Reklama existuje dlhšie než televízia či internet – takto vyzerala v minulosti

Stretávame sa s ňou dennodenne. Zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako vznikla reklama a ako sa vyvíjala až do dnešnej formy?

Od svojich prvopočiatkov sa reklama neustále prispôsobovala a menila tak, aby fungovala v nových médiách a pre čoraz širšie publikum. Vznik tlače, rádia, televízie či internetu – to všetko sa podpísalo pod to, ako vyzerá a funguje reklama dnes.

Ak vás zaujíma, kto a čo bude meniť digitálny priestor v budúcnosti, navštívte najväčšiu konferenciu o internetovom a mobilnom marketingu Digital RULEZZ 2018 s podtitulom The Gamechanger.

Ale pekne po poriadku.

Počiatky reklamy

Historicky najstaršia reklama sa našla v starodávnom gréckom meste Ephesus, stará 2000 rokov. Mala podobu odtlačku nohy, srdca a ženy s dlhými vlasmi. Premýšľate, čo by tak mohla propagovať? Nuž, bola to reklama, ktorá mužov viedla k miestnemu nevestincu.

Zdroj: https://www.atlasobscura.com/places/brothel-advertisement-at-ephesus

Mestá sa rozrastali, no stredovekí obyvatelia nevedeli čítať. A tak vznikali obrázky, ktoré na prvý pohľad ľuďom povedali, čo u predajcu nájdu. Kladivo, topánka alebo kvet ako označenie určitého  obchodu sa stali predchodcami dnešného loga. Snáď len tie domy lásky sa dodnes označujú rovnako.

S rozvojom tlače a techniky vznikli prvé letáky, reklamy v novinách, billboardy či TV reklamy

Za prvú tlačenú reklamu sa považuje počin Williama Caxtona v roku 1468. V Anglicku na dvere kostolov lepil vytlačený text, v ktorom propagoval svoju novú knihu.

Zdroj: https://www.quora.com/What-was-the-first-print-ad

Prvú platenú reklamu v novinách publikovali americké noviny Boston News-Letter v roku 1704. Bol  to oznam o predaji nehnuteľnosti na Long Islande.

Cirkusy boli prvými firmami, ktoré využili vonkajšiu billboardovú reklamu. V roku 1835 sa objavil prvý prípad veľkoplošnej hromadnej tlače, keď Jared Bell začal tlačiť plagáty, aby ľudí nalákal na cirkus “The Great Wallace Shows” v New Yorku. Mala cca 4×2 metre, čo bol dovtedy najväčší zdokumentovaný billboard.

Zdroj: http://arizonabillboardcompany.com/a-brief-history-of-outdoor-advertising/

Za úplne prvú reklamnú agentúru môžeme považovať firmu William Taylor založenú v Londýne v roku 1786. Nerobili však kreatívu, ako sme dnes u reklamiek zvyknutí. Sprostredkovali mediálny priestor – teda fungovali ako media representatives.

Volney Palmer patrí medzi prvých ľudí, ktorí exportovali pojem reklamná agentúra do Ameriky v 1841. Podobne ako William Taylor, Palmer svojim klientom sprostredkovával sadzby jednotlivých novín pre ich inzerciu a radil, kde ju umiestniť, aby zasiahla tých správnych ľudí v správnom čase.

Novým nosičom reklamy v roku 1855 sa stali plagátové stĺpy. Vznikli v Berlíne a ich hlavnou úlohou bolo vniesť poriadok do miest určených na plagátovanie. V Nemecku sa im dodnes hovorí podľa mena ich vynálezcu – Litfassove stĺpy.

Na konci devätnásteho storočia začali firmy vytvárať systematické kampane. Až do tohto bodu šlo väčšinou o jednorazové „oznámenia“. K najznámejším značkám, ktoré boli priekopníkmi v tejto oblasti, patrili napríklad Schwarzkopf či Henkel. Historicky prvú medzinárodnú reklamnú kampaň predstavil koncom 19. storočia Karl August Linger so svojou ústnou vodou Odol. Jeho reklama vtedy stála milión ríšskych mariek a vyšla v niekoľkých významných novinách v Európe a USA.

Zdroj: https://www.atlas-repropaperwork.com/odol-toothpaste/category/

Najstaršia rádiová reklama bola odvysielaná v roku 1922 na stanici WEAF vtedy patriacej pod telekomunikačnú spoločnosť AT&T. Realitná spoločnosť z New Yorku sa stala jej prvým klientom a zaplatila 50 dolárov za 10 minútovú reklamu na podporu predaja bytov v štvrti Jackson Heights v New Yorku. Tento moment zmenil, ako boli rádiá financované.

Prvá televízna reklama sa objavila na obrazovkách v roku 1941 pred tým, ako Brooklyn Dodgers a Philadelphia Phillies odohrali baseballový zápas. Diváci mali možnosť uvidieť krátku reklamu na hodiny a hodinky značky Bulova.

