Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

5 biznisových princípov, ktoré pomohli značke mile ustáť rast

V mile sa počas ôsmich rokov plynule vyrovnali s delegovaním práce, so zmenou prístupu k zákazníkom aj so vstupom investora

Z koníčka popri materskej vybudovali biznis s polmiliónovým obratom. Dajte si od zakladateliek slovenskej detskej módnej značky mile poradiť, ako prekonať predsudky a neobmedzovať rast vlastného biznisu tým, že budete chcieť na všetko stačiť sami.

„Náš biznis rastie veľmi organicky, zmeny robíme, keď cítime, že sú potrebné. Mnohé zmeny sme však dlho odmietali a k pochopeniu, prečo sú pre nás potrebné, sme sa prepracovali až postupne,” hovoria zakladateľky značky mile Miriam Šichmanová a Lenka Garajová. Tu sú ich odporúčania.

Naučte sa delegovať prácu, rozviaže vám to ruky

Pre mnohých podnikateľov je ťažké uvedomiť si, že nemôžu robiť všetko sami a že keď sa o to budú pokúšať, časom prídu kompromisy v kvalite. Aj Miriam s Lenkou sa zhodujú v tom, že bolo pre ne na začiatku veľmi ťažké odovzdať časť práce ďalším ľuďom.

Verili, že samy zvládnu všetko najlepšie, no dnes spätne vidia, ako im delegovanie práce rozviazalo ruky. „Veľmi intenzívne sme to prežívali, ale pomerne rýchlo sme zistili, že na členov nášho tímu sa dá naozaj spoľahnúť, a tak sa otvoril priestor na ďalší progres,” hovorí Miriam.

Na začiatku ich odmietali dodávatelia, dnes predávajú toľko, že dielne nestíhajú vyrábať: prečítajte si príbeh značky mile

Keď prijímali nových ľudí, neboli si isté, či si to môžu dovoliť. No spätne vidia, že im to zobralo z pliec každodennú rutinnú prácu a prinieslo im viac času a energie, aby sa mohli venovať rastu. Noví ľudia navyše priniesli do tímu nové schopnosti.

Dajte zákazníkom z cesty preč všetky prekážky

Neverte tomu, že iba zákazník ochotný prekonať všetky prekážky, ktoré mu nastaviate do cesty, je hodný vášho produktu. Miriam s Lenkou sa priznávajú, že takouto vierou si obhajovali svoju spomalenosť v profesionalizácii.

Tento pohľad na vec už prekonali. Dnes už im zákazníci nemusia písať maily, ak chcú produkty, pretože majú e-shop. Nemusia hľadať zašité odberné miesto, pretože im ich objednávku donesie kuriér.

Lajky váš biznis nezachránia. Ako urobiť z online marketingu návratnú investíciu?

Ak dnes vidia prekážky, ktoré musí klient prekonať na ceste k ich produktom, neoslavujú ho za jeho oddanosť, ale radšej mu dajú prekážky preč z cesty. Vďaka tomu sa ich tovar môže dostať k širšej skupine ľudí.

Nastavte si biznis plán a neváhajte si za svoju prácu vypýtať peniaze

Miriam s Lenkou na začiatku nemali žiadny biznis plán a ceny svojich produktov určovali len tak, odhadom. No ak chceli, aby biznis rástol a nielen živoril, v určitom bode si museli všetko nahádzať do tabuľky.

„Prišli sme na to, že musíme zvýšiť ceny. A to z jednoduchého dôvodu: aby sme poskytovali kvalitné služby a všetko robili tip-top. Museli sme si teda určiť maržu, ktorá nám umožní rásť. Našťastie povedomie našich zákazníkov rastie a chápu to ako opodstatnený krok,” hovorí Lenka.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Nebojte sa vstupu investora

Na začiatku si Miriam s Lenkou vôbec nevedeli predstaviť, že by o ich podnikaní mal rozhodovať okrem nich aj niekto iný. No po rokoch rastu ich dobehli problémy s procesmi vo firme. Zistili, že potrebujú pomoc a spojili sa s investorom, ktorý im pomohol všetko vyladiť. Dnes podnikateľom odporúčajú, aby sa nebáli externých vstupov, ak majú vnútorné presvedčenie, že to bude fungovať.

„Keď na niečo nestačíte, treba sa obklopiť šikovnými ľuďmi, najlepšie šikovnejšími, ako ste vy sami,” prízvukuje Miriam. „Tým, že podnikanie budete držať sami, iba zastavíte rast a postupne potopíte sami seba.”


