Spolumajiteľ Homola Furniture: „Je ťažké prizerať sa tomu, ako stolárske umenie vymiera.“

Rodine Homolovcov sa podarilo vybudovať z malej dielne inovatívny podnik s viacerými divíziami. Popri obrovských zákazkách v ňom stále pestujú lásku k remeslu.

Zariaďovali nábytkom celoslovenskú sieť kinosál, inovatívne veľkoplošné kancelárie, známe bary a kaviarne, mestskú pláž aj útulné byty. Oto Kóňa sa rozprával s Jánom Homolom z firmy Homola Furniture o tom, ako vyzerala cesta ich rodinného podnikania.

V seriáli O2 pre biznis vám Oto Kóňa predstavuje inšpiratívnych a férových podnikateľov z celého Slovenska z rozličných oblastí biznisu. Oto podnikal v gastronómii (Regal Burger, NYC Corner) a momentálne sa venuje podpore a konzultáciám pre malých podnikateľov.

V rozhovore sa dozviete:

  • prečo nechal otec bratov Homolovcov riadenie celej stolárskej diele iba na nich,
  • ako sa firma rozrastala a čo je dodnes základom jej úspechu,
  • aký typ stolárskeho umenia na Slovensku postupne mizne,
  • prečo je tím najcennejšou investíciou firmy,
  • aká bola reakcia Homola Furniture na koronakrízu,
  • čo je najväčšou výzvou pre rozvoj remesiel do budúcna.

Homola Furniture sa dnes venuje výrobe atypického nábytku. Aké však boli začiatky vášho rodinného biznisu?

Otec začal podnikať pred 30 rokmi. Keďže je manuálne zručný a mal chuť pracovať, po páde komunizmu využíval každú príležitosť. Začínal s tým, že sa venoval  drobným údržbárskym prácam, upratovacím službám a doprave – jeho firma v tom čase upratovala veľké kancelárie a odvážala kontajnery so stavebným odpadom.

Stolárska dielňa vznikla popri tom ako pridružená služba. Prevádzku s menšou výrobou sme mali v Karloveskej zátoke v Bratislave, kde sme sa postupne rozvíjali. Otcovi sa práca s drevom  vždy páčila, no nikdy si nemyslel, že by dielňa mohla vyrásť do dnešných rozmerov.

Pamätám si hlavne na živelnosť, ktorá v celom priestore panovala. Tá sa u nás drží dodnes, aj keď sa snažíme mať procesy viac pod kontrolou.

Vo firme sú okrem vás a vášho otca zapojení aj vaši dvaja mladší bratia. Kedy ste začali byť v rodinnom biznise aktívni?

Pomáhali sme od detstva, od čias, keď naša „pomoc“ bola skôr na príťaž. Popri vysokej škole sme už spolupracovali na veľkých projektoch, napríklad pri  výstavbe bratislavskej mestskej pláže.

Keď nám ubudli školské povinnosti, prirodzene sme sa zapojili viac. Prechod bol pre nás spontánnejší, ako keď niekto nastúpi po škole do práce. Vtedy začala dielňa naozaj rásť.

Rozmach teda nastal, keď ste sa dielni začali naplno venovať vy traja. Ako sa k tomu staval váš otec? Nemal obavy zveriť vám firmu?

Stolárska výroba bola u nás v menej rozvinutom štádiu. Nebola to nosná zárobková činnosť našej rodiny. Otec sa nebál dať nám ju na starosti. Veril, že ju môžeme iba zveľadiť, no popri tom riskoval, že keď to pokazíme, dielňa skončí.

Dielňu nám nechal, keď videl, že ju zvládneme prevádzkovať. Videl, že na investície do zariadenia sme si zarábali vlastnou prácou. Netrvalo dlho a zo ziskov firmy sme dokázali zaplatiť všetko, čo sme potrebovali na výrobu.

Ako zvládnuť rast a úspech vlastnej firmy? Týchto 8 tipov od rodiny Homolovcov vás inšpiruje.

Veľa prechodov firiem z otca na deti je ovplyvnených tým, že biznis je pre rodinu stále veľmi dôležitý. Otec nechce firmu pustiť svojim deťom na 100 %, má zakorenené svoje myslenie a nepustí deti k tomu, aby firmu viedli po svojom. Potom dochádza ku konfliktom, pretože dieťa nemá možnosť ísť svojou cestou.

