Posledný mesiac sa prevrátil život naruby takmer všetkým podnikateľom. Každodenné fungovanie sa dramaticky zmenilo. Niektorí idú v núdzovom režime, iní už museli zavrieť. To všetko bez odpovede, kedy a či vôbec budú môcť opäť normálne podnikať. Úspešný gastropodnikateľ a konzultant Oto Kóňa pre vás pripravil 5 tipov, ktoré by vám toto náročné obdobie mohli pomôcť lepšie zvládnuť.
Väčšina podnikateľov privítala úvodné tvrdé opatrenia, disciplinovane ich dodržiavali a ak mohli ďalej fungovať, tak to robili s najprísnejšími hygienickými opatreniami na ochranou zamestnancov a zákazníkov.
Všetka česť tomu, ako to živnostníci, umelci, majitelia kaviarní, kaderníctiev či penziónov zvládli a dodržiavali. Vo veľkej neistote rýchlo reagovali a aj nezištne pomáhali či stále pomáhajú tým, ktorí pracujú v prvej línii alebo ich táto kríza zasiahla hneď a veľmi tvrdo.
Oto Kóňa vyštudoval politológiu a politický marketing. Neskôr podnikal v gastronómii (založil úspešné prevádzky Regal Burger, NYC Corner) a teraz sa venuje podpore a konzultáciám pre malých podnikateľov. Momentálne je súčasťou tímu, ktorý pracuje na tom, aby sa podnikatelia dostali ku všetkým potrebným informáciám rýchlo a na jednom mieste.
Spolupatričnosť a sila podnikateľov sa naplno ukázala a je naprieč Slovenskom inšpiratívna.
V obrovskej neistote mnoho podnikateľov začalo krízovo fungovať a presmerovalo svoje zameranie na typ práce či tovarov, ktoré boli akútne potrebné. Najmä majitelia malých potravín a drogérií či lekárni zažili v posledných týždňoch nápor ako pár dní pred Vianocami. Väčšine však klesli tržby a nemali pre svojich zamestnancov žiadnu prácu. Zostali paralyzovaní, v obrovskom strese a neistote.
Situáciu konzultujem od vypuknutia krízy s nespočetným množstvom rôzne veľkých podnikateľov. Zo spoločných rozhovorov vypadlo týchto 5 praktických odporúčaní, ktoré sa vám dnes môžu hodiť.
Vypnite a riešte veci s čistou hlavou
Podnikanie je veľmi samotárska činnosť. Na ťažké rozhodnutia ste väčšinou sami a nesiete za ne plnú zodpovednosť. Terajšia situácia však nie je zavinená vašimi chybami či nesprávnym konaním. Možno si vyčítate, že ste niečo mohli urobiť inak, napríklad šetriť peniaze. Dnes by ste boli silnejší, pokojnejší a mohli podržať zamestnancov a ich rodiny, na ktorých vám veľmi záleží.
Nemusíte si nič vyčítať. Všetci teraz riešia krízové situácie. Niekto na ne reaguje lepšie a dokonca je ešte produktívnejší. Ak medzi nich nepatríte a cítite stres, na pár dní alebo aspoň hodín vypnite. Skúste si zašportovať. Vrátite sa k riešeniu vášho podnikania s čistou hlavou a nadhľadom.
Využite štátnu pomoc a zaujímajte sa o ňu
Vláda si uvedomuje, že musí rýchlo konať a podporovať malé biznisy – kostru našej ekonomiky. Priniesla prvé opatrenia na pomoc tým prevádzkam, ktoré boli povinne zatvorené alebo im výrazne klesli tržby. Taktiež sa schválilo odloženie splátok úverov a hypoték. Popri tom sa pracuje na ďalších opatreniach, ktoré priamo pomôžu podnikateľom a zamestnancom prečkať toto ťažké obdobie.
Možno ste nahnevaní, že vašu situáciu tieto opatrenia nezohľadňujú a nemáte nárok na žiadnu pomoc. Ozvite sa, napíšte politikom, ktorí vás majú zastupovať a podeľte sa o to, ako vám posledné týždne zmenili život. Možno inšpirujete zákonodarcov, aby pripravili pomoc aj pre vás a vašich kolegov.
Komunikujte, komunikujte, komunikujte
Otvorená komunikácia nebola nikdy dôležitejšia ako teraz. Všetci sú v neistote a nikto nevie, čo prinesie budúcnosť. Patria sem aj vaši zamestnanci, dodávatelia, obchodní partneri a zákazníci – v tomto sú všetci spolu.
Ak im musíte povedať nepríjemné správy, tak to urobte čo najskôr. Neodkladajte tento typ rozhovorov. Ľudia sa potrebujú zariadiť a mať jasno. Zlé správy nikoho nepotešia, no ľahšie sa prijímajú s časovým predstihom ako zo dňa na deň. Predstavte si rovnakú situáciu z vlastného pohľadu. Ak by vám mal odísť zásadný klient, ktorý “ťahá” celú firmu, chceli by ste sa o ukončení spolupráce dozvedieť dnes alebo o mesiac? Čas a komunikácia sú momentálne kľúčovými veličinami, nepodceňte ich význam.
Úprimnosť je najlepší marketing
Ak môžete podnikať aj v obmedzenom režime, tak to určite urobte. Nečakajte štandardné tržby, ale aspoň spotrebujete zásoby a zapojíte zamestnancov, ktorí budú veľmi vďační. Kríza zasiahla aj vašich zákazníkov a klientov, ale tí, ktorí si môžu dovoliť vás podporiť, tak to určite spravia a s veľkou radosťou. A dajú o tom vedieť do sveta.
Pripravte si rôzne zaujímavé akcie, vouchery alebo vyskúšajte aj to, na čo nikdy nebol čas a teraz to zoberte ako príležitosť. Zákazníci ocenia vašu aktivitu, dáte prácu zamestnancom a aspoň trochu vykryjete náklady. Win-Win-Win v tejto ťažkej situácii.
Pripravte sa na svet „po“
Je to klišé, ale svet už nebude, ako býval. Viaceré obmedzenia zostanú v platnosti aj keď sa postupne otvoria všetky podniky. Cestovanie bude náročnejšie a pracovný život mnohých sa radikálne zmení.
Niekto sa lepšie prispôsobuje zmenám, niekto horšie, ale táto zmena zasiahne všetkých. Čím skôr sa začnete pripravovať na „nový normál“ tým lepšie. Spravte si radšej viacero plánov a zmierte sa s tým, že ani jeden nemusí vyjsť. Nezáleží to len od vás, ale aj od rozhodnutia vlády a expertov.
Vždy je ale lepšie si otvorene povedať, aké sú možnosti vášho biznisu v novej realite, aké príležitosti viete aktuálne využiť a tiež s čím je dobre čím skôr skoncovať. Je to ťažké uvažovanie, ale aktuálne veľmi potrebné. Aj keď skončí váš aktuálny biznis či podnikanie, príležitostí je stále dostatok a nový začiatok vám môže dodať silu a motiváciu, ktorá vám v posledných mesiacoch či rokoch tak veľmi chýbala.