Na trh vstupovali s tromi neznámymi. Neznáma značka, neznámy žáner, neznámi autori. Filip Ostrowski a Juraj Koudela, zakladatelia vydavateľstva Absynt, nám porozprávali, ako sa im v krátkom čase podarilo preraziť v úzkoprofilom segmente – od nuly a bez predchádzajúcich skúseností s podnikaním.
Rozhodli ste sa odísť zo stability korporátu a založili ste knižné vydavateľstvo. Čo bolo vaším hnacím motorom, aby ste sa vzdali istoty dobrého miesta a pustili sa do podnikania v neznámom segmente?
Filip: Obaja s Jurajom sme ľudia, ktorí majú potrebu konať. Radi zdolávame nové výzvy a skúšame nové veci. V istom momente sa tak stretli dva záujmy.
V práci sme postupne začali byť unavení a mali sme potrebu urobiť niečo pre seba. Druhým faktorom bola naša spoločná vášeň k čítaniu reportážnej literatúry. Často a dlho sme sa rozprávali o knihách a vtedy sa preťali dve priamky.
Juraj: Treba podotknúť, že vydavateľstvo sme nezakladali ako čerství absolventi vysokej školy s nejakými falošnými predstavami a snami. Mali sme za sebou roky korporátneho drilu a dostatok skúseností s tým, ako funguje biznis, Filip z marketingu a ja z obchodu.
Pristupovali sme preto k podnikaniu veľmi zodpovedne. Mali sme hlboko po 30-ke, obdobie mladíckej naivity sme už mali za sebou.
V našich životoch nastalo zlomové obdobie, podobne ako v životoch mnohých ľudí, ktorí dospeli do určitého veku. Niekto si kúpi kabriolet, niekto motorku a niekto si uletí iným spôsobom. My sme sa rozhodli založiť vydavateľstvo.
Pustiť sa do podnikania znamená podstúpiť riziko. Čo vám dávalo nádej, že by to mohlo vyjsť?
Juraj: Niekedy netreba nasilu vymýšľať nové veci. Stačí sa len dobre poobzerať okolo seba. Reportážna literatúra sa stala v Poľsku kultúrnym fenoménom, a keďže Poliaci a Slováci sú veľmi podobné národy, boli sme presvedčení, že keď tento žáner dokáže byť úspešný v Poľsku, môže byť aj u nás.
„Niekto si kúpi kabriolet, niekto motorku a niekto si uletí iným spôsobom. My sme sa rozhodli založiť vydavateľstvo.“
Miera neistoty tam, samozrejme, bola. Nešli sme do toho s tým, že prinesieme na trh novinku, ktorá zrazu vystrelí. Uvedomovali sme si, že to bude nejaký čas trvať. Možno práve tá neistota bola na tom atraktívna. Mali sme v sebe pozitívny adrenalín, ktorý nás hnal vpred.
Ako reagovalo na vaše rozhodnutie okolie? Mali ste podporu alebo vás od toho skôr odhovárali?
Filip: Bola to výzva predovšetkým v rámci rodinného života. Museli sme to urobiť múdro a uvážene tak, aby sme neohrozili štandard, na ktorý boli naše rodiny a deti zvyknuté. Mali sme však veľkú podporu od svojich partneriek a to, myslím, bolo veľmi dôležité.
Juraj: To bolo naše blízke okolie, no potom tu bolo okolie, ktoré sme ešte len spoznávali, a to boli odborníci na knižný trh.
Od rozhodnutia založiť vydavateľstvo až po vydanie prvej knihy ubehol rok. Nebolo to len z dôvodu, že samotné vydanie od nákupu práv cez preklad až po dokončenie trvá nejaký čas. Toto obdobie sme zároveň využili na získavanie informácií o tom, ako funguje výroba, distribúcia, propagácia či predaj.
Stretávali sme sa s odborníkmi, ktorí vedeli o knižnom trhu viac ako my. Hovorili nám, že ak máme peniaze a voľný čas, tak ako nejaký koníček to má význam, ale inak nevideli veľa priestoru na to, aby sme sa presadili. A vtedy sa začali objavovať isté pochybnosti, či máme do toho vôbec ísť.
Mali ste nejakú finančnú podporu?