„Pamätám si hlavne na živelnosť, ktorá v celom priestore panovala. Tá sa u nás drží dodnes, aj keď sa snažíme mať procesy viac pod kontrolou.“

Náš otec si povedal, že sú to naše peniaze, a nechal všetko na nás. Často sme od neho pýtali rady, no on nám vždy len povedal svoj názor a dodal: „Chlapci, je to na vás.“

Ako sa vám spolu s bratmi podarilo premeniť malú dielňu na lídra na stolárskom trhu s miliónovými obratmi?

Prácou :). Náš vývoj bol veľmi prirodzený. Začínali sme s malou atypovou výrobou nábytku s dvoma kolegami – stolármi. Vždy sme mali šťastie na ľudí.  Už od začiatku tvorili jadro firmy skúsení starší stolári, majstri svojho remesla, od ktorých sme sa veľa naučili.

Popri tom, ako sme rozvíjali atypovú výrobu, sme sa dostali do kontaktu s architektmi a náročnými  zákazníkmi. Veľa sme sa s nimi rozprávali o ich potrebách a očakávaniach. Rozmýšľali sme dookola, akú pridanú hodnotu im vieme ponúknuť, a hneď sme sa do nej pustili, to nám ostalo dodnes.

Čo to znamenalo pre biznis? Ako ste sa na tieto požiadavky a spätnú väzbu rozhodli reagovať?

Postupne sme výrobu atypového nábytku  dopĺňali o ďalšie služby a produkty tak, aby sme vedeli odpovedať na dopyt a zákazníci boli spokojní.

Spolupracovali sme so spoločnosťami, ktoré boli expertmi na svietidlá, typový nábytok a neskôr aj na sklenené predeľovacie priečky. Postupne sme rozšírili našu spoločnosť o ďalšie oddelenia a dnes tieto služby zabezpečujeme in-house. Náš tím sa zomkol a dnes už vieme kompletne zariadiť naozaj veľký priestor. Sme jednou z mála firiem, kde sú pod jednou strechou takí skúsení ľudia z rôznych oblastí, a neustále pracujeme na vývoji.

„Ak na konci zostane zákazník nespokojný, vie nás to mrzieť aj roky. To, že sa tým trápime, nás posúva dopredu.“

Zariaďovali ste kinosály, veľkoplošné kancelárie aj mestskú pláž. Z akých projektov máte najväčšiu radosť?

Ľudia nás väčšinou poznajú podľa komerčných projektov. No pri nich sa prihliada na cenu, pretože musí byť zabezpečená finančná návratnosť. To je dôvod, prečo tie najkrajšie, remeselne prepracované zákazky nebývajú komerčného charakteru.

Tešia ma rezidenčné projekty pre ľudí, ktorí majú radi stolárske umenie a cenia si remeslo. Dajú si domov vyrobiť niečo výnimočné, čo dokážu oceniť.

Čo je pre vás osobne na tejto práci najzaujímavejšie?

Keď vyrábame produkt, ktorý pozostáva z dyhy alebo zo samotného masívu. Vyrába sa od prvopočiatkov, zo základných materiálov.

Ide napríklad o skladanie dyhy, z ktorej má vzniknúť rozmerný prvok. Skladá sa z kmeňov viacerých stromov. Kvalitní stolári dokážu v hlave počítať a predstavovať si kresbu stromu. Vedia si predstaviť, aký vzor vznikne, keď začnú jedným listom dyhy na jednom mieste a budú postupne ukladať listy na každú stranu.

Toto je umenie, ktoré je na stolárčine krásne. Je to pridaná hodnota, ktorá už dnes nie je bežná. Na Slovensku zostalo už len pár majstrov, ktorí to dokážu.

Veľa vecí teda vyrábate sami od základu a prepájate ľudí s rôznymi schopnosťami aj zameraním. Myslíte si, že toto je dôvod, ktorý vám dáva náskok pred konkurenciou?

Verím, že áno. Je možné, že pridaná hodnota vlastnej výroby alebo vlastných nápadov bude veľmi dôležitou súčasťou všetkých firiem, ktoré budú v budúcnosti fungovať.

Kopírovať sa dá aj distribuovať sa dá. Stále fungujú firmy, ktoré iba nakúpia a predajú. No nastáva zmena v myslení ľudí. Distribučné kanály sa menia. Cesta medzi výrobcom a zákazníkom sa skracuje. Firmy si vedia veľa procesov lepšie zorganizovať. Prostredníctvom technológií dokážu dostať informácie k zákazníkom, takže medzičlánky dnes strácajú hodnotu.

Zažili ste v podnikaní aj ťažké obdobia? Ako ste ich prekonávali?

