Reklama existuje dlhšie než televízia či internet – takto vyzerala v minulosti

Stretávame sa s ňou dennodenne. Zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako vznikla reklama a ako sa vyvíjala až do dnešnej formy?

Od svojich prvopočiatkov sa reklama neustále prispôsobovala a menila tak, aby fungovala v nových médiách a pre čoraz širšie publikum. Vznik tlače, rádia, televízie či internetu – to všetko sa podpísalo pod to, ako vyzerá a funguje reklama dnes.

Ak vás zaujíma, kto a čo bude meniť digitálny priestor v budúcnosti, navštívte najväčšiu konferenciu o internetovom a mobilnom marketingu Digital RULEZZ 2018 s podtitulom The Gamechanger.

Ale pekne po poriadku.

Počiatky reklamy

Historicky najstaršia reklama sa našla v starodávnom gréckom meste Ephesus, stará 2000 rokov. Mala podobu odtlačku nohy, srdca a ženy s dlhými vlasmi. Premýšľate, čo by tak mohla propagovať? Nuž, bola to reklama, ktorá mužov viedla k miestnemu nevestincu.

Zdroj: https://www.atlasobscura.com/places/brothel-advertisement-at-ephesus

Mestá sa rozrastali, no stredovekí obyvatelia nevedeli čítať. A tak vznikali obrázky, ktoré na prvý pohľad ľuďom povedali, čo u predajcu nájdu. Kladivo, topánka alebo kvet ako označenie určitého  obchodu sa stali predchodcami dnešného loga. Snáď len tie domy lásky sa dodnes označujú rovnako.

S rozvojom tlače a techniky vznikli prvé letáky, reklamy v novinách, billboardy či TV reklamy

Za prvú tlačenú reklamu sa považuje počin Williama Caxtona v roku 1468. V Anglicku na dvere kostolov lepil vytlačený text, v ktorom propagoval svoju novú knihu.

Zdroj: https://www.quora.com/What-was-the-first-print-ad

Prvú platenú reklamu v novinách publikovali americké noviny Boston News-Letter v roku 1704. Bol  to oznam o predaji nehnuteľnosti na Long Islande.

Cirkusy boli prvými firmami, ktoré využili vonkajšiu billboardovú reklamu. V roku 1835 sa objavil prvý prípad veľkoplošnej hromadnej tlače, keď Jared Bell začal tlačiť plagáty, aby ľudí nalákal na cirkus “The Great Wallace Shows” v New Yorku. Mala cca 4×2 metre, čo bol dovtedy najväčší zdokumentovaný billboard.

Zdroj: http://arizonabillboardcompany.com/a-brief-history-of-outdoor-advertising/

Za úplne prvú reklamnú agentúru môžeme považovať firmu William Taylor založenú v Londýne v roku 1786. Nerobili však kreatívu, ako sme dnes u reklamiek zvyknutí. Sprostredkovali mediálny priestor – teda fungovali ako media representatives.

Volney Palmer patrí medzi prvých ľudí, ktorí exportovali pojem reklamná agentúra do Ameriky v 1841. Podobne ako William Taylor, Palmer svojim klientom sprostredkovával sadzby jednotlivých novín pre ich inzerciu a radil, kde ju umiestniť, aby zasiahla tých správnych ľudí v správnom čase.

Novým nosičom reklamy v roku 1855 sa stali plagátové stĺpy. Vznikli v Berlíne a ich hlavnou úlohou bolo vniesť poriadok do miest určených na plagátovanie. V Nemecku sa im dodnes hovorí podľa mena ich vynálezcu – Litfassove stĺpy.

Na konci devätnásteho storočia začali firmy vytvárať systematické kampane. Až do tohto bodu šlo väčšinou o jednorazové „oznámenia“. K najznámejším značkám, ktoré boli priekopníkmi v tejto oblasti, patrili napríklad Schwarzkopf či Henkel. Historicky prvú medzinárodnú reklamnú kampaň predstavil koncom 19. storočia Karl August Linger so svojou ústnou vodou Odol. Jeho reklama vtedy stála milión ríšskych mariek a vyšla v niekoľkých významných novinách v Európe a USA.

