Umelá inteligencia je dnes všade – stretávame sa s ňou na sociálnych sieťach, v práci, dokonca aj pri online podvodoch. Je to len technológia, no zastihla nás nepripravených a ešte sa len učíme, ako s ňou narábať. Najlepšie je to robiť spoločne, s porozumením a bez zbytočného strachu. V spolupráci so psychologičkou Romanou Mrázovou sme preto pripravili niekoľko komunikačných tipov, ktoré vám pomôžu rozprávať sa doma o AI tak, aby potom nezostalo len dusné ticho, ale aj chuť učiť sa ďalej.
Začnite s rozhovormi o umelej inteligencii čo najskôr
Nie je to tak dávno, čo sme o AI počúvali len v sci-fi filmoch. Dnes sa s umelou inteligenciou stretávame takmer denne. Ponúka množstvo príležitostí na vzdelávanie, prácu, kreativitu či zábavu, ale v nesprávnych rukách môže byť využitá na šírenie falošných informácií či podvody. Keďže je to nová technológia, je dôležité, aby sme sa o nej rozprávali preventívne, poznali jej výhody aj nástrahy, a to skôr, ako nás dostane do problémov.
Deti aj seniori patria medzi najzraniteľnejšie skupiny, ktoré môžu ľahko podľahnúť podvodom využívajúcim umelú inteligenciu. Deti sa ešte len učia, ako sa správať na internete, a ich zvedavosť ich môže dostať do problémov. Starším ľuďom zas rýchly technologický pokrok sťažuje pochopenie toho, čo AI vlastne je. Preto je dôležité otvárať tému umelej inteligencie práve v bezpečnom rodinnom prostredí.
Tieto rozhovory však nemusia byť jednoduché – môžu odhaliť predsudky či viesť ku konfliktom. Ako pri každej náročnej téme v rodine, aj tu pomôže držať sa troch základných komunikačných rád.
- Hovorte o téme primerane veku.
- Hovorte o téme pozitívne.
- Hovorte o téme pravdivo.
Pýtajte sa a diskutujte

Rozhovory s deťmi o umelej inteligencii nemusia byť odborné prednášky. Riskujete, že deti vás síce naoko budú počúvať, ale dôležité informácie o tom, čo to je umelá inteligencia, aké má využitie a na čo si pri nej dávať pozor, rýchlo zabudnú. Lepšie je tieto rozhovory viesť formou diskusie – pýtajte sa detí, čo ich zaujíma, rozprávajte sa o tom a hľadajte spolu odpovede.
Spýtajte sa ich, či sa už s AI stretli, čo ich na tejto technológii zaujíma a ako ju využívajú. Takto nielen získate cenné informácie o tom, ako myslia, ale aj ukážete, že ich názory sú pre vás dôležité.
Takáto forma rozhovoru nielenže zvýši šancu, že si deti z neho niečo odnesú, ale aj prehlbuje dôveru. Ak budú mať v budúcnosti nejaké otázky alebo sa stretnú s online obsahom, pri ktorom nebudú vedieť povedať, či je skutočný alebo vygenerovaný AI, je veľká šanca, že sa na vás znova obrátia.
Hovorte aj o výhodách umelej inteligencie, nielen o jej nástrahách


Nehovorte o AI len ako veľkom a hrozivom strašiakovi. Cieľom týchto rozhovorov nemá byť, aby sa vaše deti alebo rodičia báli umelej inteligencie. Umelá inteligencia nie je vo svojej podstate zlá ani dobrá – je to len nástroj, ktorý sa dá využiť rôznymi spôsobmi.
AI možno využiť na preklady, tvorbu textov, úpravu fotiek a videí, odporúčanie hudby či filmov, navigáciu, online vzdelávanie alebo ako pomocníka pre ľudí so znevýhodnením, ale, naopak, aj na sledovanie osobných údajov, vytváranie návykových feedov, šírenie dezinformácií či deepfakov, podvody a phishing, falošné recenzie alebo automatizované obťažovanie.
Problém teda nie je samotná umelá inteligencia, len to, kto a ako ju využíva.
Budujte spoločne kritické myslenie