Do každej investície ideme s tým, že to nemusí vyjsť. Ak sa nepodarí, hrozne nás to mrzí, ale kým fungujú iné časti firmy, až tak to vnútorne neprežívame. Takže neúspechy a ťažké obdobia nemáme spojené s financiami, ale skôr s inými hodnotami. Viac nás trápi, keď nám škrípu vzťahy v tíme alebo ak sa nám nepodarí uspokojiť klientov.

Prečo sú to práve vzťahy, ktoré považujete za kľúčové?

Lebo pre firmy, ktoré sa zameriavajú na to, ako rásť a zlepšovať sa, je najťažšie, ak nastanú komplikácie vnútri tímu. Nemusí to byť ani spojené s tým, že si nerozumiete, stačí, keď sa napríklad niekto odsťahuje. Prídete o človeka, ktorého máte radi, s ktorým si rozumiete. Musíte hľadať niekoho ďalšieho, kto by k vám zapadol.

„Rozmýšľame, ako postupovať, aby sme remeslo nejakým spôsobom udržali. Musíme sa tým zaoberať už dnes, pretože nebude dlho trvať a niektoré spôsoby výroby nebude mať kto realizovať.“

Náš tím je pre nás najcennejšia investícia. Verím, že ak má človek okolo seba dobrý tím a dokáže ho riadiť, dokáže v princípe hocičo. Toto je schopnosť, ktorej sa musíme ešte veľa učiť. Je to „práca“ na celý život.

Okrem tímu ste spomenuli aj klientov. Čo je v tejto oblasti najnáročnejšie?

Pri našej práci nehovoríme o zariaďovaní bytu, ale o zariaďovaní veľkých projektov, kde zasahujú developeri, zákazníci, veľa rôznych subdodávateľov. Riadiť všetko tak, aby bol každý spokojný, nie je jednoduché.

Keď niečo nedopadne podľa predstáv, chyba je často na viacerých miestach naraz. Vtedy človek sám uvažuje, či by tomu vedel zabrániť, keby sa to opakovalo. Ak na konci zostane zákazník nespokojný, vie nás to mrzieť aj roky. To, že sa tým trápime, nás posúva dopredu.

Prejdime k aktuálnej téme, ktorá sa v rôznej miere dotkla všetkých podnikateľov: Ako vás zasiahla koronakríza a ako ste si s ňou poradili?

Samozrejme, urobili sme všetko, aby sme ochránili zamestnancov. To znamená množstvo opatrení, ktoré nám možno pomohli, aj keď o tom nevieme. Nemali sme napr. žiadny problém s ochorením niekoho z tímu, čo je skvelé.

Čo sa týka biznisu ako takého, ľudia sa prestali stretávať,  nedali sa zameriavať priestory, aby sa mohlo vyrábať, veci sa prestali hýbať dopredu. Tým pádom sme aj my na chvíľku spomalili, ale nie úplne na nulu.

Ako firma máme výhodu, že naša oblasť nebola postihnutá zo dňa na deň. Stále žijeme zo zákaziek, ktoré boli kontraktované pred polrokom, ešte pred obmedzeniami.

„Stále fungujú firmy, ktoré iba nakúpia a predajú. No nastáva zmena v myslení ľudí. Medzičlánky dnes strácajú hodnotu.“

Na druhej strane, oblasti, ktoré sa rýchlo zastavili, ako napríklad koncerty a divadlo, sa dokážu znova rozbehnúť asi rýchlejšie ako my. Nás dnešná situácia môže dobehnúť v priebehu polroka a môže trvať dlhšie. V našom odvetví treba rozmýšľať dlho dopredu. Snažíme sa vidieť, čo bude začiatkom budúceho roka, ale nemáme na to jasnú odpoveď.

Z vašich slov vyplýva, že v podnikateľskom segmente vládne pomerne veľká neistota. Čo vnímate ako najväčšiu výzvu do budúcnosti?

Svet sa veľmi rýchlo mení a je výzvou dokázať predvídať vývoj v budúcnosti. Zároveň je pre nás ťažké prizerať sa tomu, ako pravé stolárske remeslo postupne vymiera.

Rozmýšľame, ako postupovať, aby sme remeslo nejakým spôsobom udržali. Musíme sa tým zaoberať už dnes, pretože nebude dlho trvať a niektoré spôsoby výroby nebude mať kto realizovať.

Dobrý stolár sa učí skúsenosťami. Drevo je nevypočítateľné. Aj skúsenému majstrovi sa pri výrobe stane chyba a nikto nevie prísť na to, prečo sa stala. Poučí sa, nabudúce to skúsi inak. Buď to vyjde, alebo nie. Takto stolár naberá skúsenosti desiatky rokov.