[soda-form id=“558588″]

mile

Módna značka mile vyrába a predáva oblečenie pre deti, ale aj pre dospelých, ktorý majú radi hravý dizajn. V spolupráci s dizajnérmi navrhujú kolekcie s vlastnými strihmi a autorskými potlačami látok. Všetku svoju produkciu dávajú šiť v dielňach na Slovensku. Zakladateľkám záleží na tom, aby bolo oblečenie nielen krásne, ale aj kvalitné a dostupné.

 

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Ako premeniť hobby na profitabilný biznis

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy, a ďalších 7 rád od zakladateľov vydavateľstva Absynt

Ak začínate podnikať, nemusíte vedieť všetko ani nemusíte hneď vynájsť koleso. Stačí vedieť, kde hľadať informácie, a dokázať sa obzrieť okolo seba. Nesmie vám však chýbať vášeň, jedinečnosť a odvaha robiť chyby.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Pustiť sa do rozbehu vlastného biznisu si vyžaduje dávku odvahy, obzvlášť v dnešnej dobe a pokiaľ s podnikaním nemáte žiadne predchádzajúce skúsenosti. 

Juraj Koudela a Filip Ostrowski stáli pred podobnou výzvou v roku 2015, keď sa pohrávali s myšlienkou založiť vydavateľstvo. Podľa nich neexistuje presný návod, ktorý keď dodržíte, váš sen sa zaručene splní. Existujú však isté univerzálne pravidlá, ktoré môžu znieť ako klišé, no ak ich hlbšie pochopíte a začnete sa nimi riadiť, váš úspech bude na dosah.

Čítajte a vzdelávajte sa

Bez ohľadu na to, v akom segmente sa rozhodnete podnikať, pravidlá biznisu sú nemenné vo všetkých oblastiach. Juraj Koudela odporúča začať triviálnym krokom, akým je obyčajné prečítanie knihy.

Filip Ostrowski

„Môže sa stať, že pri začiatkoch podnikania vaše predstavy nemusia zodpovedať realite. Stalo sa to aj nám. Nájdite si vhodnú literatúru a zdroje, ktoré vám priblížia svet podnikania. Pomôže vám to vytvoriť si detailnejší pohľad na to, čo všetko budete potrebovať a ako postupovať,“ hovorí.

„Začínali sme od nuly a s Jurajom sme si prešli celým procesom zakladania biznisu. Keby nám v tom čase niekto urobil prednášku o tom, aké to je založiť firmu, myslím, že by nám to veľmi pomohlo,“ dodáva Filip Ostrowski.

Nevymýšľajte koleso

Načo vymýšľať koleso, keď je už vymyslené. Množstvo ľudí má v súvislosti s podnikaním dojem, že musia priniesť na trh niečo prevratné, niečo, čo tu ešte nebolo. Môže to tak byť, ale nemusí.

Rozhovor so zakladateľmi Absyntu: Chceme zvyšovať úroveň vydávania kníh

„Stačí sa poobzerať okolo seba a byť vnímavý k sebe a svojmu okoliu. Pýtajte sa samých seba, čo vám chýba, čo chýba vašim kamarátom a známym a ako by ste im vedeli pomôcť a priniesť riešenie ich problému. Sú veci, ktoré fungujú v zahraničí a v iných štátoch, a nie je vylúčené, že by mohli fungovať aj u nás. Tak to bolo aj v našom prípade,“ hovorí Filip Ostrowski. 

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy

Množstvo ľudí je presvedčených, že pred tým, ako sa pustia do podnikania, musia byť odborníkmi na všetko. Myslia si, že sa musia  dovzdelať a stať sa expertmi na všetky súčasti biznisu. V skutočnosti  od vás nikto neočakáva, že budete vedieť všetko, a ani to nie je potrebné. 

„Vyhľadajte a kontaktujte odborníkov z fachu, ktorí majú skúsenosti, vedia, ako funguje trh, a poradia vám, na čo sa zamerať a čomu, naopak, nevenovať pozornosť. Pýtajte sa, zbierajte informácie, sumarizujte a vyhodnocujte,“ radí Juraj Koudela.

