Pretože nám záleží | O2 Pretože nám záleží | O2

modranska: Sme z Modry a mrzelo nás, že sa tu končí stáročná hrnčiarska tradícia

Oživili vymierajúcu majoliku, prvý vzorkovník vytvorili v otcovej dielni a dnes ako jedni z mála vyrábajú keramiku ručne na mieru

Jakub Liška, zakladateľ značky modranska, nám v rozhovore povedal, ako sa od túžby zachrániť tradičnú modranskú keramiku prepracoval až k biznisu, ktorý zásobuje nielen domácnosti, ale aj veľké firmy.

V seriáli O2 pre biznis vám Oto Kóňa predstavuje inšpiratívnych a férových podnikateľov z celého Slovenska z rozličných oblastí biznisu. Oto podnikal v gastronómii (Regal Burger, NYC Corner) a momentálne sa venuje podpore a konzultáciám pre malých podnikateľov.

V rozhovore sa dozviete:

  • ako vznikol nápad oživiť stáročia staré remeslo,
  • v čom mala modranska šťastie pri rozbiehaní biznisu,
  • ako sa darí firme získavať veľké zákazky,
  • prečo modranska neinvestuje do marketingu,
  • v akom stave je dnes hrnčiarstvo na Slovensku,
  • ako značku modranska ovplyvnila pandémia.

Študovali ste sochárstvo, architektúru a design thinking. Čo motivuje mladého človeka vrátiť sa zo štúdií vo Veľkej Británii a začať sa venovať výrobe úžitkovej keramiky?

Nikdy som nechcel ostať v zahraničí, i keď som mal britský titul a zahraničných kamarátov. Cítil som potrebu uplatniť sa doma. Priniesol som si zo zahraničia skúsenosti, ktoré som mal v pláne zužitkovať na Slovensku.

Som z Modry, môj otec je keramikár. Veľmi citlivo som vnímal, že s majolikou, čiže tradičnou, ručne maľovanou keramikou, to nevyzerá dobre. Hrozilo, že skončí niekoľkostoročná tradícia.

Chcel som majoliku oživiť a vrátiť ju medzi ľudí v podobe úžitkového riadu. Vracal som sa na Slovensko v roku 2010, na prelome volebných období a v čase ekonomickej krízy. Veľa mladých si vtedy povedalo, že sa nevráti. To ma ešte viac motivovalo pricestovať späť a snažiť sa zmeniť situáciu. Založili sme vtedy iniciatívu Lepšia Modra, ktorá funguje dodnes.

Aké boli začiatky vašej cesty od myšlienky zachrániť upadajúcu majoliku až po fungujúci biznis?

Prvé tvary a grafické návrhy sme spravili s kamarátmi ešte v starej budove Cvernovky − zišla sa tam dobrá partia. Vychádzali sme z toho, že sme chceli keramike prinavrátiť úžitkovú funkciu. Popritom sme chceli zachovať tradičnú technológiu, ale dopriať si slobodu v tvorbe dizajnu.

Pri ručne maľovanej majolike sme vychádzali z ľudových vzorov, vypichli sme, čo nás na nich zaujalo alebo sa nám páčilo. Experimentovali sme aj s technikou sieťotlače na kameninu.

„Som z Modry, môj otec je keramikár. Veľmi citlivo som vnímal, že s majolikou, čiže tradičnou, ručne maľovanou keramikou, to nevyzerá dobre. Hrozilo, že skončí niekoľkostoročná tradícia.“

Dizajn sme na začiatku vyvinuli v spolupráci s grafickými dizajnérkami Ľubicou Segečovou, Pavlínou Morháčovou a Jankou Nemethovou Balik, ktoré si medzičasom vybudovali na trhu silné mená. Naše pokusy sa uchytili a udržali dodnes.

Ako sa vám podarilo grafické návrhy premeniť na hotové výrobky a nájsť pre ne zákazníkov?

Keď sme prišli s nápadmi, môj otec vyrobil prvé prototypy a skúšali sme glazúry. Vznikol prvý sortiment vzorov, ktoré vyrábame a predávame dodnes.

Prvé dva roky som produkty zadával do výroby sám a postupne som rozbiehal e-shop. Otec pre mňa točil keramiku. Sklad som mal doma, odkiaľ som tovar aj expedoval.

To, že niekto je dobrý remeselník, neznamená, že bude aj dobrý biznismen. Ako sa vám to podarilo spojiť a uspieť?