Filip: Všetko sme financovali zo súkromných peňazí, ktoré sme mali ušetrené. Zo začiatku sme ani nepotrebovali významne veľké sumy, pretože vydať jednu knihu si nevyžaduje až také veľké náklady.
Náročnejšie to začalo byť až vtedy, keď sme začali vydávať 30 kníh ročne. Každá stojí niekoľko tisíc eur, potrebujete administratívu, a teda aj väčší tím ľudí. Spočiatku sme to však zvládli zo svojich vlastných úspor.
Juraj: Prvé dva roky sme si nevyplácali mzdu. Všetky zarobené peniaze sme spätne investovali do vydávania kníh a do honorárov pre prekladateľov či jazykových korektorov. Počas tohto obdobia sme boli obaja bez príjmu.
Kedy sa to zlomilo a začali ste rásť?
Juraj: Keď nám došli úspory. (smiech)
Filip: Myslím, že to bolo pri knižke Martina Pollacka Americký cisár v roku 2016. Mali sme stánok na knižnom festivale Brak, kde bol Martin hosťom jednej z diskusií.
O téme vyšlo viacero článkov a odvtedy nám začali stúpať aj predaje. Myslím, že to bol ten moment, keď sme si prvýkrát finančne vydýchli a pocítili slobodu. Od roku 2017 sme si začali za prácu platiť.
Čo bolo podľa vás hlavným dôvodom, že ste v takom krátkom čase dokázali preraziť?
Filip: Nedá sa to asi povedať len o jednej veci. Na jednej strane malo veľký podiel to, že sme priniesli na trh žáner reportážnej literatúry.
V tom čase Svetlana Alexijevič dostala Nobelovu cenu a v podstate etablovala tento štýl písania. Ľudia pochopili, že aj toto je literatúra, pretože dovtedy sme často počúvali, že je to výhradne novinárčina.
„Popularita absyntoviek sa začala šíriť šepkanou poštou. Okrem žánru bol ľuďom sympatický aj príbeh, ktorý sme zdieľali.“
Druhým faktorom úspechu bolo, že sme ihneď začali komunikovať s čitateľmi. Pristupovali sme k nim otvorene a partnersky. Vedeli sme, že nás musia ľahko identifikovať, musíme byť čitateľní a transparentní. Chceli sme im ukázať, že sme úplne normálni ľudia. Hovorili sme im o sebe a svojom príbehu a to ich, myslím, zaujalo.
Juraj: Tie knihy majú v sebe taký potenciál, že aj keby sme neurobili veľa krokov, našli by si svojich fanúšikov. Čitatelia by postupne odhalili čaro reportáže, čo sa aj v podstate stalo. Popularita absyntoviek sa začala šíriť šepkanou poštou. Okrem žánru bol ľuďom sympatický aj príbeh, ktorý sme zdieľali.
Tvár a vizuálnu identitu knihám dala Pavlína Morháčová. Ako vznikol koncept, dali ste jej voľnú ruku?
Juraj: Mali sme približnú predstavu. Dali sme Pavlíne zadanie, čo od vizuálu očakávame. Dostala slobodu a my sme jej do toho nekecali.
K samotnému dizajnu sme pristupovali veľmi zodpovedne. Je vypracovaný do detailov, ktoré bežný čitateľ nepostrehne. Je tam veľmi veľa skrytých vecí, ktoré pre nás majú hlbší význam.
Keď nám Pavlína povedala, že by sme mali kúpiť špeciálny font od švajčiarskej firmy, krútili sme hlavami. Nepripadalo nám v danom čase opodstatnené investovať stovky eur do niečoho, na čo iné, väčšie vydavateľstvá nevynakladajú finančné prostriedky. No napokon sa to prejavilo na celkovej kvalite dizajnu.
Nastali ešte iné momenty, keď ste si mysleli, že investovať do niečoho nie je podstatné, ale presvedčili ste sa o opaku?
Juraj: Dlho sme si mysleli, že nepotrebujeme distribútora a predaj si zastrešíme sami. Časom sme si uvedomili, že distribútor je vo vydavateľstve kľúčová osoba. Väčšina vydavateľstiev nemá ani vlastný e-shop. My patríme k výnimkám.
Štandardne pre vydavateľa distribútor realizuje 100 percent predaja, u nás je to menej ako 90 percent. Druhého distribútora máme v Čechách, pretože sme vstúpili aj na tento trh.
Ako reagoval český trh? Porovnateľne ako na Slovensku?
