Optika Zita: Ak chcete kvalitné služby, musíte zatiaľ chodiť do optiky osobne

V našom biznise nič nedokáže nahradiť osobné odborné poradenstvo, tvrdia zakladatelia Optiky Zita.

Mama mala skúsenosti s vedením optiky, syn zas znalosti marketingu a budovania značiek. Založili rodinnú optiku, kam cestujú klienti z celého Slovenska. Prečítajte si, ako to dosiahli.

Oto Kóňa sa rozprával s Danielom Grigarom a s jeho mamou Zitou, ktorí založili a riadia rodinnú optiku Zita. Prečítajte si ich príbeh a dozviete sa aj to, prečo je optika remeslo, ktoré zatiaľ nemôže fungovať bez osobného kontaktu so zákazníkmi.

V seriáli O2 pre biznis vám Oto Kóňa predstavuje inšpiratívnych a férových podnikateľov z celého Slovenska z rozličných oblastí biznisu. Oto podnikal v gastronómii (Regal Burger, NYC Corner) a momentálne sa venuje podpore a konzultáciám pre malých podnikateľov.

Ako to robíte, že vo vašej optike máte „vybookované“ termíny na tri týždne dopredu a zákazníci sú k vám ochotní cestovať až z Prahy?

Daniel: Vybrali sme si náročnejšiu cestu ako robiť biznis a naši zákazníci to dokážu oceniť. Väčšina optík na Slovensku má viacero veľkých dodávateľov a to im stačí. My pracujeme s malými nezávislými výrobcami a dodávateľmi.

Je náročné komunikovať s tridsiatimi rôznymi dodávateľmi naraz, ale je to cesta, pre ktorú sme sa rozhodli, a tak nám to dáva zmysel. Zákazníkom preto môžeme ponúknuť jedinečné rámy, ktoré dokonale poznáme.

Iba pekné rámy by nám však nestačili. V optike v prvom rade potrebujete ľuďom odborne poradiť a dať im špičkový zákaznícky servis.

Zita: Snažíme sa dať našim zákazníkom nielen to, čo musíme a čo od nás očakávajú, ale aj niečo navyše. Chceli by sme, aby nás vždy mohli ohodnotiť jedenástimi bodmi z desiatich.

Daniel: 11/10 je jedna z našich hodnôt. To, že zákazník príde do pekného priestoru, obslúži ho milý personál, poskytne mu kvalitnú službu a zákazník odíde domov s dobrým produktom, by mal byť štandard. Na to, aby mal zákazník výnimočnú skúsenosť, by to však bolo trochu málo.

Zita: Sme príjemne prekvapení, ako zákazníci oceňujú tento prístup. Pritom to nie je nič nové, nič, čo by som nerobila predtým, než sme otvorili Optiku Zita.

Ako sa začal príbeh Optiky Zita?

Zita: Dlhé roky som bola spolumajiteľka dvoch optík, no necítila som sa v podnikaní dobre. S kolegyňou sme mali iný pohľad na vedenie firmy.

Daniel: Mama spolu s kolegyňou podnikali 12 rokov. Mali dve generické optiky v okrajovej časti Bratislavy. Nefungovalo im to ekonomicky najlepšie a chcel som mamine pomôcť. Neskôr som však zistil, že si nesedeli najmä ľudsky. Povedal som si, že s tým treba niečo robiť. Ľudia majú pred štartom podnikania biznis plány, modely a tabuľky: ja som mal nespokojnú mamu a chcel som dosiahnuť, aby jej bolo dobre. Ale ako to dosiahnuť, to som nemal vôbec premyslené. Trvalo pár rokov, kým sme s tým reálne pohli.

Zita: Bývalá kolegyňa má dnes tiež vlastnú optiku a darí sa jej. Je lepšie, že sme sa rozdelili, pretože sme jednoducho iné, máme iné názory na biznis aj na život.

„Ľudia majú pred štartom podnikania biznis plány, modely a tabuľky: ja som mal nespokojnú mamu a chcel som dosiahnuť, aby jej bolo dobre.“

Daniel: Našu novú optiku sme pomenovali po mame. Ona má pod palcom vyšetrenia zraku a každodennú prácu v optike, ja zasa marketing a vedenie firmy. Firmu sme rozbiehali v trojici spolu s mojou ženou Katkou, ktorá má na starosti okrem iného aj výber rámov a komunikáciu s dodávateľmi.

