Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

5 rád, ako preraziť v biznise, kde je konkurencia na každom rohu

Spolumajiteľ Optiky Zita vysvetľuje, že vybudovať úspešnú prevádzku môžete aj bez zaužívaných pravidiel, receptov a princípov.

Optika Zita si za tri roky na presýtenom trhu dokázala vybudovať dobré meno, stabilnú klientelu a nadšenú komunitu zákazníkov. Spolumajiteľ Daniel Grigar radí, ako na to.

Rodinná Optika Zita má koncept, ktorým sa líši od konkurencie. Ponúkajú rámy od nezávislých výrobcov, odborné služby a špičkový zákaznícky zážitok. Takýto prístup znamená na jednej strane vyššie náklady na prevádzku, no na druhej stabilnejšiu klientelu.

Daniel Grigar, spolumajiteľ rodinnej Optiky Zita, sa s nami podelil o 5 rád, ako spokojne a férovo podnikať a preraziť v oblasti s veľkou konkurenciou.

Majte unikátny produkt

Vo väčšine optík na Slovensku nájdete okuliare prevažne od dvoch veľkých podnikateľských skupín. Optika Zita sa rozhodla plávať proti prúdu a predávať rámy od malých nezávislých dodávateľov.

Keďže nemajú veľký mediálny rozpočet, hľadajú kreatívne spôsoby, ako šíriť povedomie o značke. Ich zákazníci sa spontánne a radi pochvália novými okuliarmi na sociálnych sieťach. Svojim klientom robia aj krásne fotky s okuliarmi od Zity a píšu o nich. Podarilo sa im vytvoriť silnú komunitu, ktorá ich odlišuje od konkurencie a pomáha im v biznise.

Syn s mamou rozprávajú, ako založili Optiku Zita, ako sa im darí a čo plánujú do budúcnosti. Prečítajte si ich príbeh

„V našom prípade je výhodou, že máme produkt, ktorý ľudia nosia na viditeľnom mieste. Sú tak akousi chodiacou reklamou. Chtiac-nechtiac sa ich ľudia pýtajú na nové okuliare a oni môžu opísať zákaznícky zážitok, ktorý u nás mali.”

Pomáha nám, že naša komunita s nami zdieľa nadšenie pre malé nezávislé značky, na ktorých stojí náš koncept. Veríme tomu, čo robíme, s mnohými značkami sme vyrástli a naši zákazníci to dokážu vycítiť,” vysvetľuje Daniel Grigar.

Dajte zákazníkom niečo navyše

V Optike Zita pracujú vyštudovaní optici a optometristi, aj keď to na Slovensku nie je štandardom. Snažia sa vždy myslieť na svojich zákazníkov a zabezpečiť im čo najväčší komfort v celom procese výberu okuliarov.

Trvajú na tom, že zákazníci musia dostať prvotriedny servis. Odborníci im venujú toľko času, koľko potrebujú, a radšej im odporučia lacnejšie okuliare, ak im lepšie sedia.

„Počas koronakrízy vyšlo nariadenie, že zákazníci musia byť v optike v rúšku. Predstavili sme si, ako sa budú cítiť, keď si budú skúšať rámy s rúškom na tvári. Vyšli sme im v ústrety a dali sme si vyrobiť kabínku z plexiskla, v ktorej si môže zákazník skúšať rámy aj bez rúška,” uvádza príklad prozákazníckeho prístupu Daniel Grigar.

Opatrenia v ústrety zákazníkom síce zvyšujú náklady na prevádzku, ale sú vyvážené vernosťou zákazníkov, ktorí sú ochotní do služby viac investovať nielen jednorazovo, ale opakovane.

Podnikateľské kilečko: vybrali sme 8 najväčších zlepšovákov, ktorými štát pomôže biznisu

Robte biznis tak, ako to milujete

Daniel Grigar priznáva, že je mnoho spôsobov, ako sa dá prevádzkovať optika.