Mali sme šťastie, pretože pred nami nebola firma, ktorá by posunula tradičnú majoliku ďalej, ako sme to urobili my. Ako sa hovorí, trafili sme klinec po hlavičke. Vystihli sme dobu a priniesli sme dizajn, vďaka ktorému sa riad dobre predával aj v online priestore. Dôležité bolo, že sme mali posolstvo a príbeh.

Udržiavajte dobré vzťahy s konkurenciou. 6 rád pre podnikateľov od úspešnej keramickej dielne

Od začiatku predávame cez e-shop, ktorý propagujeme najmä cez sociálne siete, kde máme vytvorené profily. Marketingu ako-takému sa však príliš nevenujeme a neinvestujeme doň veľa času ani peňazí. Za tých deväť rokov si ľudia na nás už zvykli a dokážu nás dnes jasne odlíšiť.

Dostali ste sa aj k veľkým zákazkám a vyrábali ste majoliku pre Národnú radu, firmu IBM aj viedenskú pekáreň Joseph Brot. Ako získavate veľkých klientov?

Okrem nás nie je v okolí Bratislavy veľa dielní, ktoré vyrábajú keramiku na mieru ručne aj vo väčšom množstve. Mnoho firiem o nás už vie alebo si nás jednoducho dohľadajú. Keď firma zháňa ručne vyrobenú keramiku na mieru, my sme prví, ktorí im vo vyhľadávaní vyskočia.

„Pri ručne maľovanej majolike sme vychádzali z ľudových vzorov, vypichli sme, čo nás na nich zaujalo alebo sa nám páčilo.“

Sú klienti, ktorí majú od začiatku jasnú predstavu. Viedenská pekáreň Joseph Broth prišla rovno s vypracovanými návrhmi. Veľakrát však zákazníci majú len čiastočnú predstavu, prípadne žiadnu. Preto máme vlastný vzorkovník.

Doteraz sme mali šťastie, že si nás firmy našli samy a my sme ich nemuseli priamo oslovovať. Pritom zákazková výroba pre firmy už tvorí väčšiu časť našich obratov.

Pandemické opatrenia vám teda odrezali silný predajný kanál. Zasiahli vás aj na iných miestach?

Najviac nás zasiahli v zákazkovej výrobe pre veľkých odberateľov. Náš produkt je väčšinou ten prvý, po ktorom firma siahne, keď musí šetriť. Znamená to, že nenakúpi tisíc šálok pre zamestnancov na Vianoce a nebude rozdávať darčeky klientom.

Naše obraty sú o päťdesiat percent nižšie ako minulý rok, ale zamestnancov sme si zatiaľ udržali všetkých. Ale ak bude kríza pokračovať, neviem, dokedy to vydržíme.

Kto tvorí váš tím? Koľko ľudí pracuje v dielni a koľko v kancelárii?

Biznis mám na starosti ja s manželkou. Sám som si pripravil vizuál, sociálne siete aj dizajn stránky. So zákazníkmi tiež komunikujem ja, ale manželka ma odbremenila od objednávok, e-shopu a vybavovania zákaziek.

4 spôsoby, ako prilákať na váš e-shop zákazníkov a získať si ich dôveru. Chcem vedieť viac

V dielni začínali dvaja zamestnanci, neskôr pribudol tretí a teraz sú štyria. Jeden hrnčiar zásobí troch maliarov, vyučených špecificky na maľbu majoliky. Vyrábajú si všetko sami, od hrudy hliny až po vypálenú naglazovanú keramiku.

Ako vyzerá proces výroby tradičnej majoliky? Aké vlastnosti musí mať dobrý hrnčiar?

Od rozrobenia hliny až po finálny produkt prejdú zruba dva-tri týždne. Závisí to aj od počasia.

Výroba je založená najmä na ľuďoch. Za ostatných dvetisíc rokov sa technológia veľmi neposunula, jedine kruh a pec sú dnes elektrické. Práca si vyžaduje koncentráciu a istý druh citu, ktorý nemá v sebe každý. Ja som netrpezlivý a nepokojný, a toto remeslo je skôr pre tých pokojných.

„Od rozrobenia hliny až po finálny produkt prejdú zruba dva-tri týždne. Závisí to aj od počasia.“

Hrnčiar si musí hlinu pripraviť a vyvaľkať podobne ako pekár cesto. Keď hlina získa správnu konzistenciu, veľkosť a tvar, hodí si ju na hrnčiarsky kruh. Zastabilizuje ju v strede, pripraví si šírku dna a potom už len ťahá hore steny podľa toho, či vyrába tanier, vázu alebo misku. Na váze nakoniec dorobí uško alebo hrdlo. Z hrnčiarskeho kruhu prenesie polotovar na policu, nechá ho uschnúť a obtuhnúť deň či dva.

