Hollywoodske efekty a šikovné triky. 5 tipov, ako kreatívne využiť foťák vášho smartfónu

Filmárske triky s približovaním, kreatívny strih či prácu so zeleným pozadím zvládnu aj začiatočníci so svojím smartfónom.

Väčšina z nás nosí vo vrecku slušnú fotografickú výbavu, no počet megapixelov a plejáda režimov nie sú zárukou zaujímavého obsahu. Pri stovkách fotiek a videí, ktorými sa denne preskrolujeme, stále najviac funguje originálny nápad. 

Načo vlastne sú všetky tie foťáky v mobiloch? Ukážeme vám, keď kliknete sem

Máme pre vás 5 tipov, ako kreativitou a šikovnosťou rozvíjať vaše nápady a naplno využiť potenciál foťáka a kamery vo vašom vrecku. Väčšinu tipov hravo zvládne aj začiatočník s bežným smartfónom, ale nájdete tu aj výzvy pre pokročilých a podcastový bonus.

Čaro kreatívneho strihu

Pútavý obsah na sociálnych sieťach nemusí vždy používať triky a efekty. Často stačí kreatívny strih, dokonca veľmi jednoduchý. Jednou z možností je dynamicky za sebou poukladať kratučké zábery. Predstavte si, že ste sa rozhodli spraviť video o tom, ako otvárate plechovku so svojím obľúbeným nápojom. 

Na prvom zábere rezko položte plechovku na stôl, druhý záber je detail na to, ako plechovku otvárate, tretí, ako nápoj nalievate do pohára, a posledný záber môže byť na bublinkujúcu penu. Takéto video musí byť naozaj veľmi dynamické, čo inými slovami znamená aj kratučké. 

Ak vo videu zvýšite hlasitosť kľúčových zvukov, buchnutie plechovky o stôl, puknutie otvorenia, šum pri nalievaní a bublinkovanie peny, video bude opäť o niečo atraktívnejšie. Všetko toto dokážu aj bezplatné aplikácie na strih videa, ako iMovie pre iOS zariadenia alebo FilmoraGo pre Android zariadenia.  

Iným spôsobom atraktívneho strihu môže byť prechádzanie záberov. Predstavte si, že spravíte záber smerujúci zľava doprava. Záber začnite za predmetom a za iným predmetom ho ukončite. Predmety by mali mať logický súvis. Dva kamene alebo strom a list. Medzi predmetmi je natáčaná scéna. Zábery môžete viesť rôznymi smermi a každý spravte s iným pohľadom a inou kompozíciou. 

Ak ich dynamicky poukladáte za sebou, video bude pôsobiť veľmi priestorovo. Majstrom takýchto videí je barcelonský fotograf Jordi Koalitic.

Ak chcete robiť spomalené zábery, natáčajte v 4K

Mnohé virálne videá na sociálnych sieťach sú jednoduché zábery, ktoré obsahom či strihom reagujú na hudbu. Ak ste ešte nepočuli o TikToku, opýtajte sa svojich detí.  

Ak si nechcete písať vtipný scenár, môžete napríklad video podľa hudby spomaliť. Nie však celé video, len konkrétnu pasáž. Ideálne je, ak spomalením zvýrazníte pointu videa. Tu však musíte vopred myslieť na zopár technických nastavení.

Dnes už je štandardom, že smartfóny točia video v kvalite 4K. Aj keď vám v skutočnosti na sociálne siete stačí 4-krát nižšia kvalita, natáčajte radšej v tej vyššej. Najmä vtedy, keď máte v pláne video upravovať. Ak by ste spravili veľa zásahov do videa s nízkou kvalitou, môže sa vám obraz pokaziť, napríklad bude rozštvorčekovaný.

Druhým dôležitým nastavením pre spomalené videá je počet obrázkov za sekundu alebo fps. Ako názov napovedá, ide o nastavenie, v ktorom vyberáte, z koľkých obrázkov sa bude skladať sekundové video. Čím viac obrázkov, tým plynulejšie spomalené video bude. Pri bežných 30 fps bude video pri spomalení o 25 % sekať. 

Obe tieto nastavenia vyberiete na iPhonoch priamo v aplikácii kamera v pravom hornom rohu, na Android zariadeniach hľadajte v nastaveniach fotoaparát alebo kameru. 