Prečítajte si, čo radí Daniel z Optiky Zita podnikateľom, ktorí chcú uspieť v silnej konkurenci 

Optiku ste otvorili pred tromi rokmi. Odvtedy váš podnik narástol a zamestnali ste aj ľudí mimo rodiny. Ako ste si ich vyberali?

Daniel: Keď do firmy prijímame niekoho nového, vždy je pre nás prvoradé, aby sme si sedeli najmä ľudsky.

Zita: Zamestnanci však musia byť dobrí aj z odbornej stránky − musia ovládať remeslo a technológie, ktoré pri práci denne využívame.

Daniel: Jednou z našich ďalších hodnôt je sloboda. V mnohých situáciách nechávame rozhodovať našich zamestnancov. Oni sú najbližšie k zákazníkovi a v danej situácii vedia najlepšie zhodnotiť, čo je správne urobiť. Posmeľujeme ich k tomu, aby sa nebáli robiť chyby.

Je ťažké nájsť dobrých zamestnancov do optiky?

Daniel: Hľadáme najprv cez odporúčania, a keď nikoho nenájdeme, zverejníme inzerát. Na inzerát, že hľadáme človeka do marketingu, nám za 9 dní prišlo vyše 140 reakcií.

Ale optik a optometrista sú špecifické povolania. Optická branža na Slovensku nie je v najlepšej kondícii, dobrých optikov je málo. Máme tu veľa optík, kde nepracujú optici. Vieme, kde sú limity odvetvia, a cítime ich.

„Optika je staré remeslo. Máme tu veľmi silnú generáciu šesťdesiatnikov. No keď títo ľudia odídu, nebude to tu mať kto robiť.“

Zita: Na Slovensku máme iba dve stredné odborné školy, v Bratislave a v Košiciach. Vysokú nemáme vôbec. Študenti sa odchádzajú ďalej vzdelávať do Olomouca, Brna, Prahy či Pardubíc.

Daniel: Sme v pozícii, keď sa musíme snažiť pritiahnuť k nám absolventov českých škôl. Optika je staré remeslo. Máme tu veľmi silnú generáciu šesťdesiatnikov. No keď títo ľudia odídu, nebude to tu mať kto robiť.

6 zmien v Sociálnej poisťovni: obmedzenie papierovačiek, šibeničných termínov a vysokých pokút

Situáciu nám sťažuje aj to, že optika nemá na Slovensku silné povedomie. V západnej Európe majú ľudia úplne iný postoj. Optiku chápu ako remeslo. Dobrý optik musí ovládať fyziku, biológiu, mal by byť zručný a vedieť vám poradiť. U nás sú optici stále vnímaní na rovnakej úrovni ako predavači. Optici nie sú predavači.

Pokúšate sa zmeniť obraz optiky v očiach Slovákov k lepšiemu?

Daniel: Vždy ma mrzelo, ako sa optika berie v rámci spoločnosti. Pre mnohých ľudí je návšteva optiky nutné zlo. Zákazníci, ktorí celý život nosia okuliare, majú často veľmi nepríjemné skúsenosti. Naším cieľom je zmeniť to a to je základ nášho biznisu.

Otázka je, ako to zmeniť. Stanovili sme si, že chceme podnikať najlepšie, ako vieme. Chceli sme, aby návšteva optiky bola pre ľudí zážitkom. Aby ľudia, ktorí roky nosia okuliare, mohli zo svojho hendikepu spraviť výhodu a vybrať si krásny kúsok, ktorý budú s radosťou nosiť.

Ako sa optike darí tri roky od otvorenia?

Daniel: U nás „dariť sa” znamená, že prežijeme, že keď zaplatíme za chod prevádzky, ostane nám aj na rozvojové projekty. Rátali sme s tým, že začiatky budú náročné. Optika Zita rastie a my sa tešíme z každého míľnika.

Sme otvorená firma, zdieľame všetky naše dáta v rámci tímu. Naši ľudia vedia, aké sú obraty. Tešia sa, keď dosiahneme nejaký rekord. Vždy im hovorím, že je to hra, ale nestraťme sa v nej, nezabúdajme na to podstatné. Nežeňme sa za pokorovaním rekordov.

