Mama mala skúsenosti s vedením optiky, syn zas znalosti marketingu a budovania značiek. Založili rodinnú optiku, kam cestujú klienti z celého Slovenska. Prečítajte si, ako to dosiahli.
Oto Kóňa sa rozprával s Danielom Grigarom a s jeho mamou Zitou, ktorí založili a riadia rodinnú optiku Zita. Prečítajte si ich príbeh a dozviete sa aj to, prečo je optika remeslo, ktoré zatiaľ nemôže fungovať bez osobného kontaktu so zákazníkmi.
V seriáli O2 pre biznis vám Oto Kóňa predstavuje inšpiratívnych a férových podnikateľov z celého Slovenska z rozličných oblastí biznisu. Oto podnikal v gastronómii (Regal Burger, NYC Corner) a momentálne sa venuje podpore a konzultáciám pre malých podnikateľov.
Ako to robíte, že vo vašej optike máte „vybookované“ termíny na tri týždne dopredu a zákazníci sú k vám ochotní cestovať až z Prahy?
Daniel: Vybrali sme si náročnejšiu cestu ako robiť biznis a naši zákazníci to dokážu oceniť. Väčšina optík na Slovensku má viacero veľkých dodávateľov a to im stačí. My pracujeme s malými nezávislými výrobcami a dodávateľmi.
Je náročné komunikovať s tridsiatimi rôznymi dodávateľmi naraz, ale je to cesta, pre ktorú sme sa rozhodli, a tak nám to dáva zmysel. Zákazníkom preto môžeme ponúknuť jedinečné rámy, ktoré dokonale poznáme.
Iba pekné rámy by nám však nestačili. V optike v prvom rade potrebujete ľuďom odborne poradiť a dať im špičkový zákaznícky servis.
Zita: Snažíme sa dať našim zákazníkom nielen to, čo musíme a čo od nás očakávajú, ale aj niečo navyše. Chceli by sme, aby nás vždy mohli ohodnotiť jedenástimi bodmi z desiatich.
Daniel: 11/10 je jedna z našich hodnôt. To, že zákazník príde do pekného priestoru, obslúži ho milý personál, poskytne mu kvalitnú službu a zákazník odíde domov s dobrým produktom, by mal byť štandard. Na to, aby mal zákazník výnimočnú skúsenosť, by to však bolo trochu málo.
Zita: Sme príjemne prekvapení, ako zákazníci oceňujú tento prístup. Pritom to nie je nič nové, nič, čo by som nerobila predtým, než sme otvorili Optiku Zita.
Ako sa začal príbeh Optiky Zita?
Zita: Dlhé roky som bola spolumajiteľka dvoch optík, no necítila som sa v podnikaní dobre. S kolegyňou sme mali iný pohľad na vedenie firmy.
Daniel: Mama spolu s kolegyňou podnikali 12 rokov. Mali dve generické optiky v okrajovej časti Bratislavy. Nefungovalo im to ekonomicky najlepšie a chcel som mamine pomôcť. Neskôr som však zistil, že si nesedeli najmä ľudsky. Povedal som si, že s tým treba niečo robiť. Ľudia majú pred štartom podnikania biznis plány, modely a tabuľky: ja som mal nespokojnú mamu a chcel som dosiahnuť, aby jej bolo dobre. Ale ako to dosiahnuť, to som nemal vôbec premyslené. Trvalo pár rokov, kým sme s tým reálne pohli.
Zita: Bývalá kolegyňa má dnes tiež vlastnú optiku a darí sa jej. Je lepšie, že sme sa rozdelili, pretože sme jednoducho iné, máme iné názory na biznis aj na život.
„Ľudia majú pred štartom podnikania biznis plány, modely a tabuľky: ja som mal nespokojnú mamu a chcel som dosiahnuť, aby jej bolo dobre.“
Daniel: Našu novú optiku sme pomenovali po mame. Ona má pod palcom vyšetrenia zraku a každodennú prácu v optike, ja zasa marketing a vedenie firmy. Firmu sme rozbiehali v trojici spolu s mojou ženou Katkou, ktorá má na starosti okrem iného aj výber rámov a komunikáciu s dodávateľmi.
Optiku ste otvorili pred tromi rokmi. Odvtedy váš podnik narástol a zamestnali ste aj ľudí mimo rodiny. Ako ste si ich vyberali?
Daniel: Keď do firmy prijímame niekoho nového, vždy je pre nás prvoradé, aby sme si sedeli najmä ľudsky.