Televízia drogou

Otcom vizuálnej reklamy sa stal Leo Burnett, ktorý si ako prvý uvedomil, že je dôležité klásť dôraz nielen na obraz, ale aj na emócie človeka. Vynález televízie v štyridsiatych rokoch bol preňho doslova požehnaním, pretože mohol aplikovať svoju teóriu v praxi. On sám o televízii vyhlásil: „Je najsilnejšou drogou aká existuje! Aj keď reklamu v telke divák odmietne, zostane mu v podvedomí jej obraz.“

Deväťdesiate roky boli divoké – techno, šialené farby a grunge. Reklamy bolo stále viac a televízia vychovávala celú jednu generáciu. Značky sa snažili prekvapiť, šokovať, vystúpiť z davu. Do povedomia sa tak dostala aj reklama textilnej značky Benetton a jej fotografa Oliviera Toscaniho, v ktorej nafotili surové zábery – napríklad vtáka s krídlami zlepenými ropou.

Reklama nesúvisela s produktom ani so značkou. Jednoducho šokovala a využila aktuálnu tému – prírodnú pohromu s únikom ropy.

Zdroj: https://blog.imagesource.com/making-you-look-colors-magazine-issue13-part-one/

Internetová reklama

Ubehlo už 35 rokov od začiatku existencie internetu, 25 od vynálezu webových stránok či 14 od začiatku Facebooku. To všetko vplývalo na vývoj internetovej reklamy.

Za dnešný online svet plný bannerovej reklamy môžeme poďakovať magazínu Wired. V roku 1994 vypustili prvý banner s dúhovým písmom: „Už ste niekedy klikli sem? Kliknete.“ Magazín sa rozhodol maličké kúsky webstránok predávať inzerentom, podobne ako sa v časopise predával reklamný priestor. A doba bannerov začala.

Zdroj: https://www.wired.com/2010/10/1027hotwired-banner-ads/

Od tej doby sa reklama na internete vyvíjala rapídnym tempom. Bannerové reklamy získavali na popularite, vznikali nové formáty, rozvíjalo sa cielenie – firmy zrazu mohli definovať, komu sa má posolstvo zobraziť. Ak predávate natáčky na vlasy, nepotrebujete predsa, aby reklamu na ne videli muži po päťdesiatke.

Napríklad GoTo.com (dnes Yahoo) prišiel ako prvý s nápadom aukcie kľúčových slov vo vyhľadávaní výsledkov už v roku 1998. To znamená, že ak dve firmy chcú, aby sa ich reklama zobrazila, keď užívateľ vyhľadáva „poistenie“, tak sa zobrazí reklama tej značky, ktorá ponúkla viac peňazí.

O dva roky neskôr, na prelome milénia, spustil Google na podobnom princípe službu Google Adwords, vďaka ktorej je dnes jedna z najhodnotnejších firiem na svete. Vďaka stále väčšiemu počtu užívateľov internetu a novovznikajúcim službám je internetová reklama obrovskou hybnou silou.

Keď v roku 2004 vznikla sociálna sieť Facebook, dlhú dobu sa nedarilo využiť jej potenciál. Zisky v pomere k počtu užívateľov neboli závratné – až kým nepochopili to, čo rádiá a noviny chápali už celé desaťročia.

Od kedy vznikli médiá, zarábajú na jednej veci – našej pozornosti. Tú predávajú inzerentom, ktorí nám ponúkajú svoje produkty. Bez reklamy by médiá nemohli fungovať, alebo by aspoň väčšina z nich nemohla byť pre čitateľov, poslucháčov, divákov a užívateľov zadarmo.

Bez internetovej reklamy sa dnes nezaobíde žiadna úspešná firma. Príďte na konferenciu Digital RULEZZ a spoznajte gamechangers, ktoré zmenia digitálny marketingový priestor v najbližších rokoch.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Čo všetko ovláda umelá inteligencia vo vašom smartfóne?

Možno ani neviete, že práve váš mobilný telefón má integrovanú umelú inteligenciu. Ako vlastne tento science fiction fenomén ovplyvňuje fungovanie smartfónu a prácu s ním?

Trendy v súčasných technológiách stále napredujú a v poslednom čase sa v spojitosti s mobilnými telefónmi čoraz častejšie stretávame s pojmom umelá inteligencia. Ako prvý priniesol v smartfónoch umelú inteligenciu čínsky gigant Huawei so svojím čipom Kirin 970. Odvtedy sa tento trend stal súčasťou zariadení od rôznych výrobcov. Čím je umelá inteligencia taká výnimočná?

Výkon, výdrž aj výborné fotky. Pozrite si aktuálny výber top zariadení. Viac informácií 

Umelá inteligencia sa v mobilných telefónoch stará o určitý druh algoritmov a výpočtov, ktoré vo finále slúžia na vylepšenie niektorých jeho funkcií. Rozhodne sa nemusíte obávať, že mobilný telefón s umelou inteligenciou si bude robiť, čo sa mu zachce. V tomto prípade to nie je žiadny pán, no sluha, ktorý vám má prácu so smartfónom uľahčiť.

