Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

8 biznisových rád od rodiny, ktorá z malej dielne narástla na miliónové obraty

Základné princípy rozvíjania biznisu sú platné pre každý typ biznisu. Ján Homola, spolumajiteľ rodinnej firmy Homola Furniture, radí, ktoré oblasti by ste nemali podceniť.

V spoločnosti Homola Furniture vyrábajú a dodávajú zariadenie na mieru pre obrovské komerčné projekty aj do bytov ľudí, ktorí si vážia stolárske remeslo. Prečítajte si, čo by poradili každému podnikateľovi, ktorý túži rásť.

Rodina Homolovcov napriek obrovským zakázkam vo firme stále pestuje lásku k stolárskemu remeslu. Prečítate si ich príbeh

Hľadajte ľudí, s ktorými rátate do budúcna

Vo firme Homola Furniture sú presvedčení, že v podnikaní je najdôležitejší dobrý tím. Vedú ju traja bratia. Postupne sa obklopili partnermi, ktorí sú majstrami svojho remesla a stále sa zdokonaľujú. Dnes má firma niekoľko divízií a odborníkov na viaceré oblasti.

Podľa čoho si vyberajú spolupracovníkov? Hľadajú vlastnosť, ktorú považujú za najcennejšiu – schopnosť prebrať zodpovednosť za seba a svoje činy. Ľudia pracujúci pre Homolovcov nečakajú, kým k nim niečo príde, ale sami sa snažia s vecami hýbať.

„Majiteľ firmy by si mal vyberať ľudí, ktorých chce mať pri sebe dlhé roky. Nemal by myslieť len na stabilný základ biznisu, ale aj na budúcnosť. Vďaka tomu, že každý z členov nášho tímu prispieva k rozvoju, sú naše možnosti nekonečné a máme ozaj čo robiť do konca života,“ hovorí Ján Homola.

Neustále na sebe pracujte

„Keď sa niekto snaží, veľa maká a vydrží, skôr či neskôr sa mu niečo podarí. Treba veľa ustáť, treba pracovať, nevzdávať sa a stále ísť. Nikdy si nemôžete myslieť, že dnes to je fajn a takto to stačí. Keď sa niečo prestane rozvíjať, začne to zanikať. Podobne to funguje aj v športe – ak nedokážete prekonať nechuť a sklamanie, nikdy nebudete dobrí,“ hovorí Ján Homola.

Niektorí ľudia sú úspešní vďaka tomu, že veľa pracujú. Iní sú úspešní, lebo veľa pracujú a ešte sú aj šikovní. Ďalší dosiahli úspech vďaka tomu, že mali šťastie, ktorému stačilo iba trochu pomôcť. Šťastie príde väčšinou samo. Šikovnosť buď máte, alebo nemáte. No to, že chcete veľa pracovať, si môžete vedome vybrať.

Učte sa od lepších a počúvajte ich rady

Ján Homola odporúča veľa sa stretávať s ľuďmi, ktorí už niečo dokázali, čo najviac ich počúvať a učiť sa od nich.

Ľudia dávajú do podnikania okrem analytických schopností aj cit, ktorý majú pre svoj biznis. Veci, ktoré fungujú v jednom biznise, dokážu s malou obmenou fungovať aj v inom. Ak si pospájate názory viacerých skúsených ľudí, môžete si z nich zobrať to, čo je relevantné pre váš biznis, a urobiť rozhodnutia, ktoré ho posunú dopredu.

„Veľa vecí máme vo firme vďaka tomu, že sú okolo nás rozumní ľudia, ktorí nás inšpirovali alebo nás niečo naučili. Naša šikovnosť spočíva v tom, že sme ich počúvali a dokázali sme tieto nápady zužitkovať,“ hovorí.

Neustále investujte do svojho biznisu

Je dôležité mať prehľad o tom, kam sa oplatí investovať. Ján Homola tvrdí, že ak by ste mu dnes dali 10 miliónov eur, vedel by presne, kde a na čo by ich minul: na ďalší rozvoj firmy.