Vášeň je základ

Je prirodzené, že máte obavy a pochybnosti o tom, či vaše podnikateľské plány vyjdú. Strach však nesmie byť pre vás prekážkou, ale hnacím motorom, ktorý vám bude dávať silu a odvahu nevzdať sa. To dokážete len vtedy, keď je to, čo robíte, vašou vášňou. 

Filip Ostrowski, dizajnérka Pavlína Morháčová, tajomníčka redakcie Mirka Kobrtková, správkyňa sociálnych sietí Soňa Balážová a Juraj Koudela

„Ono to znie tak americky, ale každý rok si viac a viac uvedomujem, že práve vášeň a nadšenie, ktoré vkladáme do podnikania, nám umožňujú stále napredovať. Ak vás to, čo robíte alebo sa ešte len chystáte robiť, vnútorne napĺňa, prináša vám to radosť a ste ochotní za to zabojovať, až vtedy môžete dosiahnuť všetko, čo ste si zaumienili,“ vysvetľuje Filip Ostrowski.

Nebojte sa robiť chyby

Či váš biznis vyjde alebo nie, je do istej miery lotéria. No skrachovať môžu aj firmy, ktoré majú 20-ročnú históriu. Akokoľvek máte dokonalý plán, pravdepodobne nastanú momenty, ktoré vás prekvapia a možno zrazia na kolená. V takých chvíľach je potrebné zabojovať. 

Oplatí sa vám odložiť si daňové priznanie?

„Musíte byť draví, no súčasne skromní. Neustále sa vzdelávať, zdokonaľovať, a keď sa niečo pokazí, treba sa z toho len poučiť a ísť ďalej. Znie to tak jednoducho, no ak spĺňate tieto kritériá, môžete podnikať v čomkoľvek,“ tvrdí Filip Ostrowski. 

Buďte autentický

Odhaliť zákulisie a ukázať pravú tvár sa dnes vo svete biznisu veľmi cení. To je to, čo ľudí zaujíma a vďaka čomu sa vedia s vašou službou alebo produktom viac stotožniť. Majú pocit, že vás poznajú, a ľahko si s nimi vytvoríte dôverný vzťah.

„Čitateľom je sympatické, že s nimi zdieľame svoj príbeh. Vystupovať v role rovnocenných partnerov nám umožňuje priblížiť sa im a vytvoriť tak úzky priateľský vzťah. Považujeme to za dôležitú súčasť budovania značky a marketingu. Je to oveľa cennejšie ako len inzercia v novinách s obrázkom obálky najnovšej knihy.“

Majte pri sebe parťáka

Vo dvojici idú veci vždy ľahšie. To, že máte pri sebe niekoho, kto vám je oporou, dodá vám odvahu a podporí vás vždy, keď to potrebujete, je pri podnikaní naozaj dôležité. 

Juraj Koudela

Nie každý si dokáže nájsť podobne nadšeného partnera, no Filip Ostrowski na základe svojich doterajších skúseností považuje partnerstvo v biznise za kľúčové, ba až nevyhnutné.

„Obaja zastávame názor, že pracovať vo dvojici je vždy ľahšie. Keď človek začne robiť niečo nové, prechádza rôznymi obdobiami a aj pochybnosťami, či to má vôbec zmysel. Partner danú situáciu môže vnímať v iných farbách a je vám protiváhou. Vie vás potiahnuť a nakopnúť. A zároveň sa to môže kedykoľvek otočiť a úlohu podporovateľa preberiete vy,“ vysvetľuje. 

Konajte aj napriek strachu

Juraj a Filip sa zhodujú na jednom: „Pokiaľ chcete mať niečo, čo ste doteraz nemali, musíte robiť niečo, čo ste doteraz nerobili.“

Tento známy výrok potvrdzuje, že bez uskutočnenia prvých krokov sa nič neudeje. Ak túžite vytvoriť niečo unikátne, nesmiete čakať, že vám do rúk niekto vloží kľúčik, ktorým stačí otočiť a otvoria sa vám dvere k príležitostiam. Otvoriť ich budete musieť sami – systematickou prácou, húževnatou aktivitou a ochotou zariskovať. 

[soda-form id=“558588″]

Vydavateľstvo Absynt

Juraj Koudela a Filip Ostrowski založili vydavateľstvo Absynt v roku 2015. Ich cieľom bolo vydávať reportážnu literatúru – na slovenský trh priniesli silné knihy z celého sveta. Edičný plán postupne rozširujú aj o ďalšie žánre a prostredníctvom kníh otvárajú témy, ktoré hýbu svetom.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.