Môžete staviť na koncept a predávať iba rámy vlastnej výroby alebo poskytnúť zákazníkom výnimočný zážitok napríklad v podobe vyťahovania drahých rámov z trezorov v bielych rukavičkách. Alebo môžete zostať pri zemi a jednoducho robiť biznis srdcom, počúvať svojich zákazníkov a vychádzať im v ústrety.

Daniel s mamou Zitou optiku založili, aby zladili podnikanie so zdravým a spokojným životom. Láska k tomu, čo robia, sa im vracia v podobe nadšených odporúčaní a stabilnej klientely, vďaka ktorej rastú pomaly, ale isto.

„Podnikanie bude súčasťou vášho života mnoho rokov. Nemusíte byť hneď najlepší na trhu, lepšie je vniesť do svojho biznisu hodnoty, ktorým naozaj veríte,” hovorí Daniel Grigar.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Starajte sa o svojich zamestnancov

Keby sme nemali skvelý tím ľudí, zákazníkom by sme nevedeli poskytnúť úroveň služieb, akú dostávajú teraz. Každý úspech optiky je úspechom celého tímu.

„S každým zamestnancom máme raz do mesiaca osobné stretnutie, na ktorom si vzájomne dávame feedback. Zaujímam sa aj o to, ako sa človek v práci cíti, či mu niečo nechýba, ako mu viem pomôcť,” hovorí Daniel Grigar.

Naši zamestnanci sú pre nás najväčšia devíza. V konečnom dôsledku oni sú tí, s ktorými majú zákazníci primárny kontakt, a tak robia dobré meno značke. Ak by zákazníka v optike obsluhoval zamestnanec, ktorého práca nebaví, zákazník to okamžite vycíti a tento pocit ovplyvní jeho názor na celú značku. Naši zamestnanci sú najväčší ambasádori. Sme na nich veľmi hrdí.

V práci trávime polovicu svojho života a bola by veľká škoda tráviť ho v kolektíve, kde nie sú dobré vzťahy a vládne tam napätá atmosféra. Preto sa vždy snažíme všetko si vydiskutovať a byť k sebe úprimní.

Dôverujte zákazníkom, že v tom budú s vami

Ak vaši zákazníci oceňujú výnimočnosť a inovácie, skúste to využiť naplno. Nie každý biznis je stavaný na to, aby na trh prinášal novinky, ale pre majiteľov Optiky Zita je odvaha a dôvera v zákazníkov základom ich konceptu.

Optika Zita ponúka originálne rámy, z ktorých väčšinu nenájdete nikde inde na Slovensku. Na sklade ich majú vyše 2 000. „Máme rovnaké nákupné ceny ako optiky v Nemecku či vo Švédsku. Nemáme zľavy preto, že je tu nižšia životná úroveň,” hovorí Daniel Grigar.

„Za tie tri roky, čo sme na trhu, sme sa veľmi posunuli. Ponúkame čoraz odvážnejšie modely, posúvame vnímanie ľudí a máme vieru v našich zákazníkov, že v tom budú s nami,” uzatvára Daniel Grigar.

Zákazníci ich odvahu oceňujú. Spolu tak dokážu posúvať celé odvetvie, vzdelávať a inšpirovať ľudí a zväčšovať skupinu potenciálnych zákazníkov.


[soda-form id=“558588″]

Optika Zita

Vyhľadávaná rodinná Optika Zita v bratislavskom Starom Meste je vychýrená nielen unikátnymi dizajnovými rámami, ale predovšetkým ľudským prístupom k zákazníkom a kvalitným odborným poradenstvom. Vedú ju Daniel Grigar a jeho mama Zita Grigarová.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Ako premeniť hobby na profitabilný biznis

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy, a ďalších 7 rád od zakladateľov vydavateľstva Absynt

Ak začínate podnikať, nemusíte vedieť všetko ani nemusíte hneď vynájsť koleso. Stačí vedieť, kde hľadať informácie, a dokázať sa obzrieť okolo seba. Nesmie vám však chýbať vášeň, jedinečnosť a odvaha robiť chyby.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Pustiť sa do rozbehu vlastného biznisu si vyžaduje dávku odvahy, obzvlášť v dnešnej dobe a pokiaľ s podnikaním nemáte žiadne predchádzajúce skúsenosti. 