„Odhadnúť, v akej miere do čoho investovať, je umenie, ktoré neovláda každý. Na Slovensku je veľa dobrých firiem, ktorým niečo uniká. Nedokážu prekročiť vlastný tieň a nájsť súčasť, ktorá ich brzdí v tom, aby sa posúvali dopredu. U nás nikdy nerozmýšľame nad tým, čo keď sa investícia nepodarí. Na konci dňa si povieme, že ak by sme mali zostať v dnešnom stave ďalších 5 alebo 10 rokova nikam by sme sa neposunuli nebavilo by nás to, nechceli by sme to robiť, zanikli by sme. Strácali by sme čas spolu s ľuďmi, ktorí tu pracujú, pretože by sme stratili perspektívu, že sa budeme mať lepšie,“ hovorí Ján Homola.

Treba podľa neho investovať do všetkých oblastí – od rozvoja ľudí a vzdelávania cez marketing, vzťahy, zlepšenie strojového parku, showroomu… Keď firma niečo zanedbá, neskôr sa to ukáže, začne tým trpieť a bude do toho musieť v budúcnosti investovať oveľa viac.

Vymeňte si občas miesto s kolegami z nižších pozícií

Každý, kto dlhšie sedí v kancelárii a robí rozhodnutia, ktoré sa týkajú jeho kolegov, by sa mal pravidelne vracať k nižším pozíciám vo firme. Platí to aj o ľuďoch, ktorí rovno nastúpili na vyššiu pozíciu. Náplň práce, procesy a obmedzenia nižších pozícií totiž mnohokrát nevedia pochopiť. Za horšími výsledkami nemusí byť lenivosť či neochota zamestnancov, ale nesprávny manažment.

„Ak nemáte priamy kontakt s ľuďmi a hodnotíte všetko len na základe excelovských tabuliek a sprostredkovaných informácií, ľahko urobíte nesprávne rozhodnutie,“ hovorí Ján Homola.

Sledujte trendy a pripravujte sa na novú realitu

„Kedysi bolo na zmenu treba niekoľko mesiacov alebo rokov, teraz môže prísť v priebehu pár dní. Má to dva efekty: keď človek niečo vymýšľa, nikdy to nie je navždy, pretože je veľmi rýchlo skopírovateľný. Preto keď niečo vymyslel, nemal by spomaliť, mal by hneď ísť ďalej, nemôže si byť istý, že ho niekto rýchlo nedobehne,“ hovorí Ján Homola.

Ak firma nesleduje trendy a nehýbe sa, môže dnes fungovať dobre, ale už zajtra môže byť všetko úplne inak. Nikdy sa neuspokojte s aktuálnym stavom vecí. Snažte sa uvažovať nad tým, ako by sa mohol vyvíjať trh – čo by mohli zákazníci chcieť, čo sa bude vyrábať a ako bude fungovať svet. Pomôže vám to pochopiť, čo budete potrebovať, aby ste mohli popri tom fungovať aj vy.

Keď vidíte náznak zmien, rozpracujte si prípravu na ne, aby ste vedeli v prípade potreby rýchlo spustiť inovácie. Stále majte pred sebou niekoľko plánov B, ako biznis v prípade krízy pretransformovať, aby ste ho nemuseli zavrieť.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Počúvajte svojich zákazníkov

Ak chcete vedieť, ako bude segment, v ktorom podnikáte, fungovať o rok, spýtajte sa svojich zákazníkov. Počúvajte, aké majú potreby a prispôsobte sa im.

„V dnešnej dobe vidíme napríklad veľký vzostup online poradenstva a nákupov. Nákupné správanie sa mení a je možné, že v budúcnosti si budú ľudia objednávať aj atypický nábytok online. Pýtame sa zákazníkov, ako zabezpečiť, aby sme im vyšli v ústrety,“ približuje Ján Homola.


