V spoločnosti Homola Furniture vyrábajú a dodávajú zariadenie na mieru pre obrovské komerčné projekty aj do bytov ľudí, ktorí si vážia stolárske remeslo. Prečítajte si, čo by poradili každému podnikateľovi, ktorý túži rásť.
Hľadajte ľudí, s ktorými rátate do budúcna
Vo firme Homola Furniture sú presvedčení, že v podnikaní je najdôležitejší dobrý tím. Vedú ju traja bratia. Postupne sa obklopili partnermi, ktorí sú majstrami svojho remesla a stále sa zdokonaľujú. Dnes má firma niekoľko divízií a odborníkov na viaceré oblasti.
Podľa čoho si vyberajú spolupracovníkov? Hľadajú vlastnosť, ktorú považujú za najcennejšiu – schopnosť prebrať zodpovednosť za seba a svoje činy. Ľudia pracujúci pre Homolovcov nečakajú, kým k nim niečo príde, ale sami sa snažia s vecami hýbať.
„Majiteľ firmy by si mal vyberať ľudí, ktorých chce mať pri sebe dlhé roky. Nemal by myslieť len na stabilný základ biznisu, ale aj na budúcnosť. Vďaka tomu, že každý z členov nášho tímu prispieva k rozvoju, sú naše možnosti nekonečné a máme ozaj čo robiť do konca života,“ hovorí Ján Homola.
Neustále na sebe pracujte
„Keď sa niekto snaží, veľa maká a vydrží, skôr či neskôr sa mu niečo podarí. Treba veľa ustáť, treba pracovať, nevzdávať sa a stále ísť. Nikdy si nemôžete myslieť, že dnes to je fajn a takto to stačí. Keď sa niečo prestane rozvíjať, začne to zanikať. Podobne to funguje aj v športe – ak nedokážete prekonať nechuť a sklamanie, nikdy nebudete dobrí,“ hovorí Ján Homola.
Niektorí ľudia sú úspešní vďaka tomu, že veľa pracujú. Iní sú úspešní, lebo veľa pracujú a ešte sú aj šikovní. Ďalší dosiahli úspech vďaka tomu, že mali šťastie, ktorému stačilo iba trochu pomôcť. Šťastie príde väčšinou samo. Šikovnosť buď máte, alebo nemáte. No to, že chcete veľa pracovať, si môžete vedome vybrať.
Učte sa od lepších a počúvajte ich rady
Ján Homola odporúča veľa sa stretávať s ľuďmi, ktorí už niečo dokázali, čo najviac ich počúvať a učiť sa od nich.
Ľudia dávajú do podnikania okrem analytických schopností aj cit, ktorý majú pre svoj biznis. Veci, ktoré fungujú v jednom biznise, dokážu s malou obmenou fungovať aj v inom. Ak si pospájate názory viacerých skúsených ľudí, môžete si z nich zobrať to, čo je relevantné pre váš biznis, a urobiť rozhodnutia, ktoré ho posunú dopredu.
„Veľa vecí máme vo firme vďaka tomu, že sú okolo nás rozumní ľudia, ktorí nás inšpirovali alebo nás niečo naučili. Naša šikovnosť spočíva v tom, že sme ich počúvali a dokázali sme tieto nápady zužitkovať,“ hovorí.
Neustále investujte do svojho biznisu
Je dôležité mať prehľad o tom, kam sa oplatí investovať. Ján Homola tvrdí, že ak by ste mu dnes dali 10 miliónov eur, vedel by presne, kde a na čo by ich minul: na ďalší rozvoj firmy.
„Odhadnúť, v akej miere do čoho investovať, je umenie, ktoré neovláda každý. Na Slovensku je veľa dobrých firiem, ktorým niečo uniká. Nedokážu prekročiť vlastný tieň a nájsť súčasť, ktorá ich brzdí v tom, aby sa posúvali dopredu. U nás nikdy nerozmýšľame nad tým, čo keď sa investícia nepodarí. Na konci dňa si povieme, že ak by sme mali zostať v dnešnom stave ďalších 5 alebo 10 rokova nikam by sme sa neposunuli nebavilo by nás to, nechceli by sme to robiť, zanikli by sme. Strácali by sme čas spolu s ľuďmi, ktorí tu pracujú, pretože by sme stratili perspektívu, že sa budeme mať lepšie,“ hovorí Ján Homola.
Treba podľa neho investovať do všetkých oblastí – od rozvoja ľudí a vzdelávania cez marketing, vzťahy, zlepšenie strojového parku, showroomu… Keď firma niečo zanedbá, neskôr sa to ukáže, začne tým trpieť a bude do toho musieť v budúcnosti investovať oveľa viac.
Vymeňte si občas miesto s kolegami z nižších pozícií
Každý, kto dlhšie sedí v kancelárii a robí rozhodnutia, ktoré sa týkajú jeho kolegov, by sa mal pravidelne vracať k nižším pozíciám vo firme. Platí to aj o ľuďoch, ktorí rovno nastúpili na vyššiu pozíciu. Náplň práce, procesy a obmedzenia nižších pozícií totiž mnohokrát nevedia pochopiť. Za horšími výsledkami nemusí byť lenivosť či neochota zamestnancov, ale nesprávny manažment.
„Ak nemáte priamy kontakt s ľuďmi a hodnotíte všetko len na základe excelovských tabuliek a sprostredkovaných informácií, ľahko urobíte nesprávne rozhodnutie,“ hovorí Ján Homola.
Sledujte trendy a pripravujte sa na novú realitu
„Kedysi bolo na zmenu treba niekoľko mesiacov alebo rokov, teraz môže prísť v priebehu pár dní. Má to dva efekty: keď človek niečo vymýšľa, nikdy to nie je navždy, pretože je veľmi rýchlo skopírovateľný. Preto keď niečo vymyslel, nemal by spomaliť, mal by hneď ísť ďalej, nemôže si byť istý, že ho niekto rýchlo nedobehne,“ hovorí Ján Homola.
Ak firma nesleduje trendy a nehýbe sa, môže dnes fungovať dobre, ale už zajtra môže byť všetko úplne inak. Nikdy sa neuspokojte s aktuálnym stavom vecí. Snažte sa uvažovať nad tým, ako by sa mohol vyvíjať trh – čo by mohli zákazníci chcieť, čo sa bude vyrábať a ako bude fungovať svet. Pomôže vám to pochopiť, čo budete potrebovať, aby ste mohli popri tom fungovať aj vy.
Keď vidíte náznak zmien, rozpracujte si prípravu na ne, aby ste vedeli v prípade potreby rýchlo spustiť inovácie. Stále majte pred sebou niekoľko plánov B, ako biznis v prípade krízy pretransformovať, aby ste ho nemuseli zavrieť.
Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia
Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.
Počúvajte svojich zákazníkov
Ak chcete vedieť, ako bude segment, v ktorom podnikáte, fungovať o rok, spýtajte sa svojich zákazníkov. Počúvajte, aké majú potreby a prispôsobte sa im.
„V dnešnej dobe vidíme napríklad veľký vzostup online poradenstva a nákupov. Nákupné správanie sa mení a je možné, že v budúcnosti si budú ľudia objednávať aj atypický nábytok online. Pýtame sa zákazníkov, ako zabezpečiť, aby sme im vyšli v ústrety,“ približuje Ján Homola.
[soda-form id=“558588″]