Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Reklama existuje dlhšie než televízia či internet – takto vyzerala v minulosti

Stretávame sa s ňou dennodenne. Zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako vznikla reklama a ako sa vyvíjala až do dnešnej formy?

Od svojich prvopočiatkov sa reklama neustále prispôsobovala a menila tak, aby fungovala v nových médiách a pre čoraz širšie publikum. Vznik tlače, rádia, televízie či internetu – to všetko sa podpísalo pod to, ako vyzerá a funguje reklama dnes.

Ak vás zaujíma, kto a čo bude meniť digitálny priestor v budúcnosti, navštívte najväčšiu konferenciu o internetovom a mobilnom marketingu Digital RULEZZ 2018 s podtitulom The Gamechanger.

Ale pekne po poriadku.

Počiatky reklamy

Historicky najstaršia reklama sa našla v starodávnom gréckom meste Ephesus, stará 2000 rokov. Mala podobu odtlačku nohy, srdca a ženy s dlhými vlasmi. Premýšľate, čo by tak mohla propagovať? Nuž, bola to reklama, ktorá mužov viedla k miestnemu nevestincu.

Zdroj: https://www.atlasobscura.com/places/brothel-advertisement-at-ephesus

Mestá sa rozrastali, no stredovekí obyvatelia nevedeli čítať. A tak vznikali obrázky, ktoré na prvý pohľad ľuďom povedali, čo u predajcu nájdu. Kladivo, topánka alebo kvet ako označenie určitého  obchodu sa stali predchodcami dnešného loga. Snáď len tie domy lásky sa dodnes označujú rovnako.

S rozvojom tlače a techniky vznikli prvé letáky, reklamy v novinách, billboardy či TV reklamy

Za prvú tlačenú reklamu sa považuje počin Williama Caxtona v roku 1468. V Anglicku na dvere kostolov lepil vytlačený text, v ktorom propagoval svoju novú knihu.

Zdroj: https://www.quora.com/What-was-the-first-print-ad

Prvú platenú reklamu v novinách publikovali americké noviny Boston News-Letter v roku 1704. Bol  to oznam o predaji nehnuteľnosti na Long Islande.

Cirkusy boli prvými firmami, ktoré využili vonkajšiu billboardovú reklamu. V roku 1835 sa objavil prvý prípad veľkoplošnej hromadnej tlače, keď Jared Bell začal tlačiť plagáty, aby ľudí nalákal na cirkus “The Great Wallace Shows” v New Yorku. Mala cca 4×2 metre, čo bol dovtedy najväčší zdokumentovaný billboard.

Zdroj: http://arizonabillboardcompany.com/a-brief-history-of-outdoor-advertising/

Za úplne prvú reklamnú agentúru môžeme považovať firmu William Taylor založenú v Londýne v roku 1786. Nerobili však kreatívu, ako sme dnes u reklamiek zvyknutí. Sprostredkovali mediálny priestor – teda fungovali ako media representatives.

Volney Palmer patrí medzi prvých ľudí, ktorí exportovali pojem reklamná agentúra do Ameriky v 1841. Podobne ako William Taylor, Palmer svojim klientom sprostredkovával sadzby jednotlivých novín pre ich inzerciu a radil, kde ju umiestniť, aby zasiahla tých správnych ľudí v správnom čase.

Novým nosičom reklamy v roku 1855 sa stali plagátové stĺpy. Vznikli v Berlíne a ich hlavnou úlohou bolo vniesť poriadok do miest určených na plagátovanie. V Nemecku sa im dodnes hovorí podľa mena ich vynálezcu – Litfassove stĺpy.

Na konci devätnásteho storočia začali firmy vytvárať systematické kampane. Až do tohto bodu šlo väčšinou o jednorazové „oznámenia“. K najznámejším značkám, ktoré boli priekopníkmi v tejto oblasti, patrili napríklad Schwarzkopf či Henkel. Historicky prvú medzinárodnú reklamnú kampaň predstavil koncom 19. storočia Karl August Linger so svojou ústnou vodou Odol. Jeho reklama vtedy stála milión ríšskych mariek a vyšla v niekoľkých významných novinách v Európe a USA.

Zdroj: https://www.atlas-repropaperwork.com/odol-toothpaste/category/

Najstaršia rádiová reklama bola odvysielaná v roku 1922 na stanici WEAF vtedy patriacej pod telekomunikačnú spoločnosť AT&T. Realitná spoločnosť z New Yorku sa stala jej prvým klientom a zaplatila 50 dolárov za 10 minútovú reklamu na podporu predaja bytov v štvrti Jackson Heights v New Yorku. Tento moment zmenil, ako boli rádiá financované.

