Optika Zita si za tri roky na presýtenom trhu dokázala vybudovať dobré meno, stabilnú klientelu a nadšenú komunitu zákazníkov. Spolumajiteľ Daniel Grigar radí, ako na to.
Rodinná Optika Zita má koncept, ktorým sa líši od konkurencie. Ponúkajú rámy od nezávislých výrobcov, odborné služby a špičkový zákaznícky zážitok. Takýto prístup znamená na jednej strane vyššie náklady na prevádzku, no na druhej stabilnejšiu klientelu.
Daniel Grigar, spolumajiteľ rodinnej Optiky Zita, sa s nami podelil o 5 rád, ako spokojne a férovo podnikať a preraziť v oblasti s veľkou konkurenciou.
Majte unikátny produkt
Vo väčšine optík na Slovensku nájdete okuliare prevažne od dvoch veľkých podnikateľských skupín. Optika Zita sa rozhodla plávať proti prúdu a predávať rámy od malých nezávislých dodávateľov.
Keďže nemajú veľký mediálny rozpočet, hľadajú kreatívne spôsoby, ako šíriť povedomie o značke. Ich zákazníci sa spontánne a radi pochvália novými okuliarmi na sociálnych sieťach. Svojim klientom robia aj krásne fotky s okuliarmi od Zity a píšu o nich. Podarilo sa im vytvoriť silnú komunitu, ktorá ich odlišuje od konkurencie a pomáha im v biznise.
„V našom prípade je výhodou, že máme produkt, ktorý ľudia nosia na viditeľnom mieste. Sú tak akousi chodiacou reklamou. Chtiac-nechtiac sa ich ľudia pýtajú na nové okuliare a oni môžu opísať zákaznícky zážitok, ktorý u nás mali.”
Pomáha nám, že naša komunita s nami zdieľa nadšenie pre malé nezávislé značky, na ktorých stojí náš koncept. Veríme tomu, čo robíme, s mnohými značkami sme vyrástli a naši zákazníci to dokážu vycítiť,” vysvetľuje Daniel Grigar.
Dajte zákazníkom niečo navyše
V Optike Zita pracujú vyštudovaní optici a optometristi, aj keď to na Slovensku nie je štandardom. Snažia sa vždy myslieť na svojich zákazníkov a zabezpečiť im čo najväčší komfort v celom procese výberu okuliarov.
Trvajú na tom, že zákazníci musia dostať prvotriedny servis. Odborníci im venujú toľko času, koľko potrebujú, a radšej im odporučia lacnejšie okuliare, ak im lepšie sedia.
„Počas koronakrízy vyšlo nariadenie, že zákazníci musia byť v optike v rúšku. Predstavili sme si, ako sa budú cítiť, keď si budú skúšať rámy s rúškom na tvári. Vyšli sme im v ústrety a dali sme si vyrobiť kabínku z plexiskla, v ktorej si môže zákazník skúšať rámy aj bez rúška,” uvádza príklad prozákazníckeho prístupu Daniel Grigar.
Opatrenia v ústrety zákazníkom síce zvyšujú náklady na prevádzku, ale sú vyvážené vernosťou zákazníkov, ktorí sú ochotní do služby viac investovať nielen jednorazovo, ale opakovane.
Robte biznis tak, ako to milujete
Daniel Grigar priznáva, že je mnoho spôsobov, ako sa dá prevádzkovať optika.
Môžete staviť na koncept a predávať iba rámy vlastnej výroby alebo poskytnúť zákazníkom výnimočný zážitok napríklad v podobe vyťahovania drahých rámov z trezorov v bielych rukavičkách. Alebo môžete zostať pri zemi a jednoducho robiť biznis srdcom, počúvať svojich zákazníkov a vychádzať im v ústrety.
Daniel s mamou Zitou optiku založili, aby zladili podnikanie so zdravým a spokojným životom. Láska k tomu, čo robia, sa im vracia v podobe nadšených odporúčaní a stabilnej klientely, vďaka ktorej rastú pomaly, ale isto.
„Podnikanie bude súčasťou vášho života mnoho rokov. Nemusíte byť hneď najlepší na trhu, lepšie je vniesť do svojho biznisu hodnoty, ktorým naozaj veríte,” hovorí Daniel Grigar.
Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia
Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.
Starajte sa o svojich zamestnancov
Keby sme nemali skvelý tím ľudí, zákazníkom by sme nevedeli poskytnúť úroveň služieb, akú dostávajú teraz. Každý úspech optiky je úspechom celého tímu.
„S každým zamestnancom máme raz do mesiaca osobné stretnutie, na ktorom si vzájomne dávame feedback. Zaujímam sa aj o to, ako sa človek v práci cíti, či mu niečo nechýba, ako mu viem pomôcť,” hovorí Daniel Grigar.
Naši zamestnanci sú pre nás najväčšia devíza. V konečnom dôsledku oni sú tí, s ktorými majú zákazníci primárny kontakt, a tak robia dobré meno značke. Ak by zákazníka v optike obsluhoval zamestnanec, ktorého práca nebaví, zákazník to okamžite vycíti a tento pocit ovplyvní jeho názor na celú značku. Naši zamestnanci sú najväčší ambasádori. Sme na nich veľmi hrdí.
V práci trávime polovicu svojho života a bola by veľká škoda tráviť ho v kolektíve, kde nie sú dobré vzťahy a vládne tam napätá atmosféra. Preto sa vždy snažíme všetko si vydiskutovať a byť k sebe úprimní.
Dôverujte zákazníkom, že v tom budú s vami
Ak vaši zákazníci oceňujú výnimočnosť a inovácie, skúste to využiť naplno. Nie každý biznis je stavaný na to, aby na trh prinášal novinky, ale pre majiteľov Optiky Zita je odvaha a dôvera v zákazníkov základom ich konceptu.
Optika Zita ponúka originálne rámy, z ktorých väčšinu nenájdete nikde inde na Slovensku. Na sklade ich majú vyše 2 000. „Máme rovnaké nákupné ceny ako optiky v Nemecku či vo Švédsku. Nemáme zľavy preto, že je tu nižšia životná úroveň,” hovorí Daniel Grigar.
„Za tie tri roky, čo sme na trhu, sme sa veľmi posunuli. Ponúkame čoraz odvážnejšie modely, posúvame vnímanie ľudí a máme vieru v našich zákazníkov, že v tom budú s nami,” uzatvára Daniel Grigar.
Zákazníci ich odvahu oceňujú. Spolu tak dokážu posúvať celé odvetvie, vzdelávať a inšpirovať ľudí a zväčšovať skupinu potenciálnych zákazníkov.