História železníc sa u nás datuje už od roku 1840, keď začala premávať prvá konská železnica spájajúca Bratislavu so Svätým Jurom. Ak by ste sa ale chceli vydať po najkrajších železničných úsekoch, po ktorých stále jazdia vlaky, potom pre vás máme tieto tipy:
Telgártska slučka a viadukty na trati Margecany – Červená Skala
Trať 173 Červená Skala – Margecany je právom označovaná za jednu z najkrajších na Slovensku. Prepája nádhernú prírodu s technicky najzaujímavejšími železničnými objektmi. Vlak spod Kráľovej Holi prechádza cez Stratenskú dolinu a zastaví aj pri Dobšinskej ľadovej jaskyni.
Na trati je deväť tunelov, z ktorých absolútnym unikátom je Telgártsky tunel. Vedie cez neho trať, ktorá sa na 2,3-kilometrovom úseku otáča do slučky po špirále, aby týmto spôsobom prekonala 31 metrové prevýšenie.
Ďalším pozoruhodným technickým skvostom na trati je Chmarošský viadukt pri Telgárte. Je to 113,6 metrov dlhý a 18 metrov vysoký železničný most ako vystrihnutý z rozprávky. Je jednou z najznámejších a zaiste i najkrajších technických pamiatok na Slovensku.
Nemenej krásny je aj Telgártsky viadukt, ktorý je historicky prvou členenou oblúkovou konštrukciou zo železobetónu v Československu.
Čiernohronská železnica Čierny Balog
Jednou z najvyhľadávanejších turistických atrakcií banskobystrického kraja je historická lesná železnička premávajúca na zachovanom 16-kilometrovom úseku v okolí obce Čierny Balog. Jazda starodávnym vláčikom ťahaným unikátnou parnou či historickou motorovou lokomotívou je vskutku nezabudnuteľným zážitkom, obzvlášť, keď časť vozňov tvoria letné vyhliadkové vagóny.
[the_ad_placement id=“injektaz-datahit“]
Trasa Čiernohronskej železnice vedie prekrásnym prostredím Slovenského rudohoria, kde sa lesné pásma striedajú s malebnými stredoslovenskými vieskami. Jazdu si možno nechať ozvláštniť i zaujímavým sprievodným programom – od vystúpenia heligónkara po zbojnícky prepad vlaku.
Historická lesná železnica vo Vychylovke
Technická pamiatka, akú by ste široko ďaleko ťažko hľadali a jedna z hlavných atrakcií Kysúc. To sú hlavné prívlastky historickej úzkorozchodnej železnice, ktorú nájdete v Novej Bystrici – Vychylovke ako súčasť Múzea kysúckej dediny.
Jedinečná je najmä časť úvraťového systému, ktorá umožňuje prekonať strmé stúpanie na krátkom úseku. Na svete sú v prevádzke len dve takéto úvraťové železnice. Tá druhá sa nachádza v Peru.
Trať Banská Bystrica – Horná Štubňa
Trať prechádza malebnou horskou krajinou po úbočiach pohoria Veľká Fatra na rozhraní s Nízkymi Tatrami a Kremnickými vrchmi. A to je práve to čo dodáva ceste vlakom po tejto trase jej nezameniteľné čaro. Práve kvôli nesmierne členitému terénu sa totiž na úseku 31 kilometrov nachádza až 22 železničných tunelov s celkovou dĺžkou 12 kilometrov, čo je viac ako štvrtina všetkých tunelov na Slovensku. Najdlhší tunel na trati je zároveň najdlhším na Slovensku a dokonca aj v bývalom Československu. Volá sa Čremošniansky tunel a meria 4 698 metrov.
Trať mládeže (Hronská dúbrava – Banská Štiavnica)
Jednokoľajová horská železničná trať spája Pohronie s historickou Banskou Štiavnicou a prechádza dolinou potoka Jasenica. Na jej výstavbe sa podieľalo v rokoch 1948 až 1949 viac než 47 000 brigádnikov z celej republiky. Dielo malo byť dôkazom budovateľského nadšenia mladých ľudí oddaných socializmu.
Železničná trať na tomto úseku už existovala aj predtým a jej história siaha až do roku 1873. Bola to prvá úzkokoľajná parná železnica vo vtedajšom Uhorsku a pre svoju potrebu ju využívali štiavnické bane. Parný vlak, ktorý tu premával dostal familiárne pomenovanie „Štiavnická Anča“, ktoré miestni doteraz používajú na označenie vlakovej súpravy premávajúcej na tejto trati.