Prvá televízna reklama sa objavila na obrazovkách v roku 1941 pred tým, ako Brooklyn Dodgers a Philadelphia Phillies odohrali baseballový zápas. Diváci mali možnosť uvidieť krátku reklamu na hodiny a hodinky značky Bulova.

Televízia drogou

Otcom vizuálnej reklamy sa stal Leo Burnett, ktorý si ako prvý uvedomil, že je dôležité klásť dôraz nielen na obraz, ale aj na emócie človeka. Vynález televízie v štyridsiatych rokoch bol preňho doslova požehnaním, pretože mohol aplikovať svoju teóriu v praxi. On sám o televízii vyhlásil: „Je najsilnejšou drogou aká existuje! Aj keď reklamu v telke divák odmietne, zostane mu v podvedomí jej obraz.“

Deväťdesiate roky boli divoké – techno, šialené farby a grunge. Reklamy bolo stále viac a televízia vychovávala celú jednu generáciu. Značky sa snažili prekvapiť, šokovať, vystúpiť z davu. Do povedomia sa tak dostala aj reklama textilnej značky Benetton a jej fotografa Oliviera Toscaniho, v ktorej nafotili surové zábery – napríklad vtáka s krídlami zlepenými ropou.

Reklama nesúvisela s produktom ani so značkou. Jednoducho šokovala a využila aktuálnu tému – prírodnú pohromu s únikom ropy.

Zdroj: https://blog.imagesource.com/making-you-look-colors-magazine-issue13-part-one/

Internetová reklama

Ubehlo už 35 rokov od začiatku existencie internetu, 25 od vynálezu webových stránok či 14 od začiatku Facebooku. To všetko vplývalo na vývoj internetovej reklamy.

Za dnešný online svet plný bannerovej reklamy môžeme poďakovať magazínu Wired. V roku 1994 vypustili prvý banner s dúhovým písmom: „Už ste niekedy klikli sem? Kliknete.“ Magazín sa rozhodol maličké kúsky webstránok predávať inzerentom, podobne ako sa v časopise predával reklamný priestor. A doba bannerov začala.

Zdroj: https://www.wired.com/2010/10/1027hotwired-banner-ads/

Od tej doby sa reklama na internete vyvíjala rapídnym tempom. Bannerové reklamy získavali na popularite, vznikali nové formáty, rozvíjalo sa cielenie – firmy zrazu mohli definovať, komu sa má posolstvo zobraziť. Ak predávate natáčky na vlasy, nepotrebujete predsa, aby reklamu na ne videli muži po päťdesiatke.

Napríklad GoTo.com (dnes Yahoo) prišiel ako prvý s nápadom aukcie kľúčových slov vo vyhľadávaní výsledkov už v roku 1998. To znamená, že ak dve firmy chcú, aby sa ich reklama zobrazila, keď užívateľ vyhľadáva „poistenie“, tak sa zobrazí reklama tej značky, ktorá ponúkla viac peňazí.

O dva roky neskôr, na prelome milénia, spustil Google na podobnom princípe službu Google Adwords, vďaka ktorej je dnes jedna z najhodnotnejších firiem na svete. Vďaka stále väčšiemu počtu užívateľov internetu a novovznikajúcim službám je internetová reklama obrovskou hybnou silou.

Keď v roku 2004 vznikla sociálna sieť Facebook, dlhú dobu sa nedarilo využiť jej potenciál. Zisky v pomere k počtu užívateľov neboli závratné – až kým nepochopili to, čo rádiá a noviny chápali už celé desaťročia.

Od kedy vznikli médiá, zarábajú na jednej veci – našej pozornosti. Tú predávajú inzerentom, ktorí nám ponúkajú svoje produkty. Bez reklamy by médiá nemohli fungovať, alebo by aspoň väčšina z nich nemohla byť pre čitateľov, poslucháčov, divákov a užívateľov zadarmo.

Bez internetovej reklamy sa dnes nezaobíde žiadna úspešná firma. Príďte na konferenciu Digital RULEZZ a spoznajte gamechangers, ktoré zmenia digitálny marketingový priestor v najbližších rokoch.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Milan Morávek: Digitálnym bonusom si stále môžete znižovať výšku faktúr. Po novom je však jeho hodnota polovičná

Vďaka Digitálnemu bonusu mohli zákazníci O2 ušetriť desiatky eur. Komerčný riaditeľ Milan Morávek vysvetľuje, prečo sa rozhodli Digitálny bonus upraviť.

Spoločnosť O2 ohlásila začiatkom januára zníženie hodnoty Digitálneho bonusu z dvoch na jedno euro. Využívať ho môžu zákazníci, ktorí majú aktivovanú digitálnu formu faktúry, uhrádzajú ju digitálne z pohodlia domova a zároveň majú aktivovaný digitálny box v appke Moje O2.