„My nie sme najúspešnejšia optika. Sú tu optiky, ktoré majú oveľa vyššie obraty. Otázka je, či to je tá správna metrika úspechu.“

Prvoradé je, že keď k nám príde zákazník, a pre nás môže byť aj tisíci v poradí, ale preňho to môže byť jeho prvá skúsenosť s optikou, nemôžeme si to pokaziť snahou dosiahnuť zisk.

Zákazníkov dávate do popredia aj vo vašej komunikácii. Robíte im fotky s okuliarmi, píšete o nich a premenili ste to na komunitnú záležitosť. Kto prišiel s týmto nápadom?

Daniel: Bol to môj nápad. Myslím si však, že na tomto nápade nie je nič výnimočné. Skôr sa čudujem, že to nikomu nenapadlo skôr.

Marketing som študoval a aj som sa ním roky živil. Veľa mojich kamarátov pracuje v reklamných agentúrach. Svet brandov, stratégov, copywriterov, ilustrátorov a grafikov je mi celkom blízky. Často moje nápady konfrontujem so známymi z marketingovej branže.

Aký veľký dôraz kladiete na to, aby všetko, čo vám vyjde z rúk, bolo pekné?

Daniel: Máme radi pekné veci. Pekná vec môže priniesť iba o kúsok vyšší obrat. Zároveň stojí omnoho viac času, energie, peňazí. Sú ľudia, ktorí si pozrú excelovskú tabuľku a povedia si, že pôjdu najefektívnejšou cestou, vyberú si lacnejšej alternatívy. My máme trochu iné nastavenie mysle.

Radšej dáme zákazníkom napríklad o pár centov drahšiu tašku, ktorá je krajšia, lebo to má pre nás hodnotu a dáva nám to tak zmysel.

Každý chce byť úspešný. My nie sme najúspešnejšia optika. Sú tu optiky, ktoré majú oveľa vyššie obraty. Otázka je, či to je tá správna metrika úspechu. Naším mottom je predávať ľuďom kvalitné okuliare, aké si skutočne zaslúžia, spôsobom, aký si zamilujú.

Optika je kontaktná služba, optik musí byť v tesnej blízkosti zákazníka. Ako ste sa popasovali s koronakrízou?

Zita: Pred koronakrízou sme mali niekoľko veľmi dobrých mesiacov, no prišiel marec a apríl a my sme museli úplne zatvoriť a tržby boli na nule.

Zaplatili sme plný plat našim zamestnancom, aj keď vôbec nepracovali. Nevedeli sme zaručiť, že sa ich kríza nedotkne, ale chceli sme, aby sa ich dotkla až ako posledných.

Daniel: Zatvorili sme ešte predtým, než to bolo povinné. Opäť to pre nás bolo otázkou hodnôt a postoja voči zamestnancom.

Zita: Kým sme znovu otvorili, nechali sme si vyrobiť teleport: tubus z plexiskla, v ktorom si môžu zákazníci skúšať rámy aj bez rúška.

„Zatiaľ som nenašiel odpoveď na otázku, ako robiť celý biznis iba online a nejsť pritom dole s kvalitou služby.“

Daniel: Rozhodli sme sa vytvoriť rezervačný systém, aby sme si udržali rozumné časové rozostupy medzi zákazníkmi. Predtým sme v optike mávali časy, keď sme obsluhovali niekoľko skupín zákazníkov naraz.

Máme denne päť termínov, každý po dve hodiny. Je pre nás dôležité, aby sa zákazníci cítili bezpečne.

Aké máte plány do budúcnosti?

Daniel: Sme obmedzení tým, že vieme obslúžiť iba isté percento ľudí. Záujemcov je oveľa viac, v rezervačnom formulári máme momentálne obsadené termíny na tri týždne dopredu. Ak má zákazník akútny problém a my mu nevieme pomôcť hneď, môže ho to odradiť. Odpoveďou na to by bolo otvorenie ďalšej prevádzky.

