Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

Majster krajčír: „Trvá aspoň 10 rokov, kým sa človek vypracuje na špičkovú úroveň.“

Rodina Mucskovcov má v centre Bratislavy pánsky krajčírsky salón. Ich remeselná zručnosť je taká vychýrená, že sa dostali do spoločnosti hŕstky najlepších salónov na svete.

Odevy, ktoré vyjdú z nenápadnej dielne na bratislavskej Grösslingovej ulici, sú ušité na najvyššej úrovni: používajú tu kvalitné prírodné materiály a saká modelujú priamo na zákazníkoch.

Majster krajčír Maximilián Mucska do krajčírskeho umenia zasvätil aj svojho syna Patrika. Spolu so zamestnancami trávia väčšinu času šitím. Druhý syn Erik pre nich zabezpečuje všetko potrebné, aby sa mohli naplno venovať remeselnej práci.

Oto Kóňa sa rozprával s Erikom Mucskom o tom, ako sa im podarilo vybudovať luxusnú rodinnú značku a udržať sa na trhu už po druhú generáciu.

V seriáli O2 pre biznis vám Oto Kóňa predstavuje inšpiratívnych a férových podnikateľov z celého Slovenska z rozličných oblastí biznisu. Oto podnikal v gastronómii (Regal Burger, NYC Corner) a momentálne sa venuje podpore a konzultáciám pre malých podnikateľov.

Ako sa začala krajčírska tradícia vo vašej rodine?

Náš otec Maximilián sa remeslu venuje od šestnástich rokov. Po vyučení pracoval pre štátny podnik a zároveň mal aj vlastnú dielňu, od roku 1989 má živnosť.

Vydržal aj počas 90. rokov, keď veľa ľudí prešlo od krajčírstva k predaju konfekcie a aj tí, ktorí zostali, si začali prácu uľahčovať, aby im všetko išlo rýchlejšie. Otec je jedným z mála ľudí, ktorí tu zostali pri vysokom krajčírstve.

My s bratom sme mali možnosť sa naučiť remeslo od otca a pokračovať v ňom. Brat Patrik pomáha otcovi už od pätnástich rokov s menšou prestávkou, ktorú strávil na stáži u majstra krajčíra vo Viedni.

Potrebujete posilu pri svojom podnikaní? Prečítajte si, ako zamestnať človeka na dohodu

Patrik má okrem praktických skúseností naštudované aj staré knihy o britskej či talianskej tradícii zákazkového šitia. Presne pozná naše regionálne špecifiká, vie vychádzať z lokálnych vzorov, má napríklad knihy s ručne kreslenými československými strihmi z 30. rokov minulého storočia.

V čom sa líši vysoké krajčírske umenie od bežného zákazkového šitia?

V našom salóne šijeme obleky, saká, nohavice, kabáty, smokingy, fraky či žakety podľa princípov „Bespoke tailoring“.

Remeslo stojí na 3 pilieroch: odev vytvárame na mieru pre konkrétneho klienta, strih vytvárame špeciálne pre klienta už od prvotného nákresu, technické parametre sú presne vymedzené, napríklad predné diely na sakách nie sú podlepované, ale vystužené plátnom prírodných materiálov, ktoré je tvarované ručným stehovaním.

Klient sa stáva spolutvorcom svojho oblečenia. Nielenže odev je modelovaný na jeho postavu, ale dôraz sa kladie na každý detail, či už je to prispôsobenie šírky rukáva podľa zákazníkových hodiniek, alebo prispôsobenie tvaru a umiestnenia vreciek presne na mieru predmetom, ktoré v nich bude nosiť.

Môžete nám poodhaliť, ako prebieha výroba obleku?

Na začiatku pomôžeme klientovi s presným vyjadrením predstavy: vyberá si látku, strih aj detaily.

Stretávame sa s ľuďmi, ktorí presne vedia, čo chcú, ale aj s takými, ktorí potrebujú viac poradiť. Každého klienta sa snažíme naviesť na správny smer, aby bol odev čo najlepšie prispôsobený na svoj účel podľa ročného obdobia, spoločenskej príležitosti a toho, či je určený na denné alebo večerné nosenie.

