Aj džez, aj hiphop sa zrodili uprostred spoločenského útlaku ako hudba protestu. Každý žáner išiel proti prúdu po svojom, no džez bol obrovskou inšpiráciou pre hiphop, ktorý využíval „samplovanie“. Veľmi zjednodušene povedané, jeho producenti do skladieb vkladali hudobné podklady zo starých skladieb, vďaka čomu mohol hiphop priamo odkazovať na všetky podnety, ktoré si z džezu bral.
Sample a samplovanie
Samplovanie vychádza z anglického slova sample a preložiť ho môžeme ako vzorku alebo ukážku. V hudobných kruhoch sa udomácnil jeho anglický ekvivalent, preto ho budeme takto používať aj v článku.
Samplovanie je kompozičná technika, ktorá používa časti existujúceho zvukového záznamu a vkladá ho do inej nahrávky na účely novej piesne. Napriek tomu, že je samplovanie v spoločnosti celkom polarizujúca téma, v hiphope a v modernej elektronickej hudbe má tradíciu. Aj vďaka tomuto postupu sa nám rozširujú obzory a objavujeme hudobné odkazy aj podnety, ktoré za skladbou stáli.
Džez inšpiruje hiphop, ale platí to aj naopak
Bob James – Nautilus
Džezový klavirista a hudobný producent Bob James je jeden z desiatich najčastejšie samplovaných umelcov a má zásadný vplyv na hiphopovú kultúru. Dokonca aj on sám je fanúšikom rapu. Hiphopovou kultúrou sa dal ovplyvniť natoľko, že začal experimentovať so samplovaním vo vlastnej súčasnej tvorbe.
Slick Rick – Children’s Story
Fragmenty kompozícií Boba Jamesa vo svojej tvorbe použili interpreti ako Run-DMC, N.W.A., A$AP Rocky či Heavy D & The Boyz. Skladba Nautilus bola použitá v stovkách hiphopových skladieb, no jednu z prvých referencií nájdeme v hite Children’s Story z 80. rokov. Táto skladba je do dnešného dňa považovaná za jednu z najlepších hiphopových skladieb všetkých čias.
Electric Relaxation má prvky Ronnieho Fostera
Ronnie Foster – Mystic Brew
Skladba Mystic Brew od klávesistu Ronnieho Fostera je jemný pomalý jam prevzatý z jeho albumu Two Headed Freap z roku 1972. Mystic Brew je stále živá – len nedávno ju zapracoval aj J Colev do skladby Forbidden Fruit s Kendrickom Lamarom.
A Tribe Called Quest – Electric Relaxation
Silnejší ohlas však mala v spracovaní od newyorskej skupiny A Tribe Called Quest. Kapela je totiž považovaná za hiphopovú skupinu najviac ovplyvnenú džezom – jej člen raper a producent Q-Tip mal napočúvaných ikonických hudobníkov tohto žánru (Miles Davis, John Coltrane či Duke Ellington) vďaka otcovej zbierke platní, ktoré hrávali v ich domácnosti počas Q-Tipovho detstva.
Úryvok skladby použili v skladbe Electric Relaxation v roku 1993. Nájdete ju na albume Midnight Marauders, kde sa nachádza množstvo ďalších džezových gigantov, ako Cal Tjader a Roy Ayers či gitarista Jack Wilkins. Nechýba ani už spomenutý Nautilus od Boba Jamesa.
Najsamplovanejší džezový hudobník
Ahmad Jamal – Swahililand
Hudba od inovatívneho pianistu Ahmada Jamala sa v hiphope ozýva zo všetkých strán a je uznávaný ako jeden z najsamplovanejších hudobníkov v histórii rapu, samploval ho aj známy americký raper Nas (napríklad v skladbe The World Is Yours).
De La Soul – Stakes Is High
Najznámejšie referencie na hudbu Ahmada Jamala a jeho tria sú v podaní ikonického beatmakra Jamesa „J Dillu“ Yanceyho, dodnes jedného z najoslavovanejších hiphopových producentov. Skladbu Swahililand z roku 1974 použil v beate Stakes Is High pre kapelu De La Soul z rovnomenného albumu.
Brazílsky džez a bossanova v hiphope
Stan Getz, Luiz Bonfa & María Toledo – Saudade Vem Correndo
Dávno pred tým, než vznikla hiphopová hudba, pretvárali Nina Simone, Ella Fitzgerald či Frank Sinatra brazílske skladby do amerických interpretácií, a tak sa zase vďaka americkým džezovým hviezdam dostali do hiphopu – preto môžeme v hiphopových skladbách natrafiť aj na brazílsky džez a brazílsku populárnu hudbu štýlu bossanova z 50. rokov.