No je dôležité situáciu riešiť v predstihu. Je to podnikateľská alchýmia: otvoriť novú optiku trvá pol až trištvrte roka. Zároveň vieme, že ak by otváranie nových prevádzok znamenalo, že kvalita pôjde dole, tak to robiť nebudeme.

Zita: Na to, aby zákazník od nás odišiel s dobre urobenými okuliarmi, musia byť dodržané viaceré optické parametre. Napríklad okuliarové šošovky musia byť vycentrované na stred zreničky. Ak je tam vyššia odchýlka, zákazník môže mať migrény, závraty, bolesť očí alebo rozmazané videnie.

Daniel: Som veľký fanúšik technológií. Do maminho biznisu som prišiel s ideou, že budeme technologická firma. Skoro som však narazil na aktuálne limity online sveta. Pokiaľ chceme ponúkať v našom segmente tú najkvalitnejšiu službu, čisto online cestou sa to nedá. Okuliarové e-shopy sledujeme, ale zatiaľ som nenašiel odpoveď na otázku, ako robiť celý biznis iba online a nejsť pritom dole s kvalitou služby.


Majitelia Optiky Zita potrebujú byť neustále v spojení so svojou komunitou zákazníkov a podporovateľov. Zároveň sa potrebujú spoľahnúť na to, že s klientmi a dodávateľmi budú vždy v kontakte bez problémov a obmedzení. Ak ste na tom rovnako, využite služby O2 pre podnikateľov. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených volaní, SMS a MMS aj množstvo dát a predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Optika Zita

Vyhľadávaná rodinná Optika Zita v bratislavskom Starom Meste je vychýrená nielen unikátnymi dizajnovými rámami, ale predovšetkým ľudským prístupom k zákazníkom a kvalitným odborným poradenstvom. Vedú ju Daniel Grigar a jeho mama Zita Grigarová.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

96 hodín s Huawei: Tradičný maratón výhodných cien je späť

Zľavy až do výšky 50 % na výber toho najzaujímavejšieho z ponuky platia len 4 dni.

Ponuka obľúbených smartfónov a nositeľnej elektroniky s výraznými zľavami si už zaslúži prívlastok tradičná. Od 16. do 19. septembra (vrátane) máte možnosť ušetriť až do 50 % z pôvodnej sumy zariadenia.

Huawei vymenil Google aplikácie za vlastné. Zmení sa niečo aj vo vašom smartfóne? Kliknite sem pre bližšie info

Akcia 96 hodín s Huawei trvá pochopiteľne 96 hodín alebo do vypredania zásob. Zariadenia si môžete k O2 SMART Paušálu alebo v hotovosti kúpiť na e-shope O2 alebo v sieti predajní operátora.

Huawei P Smart 2019

Cena po zľave 27 %: 132 eur

Modelový rad P Smart je dlhodobo veľmi obľúbený. Dôkazom je už tretia generácia tohto cenovo dostupného smartfónu. Poteší 3 400 mAh batéria, 3,5-milimetrový jack či kombinácia skla a plastového tela, vďaka čomu je smartfón príjemne ľahký.

Fotografií, videí či hudby uložíte do smartfónu solídne množstvo až do 64 GB. Tí najnáročnejší môžu pamäť rozšíriť o microSD kartu. Ak si na kartu uložíte film, vychutnáte si ho na 6,21-palcovom displeji s pomerom strán 19,5 : 9.

Fotoaparát s rozlíšením 13 Mpx má podporu 2 Mpx hĺbkového senzora, vďaka ktorému sa vám podarí spraviť perfektné portréty s rozmazaným pozadím. Selfie kamera je v kvapôčkovom výreze v displeji a má príjemných 8 Mpx.

Huawei Y6p

Cena po zľave 23 %: 120 eur

Dizajnový Huawei Y6p s 6,3-palcovou uhlopriečkou má hneď niekoľko predností, ktorými veľmi milo prekvapí. Vďaka 5 000 mAh batérii vydrží na jedno nabitie aj tri dni bežného používania, čo je v dnešnej dobe takmer rarita. Vďaka 8-jadrovému procesoru a 3 GB operačnej pamäte RAM sa naň zasa môžete spoľahnúť v oblasti výkonu.

