Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Chcete e-shop a netušíte, kde začať? Založiť ho nie je zložité

Prvým krokom je výber e-shopovej platformy. Poradíme vám, či sa vám oplatí krabicové riešenie, open-source alebo e-shop na mieru

Ak zakladáte svoj prvý e-shop, stojíte pred rozhodnutím, na akej platforme bude bežať. Prečítajte si, podľa čoho sa rozhodnúť, čo je pre vás najlepšie, s kým sa poradiť a kde si môžete naštudovať viac.

Dnes už sa online predávajú aj tovary, ktoré sme zvykli nakupovať v kamenných obchodoch. Pre obmedzenia spôsobené koronakrízou dnes ľudia toľko nechodia do drogérií, lekární, potravín, kníhkupectiev či obchodov s darčekmi. Radšej si nákupy vybavia online a dajú doniesť domov alebo si tovar vyzdvihnú na odbernom mieste.

„Prevádzkovať e-shop dnes nie je len módnym trendom, je to odpoveď na operatívne zmeny v riadení a obchode. Firmy, ktoré majú obmedzenú činnosť, sa museli veľmi rýchlo adaptovať na novú situáciu a upraviť svoje biznis modely či distribučné kanály a v prípade potreby aj dočasne či trvale zmeniť predmet činnosti,“ hovorí Michal Král, riaditeľ cenového porovnávača Pricemania a e-commerce konzutlant

Spolu s Michalom Králom vám poradíme, ako si vytvoriť e-shop, ktorý bude mať šancu uspieť v rastúcej konkurencii.

Investujte do toho, čo reálne využijete

Už pri zakladaní e-shopu treba myslieť na to, kto sú vaši zákazníci a ako s nimi budete komunikovať. Tiež je dobré mať jasno v procesoch, ktoré budete musieť vykonať od objednávky až po odoslanie tovaru. Kto bude vybavovať objednávky? Ako bude vyzerať váš sklad? Ako budete baliť tovar? Ako budete vystavovať faktúry?

Ak si chcete ušetriť čas a nervy, zohľadnite to všetko hneď na začiatku a investujte do riešenia, ktoré bude prispôsobené vášmu spôsobu fungovania.

„Veľmi dôležité je rozhodnutie ohľadom e-shopovej platformy. V prvej fáze je kľúčové, aby ste e-shop spustili rýchlo a s minimálnou investíciou, aby ste mohli ušetrené financie investovať do marketingu, získavania prvých zákazníkov a budovania značky a vzťahov,“ radí Michal Král.

Zakladáte e-shop? Na začiatku potrebujete mať jasno v týchto 5 oblastiach

„Samotný web musí byť najmä rýchly, prehľadný, s atraktívnou prezentáciou produktov (fotky, popisy, videá, recenzie), intuitívnym nákupným procesom a širokým výberom dopravy a platobných možností, keďže zákazníci majú rôzne preferencie. Dôležitá je, samozrejme, aj celková obchodná a marketingová stratégia e-shopu. Kľúčové je odlíšiť sa od konkurencie, dostať sa do povedomia a vedieť sa predať,“ dopĺňa.

Aby ste zabezpečili, že váš e-shop bude intuitívny a prehľadný, môžete ho otestovať pomocou nástoja Website usability testing.

Pri výbere e-shopu, ktorý treba už len naplniť, zvážte česko-slovenský model

Michal Král tvrdí, že na rozbeh sú ideálne krabicové riešenia. Celý e-shop je naprogramovaný vopred a stačí ho len personalizovať a dať doň svoje produkty. Krabicové riešenia vás zbavia množstva starostí s dodržaním zákonných požiadaviek, s výberom a nastavením platobnej brány, SEO, XML feedom či napojením na porovnávače cien a sociálne siete.

Globálne platformy ako Wix či Shopify síce ponúkajú krásny dizajn, ale nie sú prispôsobené našej legislatíve. Povinné údaje na faktúrach a vo VOP či ochranu osobných údajov si budete musieť nastaviť a aktualizovať sami.

Pre začiatočníkov bude lepšie niektoré z lokálnych, česko-slovenských riešení. Na výber máte napríklad Shoptet, E-shop rýchlo či BiznisWeb. Okrem lokalizácie pre naše trhy ponúkajú aj zákaznícku podporu v jazyku, ktorému rozumiete, a orientujú sa v problémoch, na ktoré najčastejšie narážajú domáci e-shopisti. Výmenou za tento servis je, že budete platiť mesačné poplatky.

Open-source riešenia sú zadarmo iba naoko

Ak už prerastiete svoju krabicu a začne vám v nej byť tesno, Michal Král odporúča migrovať na jedno z open-source riešení alebo si dať naprogramovať riešenie na mieru.

Open-source riešenia ako WooCommerce, Magento či PrestaShop sú síce zadarmo a pri základných verziách neplatíte za žiadne paušály, ale ich nastavovanie je také zložité, že je dobré si na začiatku vyčleniť slušný rozpočet na spoluprácu s odborníkom, ktorý všetko vyladí podľa vašich potrieb.