[soda-form id=“558588″]

Ján Homola

V rodinnej firme Homola Furniture, ktorá vyrába do domácností aj firiem nábytok na zákazku, má na starosti obchod, nové smerovanie a každodenný chod.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Ako premeniť hobby na profitabilný biznis

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy, a ďalších 7 rád od zakladateľov vydavateľstva Absynt

Ak začínate podnikať, nemusíte vedieť všetko ani nemusíte hneď vynájsť koleso. Stačí vedieť, kde hľadať informácie, a dokázať sa obzrieť okolo seba. Nesmie vám však chýbať vášeň, jedinečnosť a odvaha robiť chyby.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Pustiť sa do rozbehu vlastného biznisu si vyžaduje dávku odvahy, obzvlášť v dnešnej dobe a pokiaľ s podnikaním nemáte žiadne predchádzajúce skúsenosti. 

Juraj Koudela a Filip Ostrowski stáli pred podobnou výzvou v roku 2015, keď sa pohrávali s myšlienkou založiť vydavateľstvo. Podľa nich neexistuje presný návod, ktorý keď dodržíte, váš sen sa zaručene splní. Existujú však isté univerzálne pravidlá, ktoré môžu znieť ako klišé, no ak ich hlbšie pochopíte a začnete sa nimi riadiť, váš úspech bude na dosah.

Čítajte a vzdelávajte sa

Bez ohľadu na to, v akom segmente sa rozhodnete podnikať, pravidlá biznisu sú nemenné vo všetkých oblastiach. Juraj Koudela odporúča začať triviálnym krokom, akým je obyčajné prečítanie knihy.

Filip Ostrowski

„Môže sa stať, že pri začiatkoch podnikania vaše predstavy nemusia zodpovedať realite. Stalo sa to aj nám. Nájdite si vhodnú literatúru a zdroje, ktoré vám priblížia svet podnikania. Pomôže vám to vytvoriť si detailnejší pohľad na to, čo všetko budete potrebovať a ako postupovať,“ hovorí.

„Začínali sme od nuly a s Jurajom sme si prešli celým procesom zakladania biznisu. Keby nám v tom čase niekto urobil prednášku o tom, aké to je založiť firmu, myslím, že by nám to veľmi pomohlo,“ dodáva Filip Ostrowski.

Nevymýšľajte koleso

Načo vymýšľať koleso, keď je už vymyslené. Množstvo ľudí má v súvislosti s podnikaním dojem, že musia priniesť na trh niečo prevratné, niečo, čo tu ešte nebolo. Môže to tak byť, ale nemusí.

Rozhovor so zakladateľmi Absyntu: Chceme zvyšovať úroveň vydávania kníh

„Stačí sa poobzerať okolo seba a byť vnímavý k sebe a svojmu okoliu. Pýtajte sa samých seba, čo vám chýba, čo chýba vašim kamarátom a známym a ako by ste im vedeli pomôcť a priniesť riešenie ich problému. Sú veci, ktoré fungujú v zahraničí a v iných štátoch, a nie je vylúčené, že by mohli fungovať aj u nás. Tak to bolo aj v našom prípade,“ hovorí Filip Ostrowski. 

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy

Množstvo ľudí je presvedčených, že pred tým, ako sa pustia do podnikania, musia byť odborníkmi na všetko. Myslia si, že sa musia  dovzdelať a stať sa expertmi na všetky súčasti biznisu. V skutočnosti  od vás nikto neočakáva, že budete vedieť všetko, a ani to nie je potrebné. 

„Vyhľadajte a kontaktujte odborníkov z fachu, ktorí majú skúsenosti, vedia, ako funguje trh, a poradia vám, na čo sa zamerať a čomu, naopak, nevenovať pozornosť. Pýtajte sa, zbierajte informácie, sumarizujte a vyhodnocujte,“ radí Juraj Koudela.

Vášeň je základ

Je prirodzené, že máte obavy a pochybnosti o tom, či vaše podnikateľské plány vyjdú. Strach však nesmie byť pre vás prekážkou, ale hnacím motorom, ktorý vám bude dávať silu a odvahu nevzdať sa. To dokážete len vtedy, keď je to, čo robíte, vašou vášňou. 

