10 vecí, ktoré by som o biznise chcel vedieť skôr

Začínate podnikať alebo plánujete svoj biznis ešte len rozbehnúť? Podnikateľ a konzultant Oto Kóňa pre vás zozbieral cenné rady, vďaka ktorým môže byť váš rozbeh výrazne jednoduchší.

V posledných rokoch som sa stretol so stovkami podnikateľov z celého Slovenska – od začínajúcich živnostníkov po podnikateľov so zabehnutými firmami. Stolár z východu Slovenska či majiteľka bratislavskej firmy so 40 zamestnancami majú rôzne problémy a ich cesta k úspechu bola rôzna. Toto je zoznam tém, na ktorých sa však zhodnú všetci ľudia pohybujúci sa v biznise.

Zvládnite biznisové začiatky ľavou zadnou. Všetky potrebné informácie nájdete v našom podnikateľskom manuáli. Chcem vedieť viac

Začínali sme s veľkými snami, kopou otázok a bez skúseností – so sieťou reštaurácií Regal Burger a potom so streetfoodom NYC Corner sme chceli na Slovensko priniesť novú gastro úroveň. Oba projekty fungujú dodnes a mnohému ma v podnikaní naučili.

Nemôžem povedať, že už poznám všetky odpovede, no prinášam vám niekoľko rád, ktoré mne a mojim klientom pomohli posunúť podnikanie vpred.

1. Jeden poriadny excel je viac ako 100 skvelých nápadov

Aj najlepší nápad zrealizovaný v najlepšom čase stroskotá, keď čísla nesedia. Každý biznis preto potrebuje poriadny rozpočet, v ktorom sa myslí aj na úplné detaily, malé položky a vždy aj na dostatočnú rezervu počas ťažkých prvých mesiacov.

Akokoľvek dobre si spočítate, koľko peňazí potrebujete na rozbeh, určite vždy pridajte minimálne 30 až 40 %. Ak budú nakoniec celkové náklady nižšie, je to len pozitívne a vy si vytvoríte pohodlný „vankúš“. Najhoršie je rozbiehať podnikanie s finančným stresom.

2. Vyžmýkajte z nových technológií čo najviac

Hoci je rok 2019, mnohé biznisy sú stále „uväznené“ v 90. rokoch. Kopa papierov a chaos, žiadne dáta či štatistiky. Ak chcete mať navrch, sledujte nové trendy a inovácie vo vašej oblasti. Zabezpečí vám to náskok pred konkurenciou, ale hlavne získate cenné dáta, ktoré posunú váš biznis dopredu, a ukážu na čo sa zamerať a čo zlepšiť.

Analyzujte svoje predaje a objednávky na hodinovej, dennej, týždennej a mesačnej báze. Otvorene si priznajte slabé miesta a zamerajte sa na ich zlepšenie.

3. Nebojte sa byrokracie, ale spravte si „domácu úlohu“

Úrady, povolenia a „papierovačky“ sú jeden z najväčších strašiakov väčšiny podnikateľov. Ak to so svojím biznisom myslíte vážne a chcete ho robiť fér, tak zákony a predpisy jednoducho nemôžete ignorovať. Počas pár rokov aktívneho podnikania a otvorenia desiatok prevádzok som sa nestretol s vyslovene negatívnym prístupom alebo šikanovaním zo strany úradov za predpokladu, že s nimi jednáte partnersky.

Naopak ak si spravíte základný rešerš, komunikujete proaktívne a predvyplníte v tlačivách čo najviac koloniek, tak vám na úradoch veľmi radi pomôžu a poradia s tým, čo vám robí problém.

Ak ale prídete s prázdnymi rukami a očakávate, že za vás celú prácu spraví niekto iný, prvý dojem nebude najlepší.

4. Nepodceňujte seba ani svoje služby

Ak sa už rozhodnete ísť so „svojou kožou“ na trh, tak máte určite čo ponúknuť. Pri naceňovaní preto buďte zdravo sebavedomí. Ponúkate pridanú hodnotu a svoje know-how, nielen čas.

Ten pocit, keď o vás napíše vaše obľúbené médium, je skvelý, ale účty to za vás nezaplatí.