Na príjemnom IPS LCD displeji, ktorý pokrýva viac ako 80 % prednej strany smartfónu, sa dobre ovládajú hry či pohodlne pozerá video. Ak by ste sa pre Huawei Y6p rozhodli ako pre pracovný nástroj, oceníte viaceré formy zabezpečenia. Prekvapivo rýchlo smartfón odomknete nielen odtlačkom prsta, ale aj tvárou. Ako pri vyšších modeloch Huawei ani tu nechýba možnosť nastaviť bezpečnostný zámok na jednotlivé aplikácie.

Sústava fotoaparátov ponúka kombináciu hlavného 13 Mpx fotoaparátu, 5 Mpx širokouhlého fotoaparátu so zorným uhlom 120 stupňov a 2 Mpx senzora hĺbky ostrosti. Selfie si spravíte prednou 8-Mpx kamerou. Knižnicu fotiek môžete uložiť aj na microSD kartu.

Huawei P Smart Pro

Cena po zľave 36 %: 192 eur

Sklo v kombinácii s hliníkovým rámikom vyvoláva prémiový pocit a práve Huawei P Smart Pro sa touto kombináciou materiálov pýši. Na 6,59-palcovom displeji, ktorý pokrýva takmer 85 % prednej časti smartfónu, vás pri pozeraní videí či prezeraní fotografií nebude nič rušiť. 16 Mpx selfie kamera je totiž zabudovaná do výsuvného modulu.

Sústava fotoaparátov ulahodí aj tým náročným. Hlavný 48-Mpx fotoaparát je podporený 8 Mpx širokouhlým a 2 Mpx senzorom hĺbky ostrosti. Nechýba LED blesk či funkcie ako HDR pre detailnejšie fotografie aj pri silných svetelných kontrastoch, panoráma alebo natáčanie videa v kvalite 1 080p so 60 snímkami za sekundu, vďaka čomu sa vám podarí spraviť aj pekné spomalené zábery.

O celkový výkon sa stará 8-jadrový procesor podporený 6 GB operačnej pamäte. Spomínané fotografie a videá uložíte priamo  do veľkorysej 128 GB pamäte smartfónu a ak by vám predsa len bolo málo, môžete použiť microSD kartu.

Huawei P40 Lite

Cena po zľave 20 %: 192 eur

Odľahčená verzia tohtoročnej vlajkovej lode spoločnosti Huawei model P40 Lite rozhodne má čo povedať. Batéria s kapacitou 4 200 mAh vydrží bez problémov celý deň aktívneho používania. Nabijete ju vďaka 40 W technológii HUAWEI SuperCharger na 70 % za 30 minút.

Displej s veľkosťou 6,4 palca je osadený do tela bez zbytočne rušivých momentov. Smartfón sa perfektne drží a najmä ovláda. Čítačka odtlačkov prstov je v bočnom tlačidle, teda na zadnej strane nájdete len štvoricu fotoaparátov. Hlavný 48 Mpx a 8 Mpx ultra širokouhlý dopĺňa makro fotoaparát a senzor hĺbky ostrosti, ktoré majú zhodne po 2 Mpx.

Huawei P40 Lite ponúka stále živo diskutovaný 3,5-milimetrový jack konektor, je vybavený najnovším Bluetooth 5.0 pre rýchlu bezdrôtovú komunikáciu a nechýba ani NFC, vďaka ktorému môžete smartfónom platiť ako platobnou kartou.

Huawei Mate Xs

Cena po zľave 24 %: 1 884 eur

Huawei je priekopníkom v segmente ohybných displejov. Huawei Mate Xs je preto stávka na istotu. Ideálny pracovný nástroj pre tých, ktorí pracujú v teréne a používajú smartfón aj tablet. Mate Xs má v zloženom stave 6,6 palca, keď ho rozložíte, môžete pracovať na 8-palcovom tablete.

Konštrukcia tohto skladacieho smartfónu je veľmi ergonomická a pohodlne sa drží vďaka bočnému panelu. Ten v sebe skrýva USB-C a štvoricu fotoaparátov tej najvyššej kvality a výkonnosti. Hlavný fotoaparát má 40 Mpx a je doplnený o ultra široký fotoaparát, teleobjektív a snímač hĺbky ostrosti. Umelá inteligencia v tomto smartfóne robí divy, čoho dôkazom sú jedinečné nočné zábery.