Nainštalujte si aplikáciu Moje O2 a získajte exkluzívne akcie a zľavy.

Úprava výšky Digitálneho bonusu sa prejaví postupne a prví zákazníci ju zaznamenajú na faktúrach už koncom marca. Komerčný riaditeľ O2 Milan Morávek v rozhovore vysvetľuje, čo viedlo k úprave Digitálneho bonusu a čo to znamená pre zákazníka. 

O2 vo februári zníži hodnotu Digitálneho bonusu, znamená to zdražovanie služieb v O2?

V prvom rade by som sa chcel poďakovať všetkým zákazníkom, ktorí Digitálny bonus využívajú, pretože nám pomáhajú šetriť životné prostredie a takisto nemalú časť nákladov spojenú s papierovaním a administratívou. Odmenou za ich digitálne správanie bol práve Digitálny bonus, ktorým boli od leta 2020 zvýhodnení oproti zákazníkom, ktorí sa nesprávali digitálne. 

Do tohto dňa sa im tak podarilo ušetriť na faktúrach často desiatky eur. Technicky preto nejde o zdražovanie, pretože hodnota našich produktov a služieb ostáva aj naďalej na rovnakej úrovni ako vlani, ale je pravda, že práve týchto zákazníkov sa zníženie dotkne v podobe navýšenia ich faktúr. Aj naďalej sú však v porovnaní s cenníkovými cenami zvýhodnení v podobe jednoeurového Digitálneho bonusu.

Prečo ste sa rozhodli pristúpiť k takémuto kroku?

Odpoveď nájdeme v ekonomike Slovenska. Ceny tovarov a služieb kontinuálne rastú, pričom najdramatickejšie sa vyvíjajú ceny elektriny, ktorá je pre fungovanie našich sietí najdôležitejšia. Zvyšovanie cien nekopíruje úsporu nákladov, ktorú nám zákazníci pomáhali vytvárať svojím digitálnym správaním. 

Keďže sme nechceli ísť v rovnakom tempe ako iné podnikateľské subjekty a ceny našich služieb plošne zdražovať, rozhodli sme sa zamerať sa na zľavy, ktorými si zákazníci znižujú cenníkové ceny produktov. Logickým a najflexibilnejším riešením je teda zníženie hodnoty Digitálneho bonusu. 

Aj naďalej však chceme zákazníkov motivovať správať sa digitálne, a preto myšlienku Digitálneho bonusu neopúšťame úplne, len znižujeme jeho hodnotu. Je to fér voči nim ako zákazníkom a rovnako aj nám ako poskytovateľovi telekomunikačných služieb. Zníženie hodnoty bonusu nám totiž rozviaže ruky pri vytvorení zdravého prostredia na investície, ktoré smerujú okrem iných oblastí aj do výmeny sietí. To pozitívne ovplyvní nielen zachovanie súčasnej kvalitatívnej úrovne poskytovania našich služieb, ale aj evolúciu sieťovej infraštruktúry, ktorá tak bude reflektovať budúce trendy.

Plánujete v tomto roku aj nejaké pozitívne zmeny, ktoré zákazníkov potešia viac?

Určite áno, naše produkty nie sú nemenné a zastavené v čase a to je aj základný princíp, ktorým sa ako operátor riadime. Zoberte si napríklad vývoj produktu Zlatý O2 paušál za posledných 10 rokov. Kým jeho cenníková cena za tie roky vzrástla len nepatrne z 30 na 32 eur, jeho hodnota neporovnateľne narástla. 

Kým pred desiatimi rokmi mali zákazníci s paušálom k dispozícii neobmedzené odosielanie SMS správ, 300 minút volaní do všetkých sietí a žiaden predplatený objem dát, ktoré boli navyše dostupné len v 2G sieti, dnešný Zlatý O2 SMART paušál už obsahuje nekonečné volania, SMS aj 10 GB dát v rýchlej 4G LTE alebo 5G sieti. Navyše je v ňom zahrnuté aj predplatné na aplikáciu s prémiovým obsahom, ako napríklad HBO GO, Voyo či Tidal, a zároveň ďalšie gigabajty dát v plnej rýchlosti pre zákazníkom zvolené aplikácie. Jeho hodnota tak za desať rokov stúpla niekoľkonásobne.

Môžeme teda potvrdiť, že aj na rok 2022 máme veľké plány a pozitívnych zmien sa dočkajú všetci naši zákazníci. Viac však prezrádzať nemôžem, môžem len povedať, že sa je na čo tešiť a prečo nám zachovať priazeň aj naďalej.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.