Ak tvoríte napríklad grafiku pre webové stránky, tak predávate nielen svoju kreativitu a odbornosť, ale aj korektnú komunikáciu a dodržiavanie deadlinov. Ak predávate espresso, nepredávate iba teplú čiernu vodu z pomletej kávy, ale aj kvalitu prípravy, servis a celkovú atmosféru.

Ak to robíte nadpriemerne dobre a máte zvládnuté všetky aspekty, tak si vypýtajte adekvátnu cenu a vôbec sa nepozerajte na konkurenciu, ktorá to robí priemerne alebo podpriemerne. Ste v úplne inej lige a to musí odzrkadľovať aj cena.

5. Jeden článok v lesklom časopise vás z biedy nevytrhne

Najhoršie je zaspať na vavrínoch a nechať sa opájať prvým úspechom – doba je veľmi rýchla, nie je čas na uspokojenie. Potešte sa z úspechu, ale neustále inovujte a tvrdo pracujte.

Ten pocit, keď o vás napíše vaše obľúbené médium, je skvelý, ale účty to za vás nezaplatí.

O príbehoch mnohých úspešných podnikateľov vo vašom okolí nevznikol ani jeden poriadny článok, aj keď robia super prácu, zamestnávajú desiatky ľudí a žijú plnohodnotný život. Spokojní klienti a zákazníci, ako aj dobrá atmosféra v tíme je oveľa dôležitejšia.

6. To, čo vám nejde, nechajte na profesionálov

Ak sa vám točí hlava aj z najjednoduchšieho účtovníctva či konfigurovania počítača, nechajte to na odborníkov. Vďaka tomu sa môžete sústrediť na to, čo viete najlepšie a nebudete v strese.

Väčšina malých podnikateľov má pocit, že musia všetko robiť sami – od upratovania cez doručovanie zásielok po non-stop konzultácie na telefóne. To považujem za základnú chybu. Čím skôr delegujete činnosti, ktoré vám trvajú dlho a nie ste v nich „doma“ na expertov, tým rýchlejšie bude vaše podnikanie rásť.

7. Vypýtajte si radu od skúsenejších

Každý z nás má niekoho, koho vo svojej oblasti obdivujeme alebo rešpektujeme a radi by sme sa s ním porozprávali. Veľa ľudí si však vopred povie, že tento človek na nás určite nebude mať čas a neurobí ani prvý krok. Ak sa ale dôkladne pripravíte, definujete si čo najšpecifickejšie otázky, prípadne agendu stretnutia v prvom emaili, vaše šance na úspech dramaticky stúpnu. Prinajhoršom vám oslovený človek neodpíše.

Z mojich skúseností ale vyplýva, že úspešní a často naozaj zaneprázdnení ľudia si veľmi cenia, keď na druhej strane vidia úsilie a množstvo odvedenej práce. Radi potom zazdieľajú svoje know-how a podporia snaživých nadšencov v plnení ich snov.

8. Koniec je vždy vo vzduchu

Spravili ste si dôkladnú prípravu, detailný rozpočet a odvádzate kvalitnú prácu. Štart biznisu aj jeho udržanie je vždy tak trochu ruská ruleta. Faktorov, ktoré ovplyvňujú podnikanie, je toľko, že nič nie je nikdy na 100 % isté. Koniec je teda tiež jednou z možností, ktorá je vždy vo vzduchu, preto by ste k nej mali pristupovať pragmaticky a bez väčších emócií.

Faktorov, ktoré ovplyvňujú podnikanie, je toľko, že nič nie je nikdy na 100 % isté.

Sám som musel niektoré svoje biznisy ukončiť, čo je vždy ťažké a bolestivé. Vždy však ide o úžasne cennú skúsenosť, ktorá vám pomôže v ďalších podnikateľských dobrodružstvách.

9. Tím je všetko

Málokedy dokážete robiť kvalitný biznis úplne sami. Aj keď ste živnostník alebo jediný zamestnanec vo vlastnej firme, potrebujete partnerov. Aj keď máte len jediného zamestnanca, tak spolu vytvárate celkovú reputáciu firmy a atmosféru v nej. Dobré vzťahy vo vnútri firmy cítia všetci okamžite, čo je ďalšia pridaná hodnota. Zlé a napäté vzťahy poškodzujú firmu a sťažujú prácu všetkým.