Najväčšiu zásluhu na tomto fenoméne v hiphopovom svete beatov má už spomínaný producent J Dilla (De La Soul). Pred týmto žánrom a jeho farebnými zvukmi mal veľký rešpekt, dokonca sa vybral aj do Brazílie, aby hľadal vzácne nahrávky na platniach a neskôr ich použil v svojej tvorbe.
The Pharcyde – Runnin‘
Najlepším príkladom jeho práce pri samplovaní tohto žánru je inštrumentálka k singlu Runnin’ od The Pharcyde na albume Labcabincalifornia z roku 1995. Pieseň transformuje skladbu Saudade Vem Correndo a kreatívne využíva Bonfovu gitaru a Getzove tenorsaxofónové linky v prearanžovaných samploch.
Producent Madlib či japonský producent Nujabes sú takisto známi svojou náklonnosťou k tomuto žánru a podobne ako J Dilla, aj oni vytvárajú zaujímavú fúziu dvoch na prvý pohľad veľmi odlišných hudobných kategórií.
Nielen samplovanie, ale aj odkaz pre spoločnosť
Herbie Hancock – Watermelon Man
„Máme prirodzenú tendenciu zvoliť si bezpečnú cestu – urobiť to, čo bude fungovať, a neriskovať. Ale to je protiklad džezu. Džez je o prítomnosti v danom okamihu. Je o dôvere, že budete reagovať za pochodu. Ak to skúsite, nikdy neprestanete objavovať, nikdy sa neprestanete učiť – ani v hudbe, ani v živote.“ (Herbie Hancock)
Herbie Hancock je ďalším džezovým hudobníkom, ku ktorému prechováva hiphopová kultúra veľkú lásku. Herbie je známy svojou nekonečnou túžbou objavovať nové farby zvuku a takmer každý jeho album znie inak ako ten predošlý. Vo svojej tvorbe prešiel od džezu cez soul, disco až k hiphopu, s ktorým sám experimentoval v 80. rokoch na albume Future Shock. Herbieho album Head Hunters z roku 1973 bol v čase svojho vydania najpredávanejším džezovým albumom všetkých čias.
Rapsody – Whoopi
Raperka Rapsody zo Severnej Karolíny vydala v roku 2019 album Eve (nazvaný podľa biblickej prvej ženy Evy), ktorým vzdáva hold ženám tmavej pleti na celom svete. Každá skladba je pomenovaná podľa nejakej slávnej ženy.
Džezový groove je prítomný najmä v skladbe Nina venovanej Nine Simone a aj v skladbe Whoopi venovanej herečke, televíznej osobnosti a aktivistke za ľudské práva Whoopi Goldberg. Túto skladbu produkoval Khrysis a využil pritom začiatok z Herbieho skladby Watermelon Man.
Ako hiphop ovplyvnil džez
Miles Davis – The Doo-Bop Song
Džez a hiphop však na seba pôsobili aj naopak. Ikonický trúbkový majster Miles Davis je ďalším príkladom džezového chameleóna, ktorého zvuk sa počas jeho aktívnych rokov vyvíjal všemožnými smermi: prešiel si aj obdobím fascinácie hiphopovou kultúrou a demonštráciou tejto hudobnej fázy je jeho posledný štúdiový album Doo-Bop z roku 1992.
Obsahuje produkciu a vokály od legendárneho newyorského rapera a producenta Easy Mo Beeho, ktorý s Davisom koprodukoval celý album. Album Doo-Bop bol vydaný krátko po Davisovej smrti v roku 1992 a získal cenu Grammy za najlepší R&B inštrumentálny výkon. Skladba The Doo-Bop Song je hlavným singlom aj titulnou skladbou albumu.
Gang Starr – DJ Premier In Deep Concentration
Skladba Doo-Bop Song využíva sample La Di Da Di od Slicka Ricka, Summer Madness od Kool And The Gang aj DJ Premier In Deep Concentration od Gang Starr. Je príkladom džezovej skladby, ktorá sampluje hiphop a je ním aj priamo inšpirovaná – teda ukážka kontrastu k predošlým skladbám, ktoré samplujú džez, aby sme potvrdili, že vzťah medzi týmito dvoma žánrami je významný, vzájomne obohacujúci a obojstranne inšpiratívny.
Vychutnajte si džezovo-hiphopové inšpirácie v skladbách z nášho playlistu, v ktorých je prepojenie týchto dvoch žánrov evidentné: