10 vecí, ktoré by som o biznise chcel vedieť skôr

Začínate podnikať alebo plánujete svoj biznis ešte len rozbehnúť? Podnikateľ a konzultant Oto Kóňa pre vás zozbieral cenné rady, vďaka ktorým môže byť váš rozbeh výrazne jednoduchší.

V posledných rokoch som sa stretol so stovkami podnikateľov z celého Slovenska – od začínajúcich živnostníkov po podnikateľov so zabehnutými firmami. Stolár z východu Slovenska či majiteľka bratislavskej firmy so 40 zamestnancami majú rôzne problémy a ich cesta k úspechu bola rôzna. Toto je zoznam tém, na ktorých sa však zhodnú všetci ľudia pohybujúci sa v biznise.

Zvládnite biznisové začiatky ľavou zadnou. Všetky potrebné informácie nájdete v našom podnikateľskom manuáli. Chcem vedieť viac

Začínali sme s veľkými snami, kopou otázok a bez skúseností – so sieťou reštaurácií Regal Burger a potom so streetfoodom NYC Corner sme chceli na Slovensko priniesť novú gastro úroveň. Oba projekty fungujú dodnes a mnohému ma v podnikaní naučili.

Nemôžem povedať, že už poznám všetky odpovede, no prinášam vám niekoľko rád, ktoré mne a mojim klientom pomohli posunúť podnikanie vpred.

1. Jeden poriadny excel je viac ako 100 skvelých nápadov

Aj najlepší nápad zrealizovaný v najlepšom čase stroskotá, keď čísla nesedia. Každý biznis preto potrebuje poriadny rozpočet, v ktorom sa myslí aj na úplné detaily, malé položky a vždy aj na dostatočnú rezervu počas ťažkých prvých mesiacov.

Akokoľvek dobre si spočítate, koľko peňazí potrebujete na rozbeh, určite vždy pridajte minimálne 30 až 40 %. Ak budú nakoniec celkové náklady nižšie, je to len pozitívne a vy si vytvoríte pohodlný „vankúš“. Najhoršie je rozbiehať podnikanie s finančným stresom.

2. Vyžmýkajte z nových technológií čo najviac

Hoci je rok 2019, mnohé biznisy sú stále „uväznené“ v 90. rokoch. Kopa papierov a chaos, žiadne dáta či štatistiky. Ak chcete mať navrch, sledujte nové trendy a inovácie vo vašej oblasti. Zabezpečí vám to náskok pred konkurenciou, ale hlavne získate cenné dáta, ktoré posunú váš biznis dopredu, a ukážu na čo sa zamerať a čo zlepšiť.

Analyzujte svoje predaje a objednávky na hodinovej, dennej, týždennej a mesačnej báze. Otvorene si priznajte slabé miesta a zamerajte sa na ich zlepšenie.

3. Nebojte sa byrokracie, ale spravte si „domácu úlohu“

Úrady, povolenia a „papierovačky“ sú jeden z najväčších strašiakov väčšiny podnikateľov. Ak to so svojím biznisom myslíte vážne a chcete ho robiť fér, tak zákony a predpisy jednoducho nemôžete ignorovať. Počas pár rokov aktívneho podnikania a otvorenia desiatok prevádzok som sa nestretol s vyslovene negatívnym prístupom alebo šikanovaním zo strany úradov za predpokladu, že s nimi jednáte partnersky.

Naopak ak si spravíte základný rešerš, komunikujete proaktívne a predvyplníte v tlačivách čo najviac koloniek, tak vám na úradoch veľmi radi pomôžu a poradia s tým, čo vám robí problém.

Ak ale prídete s prázdnymi rukami a očakávate, že za vás celú prácu spraví niekto iný, prvý dojem nebude najlepší.

4. Nepodceňujte seba ani svoje služby

Ak sa už rozhodnete ísť so „svojou kožou“ na trh, tak máte určite čo ponúknuť. Pri naceňovaní preto buďte zdravo sebavedomí. Ponúkate pridanú hodnotu a svoje know-how, nielen čas.

Ten pocit, keď o vás napíše vaše obľúbené médium, je skvelý, ale účty to za vás nezaplatí.

Ak tvoríte napríklad grafiku pre webové stránky, tak predávate nielen svoju kreativitu a odbornosť, ale aj korektnú komunikáciu a dodržiavanie deadlinov. Ak predávate espresso, nepredávate iba teplú čiernu vodu z pomletej kávy, ale aj kvalitu prípravy, servis a celkovú atmosféru.

Ak to robíte nadpriemerne dobre a máte zvládnuté všetky aspekty, tak si vypýtajte adekvátnu cenu a vôbec sa nepozerajte na konkurenciu, ktorá to robí priemerne alebo podpriemerne. Ste v úplne inej lige a to musí odzrkadľovať aj cena.

5. Jeden článok v lesklom časopise vás z biedy nevytrhne

Najhoršie je zaspať na vavrínoch a nechať sa opájať prvým úspechom – doba je veľmi rýchla, nie je čas na uspokojenie. Potešte sa z úspechu, ale neustále inovujte a tvrdo pracujte.