Filip Ostrowski, dizajnérka Pavlína Morháčová, tajomníčka redakcie Mirka Kobrtková, správkyňa sociálnych sietí Soňa Balážová a Juraj Koudela

„Ono to znie tak americky, ale každý rok si viac a viac uvedomujem, že práve vášeň a nadšenie, ktoré vkladáme do podnikania, nám umožňujú stále napredovať. Ak vás to, čo robíte alebo sa ešte len chystáte robiť, vnútorne napĺňa, prináša vám to radosť a ste ochotní za to zabojovať, až vtedy môžete dosiahnuť všetko, čo ste si zaumienili,“ vysvetľuje Filip Ostrowski.

Nebojte sa robiť chyby

Či váš biznis vyjde alebo nie, je do istej miery lotéria. No skrachovať môžu aj firmy, ktoré majú 20-ročnú históriu. Akokoľvek máte dokonalý plán, pravdepodobne nastanú momenty, ktoré vás prekvapia a možno zrazia na kolená. V takých chvíľach je potrebné zabojovať. 

Oplatí sa vám odložiť si daňové priznanie?

„Musíte byť draví, no súčasne skromní. Neustále sa vzdelávať, zdokonaľovať, a keď sa niečo pokazí, treba sa z toho len poučiť a ísť ďalej. Znie to tak jednoducho, no ak spĺňate tieto kritériá, môžete podnikať v čomkoľvek,“ tvrdí Filip Ostrowski. 

Buďte autentický

Odhaliť zákulisie a ukázať pravú tvár sa dnes vo svete biznisu veľmi cení. To je to, čo ľudí zaujíma a vďaka čomu sa vedia s vašou službou alebo produktom viac stotožniť. Majú pocit, že vás poznajú, a ľahko si s nimi vytvoríte dôverný vzťah.

„Čitateľom je sympatické, že s nimi zdieľame svoj príbeh. Vystupovať v role rovnocenných partnerov nám umožňuje priblížiť sa im a vytvoriť tak úzky priateľský vzťah. Považujeme to za dôležitú súčasť budovania značky a marketingu. Je to oveľa cennejšie ako len inzercia v novinách s obrázkom obálky najnovšej knihy.“

Majte pri sebe parťáka

Vo dvojici idú veci vždy ľahšie. To, že máte pri sebe niekoho, kto vám je oporou, dodá vám odvahu a podporí vás vždy, keď to potrebujete, je pri podnikaní naozaj dôležité. 

Juraj Koudela

Nie každý si dokáže nájsť podobne nadšeného partnera, no Filip Ostrowski na základe svojich doterajších skúseností považuje partnerstvo v biznise za kľúčové, ba až nevyhnutné.

„Obaja zastávame názor, že pracovať vo dvojici je vždy ľahšie. Keď človek začne robiť niečo nové, prechádza rôznymi obdobiami a aj pochybnosťami, či to má vôbec zmysel. Partner danú situáciu môže vnímať v iných farbách a je vám protiváhou. Vie vás potiahnuť a nakopnúť. A zároveň sa to môže kedykoľvek otočiť a úlohu podporovateľa preberiete vy,“ vysvetľuje. 

Konajte aj napriek strachu

Juraj a Filip sa zhodujú na jednom: „Pokiaľ chcete mať niečo, čo ste doteraz nemali, musíte robiť niečo, čo ste doteraz nerobili.“

Tento známy výrok potvrdzuje, že bez uskutočnenia prvých krokov sa nič neudeje. Ak túžite vytvoriť niečo unikátne, nesmiete čakať, že vám do rúk niekto vloží kľúčik, ktorým stačí otočiť a otvoria sa vám dvere k príležitostiam. Otvoriť ich budete musieť sami – systematickou prácou, húževnatou aktivitou a ochotou zariskovať. 

[soda-form id=“558588″]

Vydavateľstvo Absynt

Juraj Koudela a Filip Ostrowski založili vydavateľstvo Absynt v roku 2015. Ich cieľom bolo vydávať reportážnu literatúru – na slovenský trh priniesli silné knihy z celého sveta. Edičný plán postupne rozširujú aj o ďalšie žánre a prostredníctvom kníh otvárajú témy, ktoré hýbu svetom.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.