Mladí ľudia sa to už ani nemajú kde učiť. Náročných zákaziek je menej a s nimi aj príležitostí na učenie. Nedokonalosť tejto doby je, že sa neinvestuje do odbornej výučby mladých ľudí. Systém nie je nastavený tak, aby sa vychovávali remeselníci: stolári, vodári, elektrikári. Začíname cítiť výpadok na trhu.

Pokúšame sa spolupracovať so školami, no, žiaľ, študenta nestačí zobrať na dvojmesačnú prax. Potrebuje sa rozvíjať niekoľko rokov. Systém musí byť oveľa premyslenejší, aby vystaval kvalitného remeselníka.

Pre nás je výchova stolára neistou investíciou. Vychovávame ho 5 rokov, dávame mu mzdu, majster sa oňho stará namiesto toho, aby robil inú prácu. No ak takýto človek musí od nás pre neočakávané životné okolnosti odísť, nemôžeme mu v tom brániť.

Diskusia o vychovávaní ľudí pre trh je veľmi náročná. Aby sme si zachovali remeslá, asi sa budú na vzdelávanie musieť začať skladať firmy a rozhodne pri tom bude musieť pomáhať štát.


V spoločnosti Homola Furniture vedia, že komunikácia je v každom type biznisu kľúčom k úspechu. Základnou požiadavkou je dnes to, aby prebiehala bez problémov a obmedzení. Skrátka, potrebujete sa spoľahnúť, že s partnermi, klientmi a spolupracovníkmi budete vždy v kontakte. Práve toto rieši balík služieb O2 pre podnikateľov. Titánový O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Ján Homola

V rodinnej firme Homola Furniture, ktorá vyrába do domácností aj firiem nábytok na zákazku, má na starosti obchod, nové smerovanie a každodenný chod.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Huawei P40 Pro vám výrazne uľahčí podnikanie. Ukážeme vám ako

Podnikateľský smartfón by vám mal v prvom rade zjednodušiť prácu a ušetriť čas pri veciach, ktoré sa počas pracovného dňa opakujú. Toto je 6 funkcií, vďaka ktorým to vlajková loď od Huawei dokáže.

Recenzie hovoria o krásnom displeji, perfektných nočných fotografiách a výkone, ktorý vyniká aj medzi špičkou. Podnikatelia však majú zväčša úplne iné požiadavky a od svojho smartfónu vyžadujú efektivitu, bezpečnosť a spoľahlivosť. Pozreli sme sa preto na Huawei P40 Pro práve z tohto uhla. Plávajúce okná, panel skratiek či ovládanie dlaňou na diaľku sú funkcie, ktoré vám uľahčia rutinné úlohy. Prečítajte si, ako na to. 

Panel, ktorý urýchľuje prácu

Panel skratiek je síce nenápadná funkcia, no postará sa o výrazné zrýchlenie vašej práce. Vytiahnete ho posunutím zo strany displeja a môžete si ho prispôsobiť obľúbenými apkami. Oceníte, že pri ich výbere nemusíte ísť do nastavení. Panel skratiek stačí vysunúť a aplikácie pridať symbolom plus, ktorý je poslednou položkou zoznamu. Môžete pridať akúkoľvek aplikáciu, ktorú máte nainštalovanú. Praktické, rýchle, jednoduché.

Rozdelená obrazovka a viac apiek aj bez prepínania

Ak si počas práce v Exceli potrebujete niečo rýchlo poznačiť, nemusíte medzi oboma aplikáciami nutne prepínať. Poznámky si môžete otvoriť cez panel skratiek ako plávajúce okno. Rýchlo vybavíte, čo potrebujete, zavriete plávajúce okno a pokračujete v práci. Huawei P40 Pro tiež ponúka možnosť rozdelenej obrazovky.

K otvorenej aplikácii vytiahnete z panela skratiek ďalšiu a môžete v nich pracovať súčasne. Obrazovka sa automaticky rozdelí. Dokážete upraviť pomer rozdelenia a usporiadanie aplikácií. V jednom okne môžete mať otvorené PDF, v druhom e-mail a pohodlne tak písať do správy pripomienky.

Extra zámok na citlivé dáta

Určite sami viete, že v biznise je dnes absolútne kľúčová bezpečnosť dát, ktoré v zariadení máte,  a to, aby sa k nim nedostal nikto okrem vás – k poznámkam, fotkám, skiciam, nahrávkam či dôležitým kontaktom a číslam.