Ten pocit, keď o vás napíše vaše obľúbené médium, je skvelý, ale účty to za vás nezaplatí.

O príbehoch mnohých úspešných podnikateľov vo vašom okolí nevznikol ani jeden poriadny článok, aj keď robia super prácu, zamestnávajú desiatky ľudí a žijú plnohodnotný život. Spokojní klienti a zákazníci, ako aj dobrá atmosféra v tíme je oveľa dôležitejšia.

6. To, čo vám nejde, nechajte na profesionálov

Ak sa vám točí hlava aj z najjednoduchšieho účtovníctva či konfigurovania počítača, nechajte to na odborníkov. Vďaka tomu sa môžete sústrediť na to, čo viete najlepšie a nebudete v strese.

Väčšina malých podnikateľov má pocit, že musia všetko robiť sami – od upratovania cez doručovanie zásielok po non-stop konzultácie na telefóne. To považujem za základnú chybu. Čím skôr delegujete činnosti, ktoré vám trvajú dlho a nie ste v nich „doma“ na expertov, tým rýchlejšie bude vaše podnikanie rásť.

7. Vypýtajte si radu od skúsenejších

Každý z nás má niekoho, koho vo svojej oblasti obdivujeme alebo rešpektujeme a radi by sme sa s ním porozprávali. Veľa ľudí si však vopred povie, že tento človek na nás určite nebude mať čas a neurobí ani prvý krok. Ak sa ale dôkladne pripravíte, definujete si čo najšpecifickejšie otázky, prípadne agendu stretnutia v prvom emaili, vaše šance na úspech dramaticky stúpnu. Prinajhoršom vám oslovený človek neodpíše.

Z mojich skúseností ale vyplýva, že úspešní a často naozaj zaneprázdnení ľudia si veľmi cenia, keď na druhej strane vidia úsilie a množstvo odvedenej práce. Radi potom zazdieľajú svoje know-how a podporia snaživých nadšencov v plnení ich snov.

8. Koniec je vždy vo vzduchu

Spravili ste si dôkladnú prípravu, detailný rozpočet a odvádzate kvalitnú prácu. Štart biznisu aj jeho udržanie je vždy tak trochu ruská ruleta. Faktorov, ktoré ovplyvňujú podnikanie, je toľko, že nič nie je nikdy na 100 % isté. Koniec je teda tiež jednou z možností, ktorá je vždy vo vzduchu, preto by ste k nej mali pristupovať pragmaticky a bez väčších emócií.

Faktorov, ktoré ovplyvňujú podnikanie, je toľko, že nič nie je nikdy na 100 % isté.

Sám som musel niektoré svoje biznisy ukončiť, čo je vždy ťažké a bolestivé. Vždy však ide o úžasne cennú skúsenosť, ktorá vám pomôže v ďalších podnikateľských dobrodružstvách.

9. Tím je všetko

Málokedy dokážete robiť kvalitný biznis úplne sami. Aj keď ste živnostník alebo jediný zamestnanec vo vlastnej firme, potrebujete partnerov. Aj keď máte len jediného zamestnanca, tak spolu vytvárate celkovú reputáciu firmy a atmosféru v nej. Dobré vzťahy vo vnútri firmy cítia všetci okamžite, čo je ďalšia pridaná hodnota. Zlé a napäté vzťahy poškodzujú firmu a sťažujú prácu všetkým.

Budovanie tímu a starostlivosť oň je jedna z hlavných zodpovedností väčšiny podnikateľov a majiteľov firiem. Hoci to nie každému ide úplne prirodzene, považujem za naozaj dôležité pracovať na tejto zručnosti.

10. Relax, relax, relax a úprimnosť

Veľa začínajúcich podnikateľov, ale aj tých, čo sú v biznise už roky, má pocit, že musia byť stále k dispozícií. Aj počas dovolenky, víkendov či choroby.

Nie je zlyhanie oddýchnuť si, keď ste unavení ani povedať, že je toho veľa. V takýchto momentoch sa treba zastaviť, upratať si vo veciach a začať nanovo s novou silou. Ocenia to všetci okolo vás a vás bude práca opäť napĺňať. Úprimnosť k sebe a tímu je to najlepšie, čo môžete pre svoj biznis spraviť.

Oto Kóňa

Vyštudoval politológiu a politický marketing. Po štúdiu odišiel do New Yorku, kde sa v uliciach Brooklynu prvýkrát stretol s pouličným gastrom. Táto skúsenosť ho v roku 2014 inšpirovala k otvoreniu úspešného bistra Regal Burger a neskôr prevádzky NYC Corner. Do ulíc Bratislavy a na festivaly po celom Slovensku tak priniesol kvalitný streetfood. V rámci svojich aktivít poskytuje konzultácie podnikateľom, pričom vychádza z vlastných skúseností.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

5 dôvodov, prečo je Xiaomi Mi Note 10 perfektný biznisový spoločník

Vlajková loď od Xiaomi je podnikateľský smartfón, ktorý prekoná vaše očakávania.