Remeslo stojí na 3 pilieroch: odev vytvárame na mieru pre konkrétneho klienta, strih vytvárame špeciálne pre klienta už od prvotného nákresu, technické parametre sú presne vymedzené

Výber látky je celá veda: spolupracujeme s tradičnými anglickými výrobcami, ktorí vyrábajú hrubé látky s dlhou výdržou, až po talianske výroby s ľahšími, farebnejšími a menej konzervatívnymi materiálmi.

Niektorí naši klienti si zoberú vzorkovnice domov na víkend, pretože potrebujú čas, aby ich porovnali so svojím šatníkom.

Aké látky si zvyknú vyberať vaši klienti?

Sú väčšinou konzervatívni, vyberajú si látky, ktoré príliš nekričia navonok – jemnejšie štruktúrované, tmavšie materiály. Takýto materiál nepúta pozornosť vonkajšou stránkou, keďže dôraz sa kladie hlavne na vypracovanie a strih.

Ako sa tvorí strih obleku?

Práca je podobná bez ohľadu na to, či si klient vyberie smoking, žaket, športové sako alebo klasický oblek. Urobíme si základný náčrt, odoberieme miery, nasleduje príprava odevu na prvú skúšku. Tá je dôležitá hlavne pre nás, klient zatiaľ toho veľa nevidí – vrchný odev pôsobí ako vesta.

Postupne začneme odev modelovať na klientovi. Dohodneme si detaily, vnútorný materiál saka, druh vreciek, monogram…

Oblek by mal zvýrazňovať pánske proporcie a zakryť nerovnomernosti postavy – je na majstrovi krajčírovi, ako sa s tým dokáže pohrať.

Keďže modelujeme strih podľa postavy klienta, potrebujeme až tri skúšky. Začíname torzom tela, potom vypracujeme rukávy, fazóny, klopy, vytvarujeme odev a určíme dĺžku. Nie je to len o šití: je to modelárska práca.

Platí tu priama úmera medzi skúsenosťami majstra krajčíra a kvalitou. Preto vychýrené salóny fungujú už po 7-8 generácií.

Ako dlho trvá ušiť jeden oblek? 

Treba rátať s tým, že od prvej skúšky po odovzdanie trvá ušitie obleku približne 2 mesiace.

Ušiť sako vyžaduje aspoň 55 hodín práce, nohavice 20 – 25 hodín. Závisí to od viacerých vecí – napríklad károvaný vzor je náročnejší na čas aj na spotrebu materiálu, lebo káro na seba treba nadpájať, všetko musí sedieť a je to veľmi delikátna záležitosť.

Oblek by mal zvýrazňovať pánske proporcie a zakryť nerovnomernosti postavy – je na majstrovi krajčírovi, ako sa s tým dokáže pohrať.

Ušiť takýto oblek je teda náročné na čas aj na zručnosť majstra krajčíra. Do rovnice treba pridať aj kvalitný materiál. Vlnený oblek preto stojí 2 500 – 2 900 eur.

Kto si dnes môže dovoliť oblek za 2 500 eur?

Máme pestrú paletu klientov. Jednou skupinou sú ľudia s bežnou prácou, ktorí chcú mať v šatníku jeden kvalitný oblek na formálne príležitosti, napríklad na svadbu.

Chodia k nám aj páni, ktorých práca vyžaduje mať v šatníku viac kusov takýchto oblekov. V obleku strávia denne 10 – 12 hodín. Chcú sa cítiť pohodlne, potrebujú, aby oblek dlho vydržal, a vyžadujú vysokú kvalitu: nie je to primárne o kráse, ale o praktickosti.

Životnosť našich oblekov je vďaka spôsobu vypracovania dlhšia. Nie je to odev na jednu sezónu. Ak sa človek oň dobre stará, mal by vydržať celý život a hlavne by mal aj celý život dobre vyzerať. Aj po 5 rokoch to bude hodnotný odev, ktorý si klient rád oblečie.

Ďalšou skupinou našich zákazníkov sú páni, ktorí majú nekonfekčnú postavu. 8 z 10 ľudí nemá konfekčnú postavu, no niektorí páni majú také proporcie tela, že si nedokážu na seba kúpiť oblek v bežnom obchode. Napríklad sú vysokí a štíhli a konfekčné obleky sú im široké. Ak zároveň nemajú dobrú skúsenosť s inými typmi šitia, prídu k nám.