Pohrajte sa so zoomom ako Hitchcock a Tarantino

Dolly zoom je obľúbený filmársky efekt, pri ktorom máte pocit, akoby sa pozadie za objektom alebo osobou približovalo a zároveň rozťahovalo. Objekt či osoba sú pritom stále tej istej veľkosti. Autorstvo sa pripisuje majstrovi hororu Alfredovi Hitchcockovi a dolly zoom ste mohli vidieť aj v nejednej z klasík od Quentina Tarantina.

Ako prísť o stovky eur za pár sekúnd? Toto je 6 najčastejších dôvodov poškodenia smartfónu

Na YouTube nájdete množstvo návodov, ako tento efekt spraviť pomocou smartfónu a aplikácie, napríklad KineMaster pre Android aj iOS, alebo náročnejšieho softvéru, ako je napríklad Adobe Premier Pro. Na záber s dolly zoomom vám v skutočnosti stačí, aby váš smartfón dokázal plynulo zoomovať počas natáčania videa. Postup je jednoduchý.

Predmet alebo osobu umiestnite do stredu záberu. Ak budete záber zoomom približovať, plynulo smartfón odďaľujte od predmetu. Naopak, ak budete pomocou zoomu odďaľovať, smartfón k predmetu približujte. Je veľmi dôležité, aby bol protipohyb čo najplynulejší a zároveň obraz čo najstabilnejší. Bude to chcieť trochu cviku. Na umocnenie efektu stačí finálny záber spomaliť približne o 30 %.  

Smartfóny dnes ponúkajú kombináciu optického a digitálneho zoomu. Optický je v priemere 3-násobný a digitálny môže byť až 100-násobný. V prípade dolly zoomu je pre vás dôležité skontrolovať, ako plynulo smartfón prechádza z optického do digitálneho zoomu. Veľa smartfónov totiž bojuje s tým, že tento prechod nie je plynulý. Doslova uvidíte „skok“ v zábere, ktorý vám dolly zoom pokazí. Treba teda spraviť záber len pomocou optického alebo digitálneho zoomu.  

Správne svetlo

Základom fotografie a videa je svetlo. Možno už poznáte rady, že obsah by ste mali tvoriť počas zlatej hodinky, nemali by ste fotiť ani točiť na pravé poludnie a že portréty je najlepšie robiť tak, že modelka či model stojí v tieni a fotograf na slnku. Ideálne svetelné podmienky si však neobjednáte a doslova samostatnou kategóriou je tvorba obsahu v interiéri.

Vytvoriť si vlastné svetelné podmienky na portrét je až prekvapivo jednoduché. Tradične používané kruhové svetlo, ktoré je kategorizované ako svetlo na makrofotografiu, dnes bez problémov pripnete aj na smartfón. SBS – selfie kruhové svetlo pre smartfón oceníte pri tvorbe cestovateľského obsahu v teréne. Naopak, na štúdiové recenzie, mejkapové tutoriály či iné rozprávacie videá sa perfektne hodí SBS – kruhové svetlo 8“, stojan a bezdrôtová spúšť

Zelené pozadie nielen pre Hollywood

Nie je žiadnym tajomstvom, že kasové trháky sa natáčajú pomerne nudne pred obrovskými zelenými pozadiami a zaujímavé efekty sa vyrábajú až v postprodukcii v počítači. Prečo zelené pozadie? Pretože zelená sa nepodobá na žiaden odtieň ľudskej pokožky a predmety sa z videa najčastejšie mažú alebo, naopak, pridávajú eliminovaním farieb. Počas postprodukcie sa tak nestane, že by sa nechcene vymazala aj postava či jej časť.

Ako toto môže pomôcť pri tvorbe obsahu práve vám? Rôzne aplikácie, napríklad Green Screen Pro pre iPhony alebo Chromavid pre zariadenia s Androidom, sú určené práve na prácu so zeleným pozadím. Ľahko sa tak vo videu premiestnite do vesmíru, prejdete po hladine vody alebo vám budú vo videu levitovať predmety. Stačí si zaobstarať zelenú mikinu, v ktorej budete držať pohár s vodou, v appke vymazať z videa rukáv a pohár sa vznáša len tak v priestore.

Bonus: Aj pri podcastoch sa dá začať so smartfónom

Ak ste pre kvalitnejší obsah na sociálne siete ochotní investovať do hardvérového vybavenia, čo je v niektorých prípadoch nevyhnutné, rýchlo si uvedomíte, že máte takmer všetko podstatné aj na tvorbu (video)podcastu. Samozrejme, isté ústupky budete musieť spraviť, no tie dokážete vyvážiť kvalitným obsahom.

Ak potrebujete doladiť „hardvérové detaily“,  môže vám byť veľmi nápomocný kompaktný stojan na smartfón SBS – selfie tripod stojan Pro, ten by vo vašej výbave nemal chýbať ani vtedy, ak ste sa rozhodli pre SBS – selfie kruhové svetlo pre smartfón.

Aby ste zvýšili kvalitu zvuku svojho podcastu, nemusíte nutne kupovať profesionálny mikrofón. Na základné použitie stačia aj bezdrôtové smartfónové slúchadlá, napríklad OnePlus Buds. V prípade, že vaša hardvérová výbava zahŕňa iba smartfón a tvorba podcastu vás láka, skúste začať s SBS – súpravou na streaming – stojanom, mikrofónom, svetlom a bezdrôtovou spúšťou.


Fotomobily s kvalitnou kamerou, ale aj šikovné príslušenstvo na tvorbu pútavého obsahu si môžete kúpiť k akémukoľvek O2 SMART Paušálu na začiatok už od 0 €. 

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Fyzioterapeut Mateja Tótha radí rodičom: Všímajte si, ako vaše dieťa sedí, aj ako sa hrá

„Ak sa dieťa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave,“ hovorí Denis Freudenfeld.

Denis Freudenfeld pôsobil ako dvorný fyzioterapeut biatlonistky Naste Kuzminovej a dlhodobo spolupracuje s atlétom Matejom Tóthom, ktorého sprevádzal na nejednej olympiáde. Porozprávali sme sa s ním o dôležitosti pohybu pre dnešné deti aj o zdravotných problémoch, ktoré ich trápia.

Štvrtý ročník súťaže o O2 Športovú akadémiu Mateja Tótha sa začal. Zahlasujte cez formulár na konci článku a získajte extra body pre vašu školu.

V rozhovore sa ďalej dozviete:

  • ako pandémia ovplyvnila pohyb detí,
  • na ktoré signály tela by rodičia mali u detí dávať pozor,
  • kedy treba vyhľadať fyzioterapeuta,
  • prečo treba venovať pozornosť správnemu dýchaniu.

Ako rozhýbať deti doma? Zacvičte si spolu s nimi podľa videí O2 Športovej akadémie Mateja Tótha

Ste fyzioterapeutom najúspešnejších slovenských športovcov. V čom presne spočíva vaša práca?

Pracujem vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici ako fyzioterapeut, ktorý sa stará o talentovaných športovcov. V centre zabezpečujeme prípravu štátnej športovej reprezentácie Slovenska na rôznych súťažiach a olympiádach.

Mojou úlohou ako fyzioterapeuta je diagnostika, liečba a prevencia rôznych pohybových problémov. To znamená, že občas pomasírujem alebo ponaprávam a ak za mnou príde športovec s nejakým problémom, diagnostikou sa snažím zistiť, z ktorej časti tela pochádza. Často sa totiž stáva, že problém je prenesený. To znamená, že niekoho bolí koleno, no v skutočnosti bolesť spočíva v zlom postavení chodidla, v posunutej panve alebo jej príčinou môžu byť aj kríže.

Niekedy je to taká detektívka, pri ktorej vyšetrujem konkrétneho športovca, a po následnej diagnostike sa cvičeniami snažíme uvoľniť alebo posilniť určité svalové partie na tele, ktoré jeho problém vyvolávajú.

Vychádzate pri svojej práci z konkrétnej metodiky?

Pracujem najmä s dynamickou neuromuskulárnou stabilizáciou. Je to metodika založená na dýchacích cvičeniach, pri ktorých sa svaly uvoľňujú. Dokonca aj bez toho, aby ich bolo nutné stláčať či klasicky masírovať. Pri práci so športovcami sa venujeme riadeniu ich pohybu. To znamená, že sa učíme novému pohybu alebo ho naprávame a dávame mu iný rozsah.

S Matejom spolu cvičíme, a keď treba, poskytujem mu regeneračné procedúry. Často pozeráme jeho videá z tréningu a na základe nich sa snažíme zdokonaliť jeho techniku, aby bol jeho pohyb ekonomickejší a rýchlejší a aby svoje telo čo najmenej preťažoval.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku.

Fyzioterapia upozorňuje na dôležitosť správneho pohybu. Ako veľmi je dôležitý pohyb pre deti a ako ho ovplyvnila pandémia?

Každé dieťa sa potrebuje hýbať – pohyb je pre jeho vývoj nesmierne dôležitý. Keď sú deti v škole, hýbu sa často. Po skončení hodiny vstanú, vyjdú na chodbu, naháňajú sa, majú hodinu telesnej výchovy, jednoducho stále niečo robia.

