo väčšinou o jednorazové „oznámenia“. K najznámejším značkám, ktoré boli priekopníkmi v tejto oblasti, patrili napríklad Schwarzkopf či Henkel. Historicky prvú medzinárodnú reklamnú kampaň predstavil koncom 19. storočia Karl August Linger so svojou ústnou vodou Odol. Jeho reklama vtedy stála milión ríšskych mariek a vyšla v niekoľkých významných novinách v Európe a USA.

Zdroj: https://www.atlas-repropaperwork.com/odol-toothpaste/category/

Najstaršia rádiová reklama bola odvysielaná v roku 1922 na stanici WEAF vtedy patriacej pod telekomunikačnú spoločnosť AT&T. Realitná spoločnosť z New Yorku sa stala jej prvým klientom a zaplatila 50 dolárov za 10 minútovú reklamu na podporu predaja bytov v štvrti Jackson Heights v New Yorku. Tento moment zmenil, ako boli rádiá financované.

Prvá televízna reklama sa objavila na obrazovkách v roku 1941 pred tým, ako Brooklyn Dodgers a Philadelphia Phillies odohrali baseballový zápas. Diváci mali možnosť uvidieť krátku reklamu na hodiny a hodinky značky Bulova.

Televízia drogou

Otcom vizuálnej reklamy sa stal Leo Burnett, ktorý si ako prvý uvedomil, že je dôležité klásť dôraz nielen na obraz, ale aj na emócie človeka. Vynález televízie v štyridsiatych rokoch bol preňho doslova požehnaním, pretože mohol aplikovať svoju teóriu v praxi. On sám o televízii vyhlásil: „Je najsilnejšou drogou aká existuje! Aj keď reklamu v telke divák odmietne, zostane mu v podvedomí jej obraz.“

Deväťdesiate roky boli divoké – techno, šialené farby a grunge. Reklamy bolo stále viac a televízia vychovávala celú jednu generáciu. Značky sa snažili prekvapiť, šokovať, vystúpiť z davu. Do povedomia sa tak dostala aj reklama textilnej značky Benetton a jej fotografa Oliviera Toscaniho, v ktorej nafotili surové zábery – napríklad vtáka s krídlami zlepenými ropou.

Reklama nesúvisela s produktom ani so značkou. Jednoducho šokovala a využila aktuálnu tému – prírodnú pohromu s únikom ropy.

Zdroj: https://blog.imagesource.com/making-you-look-colors-magazine-issue13-part-one/

Internetová reklama

Ubehlo už 35 rokov od začiatku existencie internetu, 25 od vynálezu webových stránok či 14 od začiatku Facebooku. To všetko vplývalo na vývoj internetovej reklamy.

Za dnešný online svet plný bannerovej reklamy môžeme poďakovať magazínu Wired. V roku 1994 vypustili prvý banner s dúhovým písmom: „Už ste niekedy klikli sem? Kliknete.“ Magazín sa rozhodol maličké kúsky webstránok predávať inzerentom, podobne ako sa v časopise predával reklamný priestor. A doba bannerov začala.

Zdroj: https://www.wired.com/2010/10/1027hotwired-banner-ads/

Od tej doby sa reklama na internete vyvíjala rapídnym tempom. Bannerové reklamy získavali na popularite, vznikali nové formáty, rozvíjalo sa cielenie – firmy zrazu mohli definovať, komu sa má posolstvo zobraziť. Ak predávate natáčky na vlasy, nepotrebujete predsa, aby reklamu na ne videli muži po päťdesiatke.

Napríklad GoTo.com (dnes Yahoo) prišiel ako prvý s nápadom aukcie kľúčových slov vo vyhľadávaní výsledkov už v roku 1998. To znamená, že ak dve firmy chcú, aby sa ich reklama zobrazila, keď užívateľ vyhľadáva „poistenie“, tak sa zobrazí reklama tej značky, ktorá ponúkla viac peňazí.

O dva roky neskôr, na prelome milénia, spustil Google na podobnom princípe službu Google Adwords, vďaka ktorej je dnes jedna z najhodnotnejších firiem na svete. Vďaka stále väčšiemu počtu užívateľov internetu a novovznikajúcim službám je internetová reklama obrovskou hybnou silou.

Keď v roku 2004 vznikla sociálna sieť Facebook, dlhú dobu sa nedarilo využiť jej potenciál. Zisky v pomere k počtu užívateľov neboli závratné – až kým nepochopili to, čo rádiá a noviny chápali už celé desaťročia.

Od kedy vznikli médiá, zarábajú na jednej veci – našej pozornosti. Tú predávajú inzerentom, ktorí nám ponúkajú svoje produkty. Bez reklamy by médiá nemohli fungovať, alebo by aspoň väčšina z nich nemohla byť pre čitateľov, poslucháčov, divákov a užívateľov zadarmo.

Bez internetovej reklamy sa dnes nezaobíde žiadna úspešná firma. Príďte na konferenciu Digital RULEZZ a spoznajte gamechangers, ktoré zmenia digitálny marketingový priestor v najbližších rokoch.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Skladačka, novinka s AI vychytávkami aj obrovský tablet. Vybrali sme 5 zariadení, na ktorých displej je radosť sa pozerať

Čítaj viac

Hudobník a spisovateľ Braňo Jobus: Dospelosť ma nezomlela, v mojich knižkách pre deti si stále žmýkam srdce

Čítaj viac

Šetrenie nám dáva slobodu aj priestor zlyhať. Simona a Gréta vedú projekt o peniazoch a poradia, ako si nastaviť vlastnú finančnú rovnováhu

Čítaj viac