Riešenie na mieru môžete zvážiť, ak požadujete úplnú kontrolu nad svojou platformou.

Kto zodpovie vaše zvedavé otázky

Nech už si vyberiete ktorékoľvek riešenie, rátajte s tým, že je to len začiatok. Prichádza na rad vaša usilovná práca na každodennom napĺňaní a vylepšovaní e-shopu.

4 spôsoby, ako prilákať na váš e-shop zákazníkov a získať si ich dôveru

Na začiatku určite narazíte na množstvo otázok. Môžete sa na ne spýtať ľudí, ktorí v e-commerce už podnikajú a sú úspešní. Môžete si zaplatiť skúseného konzultanta, ktorý sa vám bude venovať za hodinovú sadzbu alebo si ho rovno za dohodnutý poplatok najmete na celý projekt.

Otázky môžete klásť aj v jednej z facebookových skupín, ktorá združuje ľudí na podobnej štartovacej čiare ako ste vy, napríklad v skupinách Marketeri, copywriteri, SEO optimalizátori 😉 alebo Učíme sa podnikať.

Učte sa od odborníkov

Problematiku si môžete pomaličky študovať aj sami. „Na internete je dnes už množstvo kvalitného obsahu o rozbehu e-shopu a online marketingu. Na začiatok by som odporučil knihu od Martina Krupu a e-book 13 najčastejších chýb pri budovaní e-shopu.

V rámci inšpirácie a motivácie odporúčam sledovať vzdelávací program Pricemania Academy či magazín E-commerce Bridge,“ hovorí Michal Král.

Zároveň odporúča konferencie ako Creative Summit, MastersGate či Upterdam, kde sa veľa naučíte a zároveň si môžete nájsť potenciálnych partnerov či dodávateľov.

Prečítajte si ďalšie články zo série o e-shopoch:

[soda-form id=“558588″]

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Ako premeniť hobby na profitabilný biznis

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy, a ďalších 7 rád od zakladateľov vydavateľstva Absynt

Ak začínate podnikať, nemusíte vedieť všetko ani nemusíte hneď vynájsť koleso. Stačí vedieť, kde hľadať informácie, a dokázať sa obzrieť okolo seba. Nesmie vám však chýbať vášeň, jedinečnosť a odvaha robiť chyby.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Pustiť sa do rozbehu vlastného biznisu si vyžaduje dávku odvahy, obzvlášť v dnešnej dobe a pokiaľ s podnikaním nemáte žiadne predchádzajúce skúsenosti. 

Juraj Koudela a Filip Ostrowski stáli pred podobnou výzvou v roku 2015, keď sa pohrávali s myšlienkou založiť vydavateľstvo. Podľa nich neexistuje presný návod, ktorý keď dodržíte, váš sen sa zaručene splní. Existujú však isté univerzálne pravidlá, ktoré môžu znieť ako klišé, no ak ich hlbšie pochopíte a začnete sa nimi riadiť, váš úspech bude na dosah.

Čítajte a vzdelávajte sa

Bez ohľadu na to, v akom segmente sa rozhodnete podnikať, pravidlá biznisu sú nemenné vo všetkých oblastiach. Juraj Koudela odporúča začať triviálnym krokom, akým je obyčajné prečítanie knihy.

Filip Ostrowski

„Môže sa stať, že pri začiatkoch podnikania vaše predstavy nemusia zodpovedať realite. Stalo sa to aj nám. Nájdite si vhodnú literatúru a zdroje, ktoré vám priblížia svet podnikania. Pomôže vám to vytvoriť si detailnejší pohľad na to, čo všetko budete potrebovať a ako postupovať,“ hovorí.

„Začínali sme od nuly a s Jurajom sme si prešli celým procesom zakladania biznisu. Keby nám v tom čase niekto urobil prednášku o tom, aké to je založiť firmu, myslím, že by nám to veľmi pomohlo,“ dodáva Filip Ostrowski.

Nevymýšľajte koleso

Načo vymýšľať koleso, keď je už vymyslené. Množstvo ľudí má v súvislosti s podnikaním dojem, že musia priniesť na trh niečo prevratné, niečo, čo tu ešte nebolo. Môže to tak byť, ale nemusí.

Rozhovor so zakladateľmi Absyntu: Chceme zvyšovať úroveň vydávania kníh

„Stačí sa poobzerať okolo seba a byť vnímavý k sebe a svojmu okoliu. Pýtajte sa samých seba, čo vám chýba, čo chýba vašim kamarátom a známym a ako by ste im vedeli pomôcť a priniesť riešenie ich problému. Sú veci, ktoré fungujú v zahraničí a v iných štátoch, a nie je vylúčené, že by mohli fungovať aj u nás. Tak to bolo aj v našom prípade,“ hovorí Filip Ostrowski. 

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy

Množstvo ľudí je presvedčených, že pred tým, ako sa pustia do podnikania, musia byť odborníkmi na všetko. Myslia si, že sa musia  dovzdelať a stať sa expertmi na všetky súčasti biznisu. V skutočnosti  od vás nikto neočakáva, že budete vedieť všetko, a ani to nie je potrebné. 