Budovanie tímu a starostlivosť oň je jedna z hlavných zodpovedností väčšiny podnikateľov a majiteľov firiem. Hoci to nie každému ide úplne prirodzene, považujem za naozaj dôležité pracovať na tejto zručnosti.

10. Relax, relax, relax a úprimnosť

Veľa začínajúcich podnikateľov, ale aj tých, čo sú v biznise už roky, má pocit, že musia byť stále k dispozícií. Aj počas dovolenky, víkendov či choroby.

Nie je zlyhanie oddýchnuť si, keď ste unavení ani povedať, že je toho veľa. V takýchto momentoch sa treba zastaviť, upratať si vo veciach a začať nanovo s novou silou. Ocenia to všetci okolo vás a vás bude práca opäť napĺňať. Úprimnosť k sebe a tímu je to najlepšie, čo môžete pre svoj biznis spraviť.

Oto Kóňa

Vyštudoval politológiu a politický marketing. Po štúdiu odišiel do New Yorku, kde sa v uliciach Brooklynu prvýkrát stretol s pouličným gastrom. Táto skúsenosť ho v roku 2014 inšpirovala k otvoreniu úspešného bistra Regal Burger a neskôr prevádzky NYC Corner. Do ulíc Bratislavy a na festivaly po celom Slovensku tak priniesol kvalitný streetfood. V rámci svojich aktivít poskytuje konzultácie podnikateľom, pričom vychádza z vlastných skúseností.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Vo vrecku možno nosíte prenosnú kanceláriu. Ako na to prídete?

Krásne fotky zážitkov sú neoceniteľné. Ešte cennejšie však môžu byť biznis funkcie fotoaparátu vášho smartfónu. Viete, ktoré to sú?

V máloktorej oblasti sa výrobcovia smartfónov predbiehajú tak, ako pri kvalite a vylepšeniach fotoaparátov. Dôkazom sú sústavy objektívov či veľmi silná podpora umelej inteligencie. Cieľ je jasný – takmer dokonalé fotky v akýchkoľvek podmienkach. Foťáky v smartfónoch sa však dajú využiť aj inak ako na selfie a nekonečné gigabajty videí. Dokážu totiž úplne nahradiť mnohé kancelárske zariadenia, ktoré vám zbytočne zaberajú miesto.

Skenovanie

Skryť do vrecka klasický skener bolo pred pár rokmi sci-fi. Dnes sa to kombináciou dostatočne kvalitnej fotografie a umelej inteligencie smartfónu podarilo. Základom je fotoaparát, ktorý dokáže spraviť ostrú fotografiu s dostatočným množstvom detailov. Takáto fotografia sa podarí, ak fotoaparát dokáže zaznamenať dostatočný počet pixelov.

Pixel je základ

Základom fotografie je svetlo a snímač. Čím je snímač väčší, teda má väčšiu plochu, tým detailnejšiu a kvalitnejšiu fotografiu spravíte. Problém je, že do smartfónov pre ich kompaktné rozmery nedokážeme skryť dostatočne veľký čip na to, aby ponúkol skutočne kvalitné fotografie. Na porovnanie: v smartfónoch sú čipy s priemernou veľkosťou 1/3 palca, kompaktné fotoaparáty majú čipy s veľkosťou jedného palca.

Mohlo by sa zdať, že výrobcovia smartfónov sú v slepej uličke. Tam kde končí hardvér, však nastupuje softvér. Všetky vlajkové lode výrobcov smartfónov dnes už používajú softvér, ktorý sa nazýva výpočtová fotografia. Ide o mágiu algoritmov, umelej inteligencie, strojového učenia sa a výkonu procesorov. Výsledkom môže byť rovnaká kvalita fotografie pri 12 Mpx, ako aj pri 50 Mpx senzoroch.

Rozpoznávanie textu

Umelá inteligencia dnes dokáže naozaj zázraky. Huawei P40 Pro má napríklad funkciu rozpoznania textu. V miestach, kde smartfón text rozpozná, umelo znásobí počet pixelov, aby bol text ostrejší a lepšie čitateľný. Ak tieto vlastnosti skombinujete s vhodnou aplikáciou, napríklad CamScanner, v priebehu pár sekúnd máte v smartfóne kvalitne naskenovanú zmluvu, ktorú môžete elektronicky podpísať a poslať mailom.