Hrnčiar dostane mierku – šírky a výšky, a potom už len točí nepretržite osem hodín. Dobrý hrnčiar tak dokáže vyrobiť aj tristo tanierikov za deň. Je to strojová výroba ručne. Sám som si to dlho neuvedomoval, napriek tomu, že som to mal odjakživa doma − otec sa tomu venoval.

Vyschnutý polotovar z hliny sa vypaľuje v peci. Ak máte veľkú pec, pálite raz za mesiac, ak malú, raz za týždeň. V peci je zhruba 900 až 1 000 stupňov Celzia. Samotné pálenie zaberá veľa času, páli sa celú noc a pec sa nasledujúci deň chladí.

Vypálené polotovary sa namočia do bielej glazúry. Za surova sa do nej maľujú ornamenty štetcom. Potom sa výrobok znovu vypáli v peci.

Aký je v súčasnosti stav majoliky na Slovensku? Darí sa vám oživiť tradičné remeslo?

Z pozície hrnčiarskeho remesla je stav veľmi zlý v tom, že už vyše desaťročia nemáme učilište, kde by sa študenti učili točiť na kruhu. Dlhé roky bolo učilište v Modre. Po revolúcii sa presunulo do Pezinka, ale odbory keramikár, hrnčiar a maliar keramiky zanikli.

Škola by ani nemala pre koho vychovávať študentov, pretože žiaden veľký zamestnávateľ hrnčiarov už dnes neexistuje. Slovenská ľudová majolika ako najväčšie výrobné družstvo zamestnávala v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch minulého storočia zhruba sto hrnčiarov a dvesto maliarov. Vtedajšia učňovka si ich vychovávala podobne, ako sa to dnes robí v automobilovom priemysle.

Ako si plánujete udržať remeslo do budúcna? Vychovávate si sami mladých hrnčiarov?

Naši keramici sú rovesníci môjho otca a budú radi, ak vo výrobe zostanú ešte možno šesť alebo desať rokov.

Otec momentálne vychováva hrnčiara, ktorý prejavil záujem o prácu v našej dielni. Je to však náročná cesta, pretože ho treba živiť, a to, čo na začiatku vyrobí, je nepoužiteľné. No vychovať si hrnčiarov je pre nás asi jediná možnosť, ako sa dlhodobo udržať na trhu.

„Hrnčiar dostane mierku – šírky a výšky, a potom už len točí nepretržite osem hodín. Dobrý hrnčiar tak dokáže vyrobiť aj tristo tanierikov za deň. Je to strojová výroba ručne.“

Aké máte plány do budúcna?

S manželkou sme zainvestovali do priestorov. Nehnuteľnosť, ktorú sme si donedávna prenajímali, sa predávala, tak sme ju kúpili. Povedali sme si, že to riskneme a skúsime sa posúvať ďalej. Momentálne pripravujeme novú kaviareň s obchodom, zážitkovú turistiku či kurzy keramiky.

Máme veľmi dobré vzťahy s mladými šikovnými vinármi, ktorých je v Modre mnoho. Z toho vznikol nápad robiť prehliadky výroby spojené s degustáciou vín. Je to forma zážitkového biznisu. Zatiaľ sme ho nerobili, získame tým ďalšiu „nohu“ biznisu. Keď budeme mať takých nôh viac a jedna začne pokrivkávať, nebudeme závislí len od nej.

V zásade sa prispôsobujeme požiadavkám trhu. Pandemické opatrenia nám umožnili realizovať naše plány, dali nám čas zrenovovať priestory. Na druhej strane nám vinou toho klesol obrat a to nám sťažuje situáciu. Je pre nás čoraz ťažšie udržať si všetkých zamestnancov. Veríme, že aj napriek zložitej situácii sa dielni modranska podarí prežiť.


V spoločnosti modranska potrebujú byť neustále online, keďže spravujú svoj e-shop a komunikujú so zákazníkmi cez sociálne siete. Potrebujú sa spoľahnúť na to, že s nimi budú vždy v kontakte bez problémov a obmedzení. Ak ste na tom rovnako, využite služby O2 pre podnikateľov. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených volaní, SMS a MMS aj množstvo dát a predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis. 

Jakub Liška

Zakladateľ spoločnosti modranska, zaoberajúcej sa tvorbou ručne vyrábanej úžitkovej keramiky, a to hlavne modranskej majoliky a kameniny. V spolupráci s modranskými remeselníkmi a dizajnérmi z celého Slovenska oživuje modranska tradičné tvary a vzory, a tak prináša originálnu a modernú keramiku zachovávajúcu tradície a krásu starého hrnčiarstva.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.

