Svoj obsah dostanete medzi ľudí štyrmi spôsobmi: môžete rásť organicky, boostovať príspevky, spojiť sa s influencermi a budovať komunitu. Prečítajte si, ako sa zlepšiť a udržať si pritom zdravý odstup.
O2 vám spolu s novým SMART paušálom a ďalšími produktmi na mieru pre svojich biznis klientov prináša aj inšpiratívny obsah, ktorý vás posunie vo férovom podnikaní. Sú pre vás pripravené praktické rady a manuály aj rozhovory s fér podnikateľmi z celého Slovenska. Viac článkov nájdete na www.soda.local/biznis.
O tom, ako môžu sociálne siete pomôcť vášmu biznisu, sme sa rozprávali s tromi odborními: so stratégom z agentúry TRIAD Jánom Papačom, s Head of Client Service z agentúry Performics Annou Ölveckou a so zakladateľom a riaditeľom Digital Marketing Clubu Jaroslavom Vojtechovským.
„Sociálne siete majú na Slovensku asi 3 milióny používateľov. Je to piesoček, na ktorom sa hráva obrovské množstvo ľudí. Dennodenne. Z podnikateľského hľadiska k sociálnym sieťam treba pristupovať tak, že je to miesto, kde sa človek môže ukázať a zaujať obrovské masy,“ vysvetľuje Ján Papač.
Skôr ako sa pustíte do tvorenia obsahu na sociálne siete, mali by ste mať jasno v tom, čo tam chcete svojím pôsobením dosiahnuť. Spýtajte sa sami seba, či cesta k vašim cieľom vedie cez sociálne siete.
Sociálne siete pomôžu, ak predávate konečnému spotrebiteľovi
„Ako vám môžu sociálne médiá pomôcť, tak vám môžu uškodiť. Je potrebné si uvedomiť, že nie sú vhodné pre každý biznis,“ hovorí Anna Ölvecká.
„Rozhodovanie o tom, či ich využiť, nezávisí od veľkosti biznisu, ale od toho, čo ponúkate. Sociálne siete vám vedia reálne pomôcť, ak niečo predávate konečnému spotrebiteľovi. Rozhodne ich ocení napríklad e-shop s oblečením či podnikateľ v gastrosektore. No napríklad taký výrobca lietadiel Dynamic v Prievidzi svoj biznis určite postaví na iných komunikačných kanáloch,“ dopĺňa.
Vyberte si sociálne siete podľa obsahu, ktorý viete ponúknuť
Aby ste zvládli stratégiu, tvorbu a distribúciu obsahu na sociálnych sieťach, v prvom rade je fajn porozmýšľať, čo vlastne chcete komunikovať a akým spôsobom.
Vyberte si jednu alebo niekoľko sietí, na ktorých chcete pôsobiť, podľa toho, aký typ obsahu viete dlhodobo prinášať. Ak chcete vytvoriť okolo svojho podnikania komunitu, využite Facebook. Ak máte veľa pekných fotiek, zamerajte sa na Instagram. Ak tvoríte video, Youtube je jasná voľba. Ak pravidelne používate iné sociálne siete, pokojne môžete byť aktívni aj tam.
„Všetko je to o testovaní a sledovaní záujmu. Z tisíc prednášok budete mať napríklad v hlave, že B2B segment patrí na LinkedIn, ale ak sa nad obsahom zamyslíte, viete zaujať aj na Instagrame, kde budete mať možno aj menšiu konkurenciu. Netreba zabúdať, že aj ľudia zo segmentu B2B vo voľnom čase chodia na Facebook alebo Instagram,“ radí Jaroslav Vojtechovský.
„Pri nastavovaní komunikácie rátajte s tým, že sociálne siete netreba brať ako predajný nástroj, ale ako nástroj na budovanie komunity. Tvorte obsah, ktorý má hodnotu, vytvárajte si osobný vzťah so zákazníkmi, pomáhajte im riešiť problémy,“ vysvetľuje.
4 spôsoby, ako dostať váš obsah medzi ľudí
Keď už máte jasno v tom, čo chcete dosiahnuť a akou cestou, je čas začať experimentovať s vytváraním obsahu a so spôsobmi, ako ho dostať medzi ľudí – distribuovať ho. Ako na to? To závisí od toho, aký atraktívny obsah dokážete vytvoriť a či viete svojej komunite ponúknuť aj pridanú hodnotu.
1. Budujte si svoje profily organicky
Ak sa vám nechce platiť za reklamu, mali by ste vedieť, že dostať svoj obsah k cieľovej skupine zadarmo je čoraz ťažšie. Základom tejto stratégie je pravidelnosť a vytrvalosť.
„Existujú segmenty, kde môžu byť sociálne siete veľmi dobrým nástrojom na komunikáciu aj bez nutnosti platenia (ak nerátame tzv. človekohodiny). Príkladom je gastro, kde pekná a pravidelne aktualizovaná instagramová stránka vie urobiť naozaj veľa.
V Bratislave je napríklad podnik, ktorý mal na sociálnej sieti tisíce fanúšikov ešte predtým, ako vôbec otvoril. To preto, že sa dokázal odlíšiť, priniesol zaujímavý príbeh a ľudia z neho si dali na identite a vizuálnej prezentácii záležať. Títo ľudia si nekládli otázku, či im sociálne siete pomôžu, ale ako im pomôžu čo najviac,“ hovorí Ján Papač.
„Je potrebná veľká kreativita, vtip a cit pre zaujatie väčšiny, aby sa vaše dobré meno šírilo organicky. Myslím si, že je to skôr cesta pre umelcov, kreatívcov, budúce influencerské hviezdy. Bez rozpočtu na boostovanie je to dlhšia a náročnejšia cesta,“ dopĺňa ho Anna Ölvecká.
2. Zaplaťte si za reklamu a boostujte svoje posty
Ak si zaplatíte reklamu, Facebook alebo Instagram váš obsah dostanú do pozornosti ľudí z cieľovej skupiny, ktorú si môžete pomerne presne zvoliť.
„Sú prípady, keď veľmi zaujímavý obsah priniesol nečakané výsledky aj bez boostovania, ale pri štandardnom budovaní sociálnych sietí sa väčšina firiem bez boostovania už nezaobíde,“ hovorí Jaroslav Vojtechovský.
Skôr ako zaplatíte prvé euro, by ste mali vedieť, že váš biznis vám vďaka platenej reklame nenarastie cez noc. Naopak, bude to pomalý proces, plný pokusov a omylov. Mali by ste mať jasný cieľ a vedieť, či platíte za zvýšenie povedomia o svojej značke, za generovanie leadov alebo napríklad za nové kontakty do svojho mailing listu.
Aj keď ste pripravení za distribúciu platiť, snažte sa ponúknuť svojmu publiku pridanú hodnotu. Ak dáte do sveta obsah, ktorým sa nikto nebude chcieť zaoberať, prevádzkovatelia sociálnych sietí si za jeho šírenie vypýtajú od vás viac peňazí.
Ako pri každej investícii, aj tu je dobré mať zadefinované, akú návratnosť očakávate. Sociálne siete vám dokážu priniesť veľkú návštevnosť a je už len na vás, ako ju dokážete premeniť na zisk. Skontrolujte všetky platformy, na ktorých očakávate návštevy. Skontrolujte, že váš web či e-shop je pripravený poskytnúť zákazníkom najlepší možný používateľský zážitok a splniť ciele, ktoré chcete dosiahnuť.
3. Spojte sa s influencermi
Publikum si nemusíte budovať sami, môžete sa spojiť s ľuďmi, ktorí ho už majú vybudované – s influencermi. Ak týmto ľuďom dokážete niečo zaujímavé ponúknuť, môžu vás odporúčať. To, čo im ponúknete, závisí od toho, aký máte biznis: ak vyrábate výrobky, darujte ich. Ak poskytujete služby, poskytnite ich. Ak máte na influencer marketing vyčlenený rozpočet, tým lepšie pre všetky strany.
„Rozdiel medzi slávnymi osobnosťami, ktoré zvyknú vystupovať v reklamách, a influencerom je, že influencer aktívne komunikuje so svojím publikom cez sociálne siete. Váš produkt odkomunikuje vo svojom formáte a spôsobom, ktorý by mal byť čo najviac autentický a nepôsobiť ako reklama,“ hovorí Jaroslav Vojtechovský.
4. Vybudujte komunitu
Ďalšou cestou, ako získať pozornosť, je vybudovať komunitu ľudí okolo témy podnikania. Toto je výborná cesta pre podnikateľov, ktorí majú radi ľudí a užívajú si nepretržitú komunikáciu.
Za každou reakciou na vašom webe alebo sociálnych sieťach sa skrýva konkrétny človek – spoznajte ho, zistite, čo ho trápi, a komunikujte s ním tak, akoby ste sa s ním bavili tvárou v tvár.
Riešte otázky ľudí, ktorí sa na vás obrátia. Spájajte ich s odborníkmi. Vytvorte im podmienky, aby mohli rozoberať problémy medzi sebou. To, že budete autoritou vo svojom odbore a získate si dôveru ľudí, vám môže výrazne pomôcť v podnikaní.
Nech už si vyberiete ktorýkoľvek spôsob alebo kombináciu spôsobov, ako dostať obsah medzi ľudí, počítajte s tým, že komunikácia na sociálnych sieťach si vyžaduje nielen vytrvalosť a pravidelnosť, ale aj zdravý odstup. Množstvo lajkov sa nerovná úspechu v podnikaní.
„So sociálnymi sieťami by ste to nemali preháňať – predávať sa treba najmä prácou, nie nekonečným fotením sa na Instagram. Nikto vám nezplatí za kvalitné posty, len za kvalitný produkt,“ uzatvára Ján Papač.
Prečítajte si aj ďalšie časti sprievodcu Online marketingu:
Potrebujete eKasu, výhodnejší paušál alebo zariadenie celej kancelárie?
[soda-form id=“558588″]
Ak máte tipy na ďalšie témy, ktoré by vám pomohli v podnikaní, alebo nám chcete poslať spätnú väzbu či upozorniť na vylepšenie, prosím, napíšte na soda@o2.sk. Ďakujeme.