Ak chcete svoj biznis rozvíjať a neustále ho posúvať ďalej, potrebujete pri tom adekvátneho partnera. Smartfón, ktorý je na túto výzvu pripravený. Predstavujeme Xiaomi Mi Note 10, zariadenie, na ktoré sa môžete po všetkých stránkach spoľahnúť.

1. Vyžijete naplno svoj kreatívny potenciál

Žijeme v dobe sociálnych sietí, okamžitých reakcií a tvorby obsahu. Bez ohľadu na typ biznisu si väčšina podnikateľov  uvedomuje, že ich musí byť vidieť. Prezentácia nového produktu či poslednej tvorby na Instagrame, zákulisné videá pre fanúšikov alebo vizuálne priblíženie dôležitých zmien, to všetko si vyžaduje kvalitný fotoaparát.

Profesionálne štúdio, ktoré vám takéto fotky prinesie, môžete mať s Xiaomi Mi Note 10 priamo vo vrecku vďaka 108 Mpx kamere. Zvyšok je už len na vašej kreativite.

2. Môžete zabudnúť na tablet, už vám ho netreba

Vysokokvalitný displej s rozmerom 6,47”, teda vo veľkosti menšieho tabletu, sa najčastejšie spája so zábavou, napríklad s pozeraním videí na Youtube alebo HBO GO. No rovnako vám ušetrí čas aj pri práci. Už sa nemusíte trápiť lúštením excelovskej tabuľky, dokumentu či prezentácie na malom displeji, resp. zapínaním notebooku.

Využite technológie na maximum! Vyberte si zariadenia a aplikácie, ktoré vám podnikanie výrazne uľahčia. Chcem vedieť viac

Všetky informácie máte pohodlne na dlani, a to doslova. Zábavu, akú tento zaoblený displej počas dlhých presunov ponúka, si určite dokážete predstaviť. Či už patríte k náruživým hráčom, alebo uprednostňujete dobrý film.

3. Multitaskujete s pomocou split screenu

Veľký displej má ešte jednu dôležitú výhodu – Xiaomi Mi Note 10 jednoducho premeníte na mobilnú kanceláriu vďaka funkcii split screen. Tá vám umožní otvoriť naraz dve aplikácie vedľa seba a pracovať v nich simultánne. Potrebujete do emailu dostať dáta z tabuľky, prípadne zároveň sledovať prezentáciu nového produktu a písať si k nej poznámky? S týmto modelom nie je nič jednoduchšie.

4. Celú kanceláriu budete mať v telefóne

Rýchlosť a spoľahlivosť dnes očakávate od všetkých služieb nielen vy, ale aj vaši zákazníci a rovnaké kritériá by mal spĺňať aj váš smartfón. Základom je špičkový hardvér. Pri Xiaomi Mi Note 10 to znamená 8-jadrový procesor  operačnú pamäť 6 GB. Bez zaváhania zvládne náročnejšie aplikácie aj súbežnú prácu vo viacerých appkách cez split screen.

Ak vás tieto možnosti zaujali natoľko, že si chcete do smartfónu presťahovať celú svoju kanceláriu s dokumentami, fotkami, plánmi či databázami, môžete sa do toho smelo pustiť. Xiaomi Mi Note 10 má 128 GB internej pamäte a podrží vás aj v tomto ohľade.

5. Už nebudete musieť nabíjať každý večer

Bez ohľadu na funkcie a vychytávky, ktoré budete využívať, vybitý smartfón je vám platný približne ako zatvorený podnik či nefunkčný počítač. Jeho nabíjanie by malo trvať čo najkratšie a nabitý by vám mal vydržať čo najdlhšie. Smartfón vám má pomáhať efektívne využívať čas, nie komplikovať život.

Presne v tomto duchu je Xiaomi Mi Note 10 koncipovaný. Batéria aj pri náročnom používaní vydrží až dva dni, a ak sa ocitnete v situácii, že vám dochádza, za 30 minút ste na 58 % batérie vďaka rýchlonabíjaniu. Xiaomi Mi Note 10 je po všetkých stránkach pripravený pomôcť vám viesť biznis v modernom, svižnom duchu. Je už len na vás, aby ste to využili.


Xiaomi Mi Note 10 môžete mať k akémukoľvek O2 SMART Paušálu na začiatok už od 0 €. 

Značka Xiaomi je na trhu od roku 2010 a zameriava sa primárne na segment IoT, teda smartfóny a iné smartzariadenia. Filozofia je prinášať adekvátnu cenu za dobrý výkon, s  dôrazom na inovatívne produkty. Xiaomi patrí medzi top 5 výrobcov smartfónov a popredné miesta obsadzuje aj v počte predaných spotrebiteľských smart zariadení. Viac o produktoch Xiaomi nájdete tu.


Tieto dva smartfóny stoja menej ako stovku a majú čím prekvapiť

Čítaj viac

Ako udržiavať bezpečnosť a hygienu smartfónu? Vyberte si z tohto príslušenstva

Čítaj viac

Férová nadácia O2 podporila online vzdelávanie žiakov a učiteľov sumou 60 000 €

Čítaj viac