Ako premeniť hobby na profitabilný biznis

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy, a ďalších 7 rád od zakladateľov vydavateľstva Absynt

Ak začínate podnikať, nemusíte vedieť všetko ani nemusíte hneď vynájsť koleso. Stačí vedieť, kde hľadať informácie, a dokázať sa obzrieť okolo seba. Nesmie vám však chýbať vášeň, jedinečnosť a odvaha robiť chyby.

Využite všetky možnosti, ktoré vám podnikanie zjednodušia

Ak aj vy patríte k podnikateľom, ktorí sú vďační za každú dostupnú pomoc, urobte si zo smartfónu skutočného pracovného pomocníka. Aby ste ho však dokázali naplno využiť, potrebujete veľké množstvo dát na aplikácie, ktoré to umožnia. O2 má pre vás riešenie, vďaka ktorému sa už nebudete musieť obmedzovať. Titánový O2 SMART Paušál vám ponúka okrem neobmedzených dát, volaní, SMS a MMS aj predplatné aplikácií, ktoré si môžete variabilne vybrať tak, aby maximálne uľahčili váš biznis.

Pustiť sa do rozbehu vlastného biznisu si vyžaduje dávku odvahy, obzvlášť v dnešnej dobe a pokiaľ s podnikaním nemáte žiadne predchádzajúce skúsenosti. 

Juraj Koudela a Filip Ostrowski stáli pred podobnou výzvou v roku 2015, keď sa pohrávali s myšlienkou založiť vydavateľstvo. Podľa nich neexistuje presný návod, ktorý keď dodržíte, váš sen sa zaručene splní. Existujú však isté univerzálne pravidlá, ktoré môžu znieť ako klišé, no ak ich hlbšie pochopíte a začnete sa nimi riadiť, váš úspech bude na dosah.

Čítajte a vzdelávajte sa

Bez ohľadu na to, v akom segmente sa rozhodnete podnikať, pravidlá biznisu sú nemenné vo všetkých oblastiach. Juraj Koudela odporúča začať triviálnym krokom, akým je obyčajné prečítanie knihy.

Filip Ostrowski

„Môže sa stať, že pri začiatkoch podnikania vaše predstavy nemusia zodpovedať realite. Stalo sa to aj nám. Nájdite si vhodnú literatúru a zdroje, ktoré vám priblížia svet podnikania. Pomôže vám to vytvoriť si detailnejší pohľad na to, čo všetko budete potrebovať a ako postupovať,“ hovorí.

„Začínali sme od nuly a s Jurajom sme si prešli celým procesom zakladania biznisu. Keby nám v tom čase niekto urobil prednášku o tom, aké to je založiť firmu, myslím, že by nám to veľmi pomohlo,“ dodáva Filip Ostrowski.

Nevymýšľajte koleso

Načo vymýšľať koleso, keď je už vymyslené. Množstvo ľudí má v súvislosti s podnikaním dojem, že musia priniesť na trh niečo prevratné, niečo, čo tu ešte nebolo. Môže to tak byť, ale nemusí.

Rozhovor so zakladateľmi Absyntu: Chceme zvyšovať úroveň vydávania kníh

„Stačí sa poobzerať okolo seba a byť vnímavý k sebe a svojmu okoliu. Pýtajte sa samých seba, čo vám chýba, čo chýba vašim kamarátom a známym a ako by ste im vedeli pomôcť a priniesť riešenie ich problému. Sú veci, ktoré fungujú v zahraničí a v iných štátoch, a nie je vylúčené, že by mohli fungovať aj u nás. Tak to bolo aj v našom prípade,“ hovorí Filip Ostrowski. 

Obklopte sa ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy

Množstvo ľudí je presvedčených, že pred tým, ako sa pustia do podnikania, musia byť odborníkmi na všetko. Myslia si, že sa musia  dovzdelať a stať sa expertmi na všetky súčasti biznisu. V skutočnosti  od vás nikto neočakáva, že budete vedieť všetko, a ani to nie je potrebné. 

„Vyhľadajte a kontaktujte odborníkov z fachu, ktorí majú skúsenosti, vedia, ako funguje trh, a poradia vám, na čo sa zamerať a čomu, naopak, nevenovať pozornosť. Pýtajte sa, zbierajte informácie, sumarizujte a vyhodnocujte,“ radí Juraj Koudela.

Vášeň je základ

Je prirodzené, že máte obavy a pochybnosti o tom, či vaše podnikateľské plány vyjdú. Strach však nesmie byť pre vás prekážkou, ale hnacím motorom, ktorý vám bude dávať silu a odvahu nevzdať sa. To dokážete len vtedy, keď je to, čo robíte, vašou vášňou. 