Zdroj: https://www.atlas-repropaperwork.com/odol-toothpaste/category/

Najstaršia rádiová reklama bola odvysielaná v roku 1922 na stanici WEAF vtedy patriacej pod telekomunikačnú spoločnosť AT&T. Realitná spoločnosť z New Yorku sa stala jej prvým klientom a zaplatila 50 dolárov za 10 minútovú reklamu na podporu predaja bytov v štvrti Jackson Heights v New Yorku. Tento moment zmenil, ako boli rádiá financované.

Prvá televízna reklama sa objavila na obrazovkách v roku 1941 pred tým, ako Brooklyn Dodgers a Philadelphia Phillies odohrali baseballový zápas. Diváci mali možnosť uvidieť krátku reklamu na hodiny a hodinky značky Bulova.

Televízia drogou

Otcom vizuálnej reklamy sa stal Leo Burnett, ktorý si ako prvý uvedomil, že je dôležité klásť dôraz nielen na obraz, ale aj na emócie človeka. Vynález televízie v štyridsiatych rokoch bol preňho doslova požehnaním, pretože mohol aplikovať svoju teóriu v praxi. On sám o televízii vyhlásil: „Je najsilnejšou drogou aká existuje! Aj keď reklamu v telke divák odmietne, zostane mu v podvedomí jej obraz.“

Deväťdesiate roky boli divoké – techno, šialené farby a grunge. Reklamy bolo stále viac a televízia vychovávala celú jednu generáciu. Značky sa snažili prekvapiť, šokovať, vystúpiť z davu. Do povedomia sa tak dostala aj reklama textilnej značky Benetton a jej fotografa Oliviera Toscaniho, v ktorej nafotili surové zábery – napríklad vtáka s krídlami zlepenými ropou.

Reklama nesúvisela s produktom ani so značkou. Jednoducho šokovala a využila aktuálnu tému – prírodnú pohromu s únikom ropy.

Zdroj: https://blog.imagesource.com/making-you-look-colors-magazine-issue13-part-one/

Internetová reklama

Ubehlo už 35 rokov od začiatku existencie internetu, 25 od vynálezu webových stránok či 14 od začiatku Facebooku. To všetko vplývalo na vývoj internetovej reklamy.

Za dnešný online svet plný bannerovej reklamy môžeme poďakovať magazínu Wired. V roku 1994 vypustili prvý banner s dúhovým písmom: „Už ste niekedy klikli sem? Kliknete.“ Magazín sa rozhodol maličké kúsky webstránok predávať inzerentom, podobne ako sa v časopise predával reklamný priestor. A doba bannerov začala.

Zdroj: https://www.wired.com/2010/10/1027hotwired-banner-ads/

Od tej doby sa reklama na internete vyvíjala rapídnym tempom. Bannerové reklamy získavali na popularite, vznikali nové formáty, rozvíjalo sa cielenie – firmy zrazu mohli definovať, komu sa má posolstvo zobraziť. Ak predávate natáčky na vlasy, nepotrebujete predsa, aby reklamu na ne videli muži po päťdesiatke.

Napríklad GoTo.com (dnes Yahoo) prišiel ako prvý s nápadom aukcie kľúčových slov vo vyhľadávaní výsledkov už v roku 1998. To znamená, že ak dve firmy chcú, aby sa ich reklama zobrazila, keď užívateľ vyhľadáva „poistenie“, tak sa zobrazí reklama tej značky, ktorá ponúkla viac peňazí.

O dva roky neskôr, na prelome milénia, spustil Google na podobnom princípe službu Google Adwords, vďaka ktorej je dnes jedna z najhodnotnejších firiem na svete. Vďaka stále väčšiemu počtu užívateľov internetu a novovznikajúcim službám je internetová reklama obrovskou hybnou silou.

Keď v roku 2004 vznikla sociálna sieť Facebook, dlhú dobu sa nedarilo využiť jej potenciál. Zisky v pomere k počtu užívateľov neboli závratné – až kým nepochopili to, čo rádiá a noviny chápali už celé desaťročia.

Od kedy vznikli médiá, zarábajú na jednej veci – našej pozornosti. Tú predávajú inzerentom, ktorí nám ponúkajú svoje produkty. Bez reklamy by médiá nemohli fungovať, alebo by aspoň väčšina z nich nemohla byť pre čitateľov, poslucháčov, divákov a užívateľov zadarmo.