Batériu s kapacitou 4 500 mAh nabijete 55-wattovou technológiou Huawei SuperCharge na 85 % už za 30 minút. Aj napriek tomuto nabíjaciemu výkonu sa Mate Xs nezahreje, keďže je vybavený jedinečnou chladiacou technológiou. Tá sa stará aj o výkon a nadštandardne chladí aj pri pozeraní videa v tom najvyššom rozlíšení alebo pri hraní graficky náročných hier.

Huawei Freelace

Cena po zľave 50 %: 24 eur

Bluetooth slúchadlá Huawei Freelace sú vďaka konštrukcii ideálne pre športovcov, farebnou ponukou zasa zaujmú aj mladšie ročníky. Pomocou USB-C a technológie rýchlonabíjania sa nemusíte báť, že by vás baterka zradila v tom najnevhodnejšom čase. Na jedno nabitie vydržia 18 hodín hrania, po 5 minútach nabíjania sú nabité na 4 hodiny hrania. Slúchadlá sa dajú nabíjať aj pomocou smartfónu.

Konštrukcia je z odolných materiálov zabalených v príjemnom silikóne tak, aby vám slúchadlá neprekážali, keď ich budete mať zavesené na krku. Použité materiály sú navyše veľmi odolné, teda nie je problém Huawei Freelace zvinúť. Vďaka plochému tvaru sa nezamotajú.

Slúchadlá sú odolné proti potu aj dažďu, sú vybavené technológiou na potlačenie ruchu vetra a batériu šetrí technológia, ktorá dokáže rozpoznať, či Freelace používate. Ak nie, automaticky slúchadlá odpojí od smartfónu.

Huawei Free Buds 3

Cena po zľave 38 %: 96 eur

Majú perfektný funkčný dizajn a sú plnohodnotným doplnkom smartfónu. Úplne bezdrôtové slúchadlá Huawei Free Buds 3 sú vybavené inteligentným potlačením okolitých ruchov, čo zabezpečí väčší zážitok z hudby alebo komfortnejšie telefonovanie aj v hlučnom prostredí.

Slúchadlá používajú najnovšiu generáciu Bluetooth doplnenú o ďalšie technológie, vďaka čomu sa extrémne rýchlo spárujú so smartfónom a rovnako rýchlo budú reagovať na príkazy. Najnovšie generácie použitých technológií zároveň zabezpečujú veľmi stabilné pripojenie k smartfónu.

Kruhové puzdro sadne perfektne do ruky a predĺži výdrž slúchadiel až na 20 hodín hrania na jedno nabitie. Huawei Free Buds 3 sa môžu pochváliť aj inteligentným bezdrôtovým nabíjaním, vďaka čomu ich nabijete jednoduchým priložením k vybraným druhom smartfónov.

Huawei Band 4

Cena po zľave 33 %: 24 eur

Inteligentný náramok Huawei Band 4 plnohodnotne supluje náramkové hodinky, je predĺženou rukou vášho smartfónu, keďže zobrazuje prichádzajúce správy či upozorňuje na prichádzajúci hovor, alebo pedantne sleduje vaše zdravie a pohyb.

Farebný dotykový displej so zakrivením môžete „personalizovať“ vďaka bohatému výberu farebných ciferníkov. Náramok sa nabíja pomocou USB a na jedno nabitie vydrží až 6 dní aktívneho používania.

Huawei Band 4 dokáže sledovať merať hladinu kyslíka v krvi, tep, monitorovať spánok a vyhodnocovať jeho kvalitu a nechýba ani sledovanie športových aktivít, počas ktorých meria srdcový tep, zóny tepovej frekvencie, kroky, vzdialenosť, rýchlosť, kalórie a mnohé ďalšie veličiny.


Všetky smartfóny a zariadenia z ponuky 96 hodín s Huawei môžete mať k akémukoľvek O2 SMART Paušálu na začiatok už od 0 €.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Ste pripravení na 5G? Vybrali sme 5 mobilov s rýchlym pripojením a naloženou výbavou

Čítaj viac

Rozhodujete sa medzi smart náramkom a smart hodinkami? Toto by ste mali vedieť

Čítaj viac

Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac