Firemná kultúra: Výhoda, ktorú firmy často zabúdajú predávať

Riaditeľka oddelenia ľudských zdrojov spoločnosti O2 hovorí o tom, prečo si vo firme zakladajú na vzťahoch a uvoľnenej pracovnej atmosfére.

To, či sa firmám podarí zaujať a prilákať dostatok talentovaných a motivovaných ľudí, do značnej miery rozhoduje o ich úspechu, ba dokonca o samotnej existencii. Snažia sa preto zaujať nielen platom, ale aj pracovným prostredím a rôznymi zamestnaneckými výhodami.

Často však nerozvíjajú a „nepredávajú“ to najcennejšie, čo majú –   firemnú kultúru. Práve kultúra, ktorá sa skladá z nespočetného množstva zvyklostí, vzťahov a interakcií medzi ľuďmi je tým, na čom O2 stavia.

„Naša spoločnosť sa kultúrne nachádza v príjemnom strede medzi startupom a korporáciou. Nemáme už tie začiatočnícke negatíva, no zároveň nie sme skostnatená korporátna štruktúra. Naším cieľom je uchovať si ducha nadšenia zo začiatkov, aj keď firma rastie,“ hovorí Mária Rapanová, šéfka oddelenia ľudských zdrojov v O2.

 

Vo firme je od roku 2008, teda takmer od samotného začiatku pôsobenia na slovenskom trhu, ako teda môže firma z niečoho takého abstraktného, čo ostáva prevažne iba vo vnútri, vyťažiť?

Prečo by sa firmy mali viac venovať rozvoju kultúry

Talentovaný človek si nenechá zalepiť oči jedlom zadarmo, nákupnými poukážkami či možnosťou zdriemnuť si v práci (aj keď tým určite nepohrdne). Na takéto výhody si ľahko zvykne a po čase mu neprídu ničím výnimočné. Pre dlhodobú spokojnosť a radosť z práce treba niečo viac.

Potvrdzuje to aj prieskum prestížneho časopisu Fortune 500 medzi zamestnancami najlepších firiem na svete, že kultúra je to, vďaka čomu zamestnanci nielen prídu, ale aj podávajú dobré výkony a ostávajú s firmou dlhý čas.

Niektoré sa snažia osloviť svojou transparentnosťou a otvorenosťou, iné silným dôrazom na rozvoj a vzdelávanie. Každej funguje niečo iné. „U nás sú to ľudské vzťahy. Otvorené, férové, príjemné. Dvere kancelárií sú otvorené nielen fyzicky, ale aj mentálne,“ opisuje atmosféru vo firme.

Nepýtajte sa len na plat a benefity

Pracovné prostredie a firemná kultúra by však mala zaujímať aj nádejných kandidátov. Ak sa na konci pohovoru personalista opýta či má uchádzač nejaké otázky, nejde o zdvorilostnú formulku, ale o jedinečnú šancu naozaj zistiť, či do firmy zapadnete, či ho bude práca baviť a či všetko to každodenné úsilie bude spieť k naplneniu jeho osobných cieľov. Ak si zamestnanec a firma „nesadnú“, bude to znamenať stratu (nielen) času pre obe strany.

Oplatí sa opýtať napríklad na to, aký štýl vedenia a riadenia je vo firme zaužívaný. „V O2 je to neformálnosť, všetci si tykáme od prvého dňa. Každý sa u mňa môže zastaviť a opýtať sa, čo ho zaujíma a čo by potreboval,“ vysvetľuje Rapanová.

Veľa o firme napovie aj to, aké vlastnosti, okrem odbornosti, vyhľadáva u svojich zamestnancov. „V O2 je to jednoznačne prístup a pocit vlastníctva svojej agendy, nie len odsedenie 8,5 hodiny. Pre mňa je to viac než odbornosť, pretože potrebné zručnosti sa vždy človek dokáže doučiť, s prístupom to už také jednoduché nie je,“ dodáva.

 

Samozrejme, nie je žiadnou hanbou či nezdvorilosťou zistiť si presnejšie, aké benefity firma ponúka, prípadne, ako odmeňuje za nadštandardné výkony. „Medzi najobľúbenejšie benefity patrí flexibilný pracovný čas a O2 prázdniny  –  platené voľno nad rámec dovolenky. Chceli by sme, aby sa naša inakosť prejavovala aj v prístupe k zamestnancom a aj v benefitoch. Snažíme sa vytvárať a ponúkať také, ktoré zodpovedajú férovosti a flexibilite, ktorú naši zamestnanci oceňujú,“ uzatvára.