Juraj Koudela a Filip Ostrowski stáli pred podobnou výzvou v roku 2015, keď sa pohrávali s myšlienkou založiť vydavateľstvo. Podľa nich neexistuje presný návod, ktorý keď dodržíte, váš sen sa zaručene splní. Existujú však isté univerzálne pravidlá, ktoré môžu znieť ako klišé, no ak ich hlbšie pochopíte a začnete sa nimi riadiť, váš úspech bude na dosah.

Čítajte a vzdelávajte sa

Bez ohľadu na to, v akom segmente sa rozhodnete podnikať, pravidlá biznisu sú nemenné vo všetkých oblastiach. Juraj Koudela odporúča začať triviálnym krokom, akým je obyčajné prečítanie knihy.

Filip Ostrowski

„Môže sa stať, že pri začiatkoch podnikania vaše predstavy nemusia zodpovedať realite. Stalo sa to aj nám. Nájdite si vhodnú literatúru a zdroje, ktoré vám priblížia svet podnikania. Pomôže vám to vytvoriť si detailnejší pohľad na to, čo všetko budete potrebovať a ako postupovať,“ hovorí.

„Začínali sme od nuly a s Jurajom sme si prešli celým procesom zakladania biznisu. Keby nám v tom čase niekto urobil prednášku o tom, aké to je založiť firmu, myslím, že by nám to veľmi pomohlo,“ dodáva Filip Ostrowski.

Nevymýšľajte koleso

Načo vymýšľať koleso, keď je už vymyslené. Množstvo ľudí má v súvislosti s podnikaním dojem, že musia priniesť na trh niečo prevratné, niečo, čo tu ešte nebolo. Môže to tak byť, ale nemusí.

Rozhovor so zakladateľmi Absyntu: Chceme zvyšovať úroveň vydávania kníh

„Stačí sa poobzerať okolo seba a byť vnímavý k sebe a svojmu okoliu. Pýtajte sa samých seba, čo vám chýba, čo chýba vašim kamarátom a známym a ako by ste im vedeli pomôcť a priniesť riešenie ich problému. Sú veci, ktoré fungujú v zahraničí a v iných štátoch, a nie je vylúčené, že by mohli fungovať aj u nás. Tak to bolo aj v našom prípade,“ hovorí Filip Ostrowski. 

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy

Množstvo ľudí je presvedčených, že pred tým, ako sa pustia do podnikania, musia byť odborníkmi na všetko. Myslia si, že sa musia  dovzdelať a stať sa expertmi na všetky súčasti biznisu. V skutočnosti  od vás nikto neočakáva, že budete vedieť všetko, a ani to nie je potrebné. 

„Vyhľadajte a kontaktujte odborníkov z fachu, ktorí majú skúsenosti, vedia, ako funguje trh, a poradia vám, na čo sa zamerať a čomu, naopak, nevenovať pozornosť. Pýtajte sa, zbierajte informácie, sumarizujte a vyhodnocujte,“ radí Juraj Koudela.

Vášeň je základ

Je prirodzené, že máte obavy a pochybnosti o tom, či vaše podnikateľské plány vyjdú. Strach však nesmie byť pre vás prekážkou, ale hnacím motorom, ktorý vám bude dávať silu a odvahu nevzdať sa. To dokážete len vtedy, keď je to, čo robíte, vašou vášňou. 