Juraj: Máme pomalší rozbeh. Vstúpili sme tam len s edíciou Prokletí reportéři. Nežijeme v Čechách, a tak nevenujeme českému trhu toľko času a energie. Nerátame s nárastom, aký sme dosiahli na Slovensku.
Ideme na trh s menším počtom titulov, čakáme, kým sa spropaguje značka. Sme však pripravení bežať supermaratón, vydržať, vytvoriť si zázemie čitateľov a ponúkať im dobré tituly. Tento rok sme naplánovali sedem kníh, jednu sme už presunuli na rok 2022.
Zasiahla pandémia chod vášho biznisu?
Juraj: Zasiahla celé knižné odvetvie. V marci, keď sme videli, že sa začína niečo diať, sme skresali rozpočet. Vychádzali sme z toho, že sa musíme pripraviť na to, čo ešte len príde.
Upustili sme od projektov, ktoré by sme neboli schopní udržať a zabezpečiť výplaty a honoráre pre svojich spolupracovníkov.
Ak by som mal zhodnotiť minulý rok, obratovo nebol horší ako rok 2019. Považujem to za malý zázrak. Mali sme rásť, no nerástli sme, ale to, že sme zopakovali rok 2019, vnímame ako úspech.
Filip: Pandémia nás ovplyvnila najmä v tom, že sme nemohli robiť podujatia a diskusie. Je to jeden zo spôsobov, akým propagujeme knihy a svoju značku.
„Chceme zlepšovať podmienky pre prekladateľov, redaktorov či korektorov a zvyšovať úroveň vydávania kníh.“
Mali sme naplánovaných 28 kníh a vydali sme len 16. V Čechách vyšli dve knihy, pritom sme plánovali, že tento rok bude pre český trh kľúčový. To bolo skôr to negatívne, ale myslím, že nás pandémia vo veľkom ovplyvnila aj pozitívne.
Mali sme zrazu čas lepšie pochopiť svoju organizáciu a smerovanie. Zastaviť sa, nadýchnuť a prehodnotiť, do čoho sa pustiť a do čoho, naopak, nie. Mali sme priestor prejsť biznisovou psychohygienou, zistiť, čo sú naše slabé stránky, kde by sme mali ubrať a čo by sme mali posilniť.
Aké máte plány na tento rok?
Filip: Minulý rok sme flirtovali s inými žánrami, a preto tento rok budeme žánrovo pestrejší. Nebudeme vydávať len reportáže. Máme viacero projektov, ktoré sú na spadnutie, ale v tejto chvíli o nich ešte nechceme hovoriť.
Aká je vaša vízia? Kde sa vidíte o päť alebo 10 rokov?
Juraj: Určite neplánujeme expandovať do iných štátov. Naším cieľom je vybudovať značku, ktorá bude ľahko rozpoznateľná.
Čitateľ bude vedieť, čo môže očakávať, keď si kúpi „absyntovku“. Že to bude kánon literatúry, o ktorom sa bude hovoriť, bude povinným čítaním v školách, a keď sa ľudia stretnú, budú si knihy navzájom odporúčať. To sú prívlastky, s ktorými chceme, aby si nás spájali.
Budeme súčasťou rozvoja knižného trhu a spolu s ostatnými vydavateľmi budeme zlepšovať podmienky pre prekladateľov, redaktorov či korektorov a celkovo zvyšovať úroveň literatúry a vydávania kníh.
Filip: Bol by som naozaj rád, keby sa s Absyntom spájalo to, že vydávame istý druh literatúry, ktorý sa dobre číta, a že sú tam skutočné príbehy, ktoré chce počuť 21. storočie. Druhým cieľom je spojiť tím nadšených ľudí, ktorí milujú to, čo robia, je to ich vášeň, prináša im to radosť a všetkým nám spoločne bude dobre. Toto je cieľ, ktorý sa už postupne napĺňa.
Zakladatelia vydavateľstva Absynt potrebujú byť neustále online, pretože komunikujú s dodávateľmi, odberateľmi aj zákazníkmi. Potrebujú sa spoľahnúť na to, že s nimi budú vždy v kontakte bez problémov a obmedzení. Ak ste na tom rovnako, využite služby O2 pre podnikateľov. Zlatý O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených volaní, SMS a MMS aj množstvo dát a predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.