Iných pánov zase oslovuje tradícia a špičkové remeselné vypracovanie. Páči sa im ten proces, modelovanie odevu, všetky detaily, vnútorné ručné vypracovanie, výber materiálu a to, že si môžu vymyslieť takmer čokoľvek. Šijeme aj koncertné fraky, javiskové kostýmy či extravagantné kusy.

Aké sú dnes trendy v pánskej móde?

Závisí to aj od regiónu. Vo Viedni sa stále drží konzervatívnejší prístup, no v Bratislave šijeme čoraz viac aj ležérnejšie kúsky.

Teraz v lete máme veľa zákaziek na bavlnené nohavice, športové saká, blejzre, dokonca šortky. Hlavne mladší klienti, ktorí už majú v šatníku aj klasický oblek, uprednostňujú severotaliansky štýl.

Váš biznis je závislý od osobného kontaktu s klientmi. Ako ste prežili koronakrízu?

Až do konca mája boli ľudia veľmi opatrní a nechceli sa stretávať. Plánovali sme dokončovať rozrobené zákazky, skúšať nových klientov a zrazu sme nemohli robiť nič.

Ľudia z okolia, ktorí nás poznajú, sa nás pýtali, či nebudeme šiť rúška. A tak sme ich šili – pre zákazníkov aj pre lokálnu lekáreň. Behom večera sme si vytvorili e-shop a predávali rúška na osobný odber. Časť výroby sme darovali tam, kde to bolo potrebné.

Prakticky sme boli stále v dielni. Ušili sme okolo 2 000 rúšok. Takto sme si vykompenzovali výpadok a zároveň pomohli tam, kde bolo treba najviac.

Ušili sme okolo 2 000 rúšok. Takto sme si vykompenzovali výpadok a zároveň pomohli tam, kde bolo treba najviac.

Dnes, našťastie, prichádzajú stále noví klienti. Sledujeme prepady tržieb v módnom priemysle, no my, našťastie, nie sme obchod orientovaný na predaj spotrebného oblečenia. Máme dlhodobú a individuálnu klientelu, a tak nás prepady výrazným spôsobom nezasiahli.

Aké máte plány do budúcnosti?

Dosiahnuť úspech vo vysokom krajčírstve si vyžaduje predovšetkým veľa času. Chceme upevňovať pozíciu nášho salónu v Bratislave a zároveň si chceme vychovávať pokračovateľov a rozšíriť si dielňu.

Ako na to, ak chcete v remesle uspieť na najvyššej úrovni? Rodina Mucskovcov ponúka 3 tipy

Máme šťastie, že náš biznis ide ruka v ruke s najnovšími trendmi: mať v šatníku menej, ale kvalitnejšie, vyskladať ho z odevov, ktoré dlho vydržia a ľahko sa kombinujú, uprednostniť prírodné materiály a lokálnu produkciu.

V budúcnosti sa chceme orientovať aj na online predaj, prísť s menej komplikovanými odevmi a šiť ich lokálne pre širšiu škálu ľudí.

Ale v prvom rade sa musíme sústrediť na našu dielňu, pretože všetko podstatné sa deje práve tam.

Je ťažké vychovať dobrého krajčíra?

Na celom svete je v oblasti pánskeho krajčírskeho remesla nedostatok kvalifikovaných ľudí, ktorí sa oň zaujímajú. Ak sa aj zaujímajú, nemajú sa kde učiť.

Toto remeslo sa odovzdáva z generácie na generáciu. Začiatočník sa učí od majstra. Majster má životné skúsenosti s prácou a tie posúva ďalej na svojich pokračovateľov. Kým sa človek stane špičkovým krajčírom, trvá to aj 10 rokov.

Majster musí do učňov investovať množstvo času a energie. Sme ochotní to robiť. Už dnes zamestnávame v dielni ľudí, ktorí sa od otca a brata majú čo naučiť. Časom by sme chceli vybudovať menšiu krajčírsku akadémiu a poskytovať stáže. Je pre nás dôležité udržať si remeslo.


