Ak zakladáte svoj prvý e-shop, stojíte pred rozhodnutím, na akej platforme bude bežať. Prečítajte si, podľa čoho sa rozhodnúť, čo je pre vás najlepšie, s kým sa poradiť a kde si môžete naštudovať viac.
Dnes už sa online predávajú aj tovary, ktoré sme zvykli nakupovať v kamenných obchodoch. Pre obmedzenia spôsobené koronakrízou dnes ľudia toľko nechodia do drogérií, lekární, potravín, kníhkupectiev či obchodov s darčekmi. Radšej si nákupy vybavia online a dajú doniesť domov alebo si tovar vyzdvihnú na odbernom mieste.
„Prevádzkovať e-shop dnes nie je len módnym trendom, je to odpoveď na operatívne zmeny v riadení a obchode. Firmy, ktoré majú obmedzenú činnosť, sa museli veľmi rýchlo adaptovať na novú situáciu a upraviť svoje biznis modely či distribučné kanály a v prípade potreby aj dočasne či trvale zmeniť predmet činnosti,“ hovorí Michal Král, riaditeľ cenového porovnávača Pricemania a e-commerce konzutlant
Spolu s Michalom Králom vám poradíme, ako si vytvoriť e-shop, ktorý bude mať šancu uspieť v rastúcej konkurencii.
Investujte do toho, čo reálne využijete
Už pri zakladaní e-shopu treba myslieť na to, kto sú vaši zákazníci a ako s nimi budete komunikovať. Tiež je dobré mať jasno v procesoch, ktoré budete musieť vykonať od objednávky až po odoslanie tovaru. Kto bude vybavovať objednávky? Ako bude vyzerať váš sklad? Ako budete baliť tovar? Ako budete vystavovať faktúry?
Ak si chcete ušetriť čas a nervy, zohľadnite to všetko hneď na začiatku a investujte do riešenia, ktoré bude prispôsobené vášmu spôsobu fungovania.
„Veľmi dôležité je rozhodnutie ohľadom e-shopovej platformy. V prvej fáze je kľúčové, aby ste e-shop spustili rýchlo a s minimálnou investíciou, aby ste mohli ušetrené financie investovať do marketingu, získavania prvých zákazníkov a budovania značky a vzťahov,“ radí Michal Král.
„Samotný web musí byť najmä rýchly, prehľadný, s atraktívnou prezentáciou produktov (fotky, popisy, videá, recenzie), intuitívnym nákupným procesom a širokým výberom dopravy a platobných možností, keďže zákazníci majú rôzne preferencie. Dôležitá je, samozrejme, aj celková obchodná a marketingová stratégia e-shopu. Kľúčové je odlíšiť sa od konkurencie, dostať sa do povedomia a vedieť sa predať,“ dopĺňa.
Aby ste zabezpečili, že váš e-shop bude intuitívny a prehľadný, môžete ho otestovať pomocou nástoja Website usability testing.
Pri výbere e-shopu, ktorý treba už len naplniť, zvážte česko-slovenský model
Michal Král tvrdí, že na rozbeh sú ideálne krabicové riešenia. Celý e-shop je naprogramovaný vopred a stačí ho len personalizovať a dať doň svoje produkty. Krabicové riešenia vás zbavia množstva starostí s dodržaním zákonných požiadaviek, s výberom a nastavením platobnej brány, SEO, XML feedom či napojením na porovnávače cien a sociálne siete.
Globálne platformy ako Wix či Shopify síce ponúkajú krásny dizajn, ale nie sú prispôsobené našej legislatíve. Povinné údaje na faktúrach a vo VOP či ochranu osobných údajov si budete musieť nastaviť a aktualizovať sami.
Pre začiatočníkov bude lepšie niektoré z lokálnych, česko-slovenských riešení. Na výber máte napríklad Shoptet, E-shop rýchlo či BiznisWeb. Okrem lokalizácie pre naše trhy ponúkajú aj zákaznícku podporu v jazyku, ktorému rozumiete, a orientujú sa v problémoch, na ktoré najčastejšie narážajú domáci e-shopisti. Výmenou za tento servis je, že budete platiť mesačné poplatky.
Open-source riešenia sú zadarmo iba naoko
Ak už prerastiete svoju krabicu a začne vám v nej byť tesno, Michal Král odporúča migrovať na jedno z open-source riešení alebo si dať naprogramovať riešenie na mieru.
Open-source riešenia ako WooCommerce, Magento či PrestaShop sú síce zadarmo a pri základných verziách neplatíte za žiadne paušály, ale ich nastavovanie je také zložité, že je dobré si na začiatku vyčleniť slušný rozpočet na spoluprácu s odborníkom, ktorý všetko vyladí podľa vašich potrieb.
Riešenie na mieru môžete zvážiť, ak požadujete úplnú kontrolu nad svojou platformou.
Kto zodpovie vaše zvedavé otázky
Nech už si vyberiete ktorékoľvek riešenie, rátajte s tým, že je to len začiatok. Prichádza na rad vaša usilovná práca na každodennom napĺňaní a vylepšovaní e-shopu.
Na začiatku určite narazíte na množstvo otázok. Môžete sa na ne spýtať ľudí, ktorí v e-commerce už podnikajú a sú úspešní. Môžete si zaplatiť skúseného konzultanta, ktorý sa vám bude venovať za hodinovú sadzbu alebo si ho rovno za dohodnutý poplatok najmete na celý projekt.
Otázky môžete klásť aj v jednej z facebookových skupín, ktorá združuje ľudí na podobnej štartovacej čiare ako ste vy, napríklad v skupinách Marketeri, copywriteri, SEO optimalizátori 😉 alebo Učíme sa podnikať.
Učte sa od odborníkov
Problematiku si môžete pomaličky študovať aj sami. „Na internete je dnes už množstvo kvalitného obsahu o rozbehu e-shopu a online marketingu. Na začiatok by som odporučil knihu od Martina Krupu a e-book 13 najčastejších chýb pri budovaní e-shopu.
V rámci inšpirácie a motivácie odporúčam sledovať vzdelávací program Pricemania Academy či magazín E-commerce Bridge,“ hovorí Michal Král.
Zároveň odporúča konferencie ako Creative Summit, MastersGate či Upterdam, kde sa veľa naučíte a zároveň si môžete nájsť potenciálnych partnerov či dodávateľov.
Prečítajte si ďalšie články zo série o e-shopoch:
- Zakladáte e-shop? Na začiatku potrebujete mať jasno v týchto 5 oblastiach
- 4 spôsoby, ako prilákať na váš e-shop zákazníkov a získať si ich dôveru
[soda-form id=“558588″]