Najčastejšie sa môžeme s umelou inteligenciou stretnúť vo fotoaparátoch, kde má za úlohu rozpoznať snímaný objekt. Následne si sama nastaví parametre fotoaparátu tak, aby výsledná snímka vyzerala čo najlepšie. Zhotovené fotografie vám umelá inteligencia pomôže aj roztriediť do jednotlivých priečinkov. Ak chodíte napríklad radi do prírody a radi ju aj fotíte, všetky fotografie budete mať v telefóne uložené v jednom priečinku.

Ďalšou významnou úlohou umelej inteligencie je tzv. strojové učenie. Smartfón sleduje, na aké účely ho najčastejšie používate, a učí sa od vás. Aplikácie, ktoré používate najčastejšie, ukladá priamo do pamäte RAM, a aplikácie, ktoré nepoužívate vôbec, vypne, aby nebežali na pozadí. Týmto spôsobom eliminuje zníženie výkonu smartfónu a takisto predlžuje výdrž batérie.

Povedali by ste, že umelá inteligencia má na svedomí aj odomykanie smartfónu tvárou? Práve vďaka nej vás dokáže smartfón rozpoznať a okrem tváre dokáže rozpoznať už aj váš hlas.

Umelá inteligencia má aj podobu virtuálnych hlasových asistentov. Medzi najznámejších možno zaradiť Siri od spoločnosti Apple, Google Asistent od spoločnosti Google, Bixby od spoločnosti Samsung alebo Cortana od spoločnosti Microsoft.

V ponuke O2 nájdete niekoľko zariadení s integrovanou umelou inteligenciou. Pár z nich sme pre vás vybrali.

Apple iPhone XS

Umelá inteligencia vás v zariadení iPhone XS od Appke sprevádza takmer všade, najmä čo sa strojového učenia týka, a využijete ju takmer pri každej funkcii smartfónu. Za jej vylepšenie môže nový čip A12 Bionic s vlastnou neurónovou sieťou.

Použiť môžete aj hlasovú asistentku Siri. Umelá inteligencia rozpozná váš hlas, pochopí príkaz, ktorý jej zadáte, a Siri ho následne vykoná.

Môžete sa jej opýtať, aké bude počasie, môžete jej povedať, aby vytočila konkrétny kontakt z telefónneho zoznamu, poslala správu, prečítala e-mail alebo pustila vašu obľúbenú skladbu. Dokonca jej môžete prikázať, aby vás zobudila v určený čas namiesto budíka.

Honor 20

 

V zariadení Honor 20 nájdeme špičkový čip Kirin 980 s integrovanou umelou inteligenciou a takisto fotoaparát s umelou inteligenciou a super nočným režimom. Umožní vám zhotovovať dokonalé videá a fotografie nielen v zlých svetelných podmienkach, ale aj v noci.

Xiaomi Mi 9

Model Mi9 od spoločnosti Xiaomi sa môže pochváliť umelou inteligenciou vo svojom fotoaparáte. Ak nenastavujete fotoaparát pred každou snímkou manuálne, práve umelá inteligencia automaticky deteguje, čo idete odfotiť, a parametre fotoaparátu upraví do najideálnejších nastavení. Vďaka tomu sú fotografie naozaj vo vysokej kvalite.

Samsung Galaxy S10

Umelá inteligencia vo fotoaparáte zariadenia Samsung Galaxy S10 vám takisto pomôže s jeho nastavením, aby boli výsledné fotografie čo najkvalitnejšie. Rozpoznať dokáže až 30 scenérií.

Používanie smartfónu si môžete uľahčiť aj s hlasovým asistentom Bixby. Hlasovými príkazmi môžete ovládať všetky funkcie mobilného telefónu. Bixby sa rýchlo učí a dokáže si zapamätať vaše rituály, napríklad, kedy vstávate alebo akú počúvate hudbu. Ak plánujete pobyt v cudzine, oceníte aj jeho prekladové schopnosti.

Huawei P30 PRO

Vlajková loď od spoločnosti Huawei P30 PRO sa, samozrejme, tiež pýši čipom Kirin 980 a fotoaparátom s integrovanou umelou inteligenciou. Absencie perfektných fotografií sa tak nemusíte obávať a vďaka strojovému učeniu vám smartfón zaručí perfektný výkon a úsporu energie.

Ak ste doteraz o umelej inteligencii v mobilnom telefóne ešte nepočuli a plánujete si zakúpiť nový smartfón, rozhodne si pri jeho výbere posvieťte aj na tento parameter. Uľahčí vám prácu so zariadením, zvýši jeho výkon, predĺži jeho výdrž a ak radi fotíte, vylepší vám vaše fotografické renomé. Ktorýkoľvek mobilný telefón si môžete zakúpiť napríklad ku Zlatému O2 Paušálu na začiatok už od 2 €.


Čo všetko ovláda umelá inteligencia vo vašom smartfóne?

Čítaj viac

Férová nadácia O2 podporí projekty, ktoré mladým ľuďom pripomenú hodnoty slobody a demokracie

Čítaj viac

O2 vylepšilo balíky dát pre kartu O2 Voľnosť. 1 GB dát môže byť váš už za 1 €

Čítaj viac