Úprava textu z fotografie

Možností, ako pracovať s naskenovanými dokumentmi, je oveľa viac. Napríklad aplikácia ScannerHD ponúka technológiu OCR, ktorá dokáže text z fotografie previesť na editovateľný text. Ten môžete prepisovať, použiť do dokumentov alebo priamo kopírovať do správ. Konečne!

Tu je však dôležitá svetelnosť použitých objektívov. Svetelnosť sa označuje clonovým číslom – f/1.8, f/2.4 a podobne. Čím je číslo nižšie, tým je svetelnosť vyššia, teda budete mať lepšie fotografie aj v horších svetelných podmienkach. Fotenie s objektívmi s horšou svetelnosťou sa prejavuje tmavými a rozmazanými fotografiami s vysokým šumom.

Nakupovanie fotením

OCR technológiu nájdete aj v prekladačoch. Oceníte ju napríklad pri čítaní jedálneho lístka v zahraničí, prípadne pri študovaní zmluvy. Stačí odfotografovať text, ktorému celkom nerozumiete, a smartfón ho automaticky preloží. Niektoré aplikácie dokážu nápisy prekladať aj bez fotografovania. Stačí namieriť smartfón na text a na displeji máte okamžite preklad. Podmienkou je byť on-line.

Rovnakú podmienku musíte splniť, ak chcete cez fotoaparát nakupovať. Túto funkciu bežne nájdete v natívnej aplikácii fotoaparát pod označením nákupy. Po zamierení na konkrétnu vec ju smartfón rozozná a vyhľadá na internete. V stavebníctve takýmto spôsobom ľahko identifikujete materiál, ktorý nepoznáte, v módnom biznise zasa kúsky, ktoré ušli vašej pozornosti.

Potrebujete smartfón na biznis? Huawei P40 Pro má aj týchto 6 funkcií, ktoré vám pracovné úlohy zjednodušia.

 Platenie faktúr

Platenie faktúr môže byť nudná a zdĺhavá mravčia práca. Prečo ju spomíname pri fotoaparátoch? Pretože vďaka nim veľmi rýchlo a ľahko faktúru uhradíte. Bankové aplikácie ponúkajú skenovanie faktúr. Umelá inteligencia sama rozpozná údaje a vloží ich do správnych políčok. Stále populárnejšie je tiež platenie faktúr QR kódom. Ak túto technológiu poznáte, zrejme ste sa stretli s tým, že ste museli na QR kód zoomovať.

Približovať obraz dokáže dnes každý smartfón, no nie každý kvalitne. Pri výbere preto prihliadajte najmä na optický zoom, Huawei P40 Pro ho má až 5-násobný. Pri digitálnom zoome buďte opatrnejší, tu už cítiť zníženie kvality obrazu. Môže sa vám stať, že by smartfón nevedel QR kód prečítať. Čítačky QR kódov dnes výrobcovia natívne integrujú do fotoaparátov, nepotrebujete ani špeciálnu aplikáciu.

Meranie

Móda sústavy niekoľkých objektívov v jednom smartfóne neobišla ani jednu veľkú značku smartfónov. Čo robí široký, ultraširoký alebo teleobjektív, je jasné už ich názvov. Pre mnohých je však záhadou ToF objektív. Jeho funkciou je merať vzdialenosť predmetov od smartfónu a vytvoriť tak populárne rozmazané pozadie pri portrétoch.

ToF však nie je len o zábave. Ak potrebuje merať rozmery, objemy či výšku človeka, práve tento objektív vám za pomoci rozšírenej reality pomôže. Stačí otvoriť napríklad natívnu aplikáciu od Huawei AR meranie a môžete sa pustiť do práce. Merania sú až prekvapivo presné.


Komunikácia je v podnikaní kľúčom k úspechu. Preto musí prebiehať bez omedzení a problémov. Potrebujete sa spoľahnúť, že s partnermi, klientmi a spolupracovníkmi budete vždy v kontakte. Práve toto rieši balík služieb O2 pre podnikateľov. Titánový O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS, MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.


Tipy, ako si preniesť fotky, kontakty a appky zo starého smartfónu do nového

Čítaj viac

Stiahnite si jednu z týchto 6 appiek a naučte sa každý deň niečo nové

Čítaj viac

Huawei P smart 2021 sme zmenili na herné zariadenie. Čo sme si na ňom zahrali?

Čítaj viac