Bez internetovej reklamy sa dnes nezaobíde žiadna úspešná firma. Príďte na konferenciu Digital RULEZZ a spoznajte gamechangers, ktoré zmenia digitálny marketingový priestor v najbližších rokoch.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

4 zariadenia od LG, z ktorých si vyberie každý

Pozrite si výber smartfónov od LG a nájdite ten, ktorý bude vyhovovať práve vám.

Kórejský výrobca LG sa sústredí na náročných a citlivých spotrebiteľov. Pri návrhu zariadení sa snaží počúvať svojich zákazníkov a prinášať moderné inovácie, ktoré im uľahčia život. Z ponuky O2 sme pre vás vybrali štvoricu zariadení, z ktorých si vyberie začiatočník aj najnáročnejší používateľ.

LG K9

Ak hľadáte smartfón pre začiatočníka a nechcete zaň veľa platiť, LG K9 predstavuje správnu voľbu. Má robustné plastové telo a kvalitné spracovanie. Zaujímavosťou je odnímateľná batéria. Zariadenie je určené najmä pre nenáročného používateľa. Základné aplikácie sociálnych sietí aj chat komunikáciu zvláda hravo, bezproblémový je aj chod nenáročných hier.

Na 5-palcovom displeji si pohodlne prečítate e-maily a pozriete aj videá. Samozrejmosťou je 3,5 mm jack na pripojenie slúchadiel. Zadný aj predný fotoaparát sú dostatočne kvalitné na túto triedu smartfónov – pri dobrých svetelných podmienkach vytvorí pekné zábery aj selfie.

LG K11

Rovnako ako zariadenie LG K9 aj LG K11 patrí medzi cenovo dostupnejšie smartfóny. Jeho telo je však kovové a pôsobí dojmom, že zvládne aj zopár tvrdších pádov. Na veľkom 5,3-palcovom displeji môžete pohodlne sledovať seriály, čítať e-maily alebo hrať menej náročné hry. Dopomôžu k tomu aj stereo reproduktory s vysokou intenzitou hlasitosti. Plusom je aj výdrž batérie, ktorá je o niečo lepšia ako pri konkurentoch v tejto kategórii.

Na zadnej strane zariadenia nájdete snímač odtlačkov prstov. Fotoaparát síce patrí k tým priemernejším, ale pri dobrých svetelných podmienkach s ním zachytíte oku lahodiace snímky.

LG G7

Vlajková loď LG G7 je malý technologický zázrak. Krásny 6,1-palcový displej prináša aj kontroverzný výrez. LG však počúva svojich zákazníkov, preto poskytuje možnosť softvérovo ho „skryť“. Výkonný 8-jadrový procesor využijete pri sledovaní multimédií aj pri hraní tých najnáročnejších hier. O skvelý zážitok sa postarajú výkonné stereo reproduktory.

Napriek nižšej kapacite batérie vás zariadenie nesklame ani počas náročného dňa. Zadný duálny fotoaparát sa aj vďaka umelej inteligencii postará o krásne fotografie. Vďaka širokouhlej šošovke budú vaše zábery oveľa originálnejšie ako pri iných smartfónoch.

LG Q7

Ak sa vám páči vlajková loď od LG, no nechcete displej s výrezom, zariadenie LG Q7 bude pre vás to pravé. Tento model totiž vychádza z vlajkovej lode G7. Jeho 5,5-palcový displej neobsahuje výrez, no má rovnako kvalitné zobrazovacie schopnosti. LG pri tomto smartfóne stavilo najmä na kvalitné audio. Vďaka technológii DTS:X budete mať pri počúvaní prostredníctvom slúchadiel 3D zvuk.

Základný fotoaparát s rozlíšením 13 Mpx sa postará o kvalitné fotografie. Pri nižšom osvetlení mu pomáha LED blesk s fázovou detekciou scény. Pri plnom nabití vydrží zariadenie bez problémov celý deň. Čerešničkou na torte je certifikácia IP68, ktorá je zárukou odolnosti proti prachu a vode.

Získal si vás niektorý smartfón od LG? Nezabudnite, že akékoľvek zariadenie z ponuky O2 môžete mať s ľubovoľným O2 Paušálom na začiatok len za 2 €.


Za účasť v Novembri 89 ju chceli vyhodiť zo školy. Ako revolučné dni prežívala tvár študentského hnutia?

Čítaj viac

Lifetech: Čo je nové