Je dôležité uvedomiť si, že kostra dieťaťa potrebuje pre svoj zdravý vývoj určité antigravitačné zaťaženie – nielen chrbtice, ale aj končatín. Tak ako sa vyvíja kostra, menia sa aj uhly v kĺboch. Bedrové i ramenné kĺby sa u malých detí vždy prispôsobujú záťaži, u väčších detí kosti zosilňujú.

Keď dieťa stojí alebo sa pohybuje, má zaťažené dolné končatiny i kardiovaskulárny aparát. Pri dištančnej výučbe sa to nedeje, pretože deti presedia celé hodiny doma pri počítači a mobile a nemajú zabezpečený dostatočný pohyb. Ten veľmi ovplyvňuje aj psychika, ktorá sa premieta do tela a pohybového aparátu detí.

Dôležitá je aj socializácia detí a správna dávka súťaživosti. Svoje tu zohráva už len to, že človek rozpráva a gestikuluje, používa reč tela. Zdravý vývoj dieťaťa značne ovplyvňuje aj obezita, ktorá neraz obmedzuje jeho pohyb, pričom dôsledky sa prejavia až o rok alebo o dva.

Čo by si mali všímať rodičia na svojich deťoch? 

Najdôležitejšie je všímať si guľatý chrbátik, kolienka a chodidlá. V prvom rade by mali sledovať, ako ich dieťa sedí. Či má guľatý, alebo vystretý chrbát, či nemá predsunutú hlavu, alebo či jeho krčná chrbtica nie je veľmi zaklonená.

Keď sa dieťa hrá a čupne si, je dôležité všímať si, či mu idú kolienka k sebe, alebo či nemá vytočené chodidlá do strany.

Kedy je čas vyhľadať fyzioterapeuta?

Ak napríklad rodič upozorní dieťa na zlé držanie tela a aj napriek tomu ho nedokáže korigovať, je to jasný signál, že niečo nie je v poriadku. Ak mu odstávajú rebrá, má preliačený hrudník alebo sa mu prepadáva klenba chodidiel, prípadne má nohy do X (kolená vbočené dovnútra k sebe), je čas vyhľadať odborníka.

Mnohým rodičom by som odporučil, aby po skončení pandémie so svojimi deťmi navštívili pediatra. Dieťa sa nemusí sťažovať na bolesť, ale je možné, že diagnostikou sa odhalí, že niečo naozaj nie je v poriadku. Vtedy mu dokáže pomôcť práve fyzioterapeut, ktorý mu nastaví potrebné cvičenia.

Dieťaťu nestačí kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Veľa hovoríte aj o správnom dýchaní a potrebe bránicového dýchania, ku ktorému vediete aj športovcov. V čom je takéto dýchanie prínosné?

Rodič si niekedy môže myslieť, ako veľmi je jeho dieťa ohybné a flexibilné a ako dobre trénuje, pričom nevidí, že jeden pohyb nahrádza druhým alebo k nemu pridružuje ďalšie pohyby. Dýchanie u detí sa dnes mení, preto je nesmierne dôležité venovať mu pozornosť.

U nás pracujeme s vývojovou kineziológiou, ktorú cvičíme aj spolu s Matejom. Ide o jednoduché cviky, pri ktorých sa napodobňujú vývojové fázy dieťaťa a ktorých základom má byť bránicové dýchanie, treba teda správne dýchať do brucha. Bránica totiž nemá len dychovú, ale aj stabilizačnú posturálnu funkciu. Stabilizuje telo, čím pomáha, aby bol pohyb človeka jednoduchší a efektívnejší.

Dýchanie do brucha zabezpečuje pevnosť celej pohybovej sústavy. Pohyb je tak oveľa menej závislý od svalov a energeticky menej náročný.

Koľko času by mali deti tráviť pohybom?

Je to veľmi individuálne a závisí to od mnohých faktorov. Určite by však športové aktivity nemali rodičia deťom nanucovať. Treba brať do úvahy, či ide o malé dieťa, alebo tínedžera. Malé deti by mali mať zabezpečenú rôznorodosť pohybu, nemali by sme ich však dlhodobo zaťažovať. Staršie deti potrebujú viac trénovať.

Dôležitú úlohu v tom zohráva aj psychika, ktorú treba rešpektovať. Najlepšia je zlatá stredná cesta, ktorá sa u detí prejavuje príjemnou únavou, keď už nemajú chuť vymýšľať nič iné.