Filip Ostrowski, dizajnérka Pavlína Morháčová, tajomníčka redakcie Mirka Kobrtková, správkyňa sociálnych sietí Soňa Balážová a Juraj Koudela

„Ono to znie tak americky, ale každý rok si viac a viac uvedomujem, že práve vášeň a nadšenie, ktoré vkladáme do podnikania, nám umožňujú stále napredovať. Ak vás to, čo robíte alebo sa ešte len chystáte robiť, vnútorne napĺňa, prináša vám to radosť a ste ochotní za to zabojovať, až vtedy môžete dosiahnuť všetko, čo ste si zaumienili,“ vysvetľuje Filip Ostrowski.

Nebojte sa robiť chyby

Či váš biznis vyjde alebo nie, je do istej miery lotéria. No skrachovať môžu aj firmy, ktoré majú 20-ročnú históriu. Akokoľvek máte dokonalý plán, pravdepodobne nastanú momenty, ktoré vás prekvapia a možno zrazia na kolená. V takých chvíľach je potrebné zabojovať. 

Oplatí sa vám odložiť si daňové priznanie?

„Musíte byť draví, no súčasne skromní. Neustále sa vzdelávať, zdokonaľovať, a keď sa niečo pokazí, treba sa z toho len poučiť a ísť ďalej. Znie to tak jednoducho, no ak spĺňate tieto kritériá, môžete podnikať v čomkoľvek,“ tvrdí Filip Ostrowski. 

Buďte autentický

Odhaliť zákulisie a ukázať pravú tvár sa dnes vo svete biznisu veľmi cení. To je to, čo ľudí zaujíma a vďaka čomu sa vedia s vašou službou alebo produktom viac stotožniť. Majú pocit, že vás poznajú, a ľahko si s nimi vytvoríte dôverný vzťah.

„Čitateľom je sympatické, že s nimi zdieľame svoj príbeh. Vystupovať v role rovnocenných partnerov nám umožňuje priblížiť sa im a vytvoriť tak úzky priateľský vzťah. Považujeme to za dôležitú súčasť budovania značky a marketingu. Je to oveľa cennejšie ako len inzercia v novinách s obrázkom obálky najnovšej knihy.“

Majte pri sebe parťáka

Vo dvojici idú veci vždy ľahšie. To, že máte pri sebe niekoho, kto vám je oporou, dodá vám odvahu a podporí vás vždy, keď to potrebujete, je pri podnikaní naozaj dôležité. 

Juraj Koudela

Nie každý si dokáže nájsť podobne nadšeného partnera, no Filip Ostrowski na základe svojich doterajších skúseností považuje partnerstvo v biznise za kľúčové, ba až nevyhnutné.

„Obaja zastávame názor, že pracovať vo dvojici je vždy ľahšie. Keď človek začne robiť niečo nové, prechádza rôznymi obdobiami a aj pochybnosťami, či to má vôbec zmysel. Partner danú situáciu môže vnímať v iných farbách a je vám protiváhou. Vie vás potiahnuť a nakopnúť. A zároveň sa to môže kedykoľvek otočiť a úlohu podporovateľa preberiete vy,“ vysvetľuje. 

Konajte aj napriek strachu

Juraj a Filip sa zhodujú na jednom: „Pokiaľ chcete mať niečo, čo ste doteraz nemali, musíte robiť niečo, čo ste doteraz nerobili.“

Tento známy výrok potvrdzuje, že bez uskutočnenia prvých krokov sa nič neudeje. Ak túžite vytvoriť niečo unikátne, nesmiete čakať, že vám do rúk niekto vloží kľúčik, ktorým stačí otočiť a otvoria sa vám dvere k príležitostiam. Otvoriť ich budete musieť sami – systematickou prácou, húževnatou aktivitou a ochotou zariskovať. 

[soda-form id=“558588″]

Vydavateľstvo Absynt

Juraj Koudela a Filip Ostrowski založili vydavateľstvo Absynt v roku 2015. Ich cieľom bolo vydávať reportážnu literatúru – na slovenský trh priniesli silné knihy z celého sveta. Edičný plán postupne rozširujú aj o ďalšie žánre a prostredníctvom kníh otvárajú témy, ktoré hýbu svetom.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.