Jednou z najväčších výziev, pred ktoré nás umelá inteligencia stavia, je to, že maže jasnú hranicu medzi tým, čo je skutočné a čo je len vygenerované. Ak chceme byť na internete v bezpečí pred podvodníkmi, musíme sa naučiť rozoznávať, čo je realita a čo je len jej napodobenina.
V tom vám pomôže kritické myslenie. Podporujte túto dôležitú schopnosť aj vo svojej rodine. Ukážte, že k veciam treba pristupovať kriticky. Nie všetko, čo sa na prvý pohľad vydáva za fakt, ním aj naozaj musí byť.
Aj pri budovaní kritického myslenia vám pomôže klásť si otázky, napríklad:
- Je táto informácia alebo fotografia naozaj pravdivá?
- Vidím typické znaky použitia umelej inteligencie?
- Viem si pravosť informácie nejako overiť?
- Aké bude mať pre mňa dôsledky, ak sa rozhodnem veriť tejto informácii?
- Môžem veriť všetkému, čo mi hovorí AI?
Názorné a hravé rozhovory pomáhajú
Rozhovory o umelej inteligencii sú pre deti omnoho zrozumiteľnejšie, keď sú praktické. Čím viac si deti používanie AI skúšajú pod vaším dohľadom, tým lepšie sa ju naučia používať bezpečne. Vďaka takýmto zážitkom získajú reálnu predstavu o tom, čo dokáže a kde sú jej limity.
Doma môžete urobiť malé „AI pokusy“ – napríklad ukážte deťom, ako chatbot vytvorí básničku, nechajte ich dať mu vlastnú úlohu alebo si spolu porovnajte, či odpoveď AI sedí s informáciami z iných zdrojov. Môžete spolu skúsiť aj nástroje na tvorbu obrázkov, plánovanie dovolenky či preklad slovíčok z iného jazyka. Takto sa deti učia nielen to, čo AI dokáže, ale aj ako nad jej výsledkami kriticky premýšľať a overovať si ich.
Názorný prístup funguje aj pri starších ľuďoch. Spolu si môžete vyskúšať napríklad čítať noviny cez aplikáciu so strojovým hlasom, nechať AI zväčšiť písmo alebo vysvetliť zložité pojmy jednoduchšie. Seniori uvidia, že AI im môže uľahčiť každodenné činnosti – od receptov až po organizovanie liekov –, a zároveň si trénujú kritické rozmýšľanie nad výstupmi od umelej inteligencie.
Nezosmiešňujte chyby, využite ich ako príležitosť na vzdelávanie

Umelá inteligencia vie dnes vytvárať videá a obrázky, ktoré sú takmer na nerozoznanie od reality. Nie je preto hanba naletieť deepfaku alebo podvodnému obsahu – môže sa to stať každému bez ohľadu na vek či skúsenosti.
Takúto situáciu však môžete využiť na rozhovor o rizikách AI. Spoločne si môžete prejsť, čo bolo podozrivé, ako sa dala pravosť overiť a kde nájsť spoľahlivé zdroje. Takýto dialóg je oveľa hodnotnejší než kritika – pomáha človeku učiť sa z konkrétneho príkladu a zároveň rozvíjať kritické myslenie.
Prístup založený na rešpekte a vysvetľovaní pomáha všetkým členom rodiny – deťom, rodičom aj starým rodičom – vnímať umelú inteligenciu realisticky. Uvedomia si, že AI je užitočný nástroj, ktorý môže zjednodušiť život, no zároveň prináša riziká, s ktorými sa treba naučiť bezpečne narábať. Namiesto pocitu hanby za chybu získajú istotu, že ak si s niečím nebudú vedieť rady, môžu požiadať svojich blízkych o pomoc.
Nebojte sa priznať, ak niečo neviete

Umelá inteligencia sa rozvíja rýchlo a nikto nemôže vedieť všetko. Nie je hanba priznať, že na niektoré otázky nepoznáte odpoveď. Naopak, otvorene povedzte: „Neviem, poďme to zistiť.“ Tým im ukážete zdravý a zodpovedný prístup k informáciám.
Keď priznáte, že niečo neviete, dávate deťom príklad, že učenie sa nekončí školou ani dospelosťou. Zároveň tým budujete dôveru – deti vnímajú, že im nechcete rozprávať polopravdy, ale radšej spolu hľadáte overené zdroje. Tak sa učia nielen faktom o AI, ale aj kritickému mysleniu, overovaniu informácií a zodpovednému prístupu k technológiám.
Ak narazíte na otázku, na ktorú nepoznáte odpoveď, môžete sa spoločne s deťmi obrátiť na odborníkov, navštíviť vzdelávacie weby alebo nájsť overené články a videá. Týmto spôsobom vytvárate doma prostredie, kde je bezpečné pýtať sa, priznať chybu či neistotu a spoločne hľadať odpovede a riešenia.
Tip na záver: Ak si chcete overiť, či sa pozeráte na text alebo obrázok vygenerovaný umelou inteligenciou, vyskúšajte služby na detegovanie AI obsahu, ako sú Winston AI alebo Vastav AI.