Huawei P40 Pro odomknete buď odtlačkom prsta, alebo tvárovou biometriou. Čítačka je v displeji a je v porovnaní s predošlou generáciou vylepšená, takže smartfón vás rozpozná aj v úplnej tme. Ak máte v konkrétnej aplikácii citlivé informácie, môžete na ňu nastaviť extra zámok. V Nastaveniach v časti Zabezpečenie nastavíte PIN kód a vyberiete, ktoré aplikácie chcete zamknúť.

Baterka, s ktorou nebudete zápasiť

Môžete P40 Pro dôverovať vo výdrži batérie? Rozhodne. Po celom dni aktívneho používania vám stavový riadok bez problémov zobrazí zostatok batérie okolo 30 %, a to pri maximálnej možnej záťaži. Čo presne pod tým máme z užívateľského pohľadu na mysli, sa dočítate v tejto recenzii zariadenia priamo z terénu.

Vďaka reverznému nabíjaniu, teda možnosti nabíjať vybrané zariadenia pomocou Huawei P40 Pro len priložením, však batériu môžete vybiť pomerne rýchlo, v takomto prípade oceníte rýchle nabíjanie, ktoré za 30 minút nabije batériu približne na 80 %.

Zaostruje text vďaka optike Leica

Sústava fotoaparátov Huawei P40 Pro je samostatná kategória. Reálne farby, široký dynamický rozsah, veľmi svižné automatické zaostrovanie aj pri selfie kamere alebo zrejme najlepšie nočné fotky z aktuálnej ponuky vlajkových lodí. Dokonca na svetelne veľmi kontrastných miestach majú nočné fotografie ostré detaily a minimálny šum.

Výraznou vlastnosťou je až 50-násobné priblíženie. Využitie prvotriednych fotografií v biznise je zrejmé, má však Huawei P40 Pro niečo navyše? Silu umelej inteligencie. Pri vysokom priblížení je problém fotografovať z ruky. Fotky bývajú neostré. Fotiť text na diaľku je preto utrpenie. Umelá inteligencia v Huawei P40 Pro dokáže rozoznať text a pri vysokom priblížení ho zaostriť, aby bol čitateľný.

Kvalitný foťák smartfónu zvládne viac ako robiť fotky a videá. Ako ho využiť v práci?

Biznisové využitie? V tmavej prednáškovej sále, keď si robíte poznámky fotením prezentácie. Fotoaparát je tiež vybavený natívnou funkciou na skenovanie dokumentov, čo je mimoriadne užitočné. Skenovanie dokumentov nájdete v aplikácii fotoaparátu v časti viac.

Ovládanie gestami bez kompromisov

Huawei P40 Pro ponúka vzdušné gestá, teda ovládanie dlaňou na diaľku. Môžete spraviť snímku obrazovky, no najmä listovať smerom hore a dole. Takýmto spôsobom dokážete pohodlne posúvať prezentáciu. Ak je pre vás dôležité robenie snímok obrazovky, oceníte funkciu dvojitého poklepania hánkou po displeji.

Vyberať môžete tiež len konkrétne časti. Hánkou nakreslíte na displej geometrický tvar a to, čo sa nachádza v jeho ploche, sa zaznamená. Opakom sú rolovacie snímky. Keď vytvoríte snímku obrazovky, potiahnete náhľad smerom dole. Spustí sa automatické rolovanie obrazovky, ktorá sa zaznamenáva, až kým proces dotykom nezastavíte. Môžete tak zaznamenať aj dlhé texty, ktoré sú cez niekoľko displejov. Ideálna funkcia, keď si potrebujete uložiť napr. text zaujímavého článku.

Kancelária na povel

Infraport je niečo, čo bolo pomerne bežnou výbavou smartfónov, no dnes ide už skôr o vzácnosť. Huawei P40 Pro je týmto hardvérom vybavený a doplnený o natívnu aplikáciu Ovládač. V nej nájdete bohatú databázu zariadení, ktoré dokážete smartfónom ovládať. Od klimatizácií cez fotoaparáty až po televízory. V kancelárii tak pohodlne bez toho, aby ste sa museli zdvihnúť zo stoličky, ovládate, čo potrebujete. Milým prekvapením je, že sa dajú ovládať aj staršie modely zariadení.


Všetky možnosti Huawei P40 Pro najlepšie využijete s Neobmedzenými O2 SMART Paušálmi.


Tipy, ako si preniesť fotky, kontakty a appky zo starého smartfónu do nového

Čítaj viac

Stiahnite si jednu z týchto 6 appiek a naučte sa každý deň niečo nové

Čítaj viac

Huawei P smart 2021 sme zmenili na herné zariadenie. Čo sme si na ňom zahrali?

Čítaj viac