Mucskovci využívajú technológie a sociálne siete, aby dostali informácie o remesle von z dielne, k zákazníkom. Zároveň sa potrebujú spoľahnúť na to, že s dodávateľmi a klientmi budú vždy v kontakte bez problémov a obmedzení. Podobne ako oni, aj vy môžete využívať služby O2 pre podnikateľov. Titánový O2 SMART paušál vám ponúka okrem neobmedzených volaní, SMS a MMS aj množstvo dát a predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Maximilián Mucska Tailors

Tradičný pánsky krajčírsky salón v centre Bratislavy je vedený druhou generáciou rodiny Mucskovcov. Je známy vysokou remeselnou kvalitou vypracovania odevov a osobným prístupom k zákazníkom.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Ako premeniť hobby na profitabilný biznis

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy, a ďalších 7 rád od zakladateľov vydavateľstva Absynt

Ak začínate podnikať, nemusíte vedieť všetko ani nemusíte hneď vynájsť koleso. Stačí vedieť, kde hľadať informácie, a dokázať sa obzrieť okolo seba. Nesmie vám však chýbať vášeň, jedinečnosť a odvaha robiť chyby.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Pustiť sa do rozbehu vlastného biznisu si vyžaduje dávku odvahy, obzvlášť v dnešnej dobe a pokiaľ s podnikaním nemáte žiadne predchádzajúce skúsenosti. 

Juraj Koudela a Filip Ostrowski stáli pred podobnou výzvou v roku 2015, keď sa pohrávali s myšlienkou založiť vydavateľstvo. Podľa nich neexistuje presný návod, ktorý keď dodržíte, váš sen sa zaručene splní. Existujú však isté univerzálne pravidlá, ktoré môžu znieť ako klišé, no ak ich hlbšie pochopíte a začnete sa nimi riadiť, váš úspech bude na dosah.

Čítajte a vzdelávajte sa

Bez ohľadu na to, v akom segmente sa rozhodnete podnikať, pravidlá biznisu sú nemenné vo všetkých oblastiach. Juraj Koudela odporúča začať triviálnym krokom, akým je obyčajné prečítanie knihy.

Filip Ostrowski

„Môže sa stať, že pri začiatkoch podnikania vaše predstavy nemusia zodpovedať realite. Stalo sa to aj nám. Nájdite si vhodnú literatúru a zdroje, ktoré vám priblížia svet podnikania. Pomôže vám to vytvoriť si detailnejší pohľad na to, čo všetko budete potrebovať a ako postupovať,“ hovorí.

„Začínali sme od nuly a s Jurajom sme si prešli celým procesom zakladania biznisu. Keby nám v tom čase niekto urobil prednášku o tom, aké to je založiť firmu, myslím, že by nám to veľmi pomohlo,“ dodáva Filip Ostrowski.

Nevymýšľajte koleso

Načo vymýšľať koleso, keď je už vymyslené. Množstvo ľudí má v súvislosti s podnikaním dojem, že musia priniesť na trh niečo prevratné, niečo, čo tu ešte nebolo. Môže to tak byť, ale nemusí.

Rozhovor so zakladateľmi Absyntu: Chceme zvyšovať úroveň vydávania kníh

„Stačí sa poobzerať okolo seba a byť vnímavý k sebe a svojmu okoliu. Pýtajte sa samých seba, čo vám chýba, čo chýba vašim kamarátom a známym a ako by ste im vedeli pomôcť a priniesť riešenie ich problému. Sú veci, ktoré fungujú v zahraničí a v iných štátoch, a nie je vylúčené, že by mohli fungovať aj u nás. Tak to bolo aj v našom prípade,“ hovorí Filip Ostrowski. 

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy

Množstvo ľudí je presvedčených, že pred tým, ako sa pustia do podnikania, musia byť odborníkmi na všetko. Myslia si, že sa musia  dovzdelať a stať sa expertmi na všetky súčasti biznisu. V skutočnosti  od vás nikto neočakáva, že budete vedieť všetko, a ani to nie je potrebné. 

„Vyhľadajte a kontaktujte odborníkov z fachu, ktorí majú skúsenosti, vedia, ako funguje trh, a poradia vám, na čo sa zamerať a čomu, naopak, nevenovať pozornosť. Pýtajte sa, zbierajte informácie, sumarizujte a vyhodnocujte,“ radí Juraj Koudela.

Vášeň je základ

Je prirodzené, že máte obavy a pochybnosti o tom, či vaše podnikateľské plány vyjdú. Strach však nesmie byť pre vás prekážkou, ale hnacím motorom, ktorý vám bude dávať silu a odvahu nevzdať sa. To dokážete len vtedy, keď je to, čo robíte, vašou vášňou. 