„Vyhľadajte a kontaktujte odborníkov z fachu, ktorí majú skúsenosti, vedia, ako funguje trh, a poradia vám, na čo sa zamerať a čomu, naopak, nevenovať pozornosť. Pýtajte sa, zbierajte informácie, sumarizujte a vyhodnocujte,“ radí Juraj Koudela.

Vášeň je základ

Je prirodzené, že máte obavy a pochybnosti o tom, či vaše podnikateľské plány vyjdú. Strach však nesmie byť pre vás prekážkou, ale hnacím motorom, ktorý vám bude dávať silu a odvahu nevzdať sa. To dokážete len vtedy, keď je to, čo robíte, vašou vášňou. 

Filip Ostrowski, dizajnérka Pavlína Morháčová, tajomníčka redakcie Mirka Kobrtková, správkyňa sociálnych sietí Soňa Balážová a Juraj Koudela

„Ono to znie tak americky, ale každý rok si viac a viac uvedomujem, že práve vášeň a nadšenie, ktoré vkladáme do podnikania, nám umožňujú stále napredovať. Ak vás to, čo robíte alebo sa ešte len chystáte robiť, vnútorne napĺňa, prináša vám to radosť a ste ochotní za to zabojovať, až vtedy môžete dosiahnuť všetko, čo ste si zaumienili,“ vysvetľuje Filip Ostrowski.

Nebojte sa robiť chyby

Či váš biznis vyjde alebo nie, je do istej miery lotéria. No skrachovať môžu aj firmy, ktoré majú 20-ročnú históriu. Akokoľvek máte dokonalý plán, pravdepodobne nastanú momenty, ktoré vás prekvapia a možno zrazia na kolená. V takých chvíľach je potrebné zabojovať. 

Oplatí sa vám odložiť si daňové priznanie?

„Musíte byť draví, no súčasne skromní. Neustále sa vzdelávať, zdokonaľovať, a keď sa niečo pokazí, treba sa z toho len poučiť a ísť ďalej. Znie to tak jednoducho, no ak spĺňate tieto kritériá, môžete podnikať v čomkoľvek,“ tvrdí Filip Ostrowski. 

Buďte autentický

Odhaliť zákulisie a ukázať pravú tvár sa dnes vo svete biznisu veľmi cení. To je to, čo ľudí zaujíma a vďaka čomu sa vedia s vašou službou alebo produktom viac stotožniť. Majú pocit, že vás poznajú, a ľahko si s nimi vytvoríte dôverný vzťah.

„Čitateľom je sympatické, že s nimi zdieľame svoj príbeh. Vystupovať v role rovnocenných partnerov nám umožňuje priblížiť sa im a vytvoriť tak úzky priateľský vzťah. Považujeme to za dôležitú súčasť budovania značky a marketingu. Je to oveľa cennejšie ako len inzercia v novinách s obrázkom obálky najnovšej knihy.“

Majte pri sebe parťáka

Vo dvojici idú veci vždy ľahšie. To, že máte pri sebe niekoho, kto vám je oporou, dodá vám odvahu a podporí vás vždy, keď to potrebujete, je pri podnikaní naozaj dôležité. 

Juraj Koudela

Nie každý si dokáže nájsť podobne nadšeného partnera, no Filip Ostrowski na základe svojich doterajších skúseností považuje partnerstvo v biznise za kľúčové, ba až nevyhnutné.

„Obaja zastávame názor, že pracovať vo dvojici je vždy ľahšie. Keď človek začne robiť niečo nové, prechádza rôznymi obdobiami a aj pochybnosťami, či to má vôbec zmysel. Partner danú situáciu môže vnímať v iných farbách a je vám protiváhou. Vie vás potiahnuť a nakopnúť. A zároveň sa to môže kedykoľvek otočiť a úlohu podporovateľa preberiete vy,“ vysvetľuje. 

Konajte aj napriek strachu

Juraj a Filip sa zhodujú na jednom: „Pokiaľ chcete mať niečo, čo ste doteraz nemali, musíte robiť niečo, čo ste doteraz nerobili.“

Tento známy výrok potvrdzuje, že bez uskutočnenia prvých krokov sa nič neudeje. Ak túžite vytvoriť niečo unikátne, nesmiete čakať, že vám do rúk niekto vloží kľúčik, ktorým stačí otočiť a otvoria sa vám dvere k príležitostiam. Otvoriť ich budete musieť sami – systematickou prácou, húževnatou aktivitou a ochotou zariskovať. 

[soda-form id=“558588″]

Vydavateľstvo Absynt

Juraj Koudela a Filip Ostrowski založili vydavateľstvo Absynt v roku 2015. Ich cieľom bolo vydávať reportážnu literatúru – na slovenský trh priniesli silné knihy z celého sveta. Edičný plán postupne rozširujú aj o ďalšie žánre a prostredníctvom kníh otvárajú témy, ktoré hýbu svetom.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.