Filip Ostrowski, dizajnérka Pavlína Morháčová, tajomníčka redakcie Mirka Kobrtková, správkyňa sociálnych sietí Soňa Balážová a Juraj Koudela

„Ono to znie tak americky, ale každý rok si viac a viac uvedomujem, že práve vášeň a nadšenie, ktoré vkladáme do podnikania, nám umožňujú stále napredovať. Ak vás to, čo robíte alebo sa ešte len chystáte robiť, vnútorne napĺňa, prináša vám to radosť a ste ochotní za to zabojovať, až vtedy môžete dosiahnuť všetko, čo ste si zaumienili,“ vysvetľuje Filip Ostrowski.

Nebojte sa robiť chyby

Či váš biznis vyjde alebo nie, je do istej miery lotéria. No skrachovať môžu aj firmy, ktoré majú 20-ročnú históriu. Akokoľvek máte dokonalý plán, pravdepodobne nastanú momenty, ktoré vás prekvapia a možno zrazia na kolená. V takých chvíľach je potrebné zabojovať. 

Oplatí sa vám odložiť si daňové priznanie?

„Musíte byť draví, no súčasne skromní. Neustále sa vzdelávať, zdokonaľovať, a keď sa niečo pokazí, treba sa z toho len poučiť a ísť ďalej. Znie to tak jednoducho, no ak spĺňate tieto kritériá, môžete podnikať v čomkoľvek,“ tvrdí Filip Ostrowski. 

Buďte autentický

Odhaliť zákulisie a ukázať pravú tvár sa dnes vo svete biznisu veľmi cení. To je to, čo ľudí zaujíma a vďaka čomu sa vedia s vašou službou alebo produktom viac stotožniť. Majú pocit, že vás poznajú, a ľahko si s nimi vytvoríte dôverný vzťah.

„Čitateľom je sympatické, že s nimi zdieľame svoj príbeh. Vystupovať v role rovnocenných partnerov nám umožňuje priblížiť sa im a vytvoriť tak úzky priateľský vzťah. Považujeme to za dôležitú súčasť budovania značky a marketingu. Je to oveľa cennejšie ako len inzercia v novinách s obrázkom obálky najnovšej knihy.“

Majte pri sebe parťáka

Vo dvojici idú veci vždy ľahšie. To, že máte pri sebe niekoho, kto vám je oporou, dodá vám odvahu a podporí vás vždy, keď to potrebujete, je pri podnikaní naozaj dôležité. 

Juraj Koudela

Nie každý si dokáže nájsť podobne nadšeného partnera, no Filip Ostrowski na základe svojich doterajších skúseností považuje partnerstvo v biznise za kľúčové, ba až nevyhnutné.

„Obaja zastávame názor, že pracovať vo dvojici je vždy ľahšie. Keď človek začne robiť niečo nové, prechádza rôznymi obdobiami a aj pochybnosťami, či to má vôbec zmysel. Partner danú situáciu môže vnímať v iných farbách a je vám protiváhou. Vie vás potiahnuť a nakopnúť. A zároveň sa to môže kedykoľvek otočiť a úlohu podporovateľa preberiete vy,“ vysvetľuje. 

Konajte aj napriek strachu

Juraj a Filip sa zhodujú na jednom: „Pokiaľ chcete mať niečo, čo ste doteraz nemali, musíte robiť niečo, čo ste doteraz nerobili.“

Tento známy výrok potvrdzuje, že bez uskutočnenia prvých krokov sa nič neudeje. Ak túžite vytvoriť niečo unikátne, nesmiete čakať, že vám do rúk niekto vloží kľúčik, ktorým stačí otočiť a otvoria sa vám dvere k príležitostiam. Otvoriť ich budete musieť sami – systematickou prácou, húževnatou aktivitou a ochotou zariskovať. 

[soda-form id=“558588″]

Vydavateľstvo Absynt

Juraj Koudela a Filip Ostrowski založili vydavateľstvo Absynt v roku 2015. Ich cieľom bolo vydávať reportážnu literatúru – na slovenský trh priniesli silné knihy z celého sveta. Edičný plán postupne rozširujú aj o ďalšie žánre a prostredníctvom kníh otvárajú témy, ktoré hýbu svetom.

Páčil sa vám článok?
12345
Loading...

Páči sa vám, čo práve čítate?

Rôzne pohľady na celospoločenské otázky, vzťahy aj duševné zdravie a pohyb, popkultúru či technológie si môžete nájsť v mailovej schránke každý druhý týždeň.