Ak zakladáte e-shop, musíte mať jasno v tom, prečo by mali zákazníci nakupovať práve u vás. Chcete byť pre nich odbornou autoritou alebo túžite mať s nimi blízke vzťahy? Alebo jednoducho chcete byť takí dostupní, že si vyberú vás? Poradíme vám, aký prístup treba zvoliť.
Bolo by krásne, keby bol e-shop stroj na peniaze, ktorý stačí zapnúť. No dnes už nemôžete čakať, že keď spustíte e-shop a zaplatíte si reklamu, automaticky sa vám začnú hrnúť objednávky. Každého jedného klienta si treba „vypestovať“, získať jeho dôveru a presvedčiť ho, aby nakúpil práve u vás.
Podliezť cenu konkurencie už nestačí. Generických obchodov je takmer v každom segmente ako húb po daždi, majú rôznu úroveň a človek nevie, čo od nich čakať. Väčšina zákazníkov radšej minie o pár eur viac v obchode, ktorý majú overený, alebo nakupujú značku, ktorej príbeh poznajú a dokážu sa s ňou stotožniť.
Ak si chcete vyslúžiť dôveru zákazníkov, e-shop bude pre vás behom na dlhú trať. Ak začnete hneď teraz, výsledky môžete očakávať možno na budúce Vianoce. Poradíme vám, ako si nastaviť stratégiu, dlhodobé plány a budovať si značku tak, aby ste si dokázali rozložiť svoje sily a aby ste zbytočne netápali.
Je viacero spôsobov, ako sa odlíšiť a uspieť. To, aký prístup zvolíte, závisí od mnohých faktorov: od toho, čo vlastne chcete ponúkať, od cien tovaru a vašej marže, od plánovaného obratu a sumy, ktorú si môžete dovoliť investovať do rozvoja, až po vašu osobnosť a hodnoty, ktoré vyznávate.
Ak budujete e-shop srdcom, ukážte svoj príbeh a pestujte vzťahy s komunitou
Ak je pre vás podnikanie splneným snom a túžite preraziť so svojím malým obchodíkom, dajte dôraz na budovanie vzťahov s potenciálnymi zákazníkmi. Predstavte svoj príbeh a ponúknite pridanú hodnotu. Stavte na dizajn, ktorý ladí s vaším posolstvom.
Ak si dobre nastavíte ceny a procesy, môžete časom vyrásť. Výhodou takéhoto prístupu je, že sa dokážete uskromniť aj s nižšími vstupnými investíciami. Podstatná pre vás bude autentická komunikácia a vytvorenie oddanej komunity zákazníkov.
Staňte sa expertom na produkty, ktoré ponúkate
Ak plánujete predávať komplikovanejšie alebo unikátne produkty s vysokou maržou, ktoré treba zákazníkom predstaviť, alebo ponúkate niečo, na čo nemôžete legálne spustiť reklamu, snažte sa stať autoritou vo svojom odvetví.
Vybudujte si meno a komunitu napríklad blogovaním, prispievaním na sociálne siete alebo účasťou na odborných podujatiach. Ponúknite ľuďom, ktorí vás sledujú, užitočné rady. Keď už máte verné publikum, ktoré sa zaujíma o vaše odvetvie a chodí si k vám po rozumy, môžete spustiť e-shop.
Cestou k úspechu nebude pre vás masové nasadenie reklamy, skôr postupne budovaná dôvera vašich potenciálnych zákazníkov a solídne referencie.
Výhodou tohto prístupu sú nízke náklady, nevýhodou zasa náročnosť na čas, ktorý budete musieť investovať do budovania vášho mena. Počítajte s pár rokmi, kým sa etablujete ako expert. Pomôže vám, ak budete mať hlboký záujem a vášeň pre svoje odvetvie, odbornú kvalifikáciu, charizmu a dar reči.
Ak chcete predávať produkty iných značiek, musíte byť dostupní
Ak chcete resellovať, čiže predávať na svojom e-shope produkty iných značiek, nebudete to mať jednoduché. Konkurencia je už teraz tesná a neustále naberá na sile. Budete musieť využiť všetky marketingové zbrane, aby ste boli pre zákazníkov dostupní vo všetkých zmysloch slova.
Samozrejme, že chcete byť dostupní aj cenovo. Zároveň musíte byť dostupní mentálne, to znamená, že si na vás zákazníci musia spomenúť, keď pôjdu nakupovať.
Váš e-shop musí byť dobre vyladený a musí zabezpečovať hladký nákupný proces. Ak neponúknete široký sortiment a možnosť platby a dopravy, ktorá bude zákazníkovi vyhovovať, počítajte s tým, že pôjde inde.
Pri tomto druhu predaja je asi najťažšie odpovedať spotrebiteľovi na otázku, prečo by mal nakúpiť práve u vás a nie inde. Uspieť ako reseller vyžaduje skúsenosti s e-commerce a značné vstupné investície do samotného e-shopu aj do marketingu.
Ponúknite zákazníkom vlastnú značku
Prístup DTC, čiže direct to consumer znamená, že si vytvoríte vlastnú značku produktov, ktorú budete predávať. Dnes je tento prístup veľkým ťahúňom e-commerce na západe. Úspešné projekty môžeme sledovať aj na slovenskom trhu.
Ak chcete ísť touto cestou, počítajte so vstupnými investíciami do výskumu a vývoja. Budete musieť budovať svoju značku od piky a zároveň mať pod palcom dodávateľský reťazec a všetky procesy vo firme.
Výhodou prístupu direct to consumer je, že ak produkty svojej značky predávate vy sami, bez sprostredkovateľov, celá marža ostane vám. Máte plnú kontrolu nad tým, ako budete svoje produkty prezentovať. A navyše máte priamy dosah na vaše najdôležitejšie aktívum − svojich zákazníkov.
Prečítajte si ďalšie články zo série o e-shopoch:
- všetko, čo potrebujete vedieť pred založením e-shopu,
- ako si vybrať e-shopovú platformu a kde hľadať pomoc.
[soda-form id=“558588″]