Zita: Zamestnanci však musia byť dobrí aj z odbornej stránky − musia ovládať remeslo a technológie, ktoré pri práci denne využívame.
Daniel: Jednou z našich ďalších hodnôt je sloboda. V mnohých situáciách nechávame rozhodovať našich zamestnancov. Oni sú najbližšie k zákazníkovi a v danej situácii vedia najlepšie zhodnotiť, čo je správne urobiť. Posmeľujeme ich k tomu, aby sa nebáli robiť chyby.
Je ťažké nájsť dobrých zamestnancov do optiky?
Daniel: Hľadáme najprv cez odporúčania, a keď nikoho nenájdeme, zverejníme inzerát. Na inzerát, že hľadáme človeka do marketingu, nám za 9 dní prišlo vyše 140 reakcií.
Ale optik a optometrista sú špecifické povolania. Optická branža na Slovensku nie je v najlepšej kondícii, dobrých optikov je málo. Máme tu veľa optík, kde nepracujú optici. Vieme, kde sú limity odvetvia, a cítime ich.
„Optika je staré remeslo. Máme tu veľmi silnú generáciu šesťdesiatnikov. No keď títo ľudia odídu, nebude to tu mať kto robiť.“
Zita: Na Slovensku máme iba dve stredné odborné školy, v Bratislave a v Košiciach. Vysokú nemáme vôbec. Študenti sa odchádzajú ďalej vzdelávať do Olomouca, Brna, Prahy či Pardubíc.
Daniel: Sme v pozícii, keď sa musíme snažiť pritiahnuť k nám absolventov českých škôl. Optika je staré remeslo. Máme tu veľmi silnú generáciu šesťdesiatnikov. No keď títo ľudia odídu, nebude to tu mať kto robiť.
Situáciu nám sťažuje aj to, že optika nemá na Slovensku silné povedomie. V západnej Európe majú ľudia úplne iný postoj. Optiku chápu ako remeslo. Dobrý optik musí ovládať fyziku, biológiu, mal by byť zručný a vedieť vám poradiť. U nás sú optici stále vnímaní na rovnakej úrovni ako predavači. Optici nie sú predavači.
Pokúšate sa zmeniť obraz optiky v očiach Slovákov k lepšiemu?
Daniel: Vždy ma mrzelo, ako sa optika berie v rámci spoločnosti. Pre mnohých ľudí je návšteva optiky nutné zlo. Zákazníci, ktorí celý život nosia okuliare, majú často veľmi nepríjemné skúsenosti. Naším cieľom je zmeniť to a to je základ nášho biznisu.
Otázka je, ako to zmeniť. Stanovili sme si, že chceme podnikať najlepšie, ako vieme. Chceli sme, aby návšteva optiky bola pre ľudí zážitkom. Aby ľudia, ktorí roky nosia okuliare, mohli zo svojho hendikepu spraviť výhodu a vybrať si krásny kúsok, ktorý budú s radosťou nosiť.
Ako sa optike darí tri roky od otvorenia?
Daniel: U nás „dariť sa” znamená, že prežijeme, že keď zaplatíme za chod prevádzky, ostane nám aj na rozvojové projekty. Rátali sme s tým, že začiatky budú náročné. Optika Zita rastie a my sa tešíme z každého míľnika.
Sme otvorená firma, zdieľame všetky naše dáta v rámci tímu. Naši ľudia vedia, aké sú obraty. Tešia sa, keď dosiahneme nejaký rekord. Vždy im hovorím, že je to hra, ale nestraťme sa v nej, nezabúdajme na to podstatné. Nežeňme sa za pokorovaním rekordov.
„My nie sme najúspešnejšia optika. Sú tu optiky, ktoré majú oveľa vyššie obraty. Otázka je, či to je tá správna metrika úspechu.“
Prvoradé je, že keď k nám príde zákazník, a pre nás môže byť aj tisíci v poradí, ale preňho to môže byť jeho prvá skúsenosť s optikou, nemôžeme si to pokaziť snahou dosiahnuť zisk.
Zákazníkov dávate do popredia aj vo vašej komunikácii. Robíte im fotky s okuliarmi, píšete o nich a premenili ste to na komunitnú záležitosť. Kto prišiel s týmto nápadom?
Daniel: Bol to môj nápad. Myslím si však, že na tomto nápade nie je nič výnimočné. Skôr sa čudujem, že to nikomu nenapadlo skôr.
Marketing som študoval a aj som sa ním roky živil. Veľa mojich kamarátov pracuje v reklamných agentúrach. Svet brandov, stratégov, copywriterov, ilustrátorov a grafikov je mi celkom blízky. Často moje nápady konfrontujem so známymi z marketingovej branže.