Filip Ostrowski, dizajnérka Pavlína Morháčová, tajomníčka redakcie Mirka Kobrtková, správkyňa sociálnych sietí Soňa Balážová a Juraj Koudela

„Ono to znie tak americky, ale každý rok si viac a viac uvedomujem, že práve vášeň a nadšenie, ktoré vkladáme do podnikania, nám umožňujú stále napredovať. Ak vás to, čo robíte alebo sa ešte len chystáte robiť, vnútorne napĺňa, prináša vám to radosť a ste ochotní za to zabojovať, až vtedy môžete dosiahnuť všetko, čo ste si zaumienili,“ vysvetľuje Filip Ostrowski.

Nebojte sa robiť chyby

Či váš biznis vyjde alebo nie, je do istej miery lotéria. No skrachovať môžu aj firmy, ktoré majú 20-ročnú históriu. Akokoľvek máte dokonalý plán, pravdepodobne nastanú momenty, ktoré vás prekvapia a možno zrazia na kolená. V takých chvíľach je potrebné zabojovať. 

Oplatí sa vám odložiť si daňové priznanie?

„Musíte byť draví, no súčasne skromní. Neustále sa vzdelávať, zdokonaľovať, a keď sa niečo pokazí, treba sa z toho len poučiť a ísť ďalej. Znie to tak jednoducho, no ak spĺňate tieto kritériá, môžete podnikať v čomkoľvek,“ tvrdí Filip Ostrowski. 

Buďte autentický

Odhaliť zákulisie a ukázať pravú tvár sa dnes vo svete biznisu veľmi cení. To je to, čo ľudí zaujíma a vďaka čomu sa vedia s vašou službou alebo produktom viac stotožniť. Majú pocit, že vás poznajú, a ľahko si s nimi vytvoríte dôverný vzťah.

„Čitateľom je sympatické, že s nimi zdieľame svoj príbeh. Vystupovať v role rovnocenných partnerov nám umožňuje priblížiť sa im a vytvoriť tak úzky priateľský vzťah. Považujeme to za dôležitú súčasť budovania značky a marketingu. Je to oveľa cennejšie ako len inzercia v novinách s obrázkom obálky najnovšej knihy.“

Majte pri sebe parťáka

Vo dvojici idú veci vždy ľahšie. To, že máte pri sebe niekoho, kto vám je oporou, dodá vám odvahu a podporí vás vždy, keď to potrebujete, je pri podnikaní naozaj dôležité. 

Juraj Koudela

Nie každý si dokáže nájsť podobne nadšeného partnera, no Filip Ostrowski na základe svojich doterajších skúseností považuje partnerstvo v biznise za kľúčové, ba až nevyhnutné.

„Obaja zastávame názor, že pracovať vo dvojici je vždy ľahšie. Keď človek začne robiť niečo nové, prechádza rôznymi obdobiami a aj pochybnosťami, či to má vôbec zmysel. Partner danú situáciu môže vnímať v iných farbách a je vám protiváhou. Vie vás potiahnuť a nakopnúť. A zároveň sa to môže kedykoľvek otočiť a úlohu podporovateľa preberiete vy,“ vysvetľuje. 

Konajte aj napriek strachu

Juraj a Filip sa zhodujú na jednom: „Pokiaľ chcete mať niečo, čo ste doteraz nemali, musíte robiť niečo, čo ste doteraz nerobili.“

Tento známy výrok potvrdzuje, že bez uskutočnenia prvých krokov sa nič neudeje. Ak túžite vytvoriť niečo unikátne, nesmiete čakať, že vám do rúk niekto vloží kľúčik, ktorým stačí otočiť a otvoria sa vám dvere k príležitostiam. Otvoriť ich budete musieť sami – systematickou prácou, húževnatou aktivitou a ochotou zariskovať. 

[soda-form id=“558588″]

Vydavateľstvo Absynt

Juraj Koudela a Filip Ostrowski založili vydavateľstvo Absynt v roku 2015. Ich cieľom bolo vydávať reportážnu literatúru – na slovenský trh priniesli silné knihy z celého sveta. Edičný plán postupne rozširujú aj o ďalšie žánre a prostredníctvom kníh otvárajú témy, ktoré hýbu svetom.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.