Zdravá firemná kultúra sa nedá okopírovať, hlavne ak je uvoľnená a podporuje budovanie vzťahov medzi ľuďmi. Zázračný recept na jej vytvorenie neexistuje, no ak sa to podarí, atmosféra vo firme podnieti ľudí k lepším výkonom a spokojnosti s prácou, ktorá vydrží oveľa dlhšie, než dobrý pocit z akejkoľvek materiálnej odmeny.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Takto vzniká odkladacia skrinka v najväčšej slovenskej nábytkárskej fabrike

Pozrite, kto všetko musí priložiť ruku k dielu, aby sa pekná skrinka dostala k vám domov.

Do skriniek si doma odkladáme to, čo sa nám páči, ale aj to, čo sa dá skryť. Bez nich sa dá uprataný domov predstaviť iba ťažko. Nie je to však iba akýsi anonymný produkt. Za každým vyrobeným kusom je práca celého radu ľudí s rôznymi profesiami. Pozrite sa, ako sa v topoľčianskom Decodome z nákresu stane hotový kus nábytku.

1. Návrh a technická príprava

Dizajnér navrhne tvar, funkcie, rozmery a farebnosť skrinky.

Úlohou konštruktéra je nakresliť technické výkresy jednotlivých častí skrinky.

Decodom, návrh

Technológ má na starosti pracovný postup výroby a naprogramuje automatizované linky, ktoré budú vyrábať určené časti skrinky.

Nákupca potom zakúpi všetok potrebný materiál na jej výrobu.

2. Výroba

Skôr, ako sa začne výroba akéhokoľvek produktu, procesný inžinier navrhuje optimálny pracovný tok výroby.

Do skladu veľkoplošného materiálu príjmu skladníci zakúpený materiál. Z tohto skladu sa následne dopravuje do všetkých výrobných hál.

Nárezové centrum je automatizované, pracovník zvolí správny nárezový plán a dohliada na správny chod tohto centra. Z veľkoplošného materiálu nareže dielce na presné rozmery.

Z medziskladu si pracovníci prevezmú dielce na ďalšie spracovanie.

Nasleduje práca s frézou na jemné opracovanie ostrých hrán.

Rovnako ako nárezové centrum, aj vŕtacie centrum je automatizované. Pracovník dohliada, či všetko ide podľa vopred stanoveného plánu. Do materiálu sa vyvŕtajú otvory pre spojovací materiál.

V hranovacom centre pracovník laserovo olepí hrany nábytkovou hranou.

Začiatok automatizovanej linky, v ktorej je dielec olepený hranou a do dielca sú vyvŕtané konštrukčné otvory. Na konci tohto procesu spraví pracovník výstupnú kontrolu produktu.

Výroba dvierok na nábytok – striekaním sa dosiahne rovný povrch. Na takto upravený povrch bude zalisovaná dekoračná fólia, ktorá tvorí dizajn celého výrobku.

V lisovacom centre pripraví pracovníčka dvierka na zalisovanie fóliou.

Pred zalisovaním treba dvierka ešte skontrolovať a až následne sa zalisujú. Nasleduje balenie v baliacej linke.

3. Balenie

Z medziskladu dielcov sú dielce prevezené na baliacu linku.

Z kartonážneho strediska sa dovezú obaly a výplňový materiál, ktorý nábytok chráni pred poškodením, z tlačiarne prinesú montážny návod a štítok s popisom.

Do pripravených kartónov sú uložené dielce, výplňový materiál, montážne návody, a tak vznikne kompletný balík so skrinkou.

Balík je prevezený do logistického skladu.

4. Predaj

Skrinku vystavia v predajni a nahodí sa aj ako produkt do eshopu.

Personál predajní pri výbere ochotne poradí.

Po zakúpení balík putuje k zákazníkovi.

Spoločnosť Decodom je najväčší výrobca nábytku na Slovensku. Vznikla v roku 1999 a nadviazala tak na výrobu nábytku, ktorá má v tomto regióne tradíciu už od roku 1912. Výrobný závod v Topoľčanoch má rozlohu 13,5 ha, je vybavený najmodernejšou technológiou na spracovanie veľkoplošného materiálu, vákuovými lismi na výrobu dvierok a montážnymi linkami na kompletovanie nábytku.

Páčil sa vám článok?
Slabé
12345
Loading...
Super

Skladačka, novinka s AI vychytávkami aj obrovský tablet. Vybrali sme 5 zariadení, na ktorých displej je radosť sa pozerať

Čítaj viac

Hudobník a spisovateľ Braňo Jobus: Dospelosť ma nezomlela, v mojich knižkách pre deti si stále žmýkam srdce

Čítaj viac

Šetrenie nám dáva slobodu aj priestor zlyhať. Simona a Gréta vedú projekt o peniazoch a poradia, ako si nastaviť vlastnú finančnú rovnováhu

Čítaj viac