Aký veľký dôraz kladiete na to, aby všetko, čo vám vyjde z rúk, bolo pekné?
Daniel: Máme radi pekné veci. Pekná vec môže priniesť iba o kúsok vyšší obrat. Zároveň stojí omnoho viac času, energie, peňazí. Sú ľudia, ktorí si pozrú excelovskú tabuľku a povedia si, že pôjdu najefektívnejšou cestou, vyberú si lacnejšej alternatívy. My máme trochu iné nastavenie mysle.
Radšej dáme zákazníkom napríklad o pár centov drahšiu tašku, ktorá je krajšia, lebo to má pre nás hodnotu a dáva nám to tak zmysel.
Každý chce byť úspešný. My nie sme najúspešnejšia optika. Sú tu optiky, ktoré majú oveľa vyššie obraty. Otázka je, či to je tá správna metrika úspechu. Naším mottom je predávať ľuďom kvalitné okuliare, aké si skutočne zaslúžia, spôsobom, aký si zamilujú.
Optika je kontaktná služba, optik musí byť v tesnej blízkosti zákazníka. Ako ste sa popasovali s koronakrízou?
Zita: Pred koronakrízou sme mali niekoľko veľmi dobrých mesiacov, no prišiel marec a apríl a my sme museli úplne zatvoriť a tržby boli na nule.
Zaplatili sme plný plat našim zamestnancom, aj keď vôbec nepracovali. Nevedeli sme zaručiť, že sa ich kríza nedotkne, ale chceli sme, aby sa ich dotkla až ako posledných.
Daniel: Zatvorili sme ešte predtým, než to bolo povinné. Opäť to pre nás bolo otázkou hodnôt a postoja voči zamestnancom.
Zita: Kým sme znovu otvorili, nechali sme si vyrobiť teleport: tubus z plexiskla, v ktorom si môžu zákazníci skúšať rámy aj bez rúška.
„Zatiaľ som nenašiel odpoveď na otázku, ako robiť celý biznis iba online a nejsť pritom dole s kvalitou služby.“
Daniel: Rozhodli sme sa vytvoriť rezervačný systém, aby sme si udržali rozumné časové rozostupy medzi zákazníkmi. Predtým sme v optike mávali časy, keď sme obsluhovali niekoľko skupín zákazníkov naraz.
Máme denne päť termínov, každý po dve hodiny. Je pre nás dôležité, aby sa zákazníci cítili bezpečne.
Aké máte plány do budúcnosti?
Daniel: Sme obmedzení tým, že vieme obslúžiť iba isté percento ľudí. Záujemcov je oveľa viac, v rezervačnom formulári máme momentálne obsadené termíny na tri týždne dopredu. Ak má zákazník akútny problém a my mu nevieme pomôcť hneď, môže ho to odradiť. Odpoveďou na to by bolo otvorenie ďalšej prevádzky.
No je dôležité situáciu riešiť v predstihu. Je to podnikateľská alchýmia: otvoriť novú optiku trvá pol až trištvrte roka. Zároveň vieme, že ak by otváranie nových prevádzok znamenalo, že kvalita pôjde dole, tak to robiť nebudeme.
Zita: Na to, aby zákazník od nás odišiel s dobre urobenými okuliarmi, musia byť dodržané viaceré optické parametre. Napríklad okuliarové šošovky musia byť vycentrované na stred zreničky. Ak je tam vyššia odchýlka, zákazník môže mať migrény, závraty, bolesť očí alebo rozmazané videnie.
Daniel: Som veľký fanúšik technológií. Do maminho biznisu som prišiel s ideou, že budeme technologická firma. Skoro som však narazil na aktuálne limity online sveta. Pokiaľ chceme ponúkať v našom segmente tú najkvalitnejšiu službu, čisto online cestou sa to nedá. Okuliarové e-shopy sledujeme, ale zatiaľ som nenašiel odpoveď na otázku, ako robiť celý biznis iba online a nejsť pritom dole s kvalitou služby.
Majitelia Optiky Zita potrebujú byť neustále v spojení so svojou komunitou zákazníkov a podporovateľov. Zároveň sa potrebujú spoľahnúť na to, že s klientmi a dodávateľmi budú vždy v kontakte bez problémov a obmedzení. Ak ste na tom rovnako, využite služby O2 pre podnikateľov. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených volaní, SMS a MMS aj množstvo dát a predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.