Čítajte aj: Príklad rodičov je pre deti dôležitý nielen v čase pandémie, hovorí detský tréner

Dieťa by malo robiť to, čo ho baví, rodič by sa preto nemal sústrediť iba na konkrétny šport. Potrebuje prirodzený pohyb. Nestačí mu kúpiť kolobežku a povedať si, že to stačí. Dieťa potrebuje aj hrať sa s loptou, šplhať po strome, bicyklovať sa a robiť rôzne iné aktivity. Pohyb by mal preň byť predovšetkým zábavou.

Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Veľkou témou je špecializácia detí na konkrétny šport, s ktorou sa často začína veľmi skoro. Kedy by s ňou dieťa malo začať?

Závisí od druhu športu, ktorému sa dieťa venuje. Odporúčam s ním však začať až na druhom stupni základnej školy. Ak dieťa robí nejaký šport v mladom veku, malo by ho robiť pre radosť, určite neodporúčam ťažké tréningy. Dieťa by si v prvom rade malo šport užívať. Nemalo by preň byť povinnosťou tvrdo sa orientovať na výkon.

Ak je dieťa malé, je dobré, aby malo zabezpečenú rôznorodosť pohybu. Môže sa naučiť niečo z gymnastiky a z koordinačných cvičení pri rôznych druhoch športu, môže si precvičovať vytrvalosť i rýchlosť.

Dieťa je ako špongia − od útleho veku nasáva informácie. Ak sa venuje rôznym pohybovým aktivitám, v centrálnej nervovej sústave si vytvára programy, z ktorých neskôr môže ťažiť práve v špecializovanej príprave.

Deti sa veľa učia pozorovaním alebo napodobňovaním, keď im niekto niečo vysvetľuje. Počúvajú, vidia, vnímajú, premietajú si to do tela a daný pohyb napodobňujú a kreujú. Voláme to motorické učenie, ktoré pomáha aj pri rozvoji koordinácie a iných pohybových kvalít. Čím viac sa teda dieťa učí, tým viac to zužitkuje v budúcnosti.

Na pohyb detí je zameraná aj O2 Športová akadémia Mateja Tótha, ktorá v čase zatvorených škôl a prerušených krúžkov začala zverejňovať videá na cvičenie doma. V čom vidíte ich hlavný prínos?

Akadémia je zameraná predovšetkým na deti na prvom stupni základných škôl, kde sa venujeme všeobecnému pohybovému rozvoju dieťaťa. Deti prostredníctvom hravých online videí Telesnej na doma môžu získať správny športový základ, ale aj pozitívny vzťah k pohybu.

Je to skvelá pomôcka pre rodičov i pre deti, ktoré počas pandémie nemohli chodiť do školy, a tak boli odrezané od pohybových aktivít, na ktoré boli zvyknuté. Cvičiť tak môžu v domácom prostredí. Tu je dôležité podotknúť, že nestačí iba cvičiť, treba aj vedieť, ako správne cvičiť, ako pri cvičení funguje telo, a to všetko Akadémia deti učí.

O2 Športová akadémia Mateja Tótha

Podporte školu v projekte O2 Športová akadémia Mateja Tótha

Prečítaním tohto článku
ste získali bonusový hlas.
Využite ho a podporte svoju školu.

Využiť bonusový hlas

Hľadáte inšpiráciu, ako si zacvičiť so svojimi deťmi? Zatrénujte si podľa videí Telesná na doma, ktoré vytvorili skúsení tréneri O2 Športovej akadémie Mateja Tótha.

Denis Freudenfeld

Je jedným z najuznávanejších slovenských fyzioterapeutov. Fyzioterapii sa venuje od roku 2000, od roku 2005 pôsobí vo Vojenskom športovom centre DUKLA v Banskej Bystrici. Na konte má veľa úspechov so špičkovými slovenskými športovcami. Pri svojej práci kladie dôraz na dynamickú neuromuskulárnu stabilizáciu, ktorej priekopníkom bol český fyzioterapeut Pavel Kolář. Pochádza zo Žiliny, momentálne žije v Banskej Bystrici, má dve deti.


Kvíz: Iba pamätníci spoznajú týchto 10 legendárnych mobilov len podľa fotky

Čítaj viac

Týchto 5 hier vám spríjemní daždivé večery, ale dajte si pozor, sú návykové

Čítaj viac

Ako platiť menej za internet? Spojte si služby na jednu faktúru a získajte zľavu až 100 %

